تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين اعمال، خداشناسى است، زيرا با وجود علم و معرفت، عمل، كم يا زياد تو را سود مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819408774




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توصيه‌هاي خواندني رهبر معظم انقلاب به قرارگاه اصلي فرهنگ كشور


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: توصيه‌هاي خواندني رهبر معظم انقلاب به قرارگاه اصلي فرهنگ كشور
رهبر معظم انقلاب فرمودند: شوراى عالى انقلاب فرهنگى بايد به صورت جدى، مسائل اساسى فرهنگى را به طور دقيق و مرزبندى شده مطرح كند و آن را تا رسيدن به يك نتيجه عملى و سپس اجراى آن دنبال كند.


به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ، سايت هم انديشي نوشت: شوراي عالي انقلاب فرهنگي يكي از نهاد هاي مهم فرهنگي در كشور است كه رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان قرارگاه اصلي فرهنگي كشور تعبير كرده اند.

شوراي انقلاب فرهنگي در ابتداي انقلاب با عنوان ستاد فعاليت خود را آغاز كرد كه بعدها در دوران رياست جمهوري حضرت آيت الله خامنه اي وبا پيشنهاد ايشان به حضرت امام(ره) به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارتقاء يافت.

ديروز سالروز تشكيل شوراي انقلاب فرهنگي بود وآنچه در ادامه مي آيد بخش هايي از بيانات مقام معظم رهبري پيرامون شوراي انقلاب فرهنگي است كه طي سالهاي گذشته ايراد شده است:

* قرارگاه اصلي فرهنگ بايد با نشاط باشد

نمى‏شود قبول كرد كه ما يك مجموعه‏ى فرهنگى داريم كه آن را به عنوان قرارگاه اصلى مسائل فرهنگى و كارزار فرهنگى قرار داده‏ايم.. در عين ‏حال، در اين قرارگاهِ اصلى، بى‏ نشاطى يا ركود يا عدم پيشرفت ملاحظه و مشاهده بشود

شوراى عالى انقلاب فرهنگى بايد يك شوراى زنده، فعال، حساس، پرتحرك و پرتلاش باشد و دايم مسائل فرهنگى كشور را رصد كند. اين، حرف اصلىِ ماست كه حرف تازه‌اى هم نبود؛ حرف هميشگى است و تكرار مكررات است؛ منتها بعضى از تكرارها، واجب است؛ مثل نماز؛ صبح شما سوره‌ى حمد و اذكار و ركوع و سجود را مى‌خوانيد و به جا مى‌آوريد، كه در ظهر و عصر و شب هم همان را تكرار مى‌كنيد؛ چون اهميت دارد؛ چون موضوع آن‌قدر مهم است كه بايد مرتب و دايم تكرار شود تا ذهن سيراب شود از ياد اين حقايق و انسان به عمل تحريك و وادار شود. (13/10/1384)

* تحول در نظام آموزشي كشور

بارها در جلساتى كه در اين‌جا به مناسبت مسايل فرهنگى تشكيل شده، افراد دلسوز مى‌گويند كه ما اين نظام قديمىِ «حافظه‌پرورى» را تبديل كنيم به نظام‌هاى پيشرفته‌ى به‌روزِ دنيا. الان در دنيا نظام‌هاى جديدى براى آموزش كودكان، نوجوانان، جوانان - چه در دوره‌ى دبيرستان، چه در دوره‌ى دانشگاه - به‌وجود آمده است. بالاخره ما بايستى از يك مقطعى شروع كنيم و اين شيوه‌ى قديمىِ شصت سال پيش را كه همچنان حاكم بر كشور است، تبديل و تصحيح كنيم؛ يا بايد آن را به‌طور كلى تغيير بدهيم يا به صورت تدريجى تغيير بدهيم. اگر قرار است براى اين كار در جايى فكر شود و تصميم‌گيرى بشود، اين‌جاست؛ همين شوراى عالى انقلاب فرهنگى؛ اين، جزو مباحث شماست. (13/10/1384)

* قرارگاه اصلي فرهنگي كشور

در عرصه تهاجم پيچيده و فراگير فرهنگِ جبهه استكبار برضد نظام اسلامي، شوراي عالي انقلاب فرهنگي همچون يك قرارگاه اصلي، وظيفه سياستگذاري راهبردي و هدايت دستگاه‌ها و مراكز تأثيرگذار فرهنگي و بخش‌هاي اجرايي را برعهده دارد. (3/3/1390)

* ترويج نخبگي، احترام به نخبگان و استقبال از فكر و ايده برتر نخبگان بايد همواره مورد توجه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و دستگاه‌هاي مسئول باشد

ما فرهنگ اسلامى و فرهنگ كشور را - كه شوراى عالى انقلاب فرهنگى هدفهايى را براى آن تعقيب مى‌كند - به فرهنگ آموزشى و تحصيلى و كلاسى و مَدرسى منحصر نكنيم؛ بلكه بخشى از اين فرهنگ، فرهنگ عمومى است كه نفس حضور وزارت ارشاد در اين مجموعه و آشناييها و آگاهيهايى كه اعضاى اين جلسه به اختلاف در مسايل گوناگون فرهنگى دارند، خود شاهد بر اين است كه به اين بدنه و اين قسمت هم اهتمام زيادى شده است. (21/9/1368)

* درمان بيماري هاي فرهنگي كشور

حقيقتاً يكى از كارهاى مهم شوراى عالى انقلاب فرهنگى، نگرش به فرهنگ عمومى و پيدا كردن و شناختن بيماريهاى فرهنگىِ امروز كشور ما و يافتن علاج اين بيماريها با ديد متخصصانه و البته دردمندانه و انقلابى و توصيه‌ى آنها به دستگاههاى گوناگون است. اين، يك بخش مهم كار مى‌باشد و خوب است كه شوراى عالى انقلاب فرهنگى، به اين قضيه برسد. (21/9/1368)

* مركزي فراتر از مراكز قانونگذاري

مسأله تربيت و اهميت آن، يا ارتباطى كه آموزش عالى با آموزش و پرورش بايد داشته باشد - بايستى در شوراى عالى انقلاب فرهنگى مطرح شود؛ زيرا آن‌جا مركز تصميم‌گيرى است و شوراى عالى انقلاب فرهنگى به همين دليل مركز لازمى است. گاهى از گوشه و كنار شنيده مى‌شود كه در نياز به شوراى عالى انقلاب فرهنگى ترديد مى‌شود؛ نه، اتّفاقاً همين موضوعهايى كه بعضى از دوستان اشاره كردند كه بايستى سياستگذارى شود، بايد در مركزى انجام گيرد كه آن مركز، مركز قانونگذارى نيست - قانون، آن چيزى است كه به‌طور روزمرّه دستگاه خرج مى‌كند؛ مثل پول خُرد كه براى خرج كردن است - بلكه مركز سياستگذارى است. مركز سياستگذارى، مركزى است فراتر از مراكز قانونگذارى و با برنامه‌ريزيهاى كلان سروكار دارد، كه شوراى عالى انقلاب فرهنگى مركز مناسبى براى اين كار است. به نظر من در آن‌جا بايستى اين مسائل مورد مطالعه قرار گيرد. (22/8/1381)

شواريعالي انقلاب فرهنگي بايد به فضاي فرهنگي، فكري و ارزشي آموزش و پرورش توجه كافي بنمايد و دراين زمينه برنامه ريزي سنجيده اي انجام دهد. (23/10/1382)

* تلاش براي حذف ضعف هاي موجود

نه اينكه چون شما هستيد و شوراى انقلاب فرهنگى است و اين حقير توقعاتى دارم؛ طبيعت قضيه اين است كه توقعات در زمينه‌ى مسائل فرهنگى بالاتر است. ما عقب‌ماندگى‌هاى زيادى داريم، نقيصه‌هاى زيادى داريم؛ ضعفهاى زيادى وجود دارد كه يك جائى بايستى براى ترميم و اصلاح اينها و معالجه‌ى آنچه كه نابسامان است، به طور مداوم فكر كند، تلاش كند، كار كند؛ و آن در تركيب كلى نظام ما، همين شوراى عالى انقلاب فرهنگى است. (23/3/1390)

* مسئوليت سنگين شورا

ما يك نگاهى بكنيم به وضع كشورمان، به وضع جامعه‌مان؛ آيا فرهنگ جامعه، آن فرهنگ مطلوب و منظور نظر انقلاب عظيم اسلامى هست يا نيست؟ اگر چنانچه نقصى وجود دارد، خللى وجود دارد، نارسائى‌اى وجود دارد، بايد اين نارسائى را اصلاح كرد. كى اصلاح كند؟ طبعاً در درجه‌ى اول، ما هستيم؛ يعنى من و شما. شما نخبگانى هستيد. مجموعه‌ى شما هم يك ركنى از اركان نظام اسلامى است. يعنى شوراى عالى انقلاب فرهنگى يك بخشى از نظام است با يك اقتدارى و تسلطى از لحاظ قانونى، كه ميتواند امر كند، نهى كند، باز بدارد، اقدام كند. بنابراين مسئوليت سنگين است. من همه‌ى همتم در اين بيان اين است كه اهميت كار را مجدداً گوشزد كنم

مديريت فرهنگى به مفهوم وجود يك دستگاه متفكر، مدبر و مدير است كه قادر است فرهنگ يك كشور را قانونمند و ضابطه‌مند سازد، بنا بر اين مديريت فرهنگى در مقابل هرج و مرج فرهنگى قرار دارد و مركز اين مديريت نيز شوراى عالى انقلاب فرهنگى است.

* تهاجم فرهنگي و شوراي عالي انقلاب فرهنگي

واقعى بودن تهاجم فرهنگى دشمن، ايجاب مى‌كند كه در داخل كشور، مجموعه‌اى از نيروهاى صاحب فكر و انديشه، خود را مسئول دفاع و مقابله هوشمندانه با آن بداند و شوراى عالى انقلاب فرهنگى، همان مجموعه‌اى است كه پيوسته بايد در حال فكر كردن، طرح‌ريزى، تدبير و آماده‌سازى، تجهيز و تكميل امكانات لازم براى مقابله هوشمندانه با تهاجم فرهنگى دشمن باشد. (15/10/1372)

* دانشگاه و شوراي عالي انقلاب فرهنگي

دانشگاه در ايران از آغاز همانند جريان روشنفكري بر مبناي ضديت با دين تأسيس شد اما دين اصيل و عميق بطور طبيعي در دانشگاهها و محيط‌هاي روشنفكري راه خود را باز كرد و امروز شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان مهمترين وظيفه ي خود بايد چگونگي پرورش دانشجو از لحاظ ديني، انقلابي، آگاهي‌هاي سياسي و روحيه و نشاط دانشجويي را مورد بررسي قرار دهد. (20/9/1370)

مديريت فرهنگى به مفهوم وجود يك دستگاه متفكر، مدبر و مدير است كه قادر است فرهنگ يك كشور را قانونمند و ضابطه‌مند سازد، بنا بر اين مديريت فرهنگى در مقابل هرج و مرج فرهنگى قرار دارد و مركز اين مديريت نيز شوراى عالى انقلاب فرهنگى است. (15/10/1377)

هيچكس در كشور از وجود يك دستگاه متفكر، جامع، داراى همه خصوصيات برجسته و آگاه به كمبودها و او نيازها مانند شوراى عالى انقلاب فرهنگى بى‌نياز نيست. اين شورا متصدى شناخت مسائل فرهنگى و بحث و تصميم گيرى در مورد آنها و ابلاغ مصوبات براى اجراست. (4/11/1367)

شوراى عالى انقلاب فرهنگى بايد به صورت جدى، مسائل اساسى فرهنگى را به طور دقيق و مرزبندى شده مطرح كند و آن را تا رسيدن به يك نتيجه عملى و سپس اجراى آن دنبال نمايد، زيرا هيچ يك از تصميمات شوراى عالى انقلاب فرهنگى نبايد معلق و متوقف بماند. (20/9/1375)

شورا براى عمل به وظايف خود، نيازمند عقبه علمى و فرهنگى و خط مقدم اجرايى است. عقبه فكرى شوراي عالى انقلاب فرهنگى بايد با بررسى عميق مسائل مهم فرهنگى زمينه را براى تصميم‌گيرى نهايى شوراي عالى در مهندسى كلان فرهنگ كشور فراهم سازد و قواى سه گانه و همه دستگاهها و سازمانها نيز بايد بعنوان خط مقدم شوراي عالى و متناسب با وظايف خود، به تصميمات اين شورا، جنبه اجرايى و عملى ببخشند. (8/10/1383)

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن