تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819257820




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خام فروشي كروميت بزرگترين معدن ايران ادامه دارد/ سودافزوده معدن فارياب در جيب چيني ها


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: خام فروشي كروميت بزرگترين معدن ايران ادامه دارد/ سودافزوده معدن فارياب در جيب چيني ها
كرمان - خبرگزاري مهر: معدن كروميت فارياب 70 درصد اين نوع ماده معدني كشور را در خود جاي داده و با خلوص 50 درصد به عنوان جواهري در بهشت معادن ايران مي درخشد اما به دليل عدم سرمايه گذاري در صنايع بالا دستي محصول اين معدن به صورت خام به چين صادر مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، استان كرمان را بهشت معادن ايران زمين مي نامند به همين دليل در زمينه توليد ثروت و درآمد ملي به شدت مورد توجه دولت قرار دارد و به همين دليل پس از تحريم هاي نفتي استخراج معادن كرمان به صورت چشمگيري افزايش يافته است.

معادن بزرگ مس به خصوص مجموعه عظيم معدني مس سرچشمه و صنايع وابسته به آن در صدر معادن و صنايع درامدزاي كرمان قرار دارد و پس از آن معادن بزرگ سنگ آهن گل گهر سيرجان و جلال آباد زرند قرار دارند كه البته سعي شده صنايع وابسته نيز در كنار آن توسعه يابد، معادن عظيم زغالسنگ كرمان نيز از جمله داشته هاي استان است نقش اين معادن در كرمان آنچنان مهم است كه بسياري از شهرستانهاي شمالي استان كرمان برپايه اين معادن بنا گذاشته شده و شهرهاي بسياري نيز منشاء اجتماع كارگران معدني دارند.

اما سوالي كه مطرح مي شود اين است سهم استان كرمان از اين بهشت چيست؟ پاسخ اين است كه كرمان در دو زمينه تاكنون متاثر بوده است اول ايجاد اشتغال و برخي زير ساختهاي عمراني و البته آلودگيهاي شديد ناشي از اين معادن، كه همگي ناشي از خام فروشي است.

معادن مس سرچشمه از قديمي ترين معادن در استان است كه در اكثر شهرستانهاي استان كرمان گسترده هستند و صنايع وابسته به مس نيز در برخي از شهرها و شهرستانها از جمله رفسنجان، كرمان، شهربابك و سرچشمه در حال فعاليت هستند و پس از توليد ورقه هاي مس اين محصول از كشور صادر مي شود و البته حسابهاي بانكي اين شركت در كرمان وجود ندارد.

مجتمع بزرگ ديگر مجتمع هاي بزرگ معدني صنعتي گل گهر سيرجان و جلال آباد زرند است كه يكي از عظيم ترين ذخاير سنگ آهن جهان هستند هر چند سعي شده سرمايه گذاري در راستاي ايجاد چرخه فولاد در كرمان انجام شود اما همچنان محصولات كارخانه هاي مجتمع هاي صنعتي كرمان براي توليد فولاد به ساير استانها منتقل مي شود و كارخانه هاي فولاد كرمان همچنان در انتظار اختصاص بودجه براي تكميل هستند.

به اين صورت سنگ آهن و محصولات توليدي كارخانه هاي جانبي پائين دستي فولاد كرمان همچنان به صورت خام صادر مي شود كه البته حسابهاي اين شركت نيز در بانكهاي كرمان وجود ندارد.

گنجي از كروميت در جنوب كرمان

در مورد معادن زغالسنگ كرمان نيز كه اصولا براي تامين زغالسنگ كارخانه هاي فولاد استانهاي ديگر به خصوص اصفهان ايجاد شده اند نيز همين مسئله وجود دارد!

اما شايد كمتر كرماني بداند كه يكي از بزرگترين معادن كروميت جهان نيز در استان كرمان واقع است اما نام معدن فارياب را بسياري شنيده اند اين معدن عظيم 70 درصد كروميت موجود در ايران را در خود جاي داده است و بيشترين توليد كروميت در ايران را دارا است.

اين معدن براي هزاران نفر از هم استانيهاي جنوب كرمان در شهرستان فارياب را اشتغال ايجاد كرده است در واقع شهرستان فارياب مملو از معادن كروميت بسيار غني است ثروتي با خلوص بسيار بالا كه ميتواند در توسعه استان كرمان نقش قابل توجه ايفا كند.

خام فروشي در اين معادن نيز ادامه دارد و بخش قابل توجهي از كروميت استخراج شده به چين صادر مي شود.

چين مشتري كروميت خام ايران/ لزوم جلوگيري از خام فروشي

علي دارابي، كارشناس معدني در استان كرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: كروميت يكي از كالاهاي مورد توجه چين است زيرا 85 درصد از كروميت موجود درجهان هم اكنون در صنايع متالورژيكي و در صنعت فولاد به كار مي رود و چين يكي از غولهاي توليد فولاد درجهان است پس نياز اين كشور به كروميت و فروكروم روز افزون شده است.

دارابي گفت: در اين ميان سنگهاي معادن فارياب نيز پس از استخراج و فعاليتهاي محدود صنعتي به چين صادر مي شود.

اين كارشناس تصريح كرد: اين درحالي است كه با توجه به خشكسالي و بيكارهاي متاثر از آن در جنوب كرمان توسعه صنعتي و معدني در اين شهرستان از اهميت بسيار بالايي برخوردار است.

وي ادامه داد: در صورت ايجاد صنايع تبديلي در جنوب كرمان مي توان زمينه را براي اشتغال بيشتر و توليد ثروت در ابعاد چشمگير را در جنوب استان كرمان ايجاد كرد.

دارابي گفت: در حال حاضر با وجود معادن گسترده مس و كروميت و سنگهاي قيمتي در جنوب استان كرمان كمتر شاهد فعاليت كارخانه هاي صنعتي در اين مناطق هستيم كه دليل اصلي آن نيز عدم سرمايه گذاري بخش خصوصي و دولتي در اين معادن است كه در صورت معرفي مناسب اين قابليتها امكان توسعه جنوب كرمان و خروج از اقتصاد تك قطبي برپايه كشاورزي اين مناطق فراهم مي شود.

وي خاطرنشان كرد: در اين ميان بايد اين نكته را نيز در نظر گرفت كه شهرستانهاي جنوبي استان كرمان از محروميت ريشه اي رنج مي برند و ايجاد زير ساختهاي اقتصادي در اين شهرستانها در توسعه اقتصادي بسيار تاثير گذار است.

لزوم احداث صنايع بالاي دستي كروميت و جلوگيري از صادرات

فرماندار فارياب نيز در گفتگو با مهر در خصوص اين معادن گفت: شهرستان فارياب بزرگترين ذخيره گاه سنگ كروميت در كشور است و ذخاير قابل توجه در معادن كروميت اين شهرستان وجود دارد.

غلامرضا پهلواني گفت: 70 درصد مجموع معادن كروميت كشور در معدن فارياب قرار دارد و بيش از چهار هزار نفر در اين معادن در بخشهاي مختلف در حال فعاليت هستند.

وي تصريح كرد: اين معدن نقش قابل توجهي در ايجاد اشتغال در منطقه دارد و در صورت توسعه فعاليتهاي معني مي توان پوشش اشتغالزايي كه نياز اصلي منطقه است را افزايش داد.

پهلواني گفت: هم اكنون خام فروشي از اين معادن صورت مي گيرد و محصول معادن به صورت خام به چين فروخته مي شود و در نهاي چيني ها سنگهاي معادن ما را در كشورشان به مواد با ارزش افزوده بسيار بيشتر از سنگهاي معادن تبديل مي كنند و سود قابل توجهي به جيب مي زنند.

وي افزود: علم لازم براي فراوري اين محصول بايد به كارگيري شود و سود افزوده كروميت در فارياب ايجاد شود و حداقل اشتغال ناشي از آن عايد شهرستان محروم فارياب شود.

وي خواستار سرمايه گذاري بخش خصوصي در اين معادن شد و گفت: حمايت لازم براي سرمايه گذاري در شهرستان فارياب انجام خواهد گرفت.

توليد سالانه 260 هزار تن كروميت و ارزاوري 52 ميليون دلاري

اسكندري نسب رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان كرمان نيز در خصوص اين معادن به خبرنگار مهر گفت: سالانه 260 هزار تن سنگ كروميت از جنوب كرمان صادر مي شود كه ارز آوري معادل 52 ميليون دلار به همراه دارد.

اسكندري نسب گفت: فارياب قطب كروميت كشور است و مجموعه معادن كروميت فارياب شامل معدن اصلي و دهها معادن فرعي است.

وي تصريح كرد: عيار سنگ معدن صادراتي كروميت استخراجي از معادن فارياب نيز بالا و در حد 50 درصد است.

اسكندري نسب خواستار احداث كارخانه هاي بالا دستي اين معادن در جنوب كرمان شد و سرمايه گذاري در اين زمينه را ضروري دانست.

وي همچنين از توسعه معادن كروميت جنوب كرمان در قالب صدور 50 پروانه بهره برداري خبر داد.

هر چند طي سالهاي اخير شعار جلوگيري از خام فروشي در كرمان بارها داده شده است اما به نظر مي رسد مديريت جديد استان كرمان بايد با دليل عملي تري در اين راستا گام بردارد تا ضمن دوري از اقتصاد نفتي زمينه ايجاد اشتغال و ايجاد سود افزوده در استان كرمان فراهم شود.

مساله مهم ديگر در زمينه معادن استان كرمان انتقال حسابهاي معادن و صنايع موجود در كرمان به بانكهاي كرمان است تا حداقل مردم و استان كرمان بتوانند از گردش سرمايه بانكها بهره مند شوند.

..............................

گزارش: اسما محمودي

كد خبر: 2193607

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۰ - ۱۵:۲۹

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن