تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803297382




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هيچ راهكارنظامي براي بحران سوريه وجود ندارد/ انتقاد از كنگره امريكا


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: هيچ راهكارنظامي براي بحران سوريه وجود ندارد/ انتقاد از كنگره امريكا
ديپلمات ارشد سابق امريكا با بيان اينكه هيچ گونه راهكارنظامي براي بحران سوريه وجود ندارد گفت: شرايط در اين كشور هر روز وخيم تر و راديكال تر شده و به انتقال بي ثباتي به كشورهاي ديگر هم منتهي مي شود، اين وضعيت به نفع هيچ كس نيست.

به گزارش خبرگزاري مهر، معادلات ميان تهران – واشنگتن تغيير شكل داده است. تغيير شكلي كه به مذاق بسياري از تندروهاي امريكايي اعم از نمايندگان كنگره يا سنا و البته لابي رژيم اسرائيل در اين كشور خوش نيامده است. از متن سخنان باراك اوباما رئيس جمهور ايالات متحده در مجمع عمومي سازمان ملل كه در آن چندان از تهديدهاي پيشين ايران خبري نبود تا گفتگوي تلفني وي با حسن روحاني رئيس دولت يازدهم ايران كه تابويي 30 ساله را شكست. از ديدار 20 دقيقه اي محمدجواد ظريف با همتاي امريكايي اش در حاشيه جلسات مجمع عمومي سازمان ملل تا خبر ديدارهاي محرمانه ميان تهران – واشنگتن در كشوري ثالث كه البته وزارتخارجه ايران آن را تكذيب مي كند. انتظار عادي سازي رابطه ميان تهران – واشنگتن كه عمر خصومت ورزي انها به بيش از 3 دهه مي رسد نه عاقلانه است و نه امري محتمل اما تنش زدايي از اين رابطه مي تواند در حل بسياري از بحران هاي منطقه اي و البته پايان دادن به ماراتن مذاكرات هسته اي ايران با غرب نقش بسزايي ايفا كند. توماس پيكرينگ كه سابقه فعاليت ديپلماتيكش به بيش از 4 دهه پيش بازمي گردد در دومين گفتگوي اختصاصي خود با ديپلماسي ايراني تاكيد مي كند كه هنوز براي موفقيت خواندن تلاش هاي ديپلماتيك باراك اوباما براي پايان دادن آرام به بحران هسته اي ايران بسيار زودهنگام است . اين مقام آمريكايي كه سفير ايالات متحده در روسيه، هندوستان،رژيم صهيونيستي ، السالوادور، نيجريه ،اردن و سازمان ملل بوده تاكيد مي كند كه انچه در اين مرحله بسيار مهم است وفاي به عهد طرفين به تعهداتي است كه در قالب برنامه اقدام مشترك به يكديگر داده اند. آنچه در زير مي خوانيد متن گفتگوي سايت ديپلماسي ايراني با پيكرينگ است كه در فاصله سالهاي 1997 تا 2000 هم عنوان معاون وزير امور خارجه در امور بين الملل را در اختيار داشته و عنوان Career Ambassador كه عالي رتبه ترين مقام در دستگاه ديپلماسي امريكا به حساب مي آيد را نيز به خود اختصاص داده است:

شما از طرفداران توسل باراك اوباما رئيس جمهور ايالات متحده به ديپلماسي در برابر ايران هستيد. آيا مي توان توافقنامه ژنو 3 را پيروزي اين استراتژي بر شعار " جنگ ؛ جنگ " تندروهاي خواهان افزايش تهديدها و تحريم ها خواند؟

هنوز براي اين ادعا كه اين توافقنامه پيروزي براي ديپلماسي بود بسيار زود است . ما بايد منتظر مانده و ببينيم كه آيا دو طرف به تعهداتي كه در قالب برنامه اقدام مشترك به يكديگر داده اند عمل خواهند كرد يا خير؟ البته به نظر مي رسد كه هر دو طرف در اجرايي كردن مفاد اين توافقنامه بسيار جدي هستند. بنابراين من فكر مي كنم كه اين ميزان جديت در طرفين براي نيل به توافق نهايي را مي توان فرايندي بسيار مثبت دانست و البته همين مساله كه امضاي اين توافقنامه خطر تقابل هاي بيشتر را دفع كرد از اهميت فوق العاده اي برخوردار است . من فكر نمي كنم هيچ كس در ايالات متحده كه نگاهي جدي و تحليل وار به مسائل بين المللي داشته باشد خواهان تماشاي جنگي ديگر در اين منطقه باشد .

در چندماه اخير ما شاهد اختلاف هاي بسيار جدي ميان كاخ سفيد با كنگره و مجلس سنا در خصوص پرونده هسته اي ايران بوده ايم. به نظر شما نگاه راديكال هاي امريكايي و لابي اسرائيل به اين توافقنامه چگونه است ؟

به نظر من هردو طيف دست از انتقادهاي اوليه و تند و تيز خود در خصوص اين توافقنامه برداشته اند. اين بهانه گيري ها در خصوص ايده آل هاي مد نظر اين طيف كه بايد در متن توافقنامه لحاظ مي شد بسيار اغراق آميز و خارج از واقعيت بود. به نظر من اين طيف در خصوص آنچه كه مي توانست دستاورد نخستين توافق با تهران در قالب 1+5 باشد بسيار اغراق مي كنند. البته بهتر است كه ديگر در خصوص فردا صحبت كنيم تا انچه كه ديروز گذشت.

شما فكر مي كنيد كه اين دسته از مخالفان سياست هاي كاخ سفيد در قبال ايران در بازه زماني تعيين شده 6 ماه سكوت اختيار خواهند كرد و يا ما بازهم شاهد تشديد فشارها بر ايران خواهيم بود ؟

نمي توانم در اين خصوص پيش بيني خاصي انجام دهم. اما زمزمه هايي وجود دارد دال بر اينكه تلاش هايي براي اعمال تحريم هاي بيشتر كه قرار است با نيم نگاهي به متن توافق جامع هم باشد در حال شكل گيري است . اما به گمان من اين حركت كنگره كه بخواهد دست قوه مجريه در روند مذاكره با هركشوري را ببندد كار بسيار نادرستي است .

به نظر شما دستاوردهاي بين المللي و منطقه اي ايران از اين توافقنامه چه بود؟

به نظر من اين توافقنامه از اهميت فوق العاده اي برخوردار است چرا كه پروسه تضمين ثبات ، عقلانيت و برخورد منطقي با مسائل در خاورميانه را جايگزين نگراني هاي عميق و بيم هاي جدي از توسعه تسليحات هسته اي و يا توسل به خشونت براي پايان دادن به بحران ها مي كند. بنابراين به نظر من اين توافقنامه مي تواند گام نخست در اين مسير باشد البته اگر دو طرف در عمل به تعهدات خود راسخ باشند.

برخي تحليل گران بر اين باورند كه پس از سه دهه خصومت ميان ايران و امريكا، اكنون كاخ سفيد به اين نتيجه رسيده است كه يك پاي تمام مشكلات اين كشور در منطقه نبود رابطه با ايران است . آيا با چنين تفسيري موافق هستيد؟

من فكر مي كنم كه امريكا در منطقه با مشكلات بسياري روبه رو است و البته كه ايران مهم ترين اين مشكلات است. مساله ايران در تمام اين سال ها ذهن بسياري از روساي جمهوري امريكا را به خود مشغول داشته است . اين مساله كه اين روند به تن دادن به مذاكره و نه توسل به زور منتهي شده به خودي خود نشانه مثبتي به حساب مي آيد . ما بايد همچنان در مسير مذاكره اي كه جرقه ان زده شده است گام برداريم.

چرا اسرائيلي تا اين اندازه از توافقنامه ژنو 3 آشفته شدند؟

پنانسيل برنامه هسته اي ايران براي توليد تسليحات هسته اي در تمامي مذاكراتي كه تاكنون با ايران در خصوص برنامه هسته اي اين كشور انجام شده مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. به نظر من نخستين دور از مذاكرات آغازكننده پروسه به تصوير كشيدن تلاش ايران براي همكاري با غرب در ازاي تعديل هايي در تحريم ها بود. در اين توافقنامه اصول و عقايدي گنجانده شده است كه استقاده از فعاليت هاي هسته اي جهت توليد سلاح هسته اي را سخت تر مي كند. به نظر من اين گام ، مبدا مناسبي براي ادامه كار است .

به نظر مي رسد كه باراك اوباما در دومين دور از حضور خود در كاخ سفيد تلاش مي كند به نوعي يارگيري هاي سنتي امريكا در منطقه مانند ائتلاف بي چون و چرا با كشوري مانند عربستان را دستخوش تغيير و تحولات كند. آيا اين رويكرد در دستگاه ديپلماسي امريكا ماندگار خواهد شد و يا صرفا به دليل حضور رئيس جمهوري دموكرات است كه ما شاهد چنين تلاشي هستيم؟

خير. به نظر من بايد در اين نتيجه گيري كه ما شاعد تغييرات راديكال گونه و بسيار جدي در سياست هاي امريكا در قبال عربستان سعودي و يا ديگر كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس هستيم اندكي با تعلل صحبت كنيم. اين برداشت صحيح نيست. به نظر من عربستاني ها در موضع گيري هاي خود در خصوص اين توافقنامه بسيار محتاط برخورد كردند. در حقيقت آنها تاكيد كردند كه اگر اين توافقنامه به خوبي پيش رود مي تواند گام مثبتي در اعتمادسازي در اين خصوص باشد كه خاورميانه در آينده از تسليحات هسته اي مصون خواهد بود. به نظر من در اين قبيل پرونده ها بايد از قضاوت هايي كه توسط افرادي كه به دلايل رويكردهاي شخصي موافق يا مخالف توافقنامه هستند ، حذر كرد.

در چند سال اخير امريكايي ها بسيار از استراتژي انتقال تمركز خود از خاورميانه به شرق آسيا سخن گفته اند. به نظر شما كاخ سفيد تا چه اندازه در اين امر جدي است ؟

به نظر من اين بسيار طبيعي است كه ايالات متحده به عنوان كشوري بزرگ چندين نقطه تمركز كاري در جهان داشته باشد. البته من اعتقاد دارم كه واژه " انتقال " تمركز چندان صحيح نباشد. برخي از عبارت هايي نظير چرخش محور و يا بازتعادل بخشي در اين خصوص استفاده كرده اند. به نظر من امريكا امروز به اين نتيجه رسيده است كه زمان توجه ويژه به آسياي شرقي فرا رسيده است . اين اقدام مي تواند بسيار مفيد باشد اما نبايد براي توجه به اين منطقه از ساير مناطق مهم و كليدي بخصوص خاورميانه كه قلب التهاب هاي بين المللي، ناآرامي ها و تقابل هايي است كه نياز امريكا را مي طلبد ، غافل شد.

در پرونده امحاي تسليحات شيميايي سوريه ما شاهد همكاري بي سابقه اي ميان مسكو – واشنگتن بوديم. آيا مي توان اينگونه نتيجه گيري كرد كه پس از تحولات جهان عرب بر وزن سياسي روسيه در منطقه افزوده شده است ؟

خير. من فكر مي كنم كه در خصوص پرونده سوريه ، روس ها متاسفانه روند طرح موضوع در شوراي امنيت را در چند مرحله بسيار مهم و كليدي وتو كردند. البته در برخي موارد شاهد چرخش موضع روس ها هم بوده ايم و البته همكاري امريكا با روسيه در خصوص سوريه از اهميت فوق العاده اي برخوردار است. بر همين اساس مي توان گفت كه امريكايي ها به دنبال تقسيم راهكار نيستند بلكه تلاش مي كنند در قالب تلاشي مشترك با روس ها مانند تعاملي كه با اين كشور در خصوص امحاي تسليحات شيميايي داشتند به بحران سوريه هم پايان دهند.

تطويل بحران در سوريه و نبود صداي واحد در ميان مخالفان بشار اسد به ضرر كشورهايي تمام شده است كه از ابتدا بر طبل جنگ در سوريه مي كوبيدند. اكنون با وجود تمام انتقادهايي كه از ايران در خصوص بحران سوريه مي شود ، آيا فكر نمي كنيد كه به نوعي تهران توانست نقش جدي خود به عنوان بازيگري قابل توجه در سوريه را به جهان اثبات كند؟

خير. به نظر من ايران هنوز نه به شكل شفاعي و نه تلويحي حمايت خود را از طرح عنان در خصوص سوريه اعلام نكرده است . به نظر من گام برداشتن در مسير آن طرح مي توانست بسيار مثبت باشد و البته مي توانست در بر سر ميزمذاكره كشاندن تهران هم مثمرثمر باشد. اكنون بر همگان مشخص است كه طرح كوفي عنان مبناي مذاكرات صلح در سوريه است .

به نظر شما بهترين سناريو امريكا براي سوريه امروز چست ؟

بهترين سناريو تداوم تلاش هاي سناتور جان كري براي يافتن راهكاري سياسي براي پايان دادن به بحران در سوريه است . هيچ گونه راهكارنظامي براي اين بحران وجود ندارد و شرايط هم در اين كشور هر روز وخيم تر و راديكال تر شده و به انتقال بي ثباتي به كشورهاي ديگر هم منتهي مي شود. اين وضعيت به نفع هيچ كس نيست ، نه ايران ، نه روسيه ، نه امريكا و نه خود سوري ها.

آيا امريكا از ايران براي حضور در ژنو 2 دعوت به عمل خواهد آورد؟
به نظر من ايران حداقل در نگاه امريكايي ها هنوز طرح عنان را نپذيرفته است . اگر ايران بتواند در ان مسير حركت كند براي امريكايي ها هم فرصت دادن به تهران براي ايفاي نقش مثبت و كمك كننده در پايان دادن به بحران سوريه آسانتر خواهد بود.

كد خبر: 2193450

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۰ - ۱۲:۱۴

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن