تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):خدا را بسيار ياد كنيد و هميشه به ياد مرگ باشيد و قرآن زياد بخوانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819550497




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كفش‌هاي هوشمند، مربي آينده ورزشكاران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: كفش‌هاي هوشمند، مربي آينده ورزشكاران
اگرچه ممكن است تا به حال خبرهاي زيادي درباره كفش‌هاي هوشمند شنيده باشيد، اما اين كفش هوشمند در مقايسه با كفش‌هاي هوشمند ديگر، قابليت‌هاي بيشتري دارد. كفش‌هاي هوشمندي كه تاكنون ساخته شده قابليت‌هاي متفاوتي داشته‌اند.


بعضي از اين كفش ها براي كمك به نابينايان ساخته شده و در حقيقت هدف از طراحي كفش هوشمند براي اين گروه از افراد اين است كه كفش، جايگزين عصاي سفيد باشد. گروه ديگري از كفش هاي هوشمند نيز با هدف كمك به افرادي كه به آلزايمر مبتلا هستند ساخته شده است. اما در اين ميان شركت هاي بزرگ توليدكننده لوازم ورزشي در سطح دنيا از اين قافله عقب نمانده اند و تعدادي از اين شركت ها از رقابت ميان ورزشكاران براي پيشي گرفتن از هم به عنوان يك مزيت تجاري بهره گرفته و با تركيب فناوري هاي روز دنيا در محصولاتشان، كفش هايي را توليد كرده اند كه داراي پردازنده مركزي است و مي تواند نقش مهمي در بهبود عملكرد ورزشكار داشته باشد و او را در تبديل شدن به يك ورزشكار حرفه اي ياري دهد.

اما كفش هوشمندي كه بتازگي محققان خبرهايي را درباره آن اعلام كرده اند با همه عموزاده هاي قبلي خود متفاوت است. اين كفش در حقيقت يك مربي خصوصي هميشه همراه است كه به شما كمك مي كند بتوانيد بدرستي راه برويد يا پياده روي كنيد و علاوه بر اين از مواجه شدن با هرگونه پيامدي هنگام راه رفتن پيشگيري مي كند.

كفشي كه مربي شماست

اين روزها پياده روي به يكي از محبوب ترين ورزش ها در بين مردم تبديل شده است و هر روز به تعداد افرادي كه ساعاتي از را به دويدن يا راه رفتن اختصاص مي دهند افزوده مي شود، بنابراين ترديدي نيست به موازات افزايش جمعيت، ورزشكاران آماتور يا حرفه اي در اين رشته، تعداد افرادي كه به علت اطلاع نداشتن از شيوه صحيح و اصولي دويدن يا پياده روي با دردهاي مفصلي مواجه شده يا در حين پياده روي يا دويدن دچار سانحه مي شوند نيز افزايش پيدا كند. از اين رو گروهي از محققان آلماني كفش هاي جديدي طراحي كرده اند كه مي تواند مانند يك مربي عمل كرده و شيوه صحيح پياده روي يا دويدن را به شما بياموزد و به اين ترتيب احتمال مواجه شدن با پيامدهاي ناشي از آن را كاهش دهد.

در صورتي كه دونده به هر علتي در حين دويدن پاهايش را در موقعيت نامناسبي قرار دهد يا در حين دويدن احساس خستگي كند و ادامه فعاليت برايش خطري داشته باشد، اين كفش ها از طريق يك برنامه اختصاصي كه روي گوشي هاي هوشمند قابل نصب است، موضوع را به او هشدار مي دهد. به گفته محققان آلماني موسسه فرانهوفر، دوندگان تازه كار يا آن دسته از دوندگاني كه عادت هاي نادرستي دارند در صورتي كه روي سطح ناهموار بدوند يا در حالي كه احساس خستگي مي كنند به فعاليت ادامه دهند با خطر پيچ خوردن يا آسيب ديدگي مفصل مچ پا، كشيدگي تاندون ها يا حتي شكستگي استخوان مواجه مي شوند.

اين گروه از محققان با توجه به اهميت اين موضوع حسگرهايي را با عنوان حسگرهاي ايمني در دويدن طراحي كرده اند كه در قسمت كف كفش جاسازي مي شود. اين حسگر داده هاي بيومكانيكي موجود در بدن ورزشكار را اندازه گيري و براساس محاسبات لحظه اي، وضع دونده را ارزيابي مي كند. چنانچه ماهيچه ها و عضلات بدن فرد پيش از دويدن گرم نشده باشد يا اين كه ورزشكار توانايي هاي خودش را بيش از آنچه است در نظر بگيرد، بايد بلافاصله انجام فعاليت ورزشي را متوقف كند تا با پيامدهايي نظير زانودرد و كشيدگي يا پاره شدن عضلات مواجه نشود. اين كفش وضع بدن ورزشكار را حين انجام تمرينات ورزشي يا دويدن از ديد يك پزشك متخصص مورد بررسي و ارزيابي قرار مي دهد. براي مثال چنانچه دونده پاهايش را در وضع نادرستي قرار دهد، وزن بدنش را روي دو پا به طور نامتوازن تقسيم كند يا بشدت خسته شده باشد بلافاصله سيستم به او هشدار مي دهد.

افراد ميانسال توجه داشته باشند

مطالعات جديد نشان داده است مرداني كه در ميانسالي فعاليت هاي ورزشي را آغاز مي كنند، ممكن است سلامتشان را در معرض خطر قرار دهند. بسياري از اين افراد با هدف كاهش وزن و رسيدن به وزن ايده آل و در نتيجه كاهش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي هر شب يك ساعت مقابل تلويزيون و روي تردميل پياده روي مي كنند. در حالي كه فعاليت جسمي شديد و داشتن برنامه ورزشي بدون در نظر گرفتن توصيه هاي پزشك نه تنها سلامت آنها را تضمين نمي كند، بلكه مي تواند سلامت اين افراد را در معرض خطر جدي قرار دهد. مطالعات جديد نشان مي دهد حتي براي فعاليت هايي كه با هدف تناسب اندام انجام مي شود نيز براي شدت و مدت ورزش يك آستانه و محدوده خاصي وجود دارد و خارج شدن از اين محدوده مي تواند خطرات جدي بويژه در سلامت قلب و عروق داشته باشد. اما اين كفش هوشمند به افرادي كه سال ها با ورزش ميانه خوبي نداشته اند و يكباره تصميم مي گيرند براي حفظ سلامتشان دست به دامن ورزش شوند كمك مي كند در حين ورزش از توصيه هاي يك مربي خصوصي همراه بهره مند شوند.

اين سيستم هشداردهنده كه در واقع از يك حسگر و برنامه كاربردي قابل نصب روي گوشي هاي هوشمند تشكيل شده و محتوي شتاب سنج و سيستم موقعيت ياب جغرافيايي است كه علائم بيو مكانيكي دريافتي از بدن فرد و همچنين سرعت دويدن يا راه رفتن ورزشكار را ثبت مي كند. اين اطلاعات از طريق بلوتوث به گوشي تلفن همراه دونده ارسال مي شود.

از كفش خود برنامه ورزشي بگيريد

به گفته محققاني كه در طراحي اين كفش ورزشي هوشمند همكاري داشته اند، براي استفاده از امكانات اين كفش هوشمند بايد يك برنامه كاربردي روي گوشي تلفن همراه نصب شود كه اين برنامه در كسري از ثانيه با استفاده از الگوريتم هاي منحصر به فرد و اختصاصي براي اين كار، اطلاعات دريافتي را ارزيابي مي كند و بلافاصله براساس عملكرد فرد نسبت به هرگونه خطري كه مي تواند در كمين ورزشكار باشد از خود واكنش نشان مي دهد. چنانچه فردي در حين دويدن يا راه رفتن وضع مناسبي نداشته باشد و سيستم عملكرد او را نامناسب ارزيابي كند اين برنامه پيشنهادهايي براي بهبود الگوي حركتي ورزشكار ارائه مي كند.

اما پردازش اطلاعات در اين مرحله خاتمه پيدا نمي كند. در مرحله بعد اطلاعلات دريافتي از طريق گوشي تلفن همراه فرد دونده به وبسايتي منتقل مي شود تا پردازش بيشتري روي اطلاعات جمع آوري شده از هر بار دويدن يا پياده روي انجام شود و بر اين اساس سيستم كامپيوتري كه اطلاعات را براساس يك برنامه از پيش تعيين شده پردازش مي كند يك برنامه ورزشي براساس عملكرد ورزشكار و خواسته ها و اهدافي كه اين فرد در نظر دارد تهيه مي كند كه اين برنامه دائم به روزرساني مي شود.

يكي از مزيت هاي سيستم اين است كه مي توانيد براحتي آن را از كف كفش برداريد و به كفش ديگري منتقل كنيد. باتري اين سيستم از طريق شارژري كه همراه آن فروخته مي شود براحتي قابل شارژ است. اكنون نمونه اوليه اين كفش ورزشي هوشمند و همچنين برنامه اختصاصي آن براي گوشي هاي هوشمند طراحي و ساخته شده و محققان در تلاش هستند در ادامه با ايجاد تغييراتي اندك اندازه اين حسگرهاي هوشمند را تا حد امكان كاهش دهند. اين حسگرها بايد سبك و ضد آب باشد و از دوام خوبي برخوردار باشد تا محدوديتي براي فرد ايجاد نكند. محققان پيش بيني مي كنند تا سال 1394 اين كفش به بازار هاي تجاري عرضه شود تا در دسترس همه باشد، اما هنوز خبري درباره قيمت نهايي اين كفش هوشمند اعلام نشده است.

Dailymail / مترجم: فرانك فراهاني جم

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن