تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعده‏هاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين حساب مى‏كنيم، چنانكه رسول اكر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820733588




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ديدگاه متفاوت ابيانه و زيباكلام درباره اقتصاد


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: ديدگاه متفاوت ابيانه و زيباكلام درباره اقتصاد
در حالي كه صادق زيباكلام شرايط بد اقتصادي را ناشي از تحريم‌ها مي‌داند و نه سوءمديريت، قديري‌ابيانه معتقد است كه تحريم‌ها بر اين شرايط تاثير چنداني ندارد و تنبلي اجتماعي از تحريم‌ها موثرتر است.
فارس: مناظره بررسي عملكرد 100 روزه دولت با حضور صادق زيباكلام و محمدحسن قديري‌ابيانه امشب در سالن صدرا و سيناي شيراز برگزار شد.

زيباكلام در اين مناظره اظهار داشت: رئيس جمهور به درستي تشخيص داده كه هرگونه جهش اقتصادي و سياسي وابسته به حل بحران هسته‌اي است.

وي ابراز داشت: كشور در هشت سال گذشته به دليل بحران هسته‌اي در بن‌بست قرار گرفته كه خروج از اين بن‌بست اولويت اصلي هر اقدامي است.

زيباكلام گفت: اگر به دنبال هر جهشي در چهار سال آينده هستيم بايد ابتدا تكليف مسئله هسته‌اي مشخص شود.

وي افزود: به دليل مشكلات هسته‌اي كه به ويژه در دو سال آخر دولت احمدي‌نژاد ايجاد شد كشور در بن‌بست و انزوا قرار گرفت.

زيباكلام تصريح كرد: آمارها نشانگر بحران در بسياري از صنايع كشور بوده و بدون برون‌رفت از اين بحران نمي‌توان به پيشرفت اقتصادي اميد داشت.

اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: اعتقادي ندارم كه شرايط بد اقتصادي به دليل سوءمديريت است بلكه تحريم‌ها نقش جدي در شرايط فعلي دارند.

تنبلي اجتماعي از تحريم‌ها موثرتر است

در ادامه محمدحسن قديري ابيانه با اشاره به اينكه تحريم‌ها آثار مهمي در شرايط اقتصادي ندارند، ابراز داشت: مردم ما دچار تنبلي اجتماعي شدند كه اين امر در اقتصاد ما نقشي مهم دارد.

وي با بيان اينكه كشورهايي كه به سمت اقتصاد موفق رفته‌اند فرهنگ كاري خود را تقويت كرده‌اند، اظهار داشت: مردم ما مطالبه‌گر شده‌اند و به دنبال نقش خود براي توسعه كشور نيستند.

اين استاد دانشگاه افزود: مشكل ما اين بوده كه هم متوقع شديم و هم طلبكار و اين موضوع كشور ما را دچار مشكل كرده است.

قديري‌ابيانه ادامه داد: مردم ما متوهم هستند و گمان مي‌كنند كه درآمد نفتي هنگفت است و دولت مي‌تواند تمام مشكلات را حل كند در حالي كه دشمن با از بين بردن فرهنگ كار به دنبال ضربه‌زدن به كشور است.

اقتصاد دولتي بزرگترين مانع پيشرفت است

در ادامه صادق زيباكلام با رد سخنان قديري ابيانه ابراز داشت: بايد ببينيم چرا كشورهاي ديگر در دو دهه اخير پيشرفت كرده‌اند و ما نتوانستيم اقتصاد خود را نجات دهيم.

وي اضافه كرد: اقتصاد دولتي بزرگترين مانع توسعه است و تمام كشورهايي كه پيشرفت كرده‌اند از مدل اقتصاد باز سود جسته‌اند و تا زماني كه اقتصاد در اختيار دولت باشد نمي‌توان انتظار جهش داشت.

اين استاد دانشگاه گفت: هيچ‌گاه نگفته‌ام كه رابطه با آمريكا اقتصاد ما را نجات مي‌دهد بلكه استفاده از مدل اقتصاد باز نياز امروز جامعه ما است كه با وجود تحريم‌ها ميسر نمي‌شود.

زيباكلام افزود: بحران هسته‌اي به ما اجازه نمي‌دهد كه با دنيا رابطه خوب داشته باشيم و آقاي روحاني به درستي اولويت كاري خود را حل بحران هسته‌اي قرار داده است.

اقتصاد براي نجات از دست نزديكان طاغوت دولتي شد

قديري ابيانه در ادامه با اشاره به اينكه پس از پيروزي انقلاب اسلامي ثروت در اختيار نزديكان طاغوت بود ابراز داشت: اقتصاد ما به ناچار به سمت دولتي شدن رفت تا از دست نزديكان طاغوت نجات يابد.

وي ادامه داد: البته موافق اقتصاد باز و خصوصي نيستم چراكه در آن صورت بايد از كساني كه اختلاس 3 هزار ميلياردي كردند دفاع كنيم.

سفير پيشين ايران در برزيل و مكزيك با بيان اينكه دولت بودجه سال آينده را با كسري بودجه بسته است كه با مشكل مواجه مي‌شود، گفت: دولت بايد مصلحت را بر محبوبيت خود ترجيح دهد و يارانه‌ها را قطع كند.

قديري ابيانه افزود: دولت به خاطر اينكه آراي خود را از سه دهك بالا به دست آورده است نمي‌خواهد يارانه آنها را قطع كند و در مورد بنزين نيز دولت نبايد اين همه هزينه تا كه عده‌اي راضي باشند.

سفير پيشين ايران در برزيل و مكزيك با بيان اينكه دل بستن به آمريكا نيز در مشكلات مقابل دولت تاثيري ندارد، تاكيد كرد: دولت نمي‌تواند پاسخگوي مطالبات مردم باشد زيرا مردم روحيه مطالبه‌گري پيدا كرده‌اند.

آمريكاستيزي هويت جناح راست شده است

در ادامه زيباكلام با بيان اينكه اگر نقش آمريكاستيزي را از جناح راست بگيريم با مشكل مواجه مي‌شوند، اظهار داشت: آمريكاستيزي بخشي از هويت جناح راست شده است.

وي گفت: جناح راست با آمريكاستيزي به دنبال توجيه سياست‌هاي خود است.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه در بحث هسته‌اي ما به دنبال رضايت آمريكا نيستيم، افزود: بحث من اين است كه هسته‌اي چه قدر براي كشور منفعت و چه اندازه زيان داشته است.

زيباكلام ادامه داد: كشور ما از لحاظ سرانه بهداشت و درمان و آموزش و پرورش از بسياري كشورها عقب‌تر است و عده‌اي به دنبال پافشاري بر مسائل هسته‌اي هستند.

وي خاطرنشان كرد: كره شمالي و پاكستان از ما در انرژي هسته‌اي جلوتر هستند اما جايگاه بين‌المللي‌شان خوب نيست.

زيباكلام تصريح كرد: غني‌سازي 70 و 80 سال پيش در دنيا انجام شده و يك موفقيت علمي و شكستن مرز علوم محسوب نمي‌شود.

وي بيان كرد: اگر فردو و نطنز تعطيل شوند اتفاقي نمي‌افتد اما اگر صنايع ما تعطيل شوند بسياري بيكار مي‌شوند.

اجازه نمي‌دهيم آمريكا براي ما تصميم بگيرد

در ادامه قديري ابيانه با بيان اينكه اجازه نمي‌دهيم كه آمريكا براي ما تصميم بگيرد زيرا مشكل آنها هسته‌اي نيست، ابراز داشت: كشوري با 350 سال تمدن نمي‌تواند براي كشوري با 2 هزار و 500 سال تمدن تصميم بگيرد.

بسياري از سخنان مناظره‌كنندگان صحبت‌هايي بود كه در مناظراتي مانند دانشگاه لرستان مطرح شده و از سوي ديگر صندلي‌هاي خالي سالن سينا و صدراي شيراز گواه عدم استقبال دانشجويان بود كه به نظر مي‌رسد مسئولان دانشگاه علوم پزشكي و بسيج دانشجويي بايد در هزينه‌هاي خود براي برنامه‌هاي فوق‌برنامه برنامه‌ريزي مناسب‌تري كنند.

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن