تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خود را ملزم به سکوت طولانی کن، چرا که این کار موجب طرد شیطان بوده و در کار دین،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819122222




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتصاب اخير عمر البشير در سودان يك سپر محافظتي براي وي بود


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: انتصاب اخير عمر البشير در سودان يك سپر محافظتي براي وي بود
تهران / واحد مركزي خبر / سياسي 92/09/20
خبرگزاري رويترز در گزارشي از خرطوم به قلم خالد عبدالعزيز و مگي فيك نوشت :
تصميم عمر البشير رئيس جمهور سودان در مورد انتصاب يكي از متحدان نظامي قديمي خود به عنوان معاون وي ممكن است سپر محافظي براي يكي از با سابقه ترين حاكمان آفريقا در برابر خطرهاي داخلي و خارجي باشد.
بشير در يك ترميم كابينه ، ژنرال بكري حسن صالح را كه از افراد مورد اعتماد او است و به وي كمك كرد كودتاي سال 1989 را به اجرا درآورد و بسياري از شورشيان را سركوب كند به عنوان معاون اول خود انتخاب كرد. پيش از صالح ، علي عثمان طاها معاون اول رئيس جمهور سودان بود كه او نيز سياستمداري كهنه كار بود.
بشير با انتصاب صالح در سمتي كه يك گام آن طرف تر از خود قرار دارد ممكن است راهبردي را دنبال كند كه هدف از آن جلوگيري از تحويل وي به ديوان كيفري بين المللي به اتهام نسل كشي در صورت عمل كردن به وعده خود درخصوص كناره گيري از قدرت در سال 2015 است.
اين اقدام بشير كه روز يكشنبه صورت گرفت تاكيدي بر كاهش نقش اسلامگرايان ازجمله طاها است زيرا رئيس جمهور در حال روي آوردن به متحدان مورد اعتماد خود در ارتش است كه از اهميت بيشتري براي بقاء وي برخوردار است.
الكس دو وال كارشناس مسائل سودان در بنياد صلح جهاني در آمريكا گفت صالح نسخه مشابه سياسي بشير است و انتصاب وي مي تواند به تحكيم ارتش در قلب سياست كمك كند.
وي افزود اين يك طرح محافظتي از بشير است و نشان مي دهد او در صورتي كه اطمينان داشته باشد صالح جانشين وي خواهد شد از سمت خود كنار خواهد رفت.
اگرچه سودان از ناآرامي هاي سياسي سه سال اخير در كشورهاي عربي دور مانده است اما موقعيت بشير و حزب حاكم وي پس از جدايي سودان جنوبي از سودان در سال 2011 متزلزل شده است. پس از جدايي اين دو كشور از يكديگر منابع نفتي در سودان جنوبي و تاسيسات انتقال نفت در سودان باقي ماند و به اين ترتيب سودان مهم ترين منبع درآمد خود را از دست داد.
دولت بشير از زمان جدايي سودان جنوبي ، علاوه بر رقابت ها در درون حزب حاكم كنگره ملي با مشكلات اقتصادي و تورم روزافزون نيز دست و پنجه نرم مي كند.
بشير علاوه بر ناآرامي ها و درگيري ها در مرز سودان با سودان جنوبي و به ويژه درگيري هاي حل نشده در منطقه دارفور در غرب سودان ، اخيرا با ناآرامي هايي داخلي نيز روبرو شده است. تصميم دولت سودان به كاهش يارانه هاي سوخت در ماه سپتامبر با هدف كاهش بار مالي دولت باعث شد اين كشور با ناآرامي هايي داخلي روبرو شود.
از سوي ديگر اقدام نيروهاي امنيتي سودان در سركوب معترضان باعث شد بشير با انتقادهايي در داخل حزب خود روبرو شود.
در خارج نيز بشير با حكم بازداشت ديوان كيفري بين المللي به اتهام جنايات جنگي و نسل كشي در دارفور روبرو است. سودان اين اتهامات ديوان كيفري بين المللي را رد مي كند و مي گويد در مورد كشتار در دارفور اغراق شده است. دولت سودان اين حكم ديوان كيفري بين المللي را به رسميت نشناخته است و تاكيد دارد اين حكم بخشي از يك توطئه غربي است.
161/104

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن