تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803296906




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتشار آمار قربانيان موتورسيكلت سواران از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹؛ بيش از ۲۵ درصد تلفات حوادث رانندگي موتور سيكلت سوارند


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: انتشار آمار قربانيان موتورسيكلت سواران از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹؛ بيش از ۲۵ درصد تلفات حوادث رانندگي موتور سيكلت سوارند
عمده‌ترين علت مرگ موتورسيكلت سواران، ضربه به سر است/ ۶۰ درصد كشته‌هاي حوادث رانندگي موتور سيكلت زير ۳۰ سال دارند/ بيشترين آمار كشته‌هاي تصادفات موتورسيكلت‌ها مربوط به تابستان است. انتشار آمار قربانيان موتورسيكلت سواران از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹؛ بيش از ۲۵ درصد تلفات حوادث رانندگي موتور سيكلت سوارند


ايلنا: ضربه به سر و شكستگي‌هاي متعدد علت بيش از ۸۰ درصد مرگ‌هاي موتورسيكلت سواران است، بيش از ۶۰ درصد كشته‌هاي موتورسيكلت سواران، زير ۳۰ سال هستند، ۴۶ درصد كشته‌هاي موتورسيكلت سوار‌ها در جاده‌هاي برون شهري جان مي‌بازند و.... اين‌ها همه واقعيت‌هاي تلخي هستند كه در آمار سازمان پزشكي قانوني كشور به چشم مي‌خورند. امنيت پايين موتورسيكلت سواران و عدم استفاده از كلاه ايمني، جدي نگرفتن مقررات راهنمايي و رانندگي توسط آن‌ها، تردد در جاده‌هاي برون شهري و دلايل ديگر دست به دست هم داده‌اند تا يك چهارم كشته‌هاي حوادث رانندگي هر سال را موتورسيكلت سواران تشكيل دهند.

بر اساس بررسي‌هاي واحد آمار سازمان پزشكي قانوني كشور بخش قابل توجهي از تلفات حوادث رانندگي در هر سال، مربوط به موتورسيكلت سواران است به نحوي كه مطابق آمارهاي موجود در فاصله سال‌هاي ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹، ۳۰ هزار و ۹۰۱ نفر موتورسيكلت سوار در حوادث رانندگي جان خود را از دست دادند كه اين رقم ۷ / ۲۵ درصد از كل قربانيان حوادث رانندگي را در برمي گيرد.

به گزارش ايلنا، از كل ۱۲۰ هزار و ۷۰ كشته ناشي از تصادفات رانندگي طي سال‌هاي ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹، ۳۰ هزار و ۹۰۱ نفر موتورسيكلت سوار بودند كه اين رقم ۷ / ۲۵ درصد از كل قربانيان حوادث رانندگي را در برمي گيرد. همچنين اين رقم بعد از قربانيان تصادفات خودروهاي سواري كه ۶ / ۳۴ درصد تلفات را شامل مي‌شود، دومين جايگاه را به خود اختصاص داده است.

عمده‌ترين علت مرگ موتورسيكلت سواران، ضربه به سر

برخورد با وسايل نقليه ديگر با رقم ۱ / ۸۳ درصد، عمده‌ترين علت تصادفات منجر به فوت موتورسيكلت‌ها است. همچنين بيشترين علت مرگ موتورسواران، ضربه به سر با ۲ / ۶۱ درصد و پس از آن شكستگي‌هاي متعدد با ۷ / ۱۹ درصدگزارش شده است. از سويي ۳ / ۴۲ درصد موتورسواران در‌‌ همان محل وقوع حادثه درگذشته‌اند كه تمامي اين موارد لزوم استفاده از لوازم ايمني مانند كلاه ايمني، لباس مناسب و در كنار آن احتياط بيشتر در رانندگي و حفظ سرعت مطمئنه را بيش از پيش روشن مي‌كند.

۶۰ درصد كشته‌ها زير ۳۰ سال

از نظر سني نيز افراد ۱۸ تا ۲۴ سال با ۱ / ۳۴ درصد موارد بيشترين كشته‌هاي تصادفات موتورسيكلت را به خود اختصاص داده‌اند و تأسف بار‌تر آنكه ۴ / ۶۰ درصد كشته‌ها افراد زير ۳۰ سالند بنابراين اگر ۴ / ۱۵ درصد كشته‌هاي ۳۰ تا ۳۹ ساله را هم به آن اضافه كنيم، به اين نتيجه مي‌رسيم كه سه چهارم كشته‌هاي موتورسيكلت زير ۴۰ سال سن دارند.

بر اساس اين گزارش در اين مدت، ۲ / ۹۵ درصد كشته‌هاي تصادفات موتورسيكلت سواران مرد و ۸ / ۴ درصد آنان زن بوده‌اند، اين در حالي است كه ۸ / ۷۸ درصد اين افراد راننده موتور و ۳ / ۲۰ درصد افراد راكبان ترك موتورسيكلت بوده‌اند و البته وضعيت هشت دهم درصد افراد نيز نامعلوم گزارش شده‌است.

بيشترين كشته‌هاي تصادفات موتورسيكلت‌ها در تابستان

بيشترين تصادفات منجر به مرگ موتورسواران در فصل تابستان و در ماه‌هاي شهريور با ۷ / ۱۱ درصد، مرداد با ۱ / ۱۱ درصد و تيرماه با ۱۱ درصد و كمترين آن مربوط به فصل زمستان با ۶ / ۱۴ درصد (در كل سه ماهه زمستان) بوده‌است. نكته قابل توجه آنكه بيشترين كشته‌ها در ماه‌هاي فصل زمستان در استان‌هاي گرمسيري مانند سيستان و بلوچستان (۴ / ۲۲ درصد)، هرمزگان (۸ / ۲۱ درصد) و خوزستان (۹ / ۱۹ درصد) ثبت شده‌است.

وضعيت شغلي و تحصيلي متوفيات تصادفات موتور سيكلت

از جهت تحصيلات نيز در ميان كشته‌هاي ۱۸ سال و بالا‌تر، ۹ / ۲۸ درصد افراد داراي تحصيلات راهنمايي، ۴ / ۲۷ درصد با تحصيلات ابتدايي، ۵ / ۱۷ درصد با تحصيلات دبيرستان و ۱۷ درصد بي‌سواد بوده‌اند كه بيشترين آن‌ها داراي شغل آزاد (۴ / ۳۳ درصد) و يا كارگر (۱ / ۲۵ درصد) بوده‌اند.

بيش از ۴۶ درصد كشته‌هاي موتورسيكلت‌ها در راه‌هاي برون شهري

هرچند به موتور به عنوان وسيله‌اي نه چندان ايمن و به ديده وسيله نقليه درون شهري نگريسته مي‌شود اما جالب است بدانيم ۷ / ۴۶ درصد كشته‌هاي موتورسيكلت‌ها مربوط به راه‌هاي برون شهري و ۸ / ۳۸ درصد آن‌ها مربوط به معابر درون شهري بوده است. جاده‌هاي خاكي و روستايي با ۷ / ۱۳ درصد در رده بعدي قرار دارند و وضعيت هشت دهم درصد موارد نيز نامشخص گزارش شده است. اما در ميان استان‌هايي كه بيشترين كشته‌هاي برون شهري را داشته‌اند گيلان، قزوين، اردبيل و كرمانشاه در صدر جدول و آذربايجان شرقي، تهران و يزد در انتهاي جدول قرار دارند. اين در حالي است كه يزد، تهران و اصفهان بيشترين كشته‌هاي درون شهري و سيستان و بلوچستان، اردبيل و قزوين كمترين كشته‌هاي درون شهري را داشته‌اند.

ثبات الگوي مرگ موتورسيكلت سواران در سال‌هاي متمادي

اما در مورد حوادث موتورسيكلت‌ها نكته جالب توجه آن است كه طي بررسي‌هاي به عمل آمده در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ مشخص شد كه اين الگو‌ها در آمار تلفات حوادث موتورسيكلت‌ها تقريباً ثابت مانده است به طوري كه قربانيان تصادف موتورسيكلت در سال ۱۳۹۰، ۲۴ و در سال ۱۳۹۱، ۲۳ درصد كل كشته‌هاي تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند. عمده‌ترين علت مرگ در آن‌ها همچنان ضربه به سر با ۶ / ۶۰ درصد در سال ۱۳۹۰ و ۸ / ۶۱ درصد در سال ۱۳۹۱ بوده و غلبه سني افراد ۲۴ - ۱۸ ساله با ۱ / ۳۲ در صد در سال ۱۳۹۰ و ۱ / ۳۲ درصد در سال ۱۳۹۱ همچنان حفظ شده است. وقوع تصادفات منجر به فوت نيز در راه‌هاي برون‌شهري با ۸ / ۴۴ درصد موارد در سال ۱۳۹۰ و ۸ / ۴۵ درصد موارد در سال ۱۳۹۱ همچنان از موارد درون شهري (با ۱ / ۴۰ و ۸ / ۳۸ درصد در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱) پيشي گرفته است.

هشدار و توصيه‌ها

در مجموع به نظر مي‌رسد با توجه به ايمني پايين اين وسيله نقليه و به تبع آن درصد بالاي كشته‌هاي ناشي از تصادفات موتورسيكلت‌ها و تعداد قابل توجه مجروحين، مصدومين و معلولين اين نوع تصادفات كه طبق آمار، بيشترين آن‌ها از افراد نوجوان و جوان كشور هستند، توجه جدي دستگاه‌ها تصميم گيرنده و نظارتي به اتخاذ تصميمات مناسب از يك سو و هموطنان استفاده كننده از اين وسيله نقليه به نكات و توصيه‌هاي ايمني از سوي ديگر كاملاً ضروري به نظر مي‌رسد لذا در اينجا ضمن آرزوي سلامت براي تمامي هموطنان عزيز توجه راكبان موتورسيكلت‌ها را به نكات ذيل جلب مي‌كنيم:

۱- حتماً از كلاه ايمني استفاده نماييد. به ياد داشته باشيد ضربه به سر علت مرگ بيش از ۶۰ درصد كشته‌هاي تصادفات موتورسيكلت را تشكيل مي‌دهد.

۲- از موتور جهت انجام امور داخل شهري استفاده كنيد و از رانندگي موتور در جاده‌هاي برون شهري پرهيز نماييد.

۳- از موتور سيكلت جهت جابه جايي وسايل و بار استفاده نكنيد.

۴- حتي الامكان از سوار كردن ترك نشين خودداري فرماييد.

۵- از پوشش مناسب در هنگام رانندگي استفاده كنيد تا در صورت تصادف دچار حداقل صدمات شويد.

۶- رعايت قوانين، اجتناب از حركت خلاف جهت در معابر، گذشتن از چراغ قرمز، راندن در پياده رو‌ها، انجام حركات مارپيچ، تك چرخ زدن و لايي كشيدن و مواردي از اين دست و رعايت سرعت مطمئنه و فاصله مناسب با وسيله نقليه در حال حركت ضامن سلامت شما و ساير هموطنان خواهد بود.

۷- همواره از سلامت وسيله نقليه و اجزاي آن مانند چراغ‌ها، ترمز‌ها و غيره اطمينان حاصل نماييد.

۸- با توجه به لغزنده شدن معابر در روزهاي باراني و برفي و ايمني پايين موتورسيكلت بهتر است در چنين اوقاتي از رانندگي با موتورسيكلت اجتناب كنند.

۹- خوردن، آشاميدن و صحبت با تلفن همراه طي رانندگي با هر وسيله نقليه‌اي خطر آفرين است و در مورد موتور سيكلت به مراتب خطرناك‌تر است.

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن