تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هركه خوش دارد دعايش هنگام سختى مستجاب شود، هنگام آسايش، بسيار دعا كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803615842




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چشم طمع جمهوري «كوچك» آذربايجان به سرزمين و ميراث معنوي ايران؛ از تملك چوگان و تار تا آرزوي محال/ نماينده مجلس آذربايجان: آرزوي در آغوش كشيدن تبريز را داريم!


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: چشم طمع جمهوري «كوچك» آذربايجان به سرزمين و ميراث معنوي ايران؛ از تملك چوگان و تار تا آرزوي محال/ نماينده مجلس آذربايجان: آرزوي در آغوش كشيدن تبريز را داريم!
جمهوري آذربايجان نه تنها به ميراث مادي و ارضي ايران چشم دوخته است؛ بلكه تلاش‌هايي نيز در جهت ثبت ميراث معنوي و فرهنگي ايرانيان به نام خود مي‌كند. ثبت ورزش « چوگان»‌ كه به گواهي ادبيات ايران از جمله ورزش‌هايي بوده است كه ايرانيان قديم پايه گذار آن بوده اند و از سوي ديگر ثبت ساز « تار» به عنوان ميراث معنوي اين كشور در يونسكو از جمله اين اقدامات است.
سرويس سياسي «فردا»؛ ايران سرزميني است كه با احتساب مرزهاي آبي خود همسايگان متعددي دارد و با توجه به موقعيت ‍ژئوپولتيكي‌‌اش داراي اهميت فراواني در منطقه خاورميانه و جهان است تا جايي كه در اصطلاحات جغرافياي سياسي، ايران را به عنوان « قبله عالم» و «چهار‌راه استراتژيكي جهان» مي‌شناسند.

تاريخ گواهي مي‌دهد كه ايران كشوري پهناور بوده كه طي ساليان دراز بر اساس شرايط داخلي و همچنين نگرش تجزيه ‌طلبانه استعمار به شكل امروزي تبديل شده است اما با وجود اين جمهوري اسلامي ايران هيچگاه نسبت به اراضي كه از دست داده‌ اظهار تملك نكرده است. با اين حال ايران با چالشي در همين زمينه از سوي همسايگان خود روبروست كه همواره و به هر بهانه‌اي بحث تملك بخشي از سرزمين ايران را مطرح مي‌كنند.

كشور آذربايجان يكي از همسايگان ايران است كه در اين زمينه هر از گاهي ادعاي تملك بر شهرهاي آذري زبان كشورمان را دارد، درحالي كه اين كشور طي عهدنامه «تركمن‌چاي» از ايران جدا شد و تا زمان گورباچف و در پي كودتاي نافرجام عليه وي، جمهوري آذربايجان جزو مستعمارات روسيه محسوب مي‌شد.

اما چندي است كه اين كشور مدعي تملك بر شهرهاي آذري زبان ايران از جمله شهر تبريز است و هر از گاهي از تريبون‌هاي مختلف، مسئولين و برخي از اشخاص سرشناس و ناسيوناليست اين كشور به اين موضوع دامن مي‌زنند.

اخيرا نيز "رافائل حسين اف " نماينده مجلس ملي جمهوري آذربايجان در مطلبي كه چهار صفحه شماره روز شنبه (16/9/92) روزنامه «525- مين» را به خود اختصاص داده، در موضعي سخيف و غير منطقي، افكار تجزيه طلبانه‌اي عليه كشورمان مطرح كرده است.

وي در مطلب واهي خود با عنوان « آرزوي در آغوش كشيدن تبريز» نوشته است: «تعداد شهرهاي بزرگ و زيباي دنيا بسيار است. تبريز يكي از شهرهاي باستاني، زيبا و بزرگ جهان است كه به عنوان يك نماد پذيرفته مي شود. يعني به عنوان نمادي كه مي تواند نشانگر يك ملت و كشور واحد باشد.»

وي با لفاظي تبريز را براي اين كشور شهري مهم مي خواند و مي گويد:« اهميت تبريز براي آذربايجان، همانند اهميت استانبول براي تركيه، پاريس براي فرانسه، رم براي ايتاليا، لندن براي انگلستان، مسكو براي روسيه، مدينه براي عربستان سعودي است. تبريز چهارمين شهر بزرگ ايران است. تبريز دومين شهر بزرگ آذربايجان واحد است. تبريز نقش مهمي در سرنوشت ايران و آذربايجان دارد. تبريز براي آذربايجاني ها به معني جهان واحد است. تبريز نماد تقسيم يك ملت و كشور است. بر اساس قراردادها بين ايران و روسيه كه در سال 1813 ميلادي در گلستان و در سال 1828 ميلادي در تركمن چاي به امضاء رسيده است، آذربايجان جنوبي در اين سوي ارس، آذربايجان شمالي نيز در آن سوي ارس باقي مانده است. »

كساني كه به سرزمين ايران چشم دوخته‌اند از سرنوشت صدام عبرت بگيرند

البته اين سخنان از سوي مقامات ايراني بي پاسخ نماند و پس از اين اظهار نظر بود كه مسئول رسانه‌اي سفارت ايران در باكو موضع "رافائل حسين اف " را مصداق تلاش براي نقض تماميت ارضي ايران و مغاير با مناسبات دوستانه دو كشور و ارتباطات نزديك نمايندگان دو مجلس خواند.
"سيد محمد آيت اللهي" با محكوم كردن اظهارات اين عضو پارلمان جمهوري آذربايجان گفت: «كساني كه انديشه هاي واهي نسبت به سرزمين ايران دارند بايد از سرنوشت صدام حسين عبرت بگيرند.»

چشم طمع آذربايجان به ميراث فرهنگي ايران

اما به هر حال به نظر مي‌رسد جمهوري آذربايجان نه تنها به ميراث مادي و ارضي ايران چشم دوخته است؛ بلكه تلاش‌هايي نيز در جهت ثبت ميراث معنوي و فرهنگي ايرانيان به نام خود مي‌كند. ثبت ورزش « چوگان»‌ كه به گواهي ادبيات ايران از جمله ورزش‌هايي بوده است كه ايرانيان قديم پايه گذار آن بوده اند و از سوي ديگر ثبت ساز « تار» به عنوان ميراث معنوي اين كشور در يونسكو از جمله اين اقدامات است.

اگرچه برخي از اين ميراث معنوي به عنوان ميراث مشترك مردم ايران و جمهوري آذربايجان به شمار مي‌آيد اما طمع اين كشور براي تملك تام و بدون رقيب در اين موارد نيز قابل تامل است؛ البته نبايد از كوتاهي مسئولين ايراني در اين زمينه نيز غافل بود.

با اين وجود به نظر مي‌رسد كه مسئولين امر بايد نسبت به كارشكني‌هاي برخي ازمقامات جمهوري آذربايجان و برنامه ‌ريزي كه اين كشور براي ثبت ميراث معنوي ايران و از سوي ديگر جذب هم‌ميهنان آذري به سوي افكار ناسيوناليست خود دارد با هوشياري بيشتري نگاه كنند. اگر دقيق نگاه كنيم متوجه مي شويم كه مطالبي كه "حسين اف" با لفاظي به آن اشاره مي‌كند تنها به مساله اراضي ايران معطوف نمي‌شود؛ بلكه هدف ديگري همچون التهاب افكني در افكار عمومي مردم غيور اين خطه از سرزمين ايران نيز مد نظر است كه بايستي در اين زمينه نيز توجه لازم صورت گيرد.

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن