تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804050260




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بيمارستان بقيه‌الله (عج) موفق به دريافت گواهي استاندارد بيمارستان «دوستدار ايمني بيمار» شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بيمارستان بقيه‌الله (عج) موفق به دريافت گواهي استاندارد بيمارستان «دوستدار ايمني بيمار» شد
رييس بيمارستان بقيه‌الله (عج) از اعطاي تاييديه استاندارد سطح عالي بيمارستان «دوستدار ايمني بيمار» به اين بيمارستان از سوي سازمان بهداشت جهاني با كسب بالاترين نمره در بين بيمارستان‌هاي 22 كشور منطقه مديترانه شرقي خبر داد.

دكتر عليرضا جلالي در گفت‌و‌گوي تفصيلي با خبرنگار «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اينكه كسب استاندارد سطح پايه بيمارستان دوستدار ايمني بيمار مستلزم رعايت 20 استاندارد پايه و الزامي است، خاطرنشان كرد: در بررسي سختگيرانه بازرسان سازمان بهداشت جهاني كه اوايل آذر ماه جاري صورت گرفت، اين بيمارستان از 20 نمره سطح پايه نمره 20 را دريافت كرد.

وي در توضيح استانداردهاي ايمني بيمار گفت: بيمارستان‌ها مكان‌هايي هستند كه علاوه بر درمان بيماران، خطراتي را هم متوجه آنها مي‌كنند به طوري كه در پيشرفته‌ترين بيمارستان‌هاي جهان هم به ازاي هر يك روز بستري بيمار، يك خطر بيمار را تهديد مي‌كند. بنابراين بيمارستان‌ها ملزم هستند كه استانداردهاي ويژه‌اي را رعايت كنند تا خطرات كمتري متوجه بيماران شود. سازمان بهداشت جهاني هم با در نظر گرفتن اين خطرات، استانداردهايي را تعريف كرده و از طريق اين استانداردها بيمارستان‌ها را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد.

جلالي افزود: بايد در نظر داشت كه رعايت اين استانداردها الزامي نيست و سازمان بهداشت جهاني نمي تواند با اهرم اجبار بيمارستان‌ها را وادار به اجراي اين استانداردها كند؛ بنابراين با همكاري وزارت بهداشت ساختارهايي تدوين و از وزارت بهداشت خواسته‌ شده به بيمارستان‌هايي كه استانداردها را رعايت مي‌كند، لوگويي با عنوان «بيمارستان‌ دوستدار ايمني بيمار» بدهند و آنها را به مردم معرفي كنند.

اين فوق تخصص بيهوشي قلب در تشريح اين استانداردها، گفت: استانداردها در سه سطح الزامي، محوري و ادونس (پيشرفته) تعريف شده‌اند كه تعداد 140 استاندارد مختلف را شامل مي‌شود؛ بنابراين بيمارستان‌ها با رعايت اين استانداردها مي‌توانند از سطح يك تا چهار استاندارد «بيمارستان دوستدار ايمني بيمار» را دريافت كنند.

وي خاطرنشان كرد: بيمارستان ما هم در پنج سال گذشته روي استانداردهاي سازمان بهداشت جهاني خوب كار كرده به طوري كه در سال 90 و 91 در جشنواره حاكميت باليني رتبه اول كشوري را كسب كرده و همين‌طور در بخش اعتباربخشي در كشور پيشرو بوده‌ايم. بنابراين از اول مهرماه طي مكاتبه‌اي كه با وزارت بهداشت داشتيم، خواستار حضور ماموران سازمان بهداشت جهاني و ارزيابي بيمارستان بقيه‌الله شديم. البته به دليل اينكه سازمان بهداشت جهاني سالي يك بيمارستان را در كشور مورد ارزيابي قرار مي‌دهد در ابتدا، مسولان وزارت بهداشت، بيمارستان‌ را مورد ارزيابي قرار دادند و اعلام كردند كه براي استانداردهاي سطح يك مي‌توانيم درخواست ارزيابي دهيم كه در نهايت مامورين سازمان بهداشت جهاني دوم آذرماه به ايران آمدند و طي يك بازديد سه روزه بيمارستان ما را مورد ارزيابي قرار دادند.

جلالي همچنين با بيان اينكه بيمارستان بقيه‌الله 20 استاندارد سطح يك را رعايت كرده‌ است، تاكيد كرد: اينها استانداردهاي پايه و الزامي هستند و با توجه به اينكه بازرسان سختگيرانه عمل مي‌كنند، ما از 20 نمره سطح يك، توانستيم نمره 20 را دريافت كنيم.

وي افزود: بازرسان پس از ارزيابي به ما اعلام كردند كه علاوه بر سطح يك، سطح دو و سطح سه را هم مي‌توانيم بگيريد. البته طبق تعريف سازمان بهداشت جهاني بيمارستان‌ها بايد ابتدا 20 استاندارد سطح يك را رعايت كنند و پس از طي سه سال زمان، وارد مباحث سطح دو و سطح سه شوند.

رييس بيمارستان بقيه‌الله در مورد ميزان ‌نمراتي كه در اين بيمارستان طي ارزيابي بازرسان دريافت كرده‌اند، گفت: در استانداردهاي سطح يك توانستيم از 20 ، نمره 20 را دريافت كنيم. در استانداردهاي سطح دو هم از نمره 100 توانستيم 93 را بگيريم كه البته براي قبولي در سطح 2، نمره 85 كافي بود و در نهايت در مورد استانداردهاي سطح سه يا پيشرفته از نمره 100 نمره 38 را گرفتيم.

وي گفت: پس از ارزيابي، بازرسان سازمان بهداشت جهاني به ما اعلام كردند كه در بين 22 كشور منطقه، بيمارستان بقيه‌الله بالاترين امتياز را كسب كرده است.

جلالي با اشاره به 20 استانداردي كه بيمارستان بقيه‌الله توانسته رعايت كند، اضافه كرد: مفهوم ايمني بيمار هم ساده و هم پيچيده است، يعني در عين سادگي، پيچيدگي‌هاي خاص خودش را دارد. گاهي اوقات، خطاهايي ساده اتفاق مي‌افتد كه باعث مرگ بيمار مي‌شود. به طور مثال فرض بگيريد بيماري تخت خود را ترك كرده و به خارج از اتاق رفته است. كسي كه روي تخت كناري است، روي تخت بيمار مذكور مي‌نشيند. در اين لحظه مامور آزمايشگاه براي دريافت نمونه خون مراجعه مي‌كند، اما از فردي كه روي تخت نشسته به اشتباه نمونه خون مي‌گيرد. حال خون بيمار مذكور A مثبت است اما نمونه خون دريافتي O منفي است. وقتي بيمار را براي عمل جراحي مي‌برند، به اشتباه خون O منفي به او تزريق مي‌كنند، بيمار فوت مي‌كند. حال سازمان بهداشت جهاني براي اين مورد استانداردي به نام استاندارد شناسايي بيمار را تعريف كرده است. وقتي بيمار بستري مي‌شود، براي او باركد تعريف مي‌شود و روي نمونه‌هاي آزمايشگاه و روي دست بيمار به صورت دستبند و همينطور وسايل ديگر براي شناسايي بيمار نصب مي‌شود. اين باعث مي‌شد خطاها به حداقل برسد.

وي در تشريح استاندارد ايمني بيمار گفت: در بيمارستان ما براي شناسايي بيماران از شماره تخت استفاده نمي‌شود. به طوري كه اگر پرستاران به بيمار مراجعه كنند، كاري به شماره تخت او ندارند و براي شناسايي اسم او را مي پرسند. البته تاكيد ما بر اين است كه پرسنل حتما اسم بيمار را بپرسند و در مرحله بعد دستبندهايي كه طراحي شده و روي دست بيمار بسته شده را چك كنند. روي اين دستبندها تمام مشخصات بيمار به صورت رايانه‌يي ثبت شده است.

رييس بيمارستان بقيه‌الله در مورد استاندارد ديگري كه در سطح اول وجود دارد، گفت: استانداردي به نام استاندارد داروهاي خطرناك وجود دارد كه مربوط به داروهايي است كه نام و ظاهري تقريبا مشابه دارند. در بيمارستان‌ها پوسترهايي نصب شده كه در مورد داروها و آمپول‌هاي خطرناك و شبيه به هم توضيحاتي داده شده است. در مرحله بعد داروهاي خطرناك را جدا از داروهاي معمولي نگه‌داري مي‌كنيم و در مرحله نهايي براي تزريق آمپول‌هاي خطرناك، دو نفر از پرستاران بايد آن را تاييد كنند. يعني فرمي داريم كه بايد دو نفر از پرستاران آن را امضا كنند.

وي ادامه داد: براي آشنايي با داروهاي هم نام و خطرناك، كلاس‌هاي آموزشي براي همكارانمان برگزار مي‌كنيم و دائما به آنها تاكيد مي‌كنيم كه دچار اشتباه نشوند.

جلالي در ادامه صحبت‌هاي خود با بيان اينكه استاندارد شماره 17 سطح اول، استاندارد كنترل و پيشگيري از بيماري‌هاي عفوني است، گفت: در بخش‌هاي ويژه مانند ICUها بيشترين علت مرگ بيماران، بيماري‌هاي عفوني است. مي‌دانيد كه بسياري از ميكروب‌ها در بيمارستان‌ها وجود دارند كه در اثر ضدعفوني‌هاي مكرر كه در بيمارستان انجام مي‌شود، به وجود مي‌آيند و در اثر استفاده از آنتي‌بيوتيك‌هاي قوي، ميكروب‌ها مقاوم مي‌شوند. مي‌دانيد كه بسياري از ميكروب‌ها دربيمارستان‌ها وجود دارند كه در اثر ضدعفوني‌هاي مكرر كه دربيمارستان انجام مي‌شود سبب ايجاد سوش‌هاي قوي و مقاوم ميكروبي مي‌شوند.

وي با بيان اينكه با شست‌وشوي دست مي‌شود از انتقال بسياري از عفونت‌ها جلوگيري كرد، گفت: در اين بيمارستان پزشكان و و پرستاران را ملزم كرده‌ايم كه وقتي براي معاينه بيمار مراجعه مي‌كنند، حتما دست‌هاي خود را بشويند. البته بعد از معاينه هم بايد دست‌ها را بشويند.

رييس بيمارستان بقيه‌الله در ادامه صحبت‌هاي خود، از رضايت آگاهانه به عنوان استانداردي ديگر نام برد كه در اين بيمارستان اجرايي شده است.

وي افزود: در بيمارستان بقيه‌الله اگر قرار است عملي روي بيمار انجام شود، بايد با رضايت كامل بيمار باشد، به طوري كه پزشك در مقابل بيمار قرار مي‌گيرد و تمام مراحل درمان را توضيح مي‌دهد و او را از خطرات احتمالي مطلع مي كند و با رضايت كامل بيمار درمان را آغاز مي‌كند.

وي تاكيد كرد: رضايت‌نامه با برائت‌نامه فرق مي‌كند و اين استاندارد جزو استانداردهاي پايه است.

رييس بيمارستان بقيه‌الله با تاكيد بر اينكه رسيدن به استانداردهاي پيشرفته نيازمند امكانات سخت‌افزاري و نرم افزاري است، افزود: طبق برنامه‌اي كه تعريف كرديم، مي‌خواهيم در سه سال آينده به استانداردهاي سطح چهار (پيشرفته) برسيم. البته امكانات فني خاصي نياز داريم اما بيش از امكانات، نيازمند آموزش هستيم.

جلالي با اشاره به آنچه شيوع پزشك‌ سالاري در جامعه عنوان كرد، گفت: تلاش داريم موضوع «پزشك محوري» را كمرنگ كنيم و به دنبال آن «بيمارستان محوري» را مطرح كنيم. زيرا ما در كشور پديده‌اي داريم كه «زيرميزي» نام دارد. در نظر داشته باشيد وقتي بيمار به بيمارستان مراجعه مي‌كند به دنبال نام‌هاي بزرگ است. خوب اين موضوع بستر مناسب براي سوء استفاده همكاران را ايجاد مي كند. در اين زمينه بعضي از همكاران من پول هاي زيادي هم مطالبه مي‌كنند.

وي اضافه كرد: رعايت استاندارد بيمارستان دوستدار ايمني بيمار باعث مي‌شود بيمار به بيمارستان اعتماد كند و پول‌هاي زير ميزي داده نشود.

جلالي در ادامه با بيان اين كه رعايت استانداردهاي ايمني بيمار از ريخت و پاش‌ها جلوگيري و در هزينه‌هاي كلان كشور صرفه‌جويي مي‌كند توصيه كرد كه وزارت بهداشت موضوع بيمارستان‌هاي دوستدار ايمني را پيگيري كند تا از اين طريق هم در هزينه ها صرفه‌جويي شود و هم به روند درمان بيماران كمك شود.

رييس بيمارستان بقيه الله با بيان اين كه اين بيمارستان يكي از پيشرفته‌ترين بيمارستان‌هاي كشور است، گفت: در بيمارستان بقيه‌الله (عج) كه سال 1363 با همكاري دانشكده علوم پزشكي بقيه‌الله (عج) تاسيس شده بالغ بر هزار تخت مصوب داريم كه 700 تخت فعال براي بستري بيماران وجود دارد.

وي افزود: در اين بيمارستان تمام تخصص‌ها و فوق‌تخصص‌ها را در اختيار داريم به طوري كه هم اكنون 400 نفر از پزشكان و اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ با بيمارستان همكاري مي‌كنند.

جلالي با بيان اينكه اورژانس اين بيمارستان يكي از بزرگترين اورژانس‌هاي كشور است، اضافه كرد: 60 تخت بستري در اورژانس داريم كه فكر نمي‌كنم بيمارستاني در كشور چنين ظرفيتي داشته باشد.

وي ادامه داد: ما جزو معدود بيمارستان‌هايي هستيم كه به صورت شبانه‌روزي پزشك مقيم داريم. البته سيستم دستياري و دانشجويي و آموزشي هم برقرار است اما خود اساتيد به صورت 24 ساعته دراينجا حضوردارند و اعمال جراحي توسط اساتيد و با نظارت دقيق آنها انجام مي‌شود.

رييس بيمارستان بقيه‌الله در پايان در تشريح امكانات اين بيمارستان گفت: امكاناتي نظير اتاق عمل جنرال، اتاق عمل زنان، اتاق قلب واتاق عمل دي كلينيك و اتاق عمل اورژانس به صورت مجزا و حدود 150تختICU و NICU وCCU در بيمارستان وجود دارد.

نكته برجسته بيمارستان ما اين است كه ما به بحث طرح انطباق نگاه ويژه‌اي داريم به طوري كه بيش از 20 سال است كه دراين بيمارستان طرح انطباق انجام مي‌شود. يعني عمده پُروسِيژرها و اعمال جراحي براي خانم‌ها و آقايان توسط پزشكان و كادر درماني همجنس انجام مي‌شود بدون آن كه خللي در مراحل درمان آنها ايجاد شود.

انتهاي پيام

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن