تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به جرّاح مدائنى فرمودند: آيا به تو بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، سهي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819751385




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رئيس اداره بهينه‌سازي مصرف انرژي شهرداري مشهد خبر دادكاهش 50 درصدي مصرف سوخت ساختمان‌ها با اجراي مبحث 19


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئيس اداره بهينه‌سازي مصرف انرژي شهرداري مشهد خبر دادكاهش 50 درصدي مصرف سوخت ساختمان‌ها با اجراي مبحث 19
رئيس اداره بهينه‌سازي مصرف انرژي و توسعه فناوري شهرداري مشهد از كاهش 50 درصدي مصرف سوخت ساختمان‌ها با اجراي مبحث 19 خبر داد.


به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد؛ مصطفي كوثري‌نژاد در نشست خبري بهينه‌سازي مصرف انرژي كه عصر امروز در شهرداري منطقه يك مشهد برگزار شد، اظهار داشت: از سال 1385 نگاه شهرداري به بحث انرژي نگاهي كلان بوده است، اما اجراي مقررات ملي ساختمان كه مي‌بايد از سال 86 اجرا مي‌شد تا سال 87 در حد يك قانون بود كه اجرايي نشده است.

وي افزود: در بحث مقررات ملي ساختمان تاكنون فقط موارد گروه «ج» و «د» اجرا شده و اين در حالي است كه تعداد 75 ماده و 20 تبصره در اسفند‌ماه سال 88 در اين خصوص از سوي مجلس شوراي اسلامي تصويب شده اما اجرا نشده است.

وي با اشاره به به سياست‌هاي كلي اصلاح و الگوي مصرف از سوي مقام معظم رهبري و تأكيد ايشان بر اجراي اين موضوع، افزود: مقام معظم رهبري در متن اين سياست‌هاي بر اصلاح فرهنگ مصرف فردي، اجتماعي و سازماني، ترويج فرهنگ صرفه‌جويي و قناعت و مقابله با اسراف، آموزش همگاني الگوي مصرف مطلوب، توسعه و ترويج فرهنگ بهره‌وري با ارائه و تشويق الگوهاي موفق در اين زمينه، آموزش اصول و روش‌هاي بهينه‌سازي مصرف در كليه پايه‌هاي آموزشي عمومي و تخصصي، پيشگامي دولت، شركت‌هاي دولتي و نهادهاي عمومي در رعايت الگوي مصرف، مقابله با ترويج فرهنگ مصرف‌گرايي، صرفه‌جويي در مصرف انرژي با اعمال مجموعه‌اي متعادل از اقدامات قيمتي و غيرقيمتي به منظور كاهش مستمر «شاخص شدت انرژي» كشور به حداقل دو سوم ميزان كنوني تا پايان برنامه پنجم توسعه ، اولويت‌دادن به افزايش بهره‌وري در توليد تاكيد داشتند.

رئيس اداره بهينه‌سازي مصرف انرژي و توسعه فناوري شهرداري مشهد متذكر شد: اكثر مردم در اين تفكر هستند كه اجراي مبحث 19 مقررات ملي ساختمان سبب افزايش هزينه‌هاي ساختمان مي‌شود و اين در حالي است كه چنانچه اين مبحث در ساختمان به درستي اجرا گردد با توجه به صرفه‌جويي انجام شده در هزينه‌هاي بهره‌برداري و مصرف انرژي ساختمان، براي مصرف‌كننده سودآور خواهد بود.

به گفته وي، با اجراي مبحث 19 مقررات ملي ساختمان، كمتر از 5 درصد به هزينه‌هاي ساختمان افزوده مي‌شود اما از طرف ديگر ظرفيت سيستم گرمايش و سرمايش مورد نياز ساختمان را مي‌توان تا 40 درصد نسبت به زماني كه اين مبحث اجرا نمي‌شود، كوچك‌تر انتخاب كرد.

كوثري‌نژاد بيان داشت: چنانچه در طراحي و ساخت ساختمان سود اوليه مهندسي رعايت شود علاوه بر ايجاد فضاي مناسب براي زندگي ساكنين و افزايش سطح رفاه جامعه، كاهش هزينه‌هاي اوليه نيز صورت خواهد گرفت.

وي از مزاياي كاهش مصرف در طي اجراي مبحث 19 را جلوگيري از اتلاف منابع و ذخاير طبيعي و در نتيجه صيانت از ذخاير ملي، حذف و كاهش وابستگي كشور در قسمت انرژي با كاهش اصولي مصرف و كمك به رشد شكوفايي اقتصاد ملي، جلوگيري از صرف بودجه مالي كشور براي ساخت نيروگاه‌ها و استفاده از آن در ساير بخش‌هاي مورد نياز كشور، افزايش ظرفيت و حجم صادرات انرژي كشور، پيشگيري از ارائه خدمات مطلوب در بخش‌هاي انرژي مانند گاز و آب و برق عنوان كرد.

رئيس اداره بهينه‌سازي مصرف انرژي و توسعه فناوري شهرداري مشهد از مزاياي ديگر اجراي اين مبحث را حداقل 50 درصد كاهش مصرف سوخت، هزينه‌هاي مربوطه و در نتيجه كاهش آلودگي هوا، كاهش باران اسيدي و حفظ فضاي سبز و ... كاهش هزينه‌هاي پرداخت شده توسط مردم براي سوخت مصرفي و كمك اقتصاد خانواده، افزايش رفاه نسبي و ارتقاء سطح زندگي، ايجاد شرايط مطلوب دماي ساختمان به دليل بالا رفتن كيفيت ساخت بناها، كاهش استهلاك سيستم گرمايش و سرمايش، توزيع متعادل حرارت و تنظيم دما در اتاق‌ها جهت تأمين شرايط آسايش اعلام كرد.

كوثري‌نژاد بيان داشت: شاخص شدت انرژي كشور را 14 برابر كشور ژاپن است كه بايد دو سوم ميزان كنوني در برنامه پنجم توسعه كاهش پيدا كند.

وي اذعان داشت: ما در سال 87 بيش از چهار شركت توليد‌كننده بتن سبك نداشتيم اما در حال حاضر ما فقط 10 كارخانه توليد بتن سبك در اطراف مشهد داريم كه اين نشان از اجراي بهينه‌سازي نوين در شهر مشهد است.

كوثري‌نژاد در پايان تأكيد كرد: از اول آذرماه سال جاري ما پروانه‌هاي ساخت را از واحدهاي 6 سقفي به 5 سقفي و از دو هزار متر به 800 متر كاهش داده‌ايم كه اين آيين‌نامه در شهرداري مشهد كاملا اجرا مي‌شود.

انتهاي پيام/2202/ذ40

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن