تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداى والا مى فرمايد: وقتى بنده من كار نيكى اراده كند و نكند آن را يك كار نيك براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804858310




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفسير قتل شوهر عمه با شعر خيام!


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: تفسير قتل شوهر عمه با شعر خيام!
احتمالا آقاي جونگ سونگ تائك نيز كه خود از طراحان و بركشيدگان و بركشانندگان همين ساختار است نيك مي دانسته وقتي مورد غضب حاكم قرار گرفته مجال فرار ندارد چه، در اين نوع حكومت ها خروج اختياري يا اجباري از قدرت به منزله وداع با زندگي هم خواهد بود. از اين رو چه بسا داوطلبانه تن به اعتراف داده تا هر چه زودتر او را خلاص كنند.
عصر ايران؛ مهرداد خدير- 162 سال پس از آن كه ناصر الدين شاه قاجار در آغاز سلطنت و در جواني به صدر اعظم و شوهر خواهرخود با سعايت اطرافيان و دخالت مادرش، سوء ظن پيدا كرد و بر فرمان قتل او شبانه ومستانه مُهر تاييد زد، كيم جونگ اون جوان در كره شمالي شوهر عمه خود را اعدام كرد تا از كابوس سوء ظن تكاپوي قدرت طلبانه او رهيده باشد.

خبر اعدام سريع يكي از متنفذترين مقامات كره شمالي و شوهر خواهر كيم ايل جونگ رهبر سابق هر چند با شگفتي و اعلام انزجار در رسانه ها و محافل سياسي در غرب همراه بوده اما اين واقعيت را نمي توان انكار كرد كه كارگزاران حكومت هاي خودكامه خاصه از نوع استبداد موروثي همواره بايد براي وداع هايي اين گونه با قدرت آماده باشند. به بيان ديگر همان منطقي كه فرزند خام و جوان كيم جونگ ايل را در حكومتي با عنوان " جمهوري دموكراتيك" به مثابه شاهزاده اي به قدرت مي نشاند به او اين اختيار را مي دهد كه بر جان و مال همگان و از جمله كارگزاران و بستگان خود نيز حاكم شود و هر گاه اراده كند آنان را كنار زند يا حتي جان شان را بستاند.

احتمالا آقاي جونگ سونگ تائك نيز كه خود از طراحان و بركشيدگان و بركشانندگان همين ساختار است نيك مي دانسته وقتي مورد غضب حاكم قرار گرفته مجال فرار ندارد چه، در اين نوع حكومت ها خروج اختياري يا اجباري از قدرت به منزله وداع با زندگي هم خواهد بود. از اين رو چه بسا داوطلبانه تن به اعتراف داده تا هر چه زودتر او را خلاص كنند.

مي گويند وقتي رضا شاه به علي اكبر داور وزير پيشين ماليه و عدليه و پايه گذار دادگستري نوين ايران با عتاب و خطاب گفت :" برو بمير" يا در شكل محترمانه تر " برويد بميريد" او به خانه كه بازگشت به اختيار خود قهوه مسموم را سركشيد زيرا مي دانست بيرون از ساختار سياسي جايي براي زندگي عادي هم ندارد و همان گونه كه قدرت براي مردان قدرت امكان زندگي بهتر را فراهم مي ساخته فقدان آن نيز زندگي ستان است و از موسم مرگ خبر مي دهد.

در جامعه استبدادي حوزه عمومي و حريم خصوصي معني ندارد. بنابراين مقام بركنار شده ارشد بايد از كليت زندگي پا بيرون گذارد و مي توان حدس زد " شوهر عمه" نيز كه آدم عاقل و دنيا ديده اي بوده مي دانسته چه فرجامي در انتظار اوست و احتمالا خود همكاري كرده تا كار زودتر تمام شود.

چه بسا اگر امير كبير نيز خود پيشاپيش قهوه قجر را سركشيده بود به حمام فين كاشان نياز نمي افتاد!

دكتر محمد علي همايون كاتوزيان ، نويسنده و پژوهشگر معتبر ايراني گفته و نوشته است مهم تر از عزل صدر اعظم قاجار و انتصاب يكي ديگر به جاي امير كبير اين بوده كه حكم قتل او را هم دادند و انگار " صدر اعظم سابق" قابليت تصور نداشته كه مي توان در گوشه اي روزگار گذراند.

استالين البته ابتدا به ساكن تروتسكي را كه قابليت رقابت با او را داشت نكشت بلكه دستور به تبعيد او صادر كرد اما چندي بعد در همان تبعيد – مكزيك – او را كشتند.

كيم جونگ اون نيز اگر شوهر عمه را به تبعيد مي فرستاد باز آسوده خاطر نبود و به ناچار بايد گروهي را گسيل مي داشت تا في المثل او را در محل تبعيد و احتمالاچين به قتل برسانند. به قول خيام " گر ما مي و معشوقه گزيديم چه باك – چون عاقت كار همين خواهد بود". كيم جوان هم كاري را كه بايد چند سال ديگر انجام مي داده زودتر به انجام رسانده است!

مشكل حكومت كره شمالي اين نيست كه شوهر عمه رهبر جوان و شوهر خواهر حاكم سابق را اعدام مي كند، مشكل اين حكومت آن است كه در قرن بيست ويكم به روش هاي قرن نوزدهم عمل مي كند و كاري را كه ناصر الدين شاه قاجار و در بيست و يكي دو سالگي و 162 سال پيش و دور از چشم و نظر و خبررسانه هايي چون روزنامه و راديو و تلويزيون يا شبكه هاي ماهواره اي و اينترنتي انجام داد در عصر انفجار اطلاعات انجام داده است تا ثابت كند كيم جوان، مرد شده است!

چهره كودكانه و ارث بردن حكومت از پدر در حالي كه فرزند ارشد خانواده هم نبوده در نگاه جهانيان او را به حاكمي بدل ساخته بود كه جدي گرفته نمي شود و همه دنبال صاحب قدرت اصلي بودند و حالا شايدمي خواهد به دنيا بگويد اين هم جنازه مردي كه دوست داشتيد او را همه كاره و پشت پرده بخوانيد!

جانگ سونگ تائك قطعا هيچ شباهتي به ميرزا تقي خان فراهاني نداشته اما او هم مثل امير كبير داماد خانواده سلطنتي بوده و به دست همان سلطان كه او را بركشيده بود به قتل رسيد. 162 سال گذشت و خاور دور هم با خاورميانه بسيار تفاوت دارد و كره شمالي نيز خود را جمهوري دموكراتيك خلق مي داند اما انگار ژن استبداد موروثي زمان و مكان نمي شناسد!

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن