تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819970655




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دانشگاهيان ؛‌ هدف حملات اخير نيروهاي امنيتي مصر


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: دانشگاهيان ؛‌ هدف حملات اخير نيروهاي امنيتي مصر
دولت جديد مصر، به خاطر استفاده مداوم از حضور نيروهاي امنيتي در برخورد با دانشجويان معترض، تنش‌هاي موجود را افزايش داده است. اين طرز برخورد، به صراحت، مورد مخالفت دانشجويان و اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌هاست.
به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه تحليلي "المانيتور" در مقاله‌اي به قلم "آيه امان" مي‌نويسد: سياست‌هاي امنيتي و يورش پليس مصر به داخل محوطه‌هاي دانشگاهي اين كشور، موجب افزايش خشم و عصبانيت دانشجويان بسياري از دانشگاه‌هاي مصر در شهر قاهره و سراسر كشور شده است. اين درگيري‌ها در تاريخ 28 نوامبر به مرگ يك دانشجوي رشته مهندسي منجر شد؛ دولت اصرار دارد كه با به كارگيري اقدامات امنيتي در سركوب اعتراضات دانشجويي، سال تحصيلي را به پايان رسانده و از اين طريق روند آموزش را كنترل كند.

*** تحصن دانشجويان مصري و درخواست آنها براي بركناري وزراي كشور و آموزش عالي اين كشور

هفته گذشته، به دنبال مختل شدن آموزش در تعدادي از دانشگاه‌هاي مصر، موضوع ناآرامي‌هاي دانشگاهي، در راس اولويت‌هاي كابينه دولت مصر قرار گرفت. دانشجويان دست به تحصن زده و اعلام كردند كه تا زمانيكه به خواسته‌اي آنها، از جمله تحت تعقيب قرار دادن تمام افرادي كه موجب مرگ يكي از دانشجويان رشته مهندسي شد‌ه‌اند، رسيدگي نشود، به تحصن خود ادامه خواهند داد. به علاوه، بركناري وزير كشور و همچنين بركناري «حسام عيسي»، وزير آموزش عالي مصر، به خاطر اجازه دادن به نيروهاي امنيتي براي وارد شدن به محوطه دانشگاه، از ديگر خواسته‌هاي دانشجويان است. دانشجويان همچنين خواستار تخليه نيروهاي امنيتي از محوطه و اطراف دانشگاه‌ها، آزادي دانشجويان زنداني و درمان تمام دانشجويان مجروح به هزينه دولت هستند.

*** اخراج بي درنگ دانشجويان معترض

در 4 دسامبر، «حازم الببلاوي»، نخست‌وزير مصر با اعضاي شوراي عالي دانشگاه‌ها ديدار كرد و متعاقب آن، در بيانيه‌اي شديداللحن اعلام كرد: «دولت اجازه نخواهد داد كه امر آموزش مختل شود. دانشگاه‌ها مكان يادگيري هستند. رفتارهاي سياسي بايد از مقرراتي كه مانع از ايجاد اختلال در روند‌ آموزش مي‌شوند، تبعيت كنند. دولت در به كارگيري اقدامات تنبيهي و نهايتا اخراج دانشجويان متخاطي، لحظه‌اي ترديد به خود راه نمي‌دهد.»

يك منبع در شوراي عالي دانشگاه‌ها به "المانيتور" گفت: «رايزني‌هاي شورا با دولت بسيار پيچيده است. چرا كه رؤساي تعدادي از دانشگاه‌ها كه براي آرام كردن دانشجويان، اصرار دارند كه به طور مستقل از دولت عمل كنند و با ممانعت از ورود دوباره نيروهاي امنيتي به دانشگاه‌ها، از تحريك دانشجويان خود جلوگيري كنند؛ از سوي ديگر، دولت نيز به جاي دلجويي و آرام كردن دانشجويان، بر به كار گيري اقدامات بازدارنده جهت پايان دادن به اعتراضات كنوني دانشگاه‌ها، اصرار مي‌ورزد.»

*** مخالفت رؤساي دانشگاه‌هاي مصر با اقدامات دولت

وي افزود: «تصميم كابينه در خصوص اجازه دادن به نيروهاي پليس براي ورود به محوطه دانشگاه‌هاي مصر، هنوز هم با مخالفت تعدادي از رؤساي دانشگاه‌ها مواجه است. مذاكرات ادامه دارند. دولت براي لغو اين دستور، و همچنين خارج كردن كنترل دانشگاه‌ها از دستان نيروهاي امنيتي، تحت فشار قرار دارد.»

«محمد ابراهيم»، وزير كشور مصر در طول جلسه هفتگي شورا در سوم دسامبر، گزارشي را در خصوص شرايط امنيتي دانشگاه‌هاي مصر، و شيوه‌اي كه نيروهاي امنيتي با اعتراضات دانشجويي برخورد مي‌كنند، به اين شورا ارائه داد. وي گفت كه اين اعتراضات، پا را از تمامي حد و مرزهاي قابل قبول فراتر گذاشته و زندگي مردم را مختل كرده است و قوانيني را كه دولت در ماه گذشته، در خصوص ساماندهي تظاهرات تصويب كرده بود، نقض كرده‌ است.

*** برنامه دولت مصر براي سركوب اعتراضات، بدون مشاركت پليس و نيروهاي امنيتي قابل اجرا نيست

«ابراهيم» در كنفرانسي خبري كه در سوم دسامبر، به دنبال مرگ دانشجوي مصري در دانشگاه قاهره، در شوراي وزرا برگزار شده بود، گفت: «ما از گلوله‌هاي واقعي استفاده نمي‌كنيم و اسلحه‌ها را به سمت دانشجويان نشانه نمي‌رويم. اما دانشجويان بايد بدانند كه آنچه كه در حال وقوع است، توطئه‌اي عليه انقلاب 30 ژوئن در مصر است و هدف از اين توطئه، بازگرداندن اخوان المسلمين به عرصه سياسي مصر است.»

يك منبع امنيتي در سمت مسئول پرونده دانشگاه در وزارت كشور، به «المانيتور» گفت: «برنامه دولت براي حفظ امنيت دانشگاه‌ها، بدون مشاركت پليس و نيروهاي امنيتي قابل اجرا نيست؛ چرا كه در شرايط حاضر كه اعتراضات روز به روز در حال افزايش است، سرويس‌هاي امنيتي غيرنظامي دانشگاه‌ها، قادر به تامين امنيت دانشگاه‌ها نيستند.»

*** دولت مصر با آب فشار قوي، گاز اشك آور و نارنجك‌هاي پرتابي به استقبال دانشجويان معترض مي‌رود

اين منبع افزود:‌«برنامه‌اي كه توسط وزارت كشور اتخاذ شده و مورد تاييد دولت قرار گرفته است، عمدتا به حضور مداوم نيروهاي پليس در فضاي دانشگاه‌هاي مهم مصر، براي مثال دانشگاه قاهره و «عين شمس و الازهر» متكي است. علاوه بر اين، براي جلوگيري از كشيده شدن اعتراضات به خارج از محوطه دانشگاه‌ها، به تعدادي نيروي امنيتي كمكي جديد نياز است. در صورتيكه اعتراضات دانشجويي به خارج از دانشگاه‌ها كشيده شود، نيروهاي امنيتي با آنها طبق قانون ساماندهي تظاهرات برخورد خواهند كرد. در ابتدا با آب فشار قوي و در مرحله بعد گاز اشك آور و نارنجك‌هاي پرتابي به مقابله با آنها خواهيم پرداخت.» وي گفت كه از زمان تصويب اين قانون، پليس هيچ درخواستي از سوي دانشجويان براي انجام تظاهرات، دريافت نكرده است.

*** اخراج دانشجويان معترض براي فرونشاندن اعتراضات دانشجويي

در دانشگاه «الازهر»، «المانيتور» شاهد صحنه ديگري از درگيري‌ها بين نيروهاي امنيتي و دانشجويان بود كه به مدت 12 ساعت، در سراسر يك شنبه شب، ادامه پيدا كرد كه طي آن، نيروهاي پليس به خوابگاه‌ها يورش بردند و گاز اشك آور و تير هوايي شليك كردند. دانشجويان نيز در واكنش به اقدام نيروهاي امنيتي، لاستيك ماشين‌ها را آتش زدند تا از اين طريق، تاثير گاز اشك آور را كمتر كنند و براي آنكه نيروهاي امنيتي را از خوابگاه‌ها بيرون كنند، به سمت آنها سنگ پرتاب كردند.

«مجدي عباس»، سرپرست امنيتي دانشگاه «الازهر» به «المانيتور» گفت: «نمي‌توان اين اقدامات دانشجويان را تظاهرات مسالمت آميز در نظر گرفت.» وي افزود: «واكنش مسالمت آميز در برابر اين رفتار دانشجويان، غير ممكن است. ما تمام اقدامات قانوني مقتضي را در برابر آنها اتخاذ خواهيم كرد و اين كار را با اخراج غيرقابل برگشت آنها از دانشگاه آغاز مي‌كنيم.»

*** ارتش مصر براي اولين بار مجبور شد كه براي جداسازي دانشجويان و نيروهاي امنيتي دست به مداخله بزند

به گفته «عباس»، نيروهاي امنيتي «تمامي دانشجويان آشوبگر» را شناسايي كرده‌اند. وي گفت: «ما مي‌دانيم كه آنها فعالان مزدوري هستند كه براي درس خواندن به اينجا نيامده‌اند. هر آن كس كه از خشونت حمايت و طرفداري كند، با خشونت ما رو به رو خواهد شد.»

با اين حال، سياست‌هاي امنيتي كابينه عليه اعتراضات دانشجويي، چندان مورد قبول دانشگاه‌ها قرار نگرفته است. دانشگاه قاهره، بيانيه‌اي را در محكوميت يورش نيروهاي امنيتي به محوطه اين دانشگاه كه منجر به مرگ يكي از دانشجويان به نام «محمد رضا» شد، منتشر كرد.

پس از آنكه سرهنگ «احمد علي»، سخنگوي ارتش، ‌گروهي از اتحاديه دانشجويي دانشگاه قاهره و «الازهر» را دعوت كرد تا با آنها ملاقات كرده و در مورد راه هايي كه بتوان بر بحران كنوني غلبه كرد را بررسي كنند و همچنين در مورد خواسته‌هاي دانشجويان و منتقل كردن اين خواسته‌ها به دولت، با يكديگر بحث و گفت و گو كنند، ارتش مصر براي اولين بار مجبور شد كه براي جداسازي دانشجويان و نيروهاي امنيتي، دست به مداخله بزند.

*** افزايش تنش‌ها در پي استفاده مداوم دولت از حضور نيروهاي امنيتي، در برخورد با دانشجويان معترض

«ليلا سوف»، يكي از اعضاي «جنبش 9 مارس براي استقلال دانشگاه‌ها»، به «المانيتور» از آنچه كه وي آن را «اصرار دولت براي مداخله غيرقابل قبول در امور دانشگاه‌ها» مي‌داند، اظهار ناراحتي كرد. وي به «المانيتور» گفت: «اعتراضات دانشجويان كاملا مسالمت آميز بود و آموزش را مختل نكرده بود اما مداخله خشونت آميز پليس، موجب وخامت اوضاع شد. دولت هيچ حقي براي مداخله در امور دانشگاه‌ها را ندارد و تصميم پليس براي ورود به محوطه دانشگاه‌، زير پا گذاشتن استقلال دانشگاه‌ به شمار مي‌رود. به علاوه، حضور مداوم نيروهاي امنيتي در محيط دانشگاه، موجب افزايش تنش‌ها و اصطكاك با دانشجويان خواهد شد.»

دولت مصر، به خاطر استفاده مداوم از حضور نيروهاي امنيتي در برخورد با دانشجويان، تنش‌هاي موجود را افزايش داده است. اين طرز برخورد، به صراحت از سوي دانشجويان و اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها محكوم شده است. آنها اين روش را حتي بدتر از روش‌هايي مي‌دانند كه رژيم حسني مبارك، رئيس‌جمهور معزول مصر دربرخورد با معترضان از آنها استفاده مي‌كرد.

انتهاي پيام/

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن