تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شيعيان ما كسانى‏اند كه در راه ولايت ما بذل و بخشش مى‏كنند، در راه دوستى ما به يكديگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804785581




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نسل جديد تروريست‌هاي پاكستان


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: نسل جديد تروريست‌هاي پاكستان


مقامات پاكستاني مدت‌هاي طولاني با گروه‌هاي شبه نظامي داخلي ارتباط داشته‌اند كه به پيشرفت منافع سياست خارجي اين كشور با افغانستان و هند كمك كرده‌اند. از زماني كه اسلام‌آباد به عنوان يكي از متحدان جنگ عليه تروريسم پس از حملات 11 سپتامبر 2001 ميلادي به واشنگتن پيوست، تحليلگران سرويس‌هاي اطلاعاتي و امنيتي پاكستان را به ايفاي بازي دوگانه متهم كرده‌اند، بدين معنا كه اگر نمي‌توان علنا به گروه‌هاي شبه نظامي كه نيروهاي ناتو در افغانستان را مي‌كشند، كمك كرد، پس آن‌ها را ناديده گرفت. پاكستان اين اتهامات را رد مي‌كند.

زاخاري لوب در گزارشي تحت عنوان «نسل جديد تروريست‌هاي پاكستان» در انديشكده شوراي روابط خارجي مي‌نويسد:مه 2011 ميلادي كه كماندوهاي آمريكايي اسامه بن لادن، مغز متفكر و رهبر سابق شبه نظاميان القاعده را در يك مجتمع ساختماني در نزديكي اسلام‌آباد كشتند، نگراني‌ها نسبت به تعهد پاكستان در زمينه مقابله با تروريسم افزايش يافت. عناصر رهبري القاعده و شبه نظاميان طالبان افغانستان، مناطق قبيله‌نشين نيمه خودمختار پاكستان را پايگاه خود قرار دادند، جايي كه در آن اغلب با انواع گروه‌هاي شبه نظامي از جمله «شبكه حقاني» همكاري مي‌كنند. برخي گروه‌ها از پاكستان به عنوان محل اجراي حمله به افغانستان استفاده و برخي ديگر از اين كشور براي تعقيب اهداف داخلي از جمله مدارس، عبادتگاه‌ها و همچنين سازمان‌هاي دولتي استفاده كرده‌اند.

گروه‌هاي تروريستي متعددي كه در پاكستان فعاليت دارند، در يكي از تقسيم‌بندي‌هايي كه اشلي جي. تليس، يكي از مشاوران ارشد در موسسه كارنگي براي صلح بين‌المللي در جلسه شهادت كنگره آمريكا در ژانويه 2008 ميلادي مطرح كرد، گنجانده مي‌شوند:

فرقه‌اي: گروه‌هايي با انگيزه مذهبي همچون گروه‌هاي سني از جمله سپاه صحابه و لشكر جنگوي كه در پاكستان به ايجاد درگيري و خشونت مي‌پردازند.

ضد هندي‌ها: گروه‌هاي متمركز بر منطقه مورد مناقشه كشمير كه ادعا شده با حمايت ارتش و آژانس سرويس‌هاي اطلاعات داخلي پاكستان دست به عمليات مي‌زنند، از جمله، لشكر طيبه، سپاه محمد و حركت المجاهدين.

طالبان افغان: جنبش اصلي طالبان و به ويژه رهبر قندهاري‌اش كه حول ملا محمد عمر متمركز شده و گمان مي‌رود كه در كويته مستقر باشد.

القاعده و شاخه‌هايش: سازمان جهاني تروريستي كه توسط اسامه بن لادن تاسيس شد و توسط ايمن الظواهري رهبري مي‌شود.

طالبان پاكستان: ائتلاف گروه‌هاي افراطگرا در مناطق قبيله‌اي كه به صورت فدرالي اداره مي‌شود و ملا فضل الله رهبري آن را بر عهده دارد.

ديگر گروه‌هاي شبه نظامي كه خارج از چارچوب تليس قرار دارند شامل گروه‌هاي جدايي طلب از جمله ارتش آزادي‌بخش بلوچستان در جنوب غرب پاكستان است .

كارشناسان مي‌گويند اما با وجود همكاري بيشتر ميان گروه‌ها، روابط تيره و تار شده است. شبكه حقاني، يكي از شاخه‌هاي نيمه خودمختار شبه نظاميان طالبان و يك سازمان تروريستي خارجي معرفي شده از سوي آمريكا، نشان‌دهنده روابط پيچيده ميان گروه‌هاي شبه نظامي در پاكستان و افغانستان است. يكي از گزارش‌هاي مركز مبارزه با تروريسم كه به سال 2011 ميلادي مربوط مي‌شود، اين گروه را به عنوان يك «بازيگر واسط» توصيف مي‌كند كه با آژانس سرويس‌هاي اطلاعات داخلي پاكستان، القاعده و شبه نظاميان ازبك و ديگر گروه‌هاي تروريستي ارتباط دارد. مركز مبارزه با تروريسم يك موسسه تحقيقاتي مستقل مستقر در دانشكده ارتش آمريكا در وست پوينت است. دان راسلر و وحيد بروان در گزارشي مي‌نويسند: شبكه حقاني در سه دهه اخير به عنوان تامين‌كننده ديگر گروه‌ها و همچنين منبع شبه نظامي‌گري محلي، منطقه‌اي و جهاني فعاليت كرده است. نصيرالدين حقاني، سرمايه‌دار ارشد و قاصد اين گروه در نوامبر سال 2013 ميلادي و در شرايطي نامشخص در نزديكي اسلام‌آباد كشته شد. سه تن ديگر از رهبران ارشد شبكه حقاني نيز در سال 2011 ميلادي در حملات پهپادي آمريكا كشته شدند. سراج الدين حقاني برادر بزرگتر نصيرالدين اين گروه را رهبري مي‌كند.

طالبان پاكستان

حاميان طالبان افغان كه به دنبال پناهگاهي در مناطق قبيله‌اي پاكستان بودند پس از حمله اوليه ارتش پاكستان به مناطق نيمه خودمختار در سال 2002 ميلادي ماهيت خود را تغيير دادند.در دسامبر سال 2007 ميلادي حدود 13 گروه مختلف شبه نظامي زير چتر شبه نظاميان تحريك طالبان پاكستان به هم پيوستند. اين گروه به شبه نظاميان طالبان پاكستان تحت رهبري بيت‌الله محسود از وزيرستان جنوبي مشهور هستند. مقامات پاكستان بيت‌الله محسود را به رهبري ترور بي‌نظير بوتو، نخست‌وزير پيشين اين كشور در دسامبر 2007 ميلادي متهم كردند.تحليلگران مي‌گويند، آتش‌بس‌هاي كوتاه مدت سال‌هاي 2008 و 2009 ميلادي امضا شده با اسلام‌آباد، فرصت‌هايي را براي طالبان پاكستان فراهم كرد تا تجديد سازمان كرده و دستيابي‌هاي منطقه‌اي به دست آورند.

پس از كشته شدن بيت‌الله محسود در اوت سال 2009 ميلادي توسط حمله پهپادي آمريكا، حكيم‌الله محسود، معاون و پسر عموي ولي، رهبري شبه نظاميان تحريك طالبان پاكستان را به دست گرفت. گزارش شده هنگامي كه حكيم‌الله محسود به همراه يكي از معاونان ارشد در نوامبر سال جاري ميلادي در حمله پهپادي آمريكا كشته شد، آماده شركت در مذاكرات صلح قريب الوقوع با اسلام‌آباد بود. اما تحليلگران معتقدند دورنماهاي اين مذاكرات صلح مبهم و نامشخص بود. حكيم‌الله محسود كه عليه پاكستان اعلام جنگ كرده بود در اكتبر سال 2013 ميلادي گفت: سيستم پاكستان غيراسلامي است و ما مي‌خواهيم يك سيستم اسلامي را جايگزين آن كنيم، اين خواسته و تمايل حتي پس از خروج نيروهاي آمريكايي از افغانستان پس از سال 2014 ميلادي ادامه خواهد يافت. استفان تنكل، كارشناسي در موسسه كارنگي براي صلح بين‌المللي تاكيد مي‌كند: چنانچه اجازه دهيم مذاكرات با شكست مواجه شود افكار عمومي پاكستان به طور قاطعانه با طالبان به جاي آمريكا دشمني مي‌كنند. واشنگتن هم اكنون به دليل بازگشت فعاليت شبه‌نظامي‌گري در پاكستان سرزنش شده است.

كمي پس از كشته شدن حكيم‌الله محسود، مجلس شورا ملا فضل‌الله تندرو را به عنوان جانشين وي انتخاب كرد. فضل‌الله كه به دليل دستور ترور ملاله يوسف‌زي، فعال و نوجوان پاكستاني بدنام و رسوا شده مذاكره با دولت اسلام‌آباد را رد كرد. اين سوال براي تحليلگران پيش آمده كه آيا فضل‌الله مي‌تواند به عنوان نخستين فرمانده شبه نظاميان تحريك طالبان پاكستان خارج از قبيله محسود پيوند اين گروه را حفظ كند يا خير؟

عمدتا گروه «پشتون» رهبري تمامي هفت ‌آژانس مناطق قبيله‌اي كه به صورت فدرال اداره مي‌شوند و همچنين چندين منطقه مسكوني خيبر پختونخواه واقع در شمال غرب پاكستان را مشخص مي‌كند. گروه شبه نظامي تحريك طالبان پاكستان عليه پاكستان اعلام جهاد كرده و به دنبال كنترل مناطق، تقويت شريعت و مبارزه با نيروهاي ناتو در افغانستان است. عصمت‌الله شاهين، رئيس مجلس شورا كه ملا فضل‌الله را انتخاب كرد به خبرگزاري رويترز مي‌گويد: ما نيروهاي امنيتي، دستگاه‌هاي دولتي، رهبران سياسي و نيروهاي پليس را هدف قرار مي‌دهيم. ما غيرنظاميان، بازارها يا مناطق عمومي را هدف قرار نمي‌دهيم. مردم نبايد نگران باشند.

ارزيابي پراكندگي طالبان پاكستان امري دشوار است. راسلر از مركز مبارزه با تروريسم مي‌گويد: به دليل چالش‌هايي كه مرتبط است با تعريف مرزهاي اين گروه و ماهيت پراكندگي آنها كه چگونه در مرزهاي منطقه‌اي يا قبيله‌اي سازماندهي شده‌اند، برآوردهاي معتبري از ميزان پراكندگي تحريك طالبان پاكستان وجود ندارد.

تحريك طالبان پاكستان نيروهاي امنيتي و غيرنظاميان را هدف قرار داده است. از ميان شرم‌آور‌ترين حملات اين گروه مي‌توان به بمب‌گذاري هتل «مريوت» اسلام‌آباد در سپتامبر سال 2008 ميلادي كه دست‌كم 60 تن در آن كشته شدند و همچنين بمب‌گذاري هتل «مرواريد كنتيننتال» پيشاور در ژوئن 2009 ميلادي كه 17 تن در آن كشته شدند اشاره كرد. تحريك طالبان پاكستان هنگامي كه مسئوليت بمب‌گذاري ناكام ماه مه 2010 ميلادي در ميدان تايمز نيويورك را به عهده گرفت جاه طلبي‌هاي فرامليتي خود را ابراز كرد.

شبه نظاميان طالبان پنجابي، گروهي جدا از گروه‌هاي شبه نظامي ايالت پنجاب پس از حملات گسترده سال‌هاي 2008 و 2009 ميلادي در شهرهاي لاهور، اسلام‌آباد و راوالپيندي مشهور شدند. اين شبكه اهداف كشمير محور و فرقه‌گرايي دارد. گروه بازنگري اطلاعاتي «جين» اواخر اوت سال جاري ميلادي در گزارشي نوشت: گروه طالبان پنجابي از رهبري مركزي طالبان پاكستان عصباني شده‌اند اما به طور خارق‌العاده‌اي قادر به انجام عمليات‌هاي پيچيده در محيط‌هاي شهري به ويژه در پنجاب هستند. ايالت پنجاب مهمترين و معروف‌ترين ايالت پاكستان از نظر سياسي است.

شبكه حقاني كه عمليات‌هايش را در مرز پرنفوذ افغانستان- پاكستان مشهور به «خط دوراند» انجام مي‌دهد، در برخي از اين فعاليت‌ها متحد ارزشمندي براي طالبان پاكستان از آب درآمده است. شبكه حقاني تنها در كنار شبه نظاميان تحريك طالبان پاكستان و طالبان افغانستان در كابل مبارزه نكرده بلكه به عنوان ميانجيگر پرنفوذي بين شبه نظاميان تحريك طالبان پاكستان و اسلام‌آباد فعاليت داشته است. به گفته مركز مبارزه با تروريسم، پاكستان مدت‌هاي طولاني حامي و ذينفع شبكه حقاني بوده است. شبكه حقاني به اسلام‌آباد در مديريت گروه‌هاي شبه نظامي در مناطق قبيله‌اي كه به صورت فدرالي اداره مي‌شوند، كمك و عليه هند در مناقشات بر سر كشمير اعمال فشار كرده است. پاكستان گروه پشتون را كه جزو خطرناك‌ترين گروه‌ها براي نيروهاي ناتو در افغانستان بوده است به عنوان منبع بالقوه فشار و قدرت پس از خروج برنامه‌ريزي شده نيروهاي ائتلافي در پايان سال 2014 ميلادي از افغانستان مي‌بيند.

تغيير چهره تروريسم

به ويژه از سال 2007 ميلادي كه گروه‌هاي تروريستي رهبران سياسي، نظامي، پليس و قبيله‌اي، اقليت شيعه و مدارس را در پاكستان هدف قرار داده‌اند، خشونت در اين كشور افزايش يافته است. كارشناسان مي‌گويند: اما در اصل در يك دهه گذشته، بمب‌گذاري‌هاي انتحاري در سال‌هاي اخير به طور باورنكردني فراگير شده كه نشانگر نفوذ القاعده است. به گزارش «پورتال تروريسم جنوب آسيا» مستقر در دهلي‌نو، سه بمب‌گذاري انتحاري در سال‌هاي 2002 و 2003 ميلادي صورت گرفته و با سيري صعودي در سال 2009 ميلادي 76 حمله انتحاري و 37 حمله در 10 ماه نخست سال جاري ميلادي ثبت شده است.القاعده علاوه بر فراهم كردن كارشناسان فني و امكانات براي گروه‌هاي شبه نظامي در پاكستان، آنها را به همكاري بيشتر با يكديگر نيز ترغيب مي‌كند. راسلر از مركز مبارزه با تروريسم در سال 2009 ميلادي مي‌نويسد: القاعده با ترغيب اتحاد، ميان گروه‌هاي شبه نظامي كه ممكن است مخالف يكديگر باشند و يا نظرات متناقضي نسبت به حمله به پاكستان داشته باشند، نقش ميانجيگر و سازنده ائتلاف ميان شاخه‌هاي مختلف گروه‌هاي شبه نظامي پاكستاني را ايفا مي‌كند.در اين ميان طالبان همزمان با دستيابي به اهداف مشترك با گروه‌هاي تروريستي كه اقليت شيعه پاكستان را هدف مي‌گيرند، پيوندها و اقدامات جنايي پرمنفعتي را در كراچي به وجود مي‌آورد كه اين امر باعث شده تا اين گروه در پاكستان بيش از پيش مستحكم شده و يك شبكه در سطح كل كشور ايجاد كند.

كماندوهاي شبه نظامي پاكستان در سپتامبر سال جاري ميلادي كمپيني را براي شناسايي گروه‌هاي تروريستي و جنايي شهر كراچي به راه انداختند و گزارش شده كه در يك ماه بيش از 1500 مظنون را دستگير كردند. تنكل مي‌نويسد: در اين حين احزاب سياسي پاكستان مذاكرات با طالبان را به منظور جلوگيري موقت از خشونت‌هاي شديدتر در ايالت پنجاب و ديگر مناطق پرجمعيت حمايت كردند. پورتال تروريسم جنوب آسيا در گزارشي اعلام كرد، در 10 ماه نخست سال 2013 ميلادي 2745 غيرنظامي و 601 نيروي امنيتي در درگيري‌هاي تروريستي كشته شدند كه حدودا برابر با ميزان تلفات دو سال پيش است.

چالش‌هاي مقابله با تروريسم

با وجود آنكه ارتش و پليس پاكستان به شدت از سوي گروه‌هاي شبه نظامي هدف قرار مي‌گيرند، بعضي اوقات نيروهاي امنيتي پاكستان تلاش كرده تا اين ظرفيت را در خود ايجاد كنند و با شبه نظاميان داخلي مواجه شوند. برخي كارشناسان مي‌گويند: در سال 2007 ميلادي كه درگيري خونيني ميان نيروهاي امنيتي پاكستان و دانشجويان شبه نظامي اسلامي در مسجد سرخ اسلام‌آباد رخ داد، برخي گروه‌ها پيشتر تحت حمايت دولت پاكستان فرار كرده بودند. در اكتبر 2009 ميلادي شبه نظاميان به پايگاه‌هاي ارتش در شهر راولپندي حمله كردند و حدود 40 تن را به مدت بيش از 20 ساعت گروگان گرفتند.

تحليلگران مي‌گويند: چنين حملاتي از دوره جديدي در روابط ارتش و آژانس سرويس‌هاي اطلاعات داخلي پاكستان با بسياري از گروه‌هاي شبه نظامي خبر مي‌دهد.

تحليلگران مي‌گويند، اگرچه ارتش و آژانس سرويس‌هاي اطلاعات داخلي پاكستان تمايل بيشتري براي تعقيب شبه نظاميان از خود نشان داده‌اند اما آنها به تشكيل ائتلاف‌هايي با اين گروه‌ها از جمله شبكه حقاني ادامه مي‌دهند تا بتواند از آنها به عنوان وسيله دفاعي عليه هند و افغانستان استفاده كند.

در سپتامبر 2011 ميلادي در يك مدرك كنگره‌اي و همچنين در سخنان درياسالار مايكل مولن، رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا به شبكه حقاني به عنوان بازوي استراتژيك آژانس سرويس‌هاي اطلاعات داخلي پاكستان اشاره شده است. دستگاه‌هاي امنيتي پاكستان اين اتهامات را رد كرده‌اند.

در مه 2011 ميلادي افشاي اين مساله كه اسامه بن لادن در مجتمعي در داخل منطقه نظامي پاكستان در ابيت‌آباد پنهان شده، سوالات جديدي را درباره تعهدات آژانس سرويس‌هاي اطلاعات داخلي اين كشور براي مقابله با تروريسم برانگيخت. لئون پانتا، رئيس وقت سازمان اطلاعات و جاسوس آمريكا (سيا) گفت:اين سازمان به دليل نگراني نسبت به افشاي اطلاعات و سازش پاكستان با طالبان در مورد عمليات دستگيري بن لادن با آژانس سرويس‌هاي اطلاعات داخلي پاكستان همكاري نكرد. آصف علي زرداري، رئيس‌جمهوري وقت به سرعت به دنبال اين عمليات مي‌نويسد: پناه دادن تروريست‌ها توسط پاكستان گمانه‌زني‌هايي بي‌پايه و اساس است.

سازمان سيا به منظور ارتقاي تلاش‌هاي مقابله با تروريسم پاكستان يك كمپين وسيع كشتار هدفمند به ويژه در وزيرستان شمالي و جنوبي به راه انداخت. حملات پهپادي آمريكا در حال حاضر از خاك افغانستان صورت مي‌گيرد اما مشخص نيست كه آيا اين اقدام پس از خروج برنامه‌ريزي شده نيروهاي آمريكا از افغانستان در سال 2014 ميلادي ادامه خواهد يافت يا خير. بروك ريدل، مامور سابق اطلاعات آمريكا مي‌گويد: اگر برنامه كشتار هدفمند متوقف شود، القاعده به سرعت در پاكستان احيا خواهد شد.

متحدانش همچون طالبان و لشكر طيبه نيز به احياي القاعده كمك خواهند كرد و آژانس اطلاعات داخلي پاكستان نيز يا چشم خود را بر اين مساله مي‌بندد و يا بدتر، به آنها در اين راه كمك مي‌كند. منتقدان اين برنامه‌، توانايي ‌آمريكا براي تشخيص شبه نظاميان از غيرنظاميان را زير سوال برده و مي‌گويند، اين حملات احتمالا به افراطگرايي در ايالت‌هاي مرزي كمك مي‌كند.

نواز شريف، نخست‌وزير پاكستان در حالي كه با حملات پهپادي آمريكا به عنوان بي‌حرمتي به تماميت ارضي پاكستان مخالف است و از آن انتقاد مي‌كند، از برگزاري مذاكره با تحريك طالبان پاكستان حمايت مي‌كند. گروه بين‌المللي بحران اشاره مي‌كند: اسناد و مدارك فراواني از رضايت ضمني و همكاري فعال پاكستان با برنامه پهپادي آمريكا وجود دارد. رويه عادي پاكستان اين است كه دشمنانش را مورد مجازات قرار دهد اما گاهي اوقات عمدا از شبه نظاميان حمايت مي‌كند؛ شبه نظامياني كه نيروهاي امنيتي با آنها همكاري دارند از جمله شبكه حقاني و شبه نظاميان طالبان.

در اين حين، تلاش‌هاي مقابله با تروريسم پاكستان تحت بررسي دقيق ناظران حقوق بشر قرار گرفته است. عفو بين‌الملل و ديد‌بان حقوق بشر، نيروهاي امنيتي را به شكنجه، كشتار غيرقانوني، بازداشت اختياري ساكنان مناطق قبيله‌اي و ناپديد شدن اجباري روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر و اعضاي گروه‌هاي جدايي طلب و ناسيوناليست متهم مي‌كنند.

مدافعان مي‌گويند: يك چارچوب جديد قانوني كه هنوز در پارلمان پاكستان به تصويب نرسيده با ايجاد دادگاه‌هاي جديد فدرال براي رسيدگي به پرونده‌هاي تروريسم بر يك سيستم قاطع عدالت كيفري تاكيد دارد. اما منتقدان هشدار مي‌دهند، اين قانون توسط پاكستان بازداشت‌هاي طولاني و بدون ضمانت را تدوين مي‌كند.



چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن