تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819541386




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاون لاوروف: ليبي به ما ياد داد به احكام شوراي امنيت اعتماد نكنيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: معاون لاوروف: ليبي به ما ياد داد به احكام شوراي امنيت اعتماد نكنيم
معاون وزير امور خارجه روسيه گفت: نيروهاي حافظ صلح روسي در فرآيند نقل و انتقال و از بين بردن سلاح‌هاي شيميايي سوريه شركت نخواهند كرد اما مسكو حاضر به ارائه خودرو و ساير تجهيزات براي اين كار است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گنادي گاتيلف، معاون وزير امور خارجه روسيه در مصاحبه‌اي به خبرگزاري نووستي در باره اعزام سربازان حافظ صلح روس براي تامين امنيت انتقال سلاح‌هاي شيميايي سوريه گفت: مساله ارسال نيروهاي حافظ صلح ما مطرح نيست. در مرحله فعلي ما خود را صرف تامين حمايت‌هاي لجستيكي خواهيم كرد.

وي افزود: دسته بندي در ميان اعضاي جامعه بين‌المللي وجود دارد. گروهي به تامين لجستيك پرداخته و گروهي ديگر به تامين نقل و انتقال و گروه سوم نيز نابود سازي زرادخانه‌هاي سلا‌ح‌هاي شيميايي را اجرا خواهد كرد.

روسيه قرار است در امر نقل و انتقال سلاح‌هاي شيميايي سوريه به بندر لاذقيه حمايت‌هاي فني و تجهيزاتي داشته باشد.

گاتيلف گفت: سلاح‌هاي شيميايي سوريه سپس به يك كشتي انتقال داده شده و به محل نابود سازي برده خواهد شد.

وي برآورد كرد كه فرآيند خلع سلا‌ح‌هاي شيميايي سوريه نيازمند اختصاص حدودا 140 تا 150 ميليون دلار خواهد بود.

به گفته گاتيلف همه تجهيزات لازم بايد در مدت بسيار كوتاهي به سوريه تحويل داده شود.

از سوي ديگر گاتيلف در خصوص گزارش جديد كارشناسان سازمان ملل درباره خلع سلاح‌هاي شيميايي سوريه عنوان كرد كه اين گزارش نتيجه قطعي درباره اينكه آيا مقامات سوريه تنها مسئول حملات با سلاح‌هاي شيميايي در سوريه بوده‌اند ارائه نكرده است.

وي افزود: گزارشي كه اخيرا توسط هيات سلستروم منتشر شده و قرار است طي چند روز آينده در شوراي امنيت سازمان ملل به بحث گذشته شود هيچ نتيجه‌ صريح و قطعي نداده است. كارشناسان اين هيات هيچ ارزيابي مبني بر اينكه دولت سوريه متهم به استفاده از سلاح‌هاي شيميايي است نكرده‌اند. با توجه به حقايق نقد شده در اين گزارش نتيجه‌اي مبني بر اينكه مسئوليت اين حملات منحصرا بر دوش دولت سوريه است، ديده نمي‌شود.

معاون وزير خارجه روسيه در خصوص ارزيابي‌هاي كشوش از حوادث سوريه گفت: كارشناسان ما نيز دست داشتن سربازان دولت سوريه در اين حملات را تاييد نمي‌كند. اما شواهد فراواني وجود دارد كه مخالفان سوري ممكن است دست به حمله با سلاح‌هاي شيميايي زده باشند.

گاتيلف همچنين در خصوص مقاله چند روز پيش سيمور هرش، خبرنگار آمريكايي در مورد دروغگويي دولت آمريكا درباره حملات شيميايي سوريه گفت: تحقيقات خبرنگاري اين فرد هم نشان داده كه ممكن است اين حملات كار مخالفان دولت سوريه باشد نه سربازان دولت. شواهدي وجود دارد كه نشان مي‌دهد مخالفان سوري فرصت انجام چنين اقداماتي را داشته و مرتكب آن شده‌اند.

به گفته معاون وزير امور خارجه روسيه اين كشور در زمينه نقل و انتقال سلاح‌هاي شيميايي سوريه به تخصيص اعتبارات لازم، بكارگيري ناوگاني از رانندگان و مهندسان روس، يك ناوگان كاميون‌هاي داراي تجهيزات مناسب و ديگر تجهيزات خواهد پرداخت.

وي گفت كه كل اين كمك‌ها در راه سوريه هستند و استقرار آن‌ها از سوي دولت سوريه تاييد شده است.

گاتيلف همچنين عنوان كرد كه سوريه در ارتباط نزديكي با سازمان منع استفاده از سلاح‌هاي شيميايي است و از نزديك اقدامات را با اين سازمان هماهنگ مي‌كند و اين سازمان قدردان همكاري‌هاي سوريه بوده است.

معاون وزير خارجه روسيه همچنين تاكيد كرد كه مشتاق به ديدن نتايج مثبت ميانجي‌گري اخضر الابراهيمي، فرستاده سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه و همچنين تلاش‌هاي ديپلماتيك قدرت‌هاي داراي نفوذ در سوريه به خصوص آمريكا و روسيه است.

به گفته وي اين قدرت‌ها مي‌توانند توصيه‌هاي مفيدي به گروه‌هاي داخل سوريه دهند.

به گفته گاتيلف اگر سوريه به تصميمات كنفرانس ژنو1 كه در ماه ژوئن 2012 برگزار شد پايبند نباشند ديپلماسي بيشتر در قبال آن بي‌فايده خواهد بود.

گاتيلف با اين عنوان كه حدود هزار شهروند كشورهاي اروپايي و غربي در سوريه مشغول به جنگيدن هستند، افزود: برخي از منابع خبري در خصوص افزايش ورود عناصر تروريست از اروپا به سوريه گزارش داده‌اند. حدود هزار تبعه اروپايي و غربي در عمليات‌هاي نظامي در كنار القاعده و ديگر گروه‌هاي افراط‌گر شركت دارند.كشورهاي اروپايي شديدا از بابت اين وضعيت نگران بوده و مي‌دانند كه اقدامات موثري به منظور مقابله با اين فرآيند بايد انجام شود.

به گفته گاتيلف اروپايي‌هايي كه اكنون در سوريه در جبهه مخالفان مي‌جنگند ممكن است به اروپا برگشته و در حملات تروريستي شركت كنند و اين نگراني‌هاي دولت‌هاي اروپاي را افزايش داده است. آمريكا و كشورهاي اروپايي اكنون بيش از گذشته تهديد اين گروه‌هاي افراطي را كه در ميان مخالفان سوري نقش رهبري پيدا كرده‌اند، درمي‌يابند و اين به معني تبعات غيرقابل پيش بيني براي سوريه و كل خاورميانه خواهد بود.

گاتيلف اين مساله را كه تنها دولت سوريه مسئول ضعف عمليات‌هاي كمك رساني بين‌المللي در سوريه است، رد كرد و گفت: اعضاي آژانس‌هاي امدادرسان بين‌المللي كه با من در ژنو ملاقات كردند اظهار داشتند كه مخالفان سوري معمولا جلوي رساندن كمك به مناطق تحت كنترل خود را مي‌گيرند.

وي مخالفان سوري را متهم به بهانه تراشي‌هاي مكرر براي عدم حضور در مذاكرات با دولت سوريه كرد و خواهان توجه به اين حقيقت شد كه همه آژانس‌هاي امداد رسان بين‌المللي نسبت به احكام اخير شوراي امنيت سازمان ملل براي كمك به سوريه خرسند بوده و آماده تبعيت از آن‌ها هستند و مانع تراشي ايجاد شده از سوي شورشيان در سوريه مشكلات جديدي را ايجاد كرده و وضعيت را بدتر مي‌كند.

به گفته گاتيلف نياز به هيچ حكم جديدي از سوي شوراي امنيت براي كمك به سوريه نيست.

وي همچنين اضافه كرد كه روسيه از بابت بحران ليبي درس گرفته و از اين پس هرگز حامي احكام شوراي امنيت سازمان ملل در اجازه به استفاده از زور در وضعيت‌هاي جنگي نخواهد بود مگر آنكه پارامترها و اهداف آن را بداند.

وي تاكيد كرد: ما مطمئنا از بحران ليبي درس گرفته‌ايم وبه شركاي خود تصريح كرده‌ايم كه هرگز تحت هيچ شرايطي حامي احكام مشابه بدون اينكه اهداف و پارامترهاي اين اعمال زور را بفهميم نخواهيم بود. متاسفانه شركاي غربي ما حكم مبهم شوراي امنيت سازمان ملل را در جهت منافع سياسي خود استفاده كردند.

قرار بود مساله تنها حفاظت از غيرنظاميان و جلوگيري از نقض حقوق بشر باشد اما اين حكم صرفا براي اهداف سياسي و متفاوت و به طور خاص به منظور حمايت از يكي از طرف‌هاي درگيري در جهت ساقط كردن حكومت ليبي استفاده شد و ما همه نتيجه اين كار را مي‌دانيم.

انتهاي پيام

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن