تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804338867




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فناوريصفحه نمايش انعطاف پذير؛ عرصه جديد رقابت سازندگان تلفن هاي همراه


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: فناوريصفحه نمايش انعطاف پذير؛ عرصه جديد رقابت سازندگان تلفن هاي همراه
سامسونگ، ال جي و برخي توليدكنندگان ديگر طي سال هاي اخير صفحات نمايش انعطاف پذيري را معرفي كرده اند، اما در ماه هاي اخير براي اولين بار هر 2شركت نمونه اي تجاري از اين نوع تلفن هاي هوشمند را وارد بازار كردند.كارشناسان معتقدند مي توان صفحه نمايش هاي منعطف را عرصه جديد رقابت توليد كنندگان تلفن همراه دانست. سامسونگ با گلكسي راند و ال جي با جي فلكس سوال هاي بسياري را ميان كاربران و علاقه مندان به فناوري ايجاد كرده اند ،سوال هايي از اين قبيل كه معناي واقعي صفحه نمايش منعطف چيست،استفاده از صفحات نمايش با قابليت تاشو چه مزايايي دارد و چه امكاناتي را در اختيار تلفن هاي هوشمندو گجت هاي ديگر قرار خواهد داد؟دراين مطلب به اين پرسش ها پاسخ داده مي شودو با مفاهيم بنيادي درباره صفحات نمايش منعطف آشنا مي شويد.

صفحه نمايش منعطف چيست؟

به گزارش cnet ،به طوركلي صفحه نمايش به پنلي اطلاق مي شود كه كاربران از طريق محتواي نمايش داده شده در آن تلفن همراه خود را كنترل واز قابليت هاي آن استفاده مي كنند. اما در حقيقت، صفحه نمايش به يك پنل الكترونيكي اطلاق مي شود كه زير يك محافظ شيشه اي يا پلاستيكي قرار مي گيرد كه كاربران آن را لمس مي كنند و اين قطعه از تلفن ها يا گجت ها وظيفه نمايش محتواي ديجيتال را برعهده دارد.در نتيجه منظور از صفحات نمايش خميده كه به طور عمده توسط ال جي و سامسونگ توليد مي شود، ديودهايي از جنس مواد آلي(كربني) است كه به عبور جريان الكتريكي واكنش نشان مي دهد و از خود نور ساطع مي كند. مجموعه اي از اين ديودها كه در ساختارهاي منظمي كنارهم قرار گرفته، زير پوششي شيشه اي كه آن نيز انعطاف پذير است قرار مي گيردو ساختار كلي صفحات نمايش انعطاف پذير را تشكيل مي دهد. شركت هايي چون ال جي و سامسونگ، سال هاي متمادي را براي توليد اين صفحات نمايش صرف كرده اند كه در نهايت نتيجه اين تحقيقات را در محصولات خود به كار برده اند. تلفن هاي همراه عرضه شده توسط سامسونگ و ال جي كه نام خميده را با خود يدك مي كشند قابل خم شدن يا تا خوردن نيستند، بلكه داراي صفحات نمايش انعطاف پذير هستند كه براي اولين بار توسط سامسونگ با گلكسي راند و سپس به فاصله كوتاهي توسط ال جي با جي فلكس به بازار عرضه شده است.

آيا گلكسي راند و جي فلكس خم مي شوند؟

پاسخ اين سوال منفي است. اين تلفن هاي هوشمند ، از صفحات نمايشي بهره مي برند كه مي توانند در زمان خم شدن نيز كارايي خود را حفظ كنند، اما اين قابليت به معناي قابليت خم شدن تلفن ها در دست نيست. به گزارش zoomit ،اين تلفن ها به صورت محسوسي خم شده اند، اما جنس آن ها به گونه اي است كه نمي توان اين تلفن ها را خم كرد.

در اين صورت چرا اين تلفن هاي همراه منعطف خوانده مي شوند؟

بخشي از ابهام موجود درباره اين تلفن هاي همراه، مربوط به واژه انعطاف پذير است. همانطور كه ذكر شد، انعطاف پذيري مي تواند مربوط به OLED يا LCD باشد يا منظور محافظ شيشه اي يا هردوي آن ها باشد.علاوه بر اين، صفحات نمايش منعطف نيز انواع مختلفي دارند. در گلكسي راند، ال جي و جي فلكس، صفحه نمايش مورد استفاده داراي قابليت فرم پذيري است كه به معناي اين است كه اين صفحه نمايش صاف نيست. داشتن انحنا، اصطلاح ديگري است كه براي توصيف اين نوع صفحات نمايش استفاده مي شود.شركت هاي سازنده اين نوع تلفن هاي همراه، صفحات نمايش اين گوشي ها را خم مي كنند و پس از مقداري خميدگي، صفحه نمايش را در اين ميزان خميدگي نگه مي دارندو تلفن همراه را در اين حالت توليد مي كنند. نوع ديگري از انعطاف پذيري، قابليت خميدگي يا به اصطلاح قابليت انعطاف بالا ست كه مي توان كارت هاي اعتباري را به عنوان مصداق بارز اين ويژگي عنوان كرد كه هرچند تا حدودي خم مي شوند، اما به صورت كامل تا نمي شوند.گروه سوم مربوط به صفحات نمايش با قابليت خم شدن است كه با شنيدن نام قابليت خم شدن، تصوير اين نوع صفحه هاي نمايش به ذهن خطور مي كند و در آخر، صفحات نمايش با قابليت رول شدن است كه به عنوان هدف نهايي صفحات نمايش تعيين شده است.

مزاياي صفحات نمايش منعطف

هنوز مزاياي استفاده از صفحات نمايش منحني مشابه آنچه كه در گلكسي راند و جي فلكس به كار برده شده است، روشن نيست. اما مي توان يكي از اين مزايا را افزايش خوانايي و كاهش بازتابش نور در اين نوع صفحات نمايش خواند.مزايايي براي صفحات نمايشي كه قابليت خم شدن را دارند، وجود دارد. براي مثال، احتمال آسيب ديدن تلفن هاي هوشمند با صفحات نمايش خميده بسيار كم است. علاوه بر اين، پلاستيك به باريك تر شدن و كاهش وزن ابزار ها نيز منجر مي شود. همچنين مي توان اين گجت ها را در شكل هايي به غير از مستطيل هاي شناخته شده توليد كرد.شايد نشكن بودن تنها مزيت استفاده از پلاستيك در اين نوع صفحات نمايش نباشد، چراكه در صورت وارد آمدن فشار بيشتري، پلاستيك نيز تاب تحمل خود را از دست مي دهد و آسيب مي بيند. از سوي ديگر، متخصصان قادر به ساخت شيشه هاي منعطف نيز شده اند.اما هنوز سوالاتي درباره چرايي استفاده از صفحات نمايش خميده باقي مانده است. تصور كنيد كه بتوانيد تبلت يا تلفن همراه خود را تا كنيد و در جيب خود قرار دهيد، يا تبلت خود را همچون يك نقشه از جيب خود در آوريد و روي زمين پهن كنيد. اين قابليت، استفاده از صفحات نمايش را در پوشاك يا وسايل زينتي نيز ممكن مي كند. شايد كاربردهاي بالقوه ديگري براي صفحات نمايش خميده وجود داشته باشد كه به دليل تكميل نشدن اين فناوري به صورت كامل، با آن آشنا نيستيم.يك تلفن هوشمند منعطف علاوه بر صفحه نمايش منعطف به ملزومات ديگري نيز نياز دارد تا قادر به انعطاف پذيري باشد. هم اكنون باتري ها و مدار هاي الكترونيكي به كار برده شده در تلفن هاي هوشمند قابليت انعطاف پذيري ندارد. علاوه بر موارد ذكر شده، دوام قطعات انعطاف پذير مورد استفاده در اين تلفن هاي هوشمند نيز يكي ديگر از مسائل پيش روي توليدكنندگان است. براساس طراحي انجام شده، بايد صفحه نمايش مناسب، قاب پلاستيكي يا شيشه اي، باتري و سيليكون متناسب و منعطف نيز در ديگر قسمت هاي تلفن همراه به كار گرفته شود.برخي از اين موارد هم اكنون در حال توسعه است.

براي توليد صفحات نمايش منعطف OLED مناسب تراست يا LCD ؟

تمام شركت هاي سازنده صفحات نمايش منعطف، محصولات خود را با استفاده از OLED توليد مي كنند. LCD نيز قابليت خم شدن را دارد، اما بنا به دلايلي كه مي تواند دشوار بودن فرآيند خم كردن آن يا كيفيت پايين تر آن نسبت به OLED باشد، از LCD استفاده نكرده اند.LCD يا صفحات نمايش كريستال مايع، پركاربردترين صفحات نمايش موجود در بازار است. روند كار اين صفحات بدين گونه است كه كريستال مايع بين 2 لايه شيشه اي قرار مي گيرد و با عبور جريان الكتريكي از آن، لايه كريستال مايع با ساطع كردن نور از خود، محتويات ديجيتال را نمايش مي دهد. اين صفحات نيازمند تراشه هايي است كه با ساطع كردن نور پس زمينه، به واكنش لايه مياني منجر مي شود و در نتيجه تصوير روي صفحه نمايش نقش مي بندد. خم كردن صفحات نمايش LCD امكان پذير است، اما بايد با دقت خاصي انجام شودتا فاصله 2شيشه اي كه كريستال را بين خود دارند، به صورت ثابت حفظ شود.در مقابل، OLED به داشتن تراشه براي ساطع كردن نور نيازي ندارد و تنها نيازمند بهره گيري از يك سطح شيشه اي يا پلاستيكي است تا به عنوان يك لايه ميزبان استفاده شود. اين 2عامل صفحات نمايش OLED را بهترين گزينه براي تبديل شدن به صفحات نمايش خميده قرار مي دهد. OLEDها با استفاده از عبور جريان از مواد كربني كه روي لايه شيشه اي يا پلاستيكي قرار گرفته اند، روشن مي شوند. از اين رو شكل پذيري اين صفحات نمايش بسيار ساده است.

آيا همه توليدكنندگان در صفحات نمايش خميده از پلاستيك استفاده مي كنند؟

استفاده از پلاستيك قابليت انعطاف پذيري را براي تمامي تلفن هاي هوشمند به همراه خواهد داشت، اما پلاستيك نيز مشكلات خاص خود را دارد. از جمله مشكلات استفاده از پلاستيك در صفحه نمايش مي توان به كاهش شفافيت صفحه نمايش و همچنين ايجاد مشكلاتي در پاسخ دهي صفحه نمايش به لمس هاي انجام گرفته اشاره كرد.يكي ديگر از مشكلات موجود براي استفاده از پلاستيك در صفحه نمايش، نفوذپذيري اين ماده است كه برخي مواد همچون آب را از خود عبور مي دهد.

كاربرد ديگر صفحات نمايش منعطف

اگرچه استفاده از صفحات نمايش منعطف در تلفن هاي هوشمند كاربردها و مزاياي فراواني دارد، اما مي توان كاربردهاي ديگري را براي آن نام برد كه به اندازه اهميت آن در تلفن هاي هوشمند پركاربرد است. يكي از اين كاربردها استفاده از اين صفحات نمايش در ساعت هاي هوشمند يا به بيان بهتر دستبند هاي هوشمند است. همچنين گجت هاي پوشيدني نيز يكي از بهترين گزينه ها براي استفاده از صفحات نمايش منعطف است.

پنجشنبه 21 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن