تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819907146




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قصه پرغصه بيماران تمامي ندارد/ از مشكلات درماني شهرستانها تا پاسخگو نبودن مسئولان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: قصه پرغصه بيماران تمامي ندارد/ از مشكلات درماني شهرستانها تا پاسخگو نبودن مسئولان
بيرجند - خبرگزاري مهر: اين روزها مشكلات درماني در شهرستانها و مركز خراسان جنوبي تبديل به قصه پرغصه اي شده كه تمامي ندارد و مسئولان بخش درمان نيز با عدم پاسخگويي به مشكلات اين حوزه رنج بيماران را دوچندان كرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، هزينه هاي گران پذيرش در بيمارستان ها، نبود پاسخگويي مناسب در بيمارستان ها به ويژه در روزهاي تعطيل، وقفه بين معاينه اوليه پزشك تا پيگيري وضعيت بيمار اورژانسي، فعال نبودن برخي از پزشكان متخصص در شيفت كاري صبح، اشتباه هاي تشخيصي برخي از پزشكان عمومي در بيمارستان و ... تنها بخشي از مشكلات بيماران در بيمارستان ها است.

محسن صديق نژاد با بيان اينكه در ايام تعطيل تاسوعا و عاشوراي حسيني دچار بيماري شده بود، گفت: در روز تاسوعا دچار سردرد شديدي شدم كه به دو بيمارستان مراجعه كردم پاسخگو نبودند در آخر دكتر بيمارستان وليعصر معاينه جزيي كرد و گفت در صورت تشديد براي عكس برداري مراجعه كنم.

تشخيص اشتباه و عدم پاسخگويي مناسب پزشكان عمومي

وي ادامه داد: آن روز سه بار به بيمارستان رفتم و در هر نوبت يك پزشك آمد و هر كدام تشخيصي دادند كه متاسفانه با تشخيص اشتباه دكتر مبني بر عفونت سينوزيت و استفاده از درمان دارويي حالم بدتر شد به نحوي كه چشمم خونريزي كرد اما پزشكان بي توجه به وضعيتم درمان را منوط به گذراندن چند روز مي دانستند.

صديق نژاد گفت: در مراجعه به پزشك متخصص در روزهاي آينده مشخص شد مريضي من آنچه پزشكان عمومي بيمارستان گفته بودند نيست و ميگرن بوده و دوباره درمان دارويي ديگري را آغاز كردم اما اثر داروهاي قبلي تجويز شده سبب شد تا روند درمانم طولاني شود.

فاصله طولاني و نوبت دهي زمان بر از مشكلات بيماران شهرستاني

يكي از مراجعان به بخش ام ار آي بيمارستان وليعصر نيز با بيان اينكه كيلومترها راه طي كرده تا براي عكس برداري به بيرجند بيايد، گفت: متاسفانه در مركز استان تنها يك ام ار آي وجود دارد كه بايد ماهانه نوبت بگيريم.

حسن رضا اكبري افزود: براي ام ار آي از يك ماه پيش نوبت گرفتم اما متاسفانه به خاطر اينكه در شهرستان بودم دو روز ديرتر مراجعه كردم، حالا بايد مجددا نوبت بگيرم كه تا يك ماه آينده به من نوبت نمي دهند.

صغري غلامي نيز با بيان اينكه نبود پزشك جانشين در شهرستان ها مشكل ساز است، گفت: به بيرجند آمدم تا نزد متخصص اعصاب بروم كه متاسفانه آنقدر شلوغ است كه بايد بروم و دوباره مراجعه كنم.

وي گفت: شايد بتوان گفت در حال حاضر نياز به پزشك متخصص در شهرستان ها كمتر شده اما باز هم كمبود امكانات سبب مي شود براي درمان كامل به مركز استان مراجعه كنيم.

مشكلات درماني طبس مورد توجه مسئولان خراسان جنوبي قرار گيرد

الاهي يكي از شهروندان طبسي نيز با بيان اينكه شهرستان طبس بعد از الحاق به خراسان جنوبي از حيث درماني وضعيت خوبي ندارد، گفت: بعد از الحاق شهرستان طبس به خراسان جنوبي وضعيت درماني بدتر شده كه بهتر نشده است.

وي با اشاره به اينكه استان يزد يك قطب پزشكي در كشور محسوب مي شود، افزود: در گذشته اين شهرستان از نظر بهداشتي وضعيت بهتري داشته است.

وي از نبود پزشك انتقال خون، نبود سونوگراف زن، نبود نرخ نامه مشخص و در معرض ديد عموم در مطب هاي پزشكان و ... اظهار نارضايتي كرد و اظهار داشت: متاسفانه علي رغم مشخص بودن تعرفه هاي پزشكي به دليل در معرض ديد نبودن و عدم آگاهي مردم هر پزشكي نرخي خاص داشته و از 10 هزار تومان تا 30 هزار تومان ويزيت مي گيرند.

الاهي بيان داشت: متاسفانه مشكلات درماني در همه شهرستان ها از جمله طبس وجود دارد اما پيگيري ها نيز بي نتيجه مانده و كسي پاسخگوي نيازهاي مردم نيست.

مراجعه كم دال بر نبود بيماري نيست بلكه نبود توان پرداخت هزينه هاي درمان است

نماينده مردم نهبندان و سربيشه در گفتگو با مهر، با بيان اينكه وجود پزشك متخصص در شهرستان ها ضروري است، افزود: مراجعه كم مردم به پزشكان متخصص در مناطق محروم دال بر نبود بيماري نيست بلكه دليل آن نبود توان پرداخت هزينه هاي درمان است.

هاشمزهي عدم مراجعه مردم به متخصص و درصد پايين اشغال تخت را چيزي جز نبود توان در پرداخت هزينه ها ندانست و اظهار داشت: چه بسا مردمي كه مريض مي شوند اما توان پرداخت حتي ويزيت را ندارند چه برسد به هزينه هاي بستري در بيمارستان لذا اين امر سبب شده تا در منزل بستري و دست به دامن طبابت هاي غيرپزشكي شوند كه خود خطرات بعدي را به همراه دارد.

وي با اشاره به كار توزيع نيروهاي متخصص در ماه هاي مهر و آبان براي بيمارستان هاي سراسر كشور، ادامه داد: بيمارستان هاي مناطق محروم نيازمند توجه ويژه دولت از نظر بهداشت و درمان هستند.

بيمارستان هاي افتتاح شده خراسان جنوبي عملا غيرفعالند/سياست هاي تشويقي در مناطق محروم پررنگ شود

عضو كميسيون بهداشت مجلس شوراي ايلامي با بيان اين مطلب كه بخش خصوصي رغبتي براي حضور در مناطق محروم ندارد، گفت: سرمايه گذاري ها بيشتر در مناطقي بكارگيري مي شود تا اصل سرمايه از بين نرود لذا دولت مي تواند با سياست هاي تشويقي خود زمينه حضور بخش خصوصي را در مناطق محروم پررنگ تر كند.

هاشمزهي افزود: متاسفانه دولت قبل بنا را بر پاسخ مثبت به درخواست هاي مردمي داشت كه اين امر سبب شد بدون تامين نيروي متخصص در سه شهرستان سربيشه، سرايان و درميان بيمارستان بدون نيرو افتتاح شود اما عملا غيرفعال بماند.

نبود اعتبارات مسبب اضافه كاري هاي اجباري نه اختياري پرستاران

هاشمزهي در پاسخ به اينكه اضافه كاري اجباري پرستاران با توجه به وجود پرستاران فارغ التحصيل جوياي كار براي چيست، اظهار داشت: محدوديت اعتبارات و نداشتن مجوز براي جذب نيروي جديد سبب مي شود تا از پرسنل موجود در قالب اضافه كار استفاده شود كه اين امر براي پرستاران از سر اجبار است نه اختيار.

وي پيشرفت فيزيكي بيمارستان امام رضا(ع) بيرجند را نيز طي سال هاي گذشته خوب ارزيابي كرد و ادامه داد: بيمارستان تاكنون 80 درصد پيشرفت داشته و تكميل شده اما تنها احداث فيزيكي ملاك نيست و شايد مشكل اعتبارات گريبان گير تكميل تجهيزات نيز شود و اين امر چند سالي به طول بيانجامد.

هاشمزهي با بيان اينكه در برخي شهرستان ها تخت هاي بستري بيش از نياز بيمار است، افزود: با راه اندازي بيمارستان هاي در دست احداث تعداد تخت هاي بستري استان از استاندارد كشوري فراتر مي رود.

مراد هاشمزهي عضو كميسيون بهداشت مجلس و نماينده مردم نهبندان و سربيشه

قصورات بيمه اي بر دلسردي پزشكان مناطق محروم دامن مي زند

مدير مركز بهداشت و درمان شهرستان نهبندان نيز در گفتگو با مهر، از فعاليت هشت متخصص در شهرستان خبر داد و گفت: در حال حاضر متخصص داخلي، اطفال، جراحي، زنان، بيهوشي، راديولوژي، پاتولوژي و روانپزشكي در اين شهرستان فعاليت دارند.

عليرضا فريدهاشمي تامين پزشك جانشين، نبود درآمد كافي و قصورات بيمه اي را از دلايل نارضايتي پزشكان در اين منطقه دانست و افزود: قصورات گاها نابجاي بيمه از حق الزحمه پزشكان در كنار درآمد كم در مناطق محروم سبب دلسردي از فعاليت پزشك مي شود.

وي در راستاي تامين پزشك جانشين نيز بيان داشت: شهرستان نهبندان در حال حاضر با دارا بودن هشت پزشك متخصص كمتر احساس كمبود خدمات درماني دارد اما اين امر در ايام مرخصي پزشكان و نبود پزشك جانشين بيشتر احساس مي شود.

باز هم پتك كمبود اعتبارات بر سر درمان مي كوبد

فريد هاشمي بيشترين مشكل موجود در بحث پزشك را براي پزشكان عمومي مستقر در بيمارستان ها دانست و گفت: در حال حاضر دو پزشك عمومي مستقر در بيمارستان داريم كه اگر دو پزشك ديگر به بيمارستان اختصاص يابد مشكلات تا حدي رفع مي شود.

وي همچنين از قديمي بودن دستگاه سونوگرافي شهرستان خبر داد و افزود: درخواست براي اختصاص دستگاه سونوگرافي و راديوگرافي ديجيتال داده ايم كه متاسفانه كمبود اعتبارات مانع از تحقق اين خواسته شده است.

نبود سهميه پزشك طرحي در مراكز بيمارستاني مشكل ساز شد

مدير مركز بهداشت و درمان شهرستان فردوس نيز در گفتگو با مهر، از وجود متخصصان در اكثر رشته هاي پزشكي در شهرستان خبر داد و گفت: 25 پزشك متخصص در شهرستان فعاليت دارند.

سيدمحمود ميرزايي مشكل اصلي فردوس را جذب پزشك عمومي در بيمارستان ها دانست و افزود: بيمارستان فردوس با توجه به تردد زائرين، حجم زيادي از بيماران سرپايي را دارا است كه مي طلبد براي رفاه حال بيماران خدمات دهي بيشتر و سريعتري انجام شود.

وي بيان داشت: ندادن سهميه پزشك طرحي به مراكز بيمارستاني از دلايل كمبود پزشك عمومي است كه اين امر سبب شلوغي مراكز و گله مندي شهروندان شده است.

مسئولان اجازه صحبت ندارند مگر با هماهنگي دانشگاه

يكي از مسئولان حوزه درمان بشرويه در گفتگو با مهر، با بيان اينكه در حال حاضر با توجه به جمعيت شهرستان كادر پزشك متخصص در حد قابل قبول است، افزود: كمبود پزشك عمومي نيز در مقطعي ايجاد اما خيلي زود حل مي شود.

وي با اشاره به اينكه مسئولان حوزه درمان بايد حتما با هماهنگي روابط عمومي دانشگاه مصاحبه كنند خواست نامش به ميان نيايد و ادامه داد: بحث فراجمعيتي در شهرستان ها سبب شده تا متخصصان رغبتي براي ماندن نداشته باشند كه ضروري است در اين راستا سياست هاي تشويقي در نظر گرفته شود.

مردم به جاي بيمه ها متحمل پرداخت 70درصدي هزينه هاي درمان

وي فاصله 300 كيلومتري تا مركز استان، سطح پايين اقتصاد مردم، كم كاري بيمه ها در پراخت هزينه هاي درمان، كمبود تجهيزات بروز پزشكي، مشكل نوبت گيري مراجعان شهرستاني براي متخصصان مركز استان و ... را از برخي مشكلات حوزه درمان اين شهرستان ذكر كرد و افزود: متاسفانه مركز استان نيز از تجهيزات پزشكي بالايي برخوردار نيست مثلا يك مركز ام ار آي فعال در بيرجند وجود دارد كه در صورت درست بودن نوبت 20 روزه تا يك ماهه به مراجعان مي دهند كه اين امر براي بيماران شهرستاني بدون در نظر گرفتن مشقت و هزينه راه ملال آور است.

وي با بيان اينكه پول و اعتبار گره گشاي بسياري از مشكلات است، گفت: بيمارستان ها متكي به درآمد هستند، درآمد نيز متكي به ميزان مراجعه كه با توجه به مشكل فراجمعيتي در شهرستان ها اين مسئله سبب شده تا مشكلات حوزه درمان همچنان بي نتيجه و چشم انتظار اعتبارات استاني و ملي باشد.

وي همچنين اظهار داشت: بيمه ها در بخش درمان متعهد به پرداخت 70 درصد هزينه درمان هستند اما متاسفانه عملا بيماران بيشتر هزينه هاي درماني را پرداخت مي كنند كه قصورات بيمه سبب نارضايتي اكثر مردم است.

مسئولان پاسخ نمي دهند

به هر حال سلامت اگر مشكل اول كشور نباشد، مطمئناً مشكل دوم كشور است اما متاسفانه مسئولان ارشد درماني استان پاسخگوي گله ها و درد دل هاي مردمي نيستند و در پاسخ به خبرنگاران آنها را متهم به ايجاد تنش در جامعه مي كنند. قبول داريم شايد برخي از حرف هايمان به مذاق بعضي ها خوش نيايد اما واقعيت كنوني جامعه اين گونه و كار خبر تنها نشان دادن حقايق است و بهتر است مسئولان اول سوالاتمان را بشنوند بعد قضاوت كنند نه اينكه حتي حاضر به شنيدن سوالات خبرنگاران نشده و بي توجه به موضوع به آنها اختشاشگر مي گويند كه اميد است اين روند پاسخگويي در آينده اصلاح شود.

خبرنگار مهر طي تماس تلفني با رئيس دانشگاه علوم پزشكي بيرجند به دنبال مطرح كردن مشكلات بيماران و پاسخگويي وي به عنوان مسئول ارشد حوزه درمان استان شد كه وي حاضر به شنيدن سوالات خبرنگار ما نشد و تلفن خود را به روي خبرنگار قطع كرد.

پزشكان رنج درمان بيماران را افزايش ندهند

شايد مسئولان درماني استان اين گفته وزير بهداشت را نشنيده باشند يا آن را نشنيده مي گيرند كه "ما انتظار صبوري و اميد به آينده داريم، دولت تدبير و اميد دغدغه سلامت مردم را دارد و با كمك مجلس و دلسوزان سعي مي‌ كنيم قدم‌ هاي موثري برداريم، بنده از هم لباسي‌ هاي خود درخواست دارم شرايط كشور را در نظر بگيرند و با توجه به رنج ‌هاي معيشتي كه مردم دارند كاري نكنند كه مردم مشكلات سلامت و درمانشان بيشتر شود."

حوزه بهداشت و درمان بيشترين ارتباط را با بدنه جامعه دارد و اين ارتباط اصولا با افرادي است كه رنج بيماري را به دوش مي كشند و توقع رسيدگي و كمك از مسئولان اين بخش را دارند. اما به جرات مي توان گفت بخش درمان خراسان جنوبي كمترين پاسخگويي را به اين مشكلات و خواسته هاي مردم دارد و اگر چه شواهد نشان مي دهد در برخي شهرستانهاي خراسان جنوبي درد و رنج مردم بيش از اين است كه در اين گزارش عنوان شده اما مسئولان هم واهمه واگويي اين مشكلات را دارند و اعلام مي كنند اجازه مصاحبه با رسانه ها را بدون هماهنگي با مركز استان نداريم و شايد همين بروكراسي هاي اداري مدت زمات پاسخگويي را طولاني كرده و اميد است در برنامه ريزي هاي آينده مسئولان حوزه درمان استان؛ رسانه ها و مردم را در كنار خود ببيند نه رو بروي خود.

..........................

گزارش فاطمه عليزاده

كد خبر: 2194124

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۲ - ۰۷:۳۱

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن