تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر مردم به هنگامى كه بلاها بر آنان فرود مى آمد و نعمت ها از دستشان مى رفت، با نيت هاى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819483288




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفير ايران در هلند: سوريه همكاري سازنده‌اي براي امحاي سلاح‌هاي شيميايي داشته است


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: سفير ايران در هلند: سوريه همكاري سازنده‌اي براي امحاي سلاح‌هاي شيميايي داشته است
گزارش‌ها و مستندات موجود حاكي از اين است كه گروه‌هاي تروريستي در سوريه به اين سلاح دست يافته و از آن استفاده كرده‌اند و اين موجب نگراني جدي است. سفير ايران در هلند: سوريه همكاري سازنده‌اي براي امحاي سلاح‌هاي شيميايي داشته است
سفير ايران در هلند با بيان اينكه دولت سوريه تاكنون همكاري سازنده‌اي براي امحاي سلاح‌هاي شيميايي خود داشته است، گفت: همه مراحل جمع آوري، انتقال و نابودي سلاح‌ها بايد تحت نظارت سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي انجام شود و سلاح‌ها بايد بلافاصله و بدون تاخير نابود شوند.

به گزارش ايلنا، سيد كاظم غريب آبادي، سفير كشورمان در هلند و نماينده دائم نزد سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي در حاشيه هجدهمين كنفرانس سالانه سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي، در مصاحبه‌اي با روزنامه ماينيچي ژاپن درباره الحاق سوريه به كنوانسيون منع سلاح‌هاي شيميايي و امحاي سلاح‌هاي شيميايي آن اظهاركرد: موضع اصلي ايران مبارزه با سلاح‌هاي كشتار جمعي و از جمله سلاح‌هاي شيميايي است. كاربرد سلاح شيميايي توسط هر كس، هر كجا و تحت هر شرايطي محكوم است.

وي با بيان اينكه گزارش‌ها و مستندات موجود حاكي از اين است كه گروه‌هاي تروريستي در سوريه به اين سلاح دست يافته و از آن استفاده كرده‌اند و اين موجب نگراني جدي است افزود: ايران كشوري است كه به سبب كاربرد سلاح‌هاي شيميايي توسط رژيم صدام ۱۳ هزار كشته و ۱۰۰ هزار زخمي داشته.

در حاشيه اجلاس سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي نيز گروهي از جانبازان و قربانيان سلاح‌هاي شيميايي براي نشان دادن ابعاد وحشتناك كاربرد سلاح‌هاي شيميايي نمايشگاهي را برپا كرده‌اند.

غريب آبادي ادامه داد: ايران در قضيه سوريه نقش مثبت و سازنده‌اي ايفا كرد. اكنون تنها رژيم اسراييل در منطقه ما به اين سلاح‌ها مجهز است و عضو هيچ معاهده خلع سلاحي نيز نيست. با پيوستن سوريه به كنوانسيون منع سلاح‌هاي شيميايي، اين رژيم ديگر بهانه‌اي براي خروج از اين كنوانسيون نخواهد داشت. دولت سوريه به سبب نداشتن توان مالي و همچنين فني، تجهيزاتي و شرايط امنيتي درخواست كرده است كه ذخاير سلاح شيميايي آن كشور در خارج از سوريه نابود شود. هرچند كه اين امر در تناقض با معاهده است، چون طبق معاهده بايد در محل نابود شود و حق جابه جايي آن را ندارند، با وجود اين سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي استثنائا با امحاي اين سلاح‌ها در خارج از سوريه موافقت كرد. براي اين امر نيز نياز به حمايت جامعه بين المللي است.

وي توضيح داد: براي نمونه بايد اين سلاح‌ها را با كشتي منتقل كرد كه بايد از لحاظ فني، ايمني، امنيتي و زيست محيطي ابعاد آن سنجيده شود. مساله ديگر كشور ميزباني است كه سلاح‌ها بايد در آنجا نابود شوند. كانون صحبت از امحاي اين سلاح در يك كشتي در درياست. همه مراحل جمع آوري، انتقال و نابودي سلاح‌ها بايد تحت نظارت سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي انجام شود و سلاح‌ها بايد بلافاصله و بدون تاخير نابود شوند.

غريب آبادي گفت: دولت سوريه تاكنون همكاري سازنده‌اي براي امحاي سلاح‌هاي شيميايي خود داشته است. جامعه بين‌المللي نيز موظف است در اين مقوله به سوريه همه گونه كمك كند. هم اكنون مراحل راستي آزمايي ذخاير و همچنين انتقال آن‌ها براي امحاء در حال انجام است. دولت سوريه تصريح كرده كه خود پولي براي اجراي اين مراحل ندارد و در تصميمي كه سازمان اتخاذ كرد، جامعه بين المللي پذيرفت كه هزينه مالي اين عمليات را تامين كند.

وي اضافه كرد: ايران نيز تجربيات خود را درباره كنوانسيون منع سلاح‌هاي شيميايي و اجراي آن به سوريه انتقال مي‌دهد.

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن