تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826335466




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيت‌الله جوادي آملي:راز حرمت خون شهيد نشر معارف الهي استخبرگزاري موج -


واضح آرشیو وب فارسی:موج: آيت‌الله جوادي آملي:راز حرمت خون شهيد نشر معارف الهي استخبرگزاري موج -


۲۲ آذر ۱۳۹۲ (۶:۲۰ق.ظ)

آيت‌الله جوادي آملي:

راز حرمت خون شهيد نشر معارف الهي است
خبرگزاري موج - يادواره ي شهداي روحاني و طلبه ي استان مازندران با پيام حضرت آيت‌الله جوادي آملي در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري موج، آيت‌الله جوادي آملي در اين پيام با اشاره به جايگاه رفيع شهدا و عالمان، عالمان شهيد را داراي مقامي ممتاز دانست و بيان كرد: گرچه هر شهيدي كه در راه حق شربت شهادت نوشيد پاداش ويژه دارد و خونش اثر مخصوص خود را همراه خواهد داشت ولي يك عالِم ديني وقتي شربت شهادت مي‌نوشد، حَسنات مضاعف خواهد داشت.
متن كامل پيام معظم‌له به شرح زير است:
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله ربّ العالمين و صلّي‌الله علي جميع الأنبياء و المرسلين و الأئمة الهداة المهديين سيّما خاتم الأنبياء و خاتم الأوصياء(عليهما آلاف التحيّة و الثناء) بهم نتولّي و من أعدائهم نتبرّءُ الي‌الله
مقدم شما علما، فضلا، فرهيختگان روحانيت را گرامي مي‌داريم و حضور خانواده‌هاي معزز و معظم شهدا و روحانيت را ارج مي‌نهيم و از برگزاركنندگان اين همايش وزين، اين نشست و اين كنگره عظيم حق‌شناسي مي‌كنيم و از ذات اقدس الهي مسئلت مي‌كنيم همه شهيدان مخصوصاً شهيدان روحانيت، بالأخص شهيدان روحانيت استان ولايت‌مدار مازندران را با انبيا و اوليا محشور بفرمايد سابقشان، لاحقشان، غابرشان، قادمشان، سالفشان، آنفشان همه اينها مشمول عنايت خاص ذات اقدس الهي باشند.
گرچه هر شهيدي كه در راه حق شربت شهادت نوشيد پاداش ويژه دارد و خونش اثر مخصوص خود را به همراه خواهد داشت، ولي يك عالِم ديني وقتي شربت شهادت مي‌نوشد حَسنات مضاعف خواهد داشت زيرا آثار مضاعف دارد، اگر مآثر و آثار، دو چندان بود ثوابش هم دو چندان و درجاتش هم دو چندان خواهد بود. راز اينكه يك روحاني شهيد كاميابي‌اش از دو نظر است براي آن است كه عالِمي كه شربت شهادت نوشيد با يك دست، وزن را در قيامت به همراه دارد و با دست ديگر موزون.
در قيامت كه ترازو نصب مي‌شود در يك كفه ترازو وزن است و در كفه ديگر موزون. از وجود مبارك حضرت ختم نبوت (عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) رسيده است كه در صحنه قيامت بعد از وضع ترازو و ميزان الهي، خون شهدا را با مركب عالمان دين مي‌سنجند، در يك كفه مركب عالمان دين كه با آن كتاب نوشتند، رساله نوشتند، مقاله نوشتند، شرح و تحرير نوشتند، كار را از راه بنان و بيان به عهده گرفتند، در يك كفه اين گوهرهاي گران‌بها را قرار مي‌دهند و در كفه ديگر خون شهيدان غير روحاني را. آن روز هر چه سنگين‌تر باشد نشان آن است كه از ﴿إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلاً ثَقِيلاً﴾ بهره بيشتري دارند از ذات مقدس پيغمبر(عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) رسيده است كه در آن ترازو مركب عالِم، وزين‌تر و سنگين‌تر از خون شهيد است در يك كفه مركب عالِم، در كفه ديگر خون شهيد. اگر خود عالِم شربت شهادت نوشيد هر دو كفه را حيازت مي‌كند در يك كفه مركب عالماني كه زمينه نشر معارف شد قرار مي‌گيرد در كفه ديگر خوني كه در راه خداي سبحان اهدا كرده است يعني هم وزن را، هم موزون را، هم عصاره كفه اول را، هم عصاره كفه دوم را به همراه دارد، اين مطلب اول.
مطلب دوم آن است كه راز حرمت خون شهيد، نشر معارف الهي است. سالار شهيدان حسين‌ بن‌ علي بن ابي‌طالب(صلوات الله و سلامه عليه و علي آبائه و أبنائه و أهل بيته) طبق آنچه در زيارت «اربعين» آمده است خونش را در راه خدا داد «وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَيْرَةِ الضَّلالَةِ» انبيا(عليهم السلام) آمدند تا مردم را از جهل برهانند و از ضلالت آزاد كنند همان دو هدف را سالار شهيدان تعقيب كرد برابر زيارت «اربعين»، خونش را در راه خدا اهدا كرد تا بندگان الهي را از جهالت و حيرت ضلالت برهاند. كساني هم كه راهيان راه حسين‌ بن ‌علي بوده و هستند آنها هم همين هدف را داشته و دارند درباره شهدايي كه در مسير حسين ‌بن‌ علي(صلوات الله و سلامه عليهما) قدم برداشتند مطابق آن سخنراني رسمي حضرت در مكه كه فرمود: «مَن كان باذلاً فينا مهجته و موطّناً علي لقاء الله نفسه فليرحل معنا» كسي كه خونش را در راه ما كه رهبران الهي هستيم و حرفي جز حرف خدا نداريم نثار كند پاداش ويژه‌اي خواهد داشت پس ديگر شهدا خونشان را در راه امام صرف مي‌كنند.
امام خونش را در راه ذات اقدس الهي صرف مي‌كند، راه امام جز راه خداي سبحان كه به او رهنمود داد نخواهد بود. از اينجا روشن مي‌شود كه شهيدان براي دو هدف خون دادند: يكي جهل‌زدايي، يكي ضلالت‌روبي؛ مردم عالِم و عاقل باشند، نه بيراهه بروند؛ نه راه كسي را ببندند، اگر هدف اصلي شهادت، بذل مهجه براي استنقاذ جامعه از جهالت و حيرت ضلالت است عالِمان دين از دو منظر به اين هدف نگاه كردند و مي‌كنند و از دو راه، اين هدف را تحقيق مي‌كنند و احيا مي‌كنند يكي راه شهادت است.
يكي راه فرهنگ علمي؛ آن مناظرات علمي، آن احتجاجات علمي، آن كتاب نوشتن‌هاي عميق، همه اين‌ها براي آن است كه جامعه را از جهل استنقاذ كنند و از اين حالت برهانند «وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَيْرَةِ الضَّلالَةِ» ديگران كه در راه حسين‌ بن ‌علي شربت شهادت نوشيدند همين كار را انجام دادند «مَن كان باذلاً فينا مهجته». عالِم دين هم از نظر بنان و بيان كاري كرده است براي استنقاذ جامعه از جهالت و حيرت ضلالت و هم خونش را؛ لذا هم در كفه وزن صاحب‌نظر است هم در كفه موزون؛ هم در مسئله بذل مهجه براي استنقاذ مردم حضور دارد و هم در كفه رهايي دادن جامعه از جهل و از ضلالت. اگر درباره عالِمان دين وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) چنين فرمود كه اثر مركب عالِم از خون شهيد بيشتر است براي آن است كه يك پيام زنده و به روز دارد. به اندازه درجه خدمت، ثواب داده مي‌شود چون جزا مطابق عمل خواهد بود اگر كسي دو حسنه داشت جزاي دو حسنه بيش از كسي است كه يك حسنه دارد.
مطلب ديگر آن است كه شهيد در هر سرزميني بيارامد يا در هر زماني رحلت كند آن زمان و زمين را معطر مي‌كند كه بارها اين جمله زيارت مشخص شد كه ما در آستانه شهداي كربلا و ساير شهيدان عرض مي‌كنيم: «‏طِبْتُمْ وَطابَتِ‏ الْأَرْضُ الَّتي‏ فيها دُفِنْتُمْ» سرزمين شما طيب و طاهر است آن عاملي كه اين سرزمين را طيب و طاهر كرده است شهادت است «‏طِبْتُمْ وَطابَتِ‏ الْأَرْضُ الَّتي‏ فيها دُفِنْتُمْ».
در جريان عالمان دين كه با بنان و بيانشان، با دست و قلمشان علوم اهل بيت را منتشر كردند، احكام و حِكم الهي را بيان كردند اينها همه كمتر از آن طيب و طاهر بودن خون نيست اينها هم خونشان طيب و طاهر است هم معمولاً از ديگر افراد از نظر طهارت روح برترند و خدمات عالمانه آنها هم طيب و طاهر خواهد بود پس «‏طِبْتُمْ وَطابَتِ‏ الْأَرْضُ الَّتي‏ فيها دُفِنْتُمْ» از دو منظر جاري است: يكي به لحاظ شهادت، يكي به لحاظ بيداري فكري و فرهنگي و از آن جهت كه در سوره «فاطر» فرمود: ﴿إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ﴾ كَلِم طيّب به طرف الله بالا مي‌رود اگر كسي خودش طيب و طاهر نباشد و داراي اعتقاد طيب و طاهر نباشد بعد از مرگ او عنوان طيب بر او صادق نيست و چون عالمان دين صاحبان كَلِم طيّب‌اند و كلِم طيّب به طرف الله صعود مي‌كند پس آثار خون اينها هم الهي خواهد شد وقتي آثار خون اينها الهي بود به اندازه قُرب الهي اثر مي‌گذارد بنابراين آنچه از خون روحاني شهيد و عالِم شهيد برمي‌خيزد نسبت به آثار خون شهيد غير عالِم دو چندان است.
من مجدداً مقدم شما بزرگواران را گرامي مي‌دارم و از دست‌اندركاران برگزاري اين كنگره وزين حق‌شناسي مي‌كنم و از ذات اقدس الهي مسئلت مي‌كنم همه شهدا به ويژه شهداي روحانيت استان مازندران را با انبيا و اوليا محشور بفرمايد! امام راحل و شهدا را با انبيا و اوليا محشور بفرمايد و بهترين و مهم‌ترين بركاتي كه ذات اقدس الهي براي شهدا و اولياي الهي مقدّر كرده است نصيب اين عزيزان بفرمايد! نظام ما، رهبر ما، مراجع ما، ملت و مملكت ما را در سايه ولياش حفظ بفرمايد! اين كشور ولي عصر را تا ظهور صاحب اصلي‌اش از هر خطري محافظت بفرمايد! شهداي روحانيت از آيت‌الله شيخ فضل‌الله نوري و ساير عالمان و بزرگواران و سخنوران و اديبان و حكما و متكلميني كه در اين راه اقدام كردند و شربت شهادت نوشيدند با شهداي صدر اسلام محشور بفرمايد!
«غفرالله لنا و لكم و السلام عليكم و رحمة‌الله و بركاته»

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن