تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين قلب‏ها، قلبى است كه ظرفيت بيشترى براى خوبى دارد و بدترين قلب‏ها، قلبى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804460732




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزايش بودجه سلامت، خوب اما ناكافي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: افزايش بودجه سلامت، خوب اما ناكافي


درحالي‌كه با تصويب 20هزار ميليارد تومان براي بخش سلامت سال 92، سال بسيار سختي براي اين حوزه پيش‌بيني شده بود، دولت جديد براي حوزه سلامت در سال 93بودجه‌اي معادل 35هزار ميليارد تومان پيشنهاد داده است. بودجه وزارت بهداشت نيز 14هزار و 600ميليارد تومان درنظر گرفته شده است كه به گفته سليمان عباسي، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس، با اين منابع مي‌تواند بخش بهداشت و درمان را مديريت كند.

از سويي ديگر و به‌دليل ارائه بودجه سال 93در موعد مقرر بررسي بودجه سال آينده حوزه سلامت نيز به گفته سليمان عباسي عضو هيأت رئيسه كميسيون بهداشت و درمان مجلس، با حضور معاونان وزارت بهداشت در اين كميسيون آغاز شده است. اما در سال‌جاري چند موضوع نيز بايد مورد توجه قرار گيرد كه يكي از اين موضوعات اختصاص دست‌كم 6هزار ميليارد تومان درآمد ناشي از هدفمند‌كردن رايانه‌ها به حوزه سلامت است كه دولت پيشين در اين زمينه اقدام قابل توجهي انجام نداد.

علاوه بر اين دولت در سال91بخشي از بودجه مصوب حوزه سلامت در مجلس را نيز به وزارت راه و شهر‌سازي‌ اختصاص داد كه دليل ‌اين امر به درستي مشخص نشد در نتيجه اين سياست نه‌تنها وضعيت حوزه بهداشت و درمان بهبود پيدا نكرد كه مطالبات بيمارستان‌ها و بيمه‌ها نيز وصول نشد و بنابر گزارش‌ها در سال‌جاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با 5هزار ميليارد تومان كسري بودجه مواجه است. بنابراين يكي از دغدغه‌هاي كارشناسان بهداشتي اين است كه آيا كسري بودجه سلامت در سال‌جاري جبران خواهد شد و آيا اين كسري در بودجه سال آينده نيز تأثير خواهد داشت؟

دكترسيامك مره صدق، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس در اين‌باره به همشهري گفت: اكنون وزارت بهداشت با مشكلات زيادي دست و پنجه نرم مي‌كند، متأسفانه چند مشكل اساسي در بخش درمان وجود دارد، يكي از اين مشكلات عدم‌پرداخت مطالبات بيمه‌هادر سال‌هاي اخير است، البته در چند‌ماه اخير وضعيت پرداخت‌ها از سوي سازمان تأمين اجتماعي بهتر شده و ميزان عقب‌‌افتادگي در پرداخت‌ها كاهش پيدا كرده است، با وجود اين سازمان هنوز ميزان قابل توجهي به بيمارستان‌هاي غيردولتي بدهكار است، اين مسئله تأمين ملزومات و تجهيزات براي بيمارستان‌ها را دچار مشكل كرده است. دومين مشكل بالا رفتن تعرفه‌هاست كه به‌ويژه در بخش درمان دولتي افزايش پيدا كرده است.

با توجه به اينكه تورم در بخش بهداشت نيز از ساير بخش‌ها بيشتر است، بالا رفتن تعرفه‌هاي درماني مشكلات زيادي را ايجاد كرده است. يكي ديگر از دغدغه‌ها در حوزه سلامت نيز اجراي برنامه پنجم توسعه است طبق مصوبه‌هاي مجلس قرار بود در برنامه‌هاي چهارم و پنجم توسعه، مبلغي كه مردم بابت هزينه درمان خود پرداخت مي‌كنند كاهش يابد اما در برنامه چهارم آنچه اتفاق افتاد كاملا برعكس بود. در واقع مردم به جاي آنكه 30‌درصد هزينه‌هاي درمان را از جيب خود پرداخت كنند، پرداخت 70تا 80‌درصد اين هزينه‌ها را به‌عهده گرفتند.

سليمان عباسي نيز با اشاره به اينكه قطعا بايد با جديت برنامه پنجم توسعه پيگيري و مفاد آن در حوزه سلامت اجرا شود، گفت: اتلاف منابع در حوزه سلامت، زياد است و نظام سلامت را همواره با كسري بودجه روبه‌رو مي‌كند بنابراين بايد از اتلاف منابع جلوگيري شود. اما با توجه به اينكه وزارت بهداشت از سنوات گذشته به بخش‌هاي مختلف حوزه سلامت بدهكار است، افزايش 25درصدي بودجه سلامت در سال‌جاري به‌نظر چندان زياد نخواهد آمد در واقع شايد آنگونه كه انتظار مي‌رود كارساز نباشد، به گفته رسول خضري عضو هيأت رئيسه مجلس وزارت بهداشت به مجموعه‌هاي زير پوشش خود مبالغي را بدهكار است كه با احتساب آنها مي‌توان گفت تنها 6درصد به بودجه سلامت افزوده شده است كه اين ميزان بودجه نمي‌تواند دردي از بخش بهداشت و درمان دوا كند. اما شايد افزايش قابل توجه سقف اعتبار سازمان بيمه سلامت ايران بتواند قدري از نگراني‌ها پيرامون اجراي برنامه پنجم توسعه بكاهد و شايد اين اقدام دولت را بتوان در راستاي اجراي آن مصوبه دانست. در لايحه بودجه سال 93 اعتبار سازمان بيمه سلامت ايران 66درصد افزايش يافته است.

به گفته انوشيروان محسني بند‌پي در لايحه تقديم شده به مجلس شوراي اسلامي ميزان بودجه سازمان سلامت بيمه ايران 5678ميليارد تومان تعيين شده است. در واقع شايد تلاش شده باشد كه با افزايش اعتبارات سازمان بيمه سلامت ايران تا حدودي هزينه درمان مردم از اين طريق جبران شود.

بر اساس تكاليف قانوني سازمان بيمه سلامت ايران بايد به سمت ارتقاي كيفيت، بازنگري بسته خدمت درماني ارائه شده، پوشش همگاني بيمه درمان، پزشك خانواده و نظام ارجاع و نيز ادغام سازمان‌هاي بيمه‌گر در سازمان بيمه سلامت ايران گام بردارد. اما يكي ديگر از مشكلات حوزه درمان بهداشت كه به حوزه داخلي باز‌نمي‌گردد مشكل تأمين داروهاي خارجي مورد نياز بيماران خاص و از سويي ديگر بيماران نادر است. اين مشكل به تحريم‌ها و اينكه آيا واردات دارو پس از اجراي توافقنامه ژنو تسهيل مي‌شود يا خير بازمي‌گردد. از سويي ديگر حل اين مسئله به ميزان ارز اختصاص داده شده از سوي دولت براي واردات داروي خارجي در سال 93نيز بستگي دارد.

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن