تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه دیدید که بنده ای گناهان مردمان را جستجو می کند و گناهان خویش را فراموش کرده...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803843462




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هدررفت 85 درصد آب بارندگي در استان بوشهر/ لزوم توسعه زيرساخت‌هاي ذخيره آب


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: هدررفت 85 درصد آب بارندگي در استان بوشهر/ لزوم توسعه زيرساخت‌هاي ذخيره آب
بوشهر - خبرگزاري مهر: استان بوشهر در منطقه گرم و خشك كشور قرار گرفته است و از نظر بارندگي با كمبودهاي زيادي مواجه است و با اين وجود با توجه به ضعف در زيرساخت‌هاي ذخيره آب و كمبود سدها، بخش بسيار زيادي از بارندگي‌هاي استان و آبرفت‌هايي كه از استان‌هاي همجوار به استان مي‌آيند، به هدر مي‌رود.

به گزارش خبرنگار مهر، آب يكي از مهمترين نيازهاي بشري است كه بدون آن حتي حيات بي‌معني است و همه موجودات زنده به آن نياز دارند و براي انسان‌ها آب معني ديگري دارد و نه تنها آب را براي آشاميدن نياز دارد بلكه براي داشتن ديگر منابع نيز نيازمند آب است.

سال‌ها است كه بحران كم‌آبي نقاط مختلف جهان و ايران را فرا گرفته است و در استان بوشهر هشت سال پياپي است كه خشكسالي مردم و به‌ويژه كشاورزان استان را در بي آبي و كمبود آب نگه داشته است.

توسعه در هر كشور و منطقه‌اي نيازمند توسعه زيرساخت‌هاي آبي است كه سدهاي بزرگ و كوچك به عنوان يكي از مهمترين زيرساخت‌هاي توسعه در بخش كشاورزي محسوب مي‌شوند.

در استان بوشهر سال‌ها است كه بارش‌ها روند نزولي داشته است و همين كمبود بارش‌ها سبب شده تا بحران شديد آب در استان احساس شود و بسياري از سفره‌هاي زيرزميني خشك شده است و رودخانه‌ها كم‌آب هستند.

كشاورزي استان بوشهر تشنه آب است

توسعه كشاورزي ارتباط مستقيمي با تامين آب مورد نياز براي كشاورزان دارد و كمبود آب و بحران‌هاي بي‌آبي سبب شده است تا كشاورزان در نقاط مختلف استان بوشهر با كمبود آب مواجه باشند و اين موضوع در كيفيت و كميت محصولات توليدي كشاورزان نقش زيادي داشته است.

يكي از قطب‌هاي اقتصاد در استان بوشهر نخيلات است، توليد گوجه فرنگي و مركبات نيز در بخش‌هاي مختلف استان وجود دارد و در اكثر نقاط استان بوشهر نيز گندم و جو و كلزا و ديگر محصولات فصلي به صورت ديم كاشت مي‌شود كه كمبود آب اين كشاورزي را با تهديد جدي مواجه كرده است.

با وجود اينكه بارندگي‌‌ها در استان بوشهر با كمبود مواجه بوده است ولي در كنار آن زيرساخت‌هاي ذخيره آب مانند سدهاي كوچك و بزرگ نيز در استان بوشهر به خوبي ايجاد نشده است و باعث مي‌شود تا بارش‌ها اغلب به هدر بروند و وارد دريا شوند.

توسعه زيرساخت‌هاي ذخيره آب يكي از ضروري‌ترين نيازهاي استان بوشهر است كه بايد به خوبي در چشم‌اندازهاي توسعه استان بوشهر ديده شود تا از قبيل توسعه اين زيرساخت‌ها شاهد توسعه كشاورزي استان باشيم.

كشاورزي استان بوشهر تشنه آب مناسب براي فرآيند آبياري است كه بايد علاوه بر توسعه زيرساخت‌هاي ذخيره آب، تلاش بيشتري براي تصحيح و بهبود وضعيت آبياري صورت بگيرد تا راندمان استفاده از منابع آبي افزايش يابد.

تنها 15 درصد بارش‌ها و آبرفت‌ها در استان بوشهر ذخيره مي‌شود

مديرعامل آب منطقه‌اي استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حالي كه در ابتداي فصل بارش هستيم، با بارش‌هاي ابتداي فصل پائيز در استان بوشهر، شاهد باريدن حدود 45 تا 50 درصد ميانگين بارش‌‌هاي سالانه در استان بوشهر تا امروز هستيم.

شاپور رجايي ادامه داد: تا پايان فصل بارندگي حدود 50 درصد ديگر بارندگي خواهيم داشت كه توزيع مناسبي براي بارش‌ها نداريم و با توجه به زمان كشت محصولات، اين نوع بارندگي نگران‌كنده است.

وي با بيان اينكه در پايان دوره خشكسالي هشت ساله در استان بوشهر هستيم، بيان داشت: بين 45 تا 85 درصد آورد آب رودخانه‌ها كاهش يافته است و توقعات مردم نسبت به برداشت از منابع آبي نبايد افزايش يابد.

مديرعامل آب منطقه‌اي استان بوشهر با اشاره به اينكه 90 درصد از آب شرب استان بوشهر از خارج از استان بوشهر تامين مي‌شود، اضافه كرد: حدود 85 درصد آب سطحي استان بوشهر نيز از استان‌هاي همجوار است.

لزوم توسعه زيرساخت‌هاي ذخيره آب

وي افزود: همچنان براي تامين آب مورد نياز با نگراني‌هاي زيادي مواجه هستيم و از نظر آورد آب و همچنين ذخيره آب در سد رئيسعلي دلواري نيز كمبودهاي بسياري داريم.

رجايي در ادامه خاطرنشان ساخت: مجموع سيلاب‌هاي بارندگي‌هاي امسال تاكنون 260 ميليون مترمكعب بوده است كه تنها 40 ميليون مترمكعب آن ذخيره شده است و حدود 220 ميليون مترمكعب از آن هدر رفته و وارد دريا شده است.

مديرعامل آب منطقه‌اي استان بوشهر بر لزوم توسعه زيرساخت‌هاي ذخيره آب تاكيد كرد و گفت: بايد براي مهار سيلاب‌هاي فصلي برنامه ريزي مناسب صورت بگيرد و زيرساخت‌هاي مناسب براي آن ايجاد شود.

تغيير شيوه آبياري ضروري است

استان بوشهر به عنوان يكي از قطب‌هاي توليد خرما در كشور است و نخيلات استان بيشترين ميزان آب را مصرف مي‌كنند و بخش عمده آب كشاورزي استان به اين بخش اختصاص مي‌يابد.

در حال حاضر در اغلب مناطق استان بوشهر از شيوه هاي قديمي براي آبياري نخيلات استفاده مي‌شود كه آبياري غرق‌آبي نام دارد و حجم بسيار زيادي آب مصرف مي‌كند و نسبت به حجم آب مورد استفاده در شيوه‌هاي آبياري قطره‌اي تفاوت‌هاي بسيار زيادي دارد.

مديركل جهادكشاورزي استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تلاش‌هاي بسيار زيادي را براي تغيير در شيوه آبياري نخيلات صورت داده‌ايم و پيگيري‌هايي نيز براي اختصاص اعتبارات مناسب داشته‌ايم.

نوذر منفرد اضافه كرد: بايد تلاش كنيم تا از منابع آبي كه در اختيار داريم بهترين استفده را ببريم كه استفاده از شيوه‌هاي مناسب آبياري نقش بسيار مهمي در اين زمينه خواهد داشت و هم در كيفيت محصولات و هم در راندمان استفاده از آب نقش مهمي دارد.

كد خبر: 2194768

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۳ - ۰۷:۴۲

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن