تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):درباره ما غلو نکنید، ما را بندگان پرورش یافته (حق تعالی) بدانید آنگاه در فضلیت ما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804619501




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عربستان آمادگي سفر ظريف را نداشت / پيوستن كشورهاي عربي به مذاكرات هسته اي موضوعيت ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: عربستان آمادگي سفر ظريف را نداشت / پيوستن كشورهاي عربي به مذاكرات هسته اي موضوعيت ندارد
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان گفت: آمادگي لازم براي سفر وزير امور خارجه به عربستان از سوي مقامات سعودي وجود نداشت اما برنامه سفر در دستور كار ما قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرضيه افخم سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در نشست هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به سئوالي درباره اظهارات وندي شرمن و اوباما پيرامون غني سازي ايران، گفت: اين اظهارات و بيانات مختلفي كه مقامات آمريكايي دارند را دنبال مي كنيم و در كنار آن ابعاد سياست داخلي آمريكا را نيز رصد مي كنيم. آنچه مشخص است تضاد منافع ايجاد شده و جهاتي تلاش دارند كه مسير ايجاد شده و كنوني را به انحراف بكشانند.

از زاويه ديگر نگاه مي كنيم

سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: البته مسئولان آمريكايي حرف هاي نامربوط مي زنند اما شايد حرف اصلي پذيرش غني سازي بود كه در فضاي تبليغاتي مورد توجه قرار نگرفت، مسئولان آمريكا به بي اثر بودن تحريم ها اذعان داشتند.

افخم گفت: ما از زاويه ديگري به صحبت ها نگاه كرديم، نوعي اذعان به پذيرش واقعيات موجود ايران در صحبت ها بود كه نشانه قدرت و پيشرفت ايران علي رغم تحريم هاي صورت گرفته است.

وي با بيان اينكه تحريم ها هيچ گونه اثري نداشته ، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران در طول مذاكرات و مسيري كه انتخاب كرده احقاق حقوق مردم را مورد نظر قرار داده و از تمام ظرفيت هاي ديپلماسي در اين راه استفاده خواهد كرد.

انعقاد پيمان جامع بين ايران و افغانستان

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوال ديگري درباره سفر حامد كرزاي به تهران و اينكه روساي جمهور ايران و افغانستان توافق كردند دو كشور براي پيمان جامع گفتگوهاي خود را آغاز كنند، اظهار داشت: روساي جمهور ايران و افغانستان در ديداري كه در طول سفر كرزاي داشتند تفاهم كردند كه پيمان جامع دوستي بين دو كشور منعقد شود. بر اساس اين توافق قرار شد وزراي خارجه دو كشور اقدامات كارشناسي براي تهيه متن تفاهم در ابعاد سياسي، امنيتي، فرهنگي و اجتماعي را تنظيم كنند و اميدواريم اين پيمان و تفاهم براي همكاري جامع دو كشور دوست و برادر پايه هاي اين روابط را قوي تر كند.

افخم در مورد جزئيات سفر وزير امور خارجه روسيه كه امشب به تهران سفر مي كند نيز گفت: آقاي لاوروف امشب وارد تهران مي شود و اين سفر در چارچوب گفتگوهاي مستمر بين ايران و مسكو است. ايشان در سفر دو روزه خود با همتاي خويش ديدار و گفتگو خواهد داشت و همكاري هاي تهران و روسيه در موضوعات دوجانبه و منطقه اي مورد بررسي قرار مي گيرد؛ در پايان سفر نسبت به توافقات حاصله اطلاع رساني بيشتري انجام مي شود.

عربستان آمادگي سفر ظريف را نداشت

وي درپاسخ به اين سوال كه به نظر مي رسد روابط ايران و عربستان قطع شده است و اينكه آيا عربستان از ايران درخواستي دارد و اينكه عربستان با رژيم صهيونيستي برعليه ايران متحد شده است، گفت: دكتر ظريف سفر موثر و مفيدي را به كشورهاي منطقه داشتند. جمهوري اسلامي ايران در شروع سفر آمادگي داشت به كشور عربستان سفر كند، لازم است آمادگي هايي در آن سمت ايجاد شود و چنانچه ايجاد شود ما عربستان را از ليست كشورهايي كه هدف سفر هستند خارج نكرده ايم.

افخم افزود: عربستان كشور مهم منطقه است و معتقديم با همكاري و صحبت مسائل منطقه حل مي شود. جمهوري اسلامي ايران بارها آمادگي خود را اعلام كرده و اميدواريم در اولين فرصت كه عربستان آماده باشد اين سفر صورت گيرد.

وي ادامه داد: بايد بپذيريم كه اگر گفتگوها كم شود امكان سوء تفاهم و تبليغات وجود دارد لذا براي دستيابي به گفتگوهاي مستقيم و افزايش همكاريها به ويژه با همسايگان جنوب خليج فارس آماده هستيم و براي عربستان نيز نقش ويژه قائليم.

سخنگوي دستگاه سياست خارجي در پاسخ به اين سئوال كه با توجه به اين صحبت ها آيا درخواستي از طرف ايران براي سفر آقاي ظريف به عربستان وجود داشته و عربستان مخالفت كرده است، گفت: من نگفته ام كه مخالفت شده بلكه آمادگي لازم براي مقامات عربستان براي انجام سفر وجود نداشت. آمادگي داريم در زمان مناسب اين سفر انجام شود و سفر در دستور كار است.

افخم همچنين در پاسخ به سئوالي در اين باره كه شروع و اجراي برنامه مشترك توافق هسته اي از چه زماني خواهد بود، گفت: ارزيابي ما نسبت به شروع و اجراي برنامه مشترك پس از گفتگوهاي كارشناسان در وين است. ارزيابي دقيق از اينكه اقدام مشترك در چه مقطع و چه گامي شروع مي شود با اين دور از گفتگوهاي كارشناسي و يا اگر لازم باشد گفتگوهاي كارشناسي آينده صورت خواهد گرفت.

فروپاشي تحريم ها آغاز شده

مرضيه افخم در پاسخ به سوال ديگري در اين باره كه رسانه هاي غربي اعلام كردند 90 درصد قانون تحريم جديد عليه ايران در كنگره آمريكا طي شده است و در صورت تصويب وضعيت توافق نامه ژنو چه خواهد بود؟، بيان كرد: در مورد بحث تحريم ها مواضع جمهوري اسلامي ايران نسبت به ابعاد و موضوع تحريم كاملا روشن است، ما بارها اعلام كرده ايم كه تحريم ها ظالمانه است و آنها را مردود مي دانيم.

وي ادامه داد: در طي مذاكرات نيز بر اساس طرح ارائه شده از سوي جمهوري اسلامي ايران گام نهايي را برداشته شدن همه تحريم ها مي دانيم، تحريم هاي يك جانبه، چند جانبه و تحريم هاي شوراي امنيت و براساس مذاكراتي كه انجام شد و برنامه اقدام مشترك از نظر ما ساختار تحريم شكاف برداشته، فروپاشي آن آغاز شده است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي گفت: اينكه درصدهايي اعلام مي شود تلاش ها براي فضاسازي و ايجاد فضاي رواني پيرامون موضوعات مختلف است و اميدوار هستيم در طي اين مسير و گام نهايي بحث تحريم كاملا منتفي شود و براي اين منظور تيم مذاكراتي ايران كاملا مصمم هستند كه گام نهايي براي لغو كامل تحريم ها و داشتن برنامه هسته اي صلح آميز با لحاظ شدن برنامه غني سازي و اهداف مورد نظر كشورمان حاصل شود.

افخم در پاسخ به سوال ديگري درباره تعامل وزارت امور خارجه و مجلس و اينكه آقاي ظريف در طول دوران وزارت خود تاكنون 10 بار با نمايندگان ديدار داشته اند ولي روز گذشته تعدادي از نمايندگان خواستار تجديدنظر در ادامه كار دكتر ظريف شدند، بيان كرد: در مورد بحث تعامل با مجلس وزارت امور خارجه به عنوان يكي از نهادهاي مجموعه دولت كاملا بر اين تعامل سازنده عقيده دارد برداشت ما اين است و بر اين كار مصمم هستيم كه براي تعامل سازنده با مجموعه كشورهاي جهان لازم است كه تعامل سازنده را در داخل تقويت كنيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان افزود: بر اين است به نظرم مي آيد كه 10 دور حضور وزير امور خارجه در مجلس كه اگر امروز را نيز حساب كنيم به 11 دور مي رسد، در اين مسير ارزيابي مي شود ضمن احترام به حقوق نمايندگان و ارزيابي هايي كه نسبت به كار مجلس و وزارت امور خارجه داريم، معتقديم بايد تعامل سازنده شكل بگيرد، شفاف سازي نسبت به سياست ها و همچنين پاسخگويي به سوالات را كاملا مورد توجه داريم و نسبت به آينده همكاري و روند كار خوشبين و مصمم هستيم كه هرگونه سوءبرداشت و سوءتفاهمي برطرف شود و معتقديم با گفتگوهاي منطقي و بدور از جنجال و هياهو و كاملا در فضاي كارشناسي و تخصصي امكان تعامل بيشتر و كار بسيار موثرتر و مثبت تري فراهم است.

وي تاكيد كرد: دكتر ظريف بر همين اساس امروز در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي حضور پيدا خواهند كرد و در همين چارچوب به سوالات نمايندگان پاسخ مي دهند و اميدوار هستيم اين روند گفتگوها و تعاملات هر چه بيشتر ادامه يابد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره اظهارات مديركل سياسي وزارت امور خارجه مبني بر اينكه توافق ژنو را عملياتي كرده اند يعني اجراي اين توافق آغاز شده است، گفت: مذاكرات كارشناسي ايران و 1+5 از روز گذشته در وين شروع شده است و لازم است طرفين ديدگاه ها را بررسي كنند تا بتوانند اقداماتي را كه براي اجرايي كردن برنامه اقدام مشترك لازم است را مشخص كنند.

افخم ادامه داد: سفر بازرسان به ايران نيز در چارچوب توافقات قبلي بوده است كه بين آژانس و سازمان انرژي اتمي صورت گرفته، گرچه كارشناساني از آژانس بين المللي انرژي اتمي به عنوان ناظر در مذاكرات وين حضور دارند.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در پاسخ به سوال ديگري در اين باره كه با توجه به اينكه بازرسان آژانس بر نحوه فعاليت ايران نظارت مي كنند و آيا نهاد نظارتي ديگري براي نظارت بر نحوه فعاليت 1+5 وجود خواهد داشت، گفت: بر اساس آنچه تفاهم شده و بر اساس برنامه اقدام مشترك كميسيوني از طرف هاي مذاكره كننده تشكيل خواهد شد و اين كميسيون بر ابعاد و چگونگي توافقات نظارت خواهد كرد تا در صورت ايجاد اشكال، سوءتفام يا سوالي اين كميسيون نسبت به روشنگري و اقدام لازم تصميم بگيرد.

واكنش به لشكركشي فرانسه در افريقا

خبرنگاري در اين باره كه دولت فرانسه مشغول لشكركشي به آفريقاي مركزي است و اينكه آيا دولت ايران از نظر حمايت واكنشي عليه فرانسه نشان داده و يا خواهد داد، سوال كرد و افخم پاسخ داد: كشور آفريقاي مركزي، كشوري است كه داراي پتانسيل هاي داخلي زيادي است و توانايي هاي اقتصادي دارد كه بنابه تاريخچه آفريقا هنوز نتوانسته به طور بهينه از اين امكانات استفاده كند.

وي افزود: ما معتقديم سازمان ملل و كشورهاي موثر آفريقايي بايد براي كمك به حل و فصل بحران در آفريقا گام بردارند. ما بر اساس سياست اصولي خود معتقديم همواره كشورهاي منطقه توان حل و فصل موضوعات خود را دارند و هيچ نيروي خارجي نه از اين اختيار و نه از اين توان برخوردار است كه بتواند مشكلات يك منطقه را حل و فصل كند، لذا بر همين اساس نيز مشكلات آفريقاي مركزي را اميدواريم كه كشورهاي موثر آفريقايي با كمك سازمان ملل به ثبات برسانند و آرامش و صلح در اين كشورها برقرار شود.

خبرنگاري درباره اجلاس امنيتي منامه كه با حضور آقاي سجادپور از ايران برگزار شد و انگليس و آمريكا در اين اجلاس تاكيد داشتند كه حضور نظامي خود در خليج فارس را تقويت مي كنند، موضع جمهوري اسلامي ايران در اين باره چيست؟، پرسيد و افخم گفت: در ارتباط با اجلاس منامه آقاي سجادپور استاد دانشكده روابط بين الملل در اين اجلاس حضور يافتند كه سابقه حضور در دور قبلي اين اجلاس را نيز داشته اند. اظهارنظرهاي متعدد مقامات رسمي و غيررسمي در اين اجلاس ها مطرح مي شود و عمدتا اينها ديدگاه هاي كارشناسي است كه ما اين نگاه را كه همواره آنها تلاش دارند منطقه خليج فارس را به عنوان منطقه اي براي حضور نظامي بيگانگان قلمداد كنند، مردود مي دانيم و از نظر ما پذيرفته شده نيست.

وي افزود: اين اظهارات مي خواهد اين بحث را تداعي كند كه كشورهاي خليج فارس از توان حل و فصل موضوعات منطقه برخوردار نيستند. ما كشورهاي منطقه را دعوت مي كنيم به اينكه راهكارهايي را براي تقويت همگرايي و گسترش مناسبات و همكاري هاي دوجانبه و چندجانبه تقويت كنند و اجازه حضور و دخالت بيگانگان را در منطقه ندهند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي تاكيد كرد: ما مخالفت خود را با اين گونه اظهارات قبلا اعلام كرديم و مجددا نيز اعلام مي‌كنيم، خليج فارس منطقه اي است كه ملت هاي منطقه خود مي توانند مشكلات منطقه را حل و فصل كنند تكرار صحبت هايي كه چندين دهه است كه به گوش مي رسد هيچ اثري ندارد جز اينكه بخواهد اختلاف ايجاد كند يا به سوءتفاهمات دامن بزند.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار يك شبكه عربي در اين باره كه اگر حضور بازرسان آژانس در ايران اولين گام باشد، اولين گام غربي ها در مقابل اين گام ايران چيست؟ و اينكه آيا در طول شش ماه اقدامات گام به گام صورت مي گيرد يا هر كسي اقدامات خود را انجام مي دهد و در پايان مورد بررسي قرار مي گيرد؟، گفت: سفر بازرسان آژانس به ايران در ادامه توافقي بوده كه در مذاكرات ميان آژانس و سازمان انرژي اتمي انجام شده، بر اساس رويكرد جديدي كه براي همكاري ميان ايران و آژانس صورت گرفت، توافق شد كه برنامه هاي كاري تنظيم شود، لذا سفر بازرسان و بازديد از كارخانه اراك گامي در اين مسير بود.

افخم ادامه داد: مذاكرات كارشناسان ايران و 1+5 از روز گذشته در وين شروع شده تا اقدامات دو طرف براي عملياتي كردن و اجرايي كردن برنامه اقدام مشترك تعريف شود و آن مسير كار خود را آغاز كند.

درخواست كشورهاي عربي موضوعيت ندارد

وي در پاسخ به سوال ديگري در اين باره كه قطر و عربستان درخواست كرده اند كه گروه 1+5 تبديل به 2+5 شود و كشورهاي خليج فارس به اين مذاكرات افزوده شوند و واكنش ايران در اين باره چيست؟، بيان كرد: ساز و كارهاي همكاري و ديالوگ مستند بين ما و همسايگانمان وجود دارد، ساز و كارها روشن و بديهي است و بحث هايي كه مطرح مي شود، موضوعيتي ندارد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به اين سوال كه آيا اين احتمال وجود دارد كه مذاكرات ايران و 1+5 در سطح كارشناسي در روزهاي آينده نيز ادامه پيدا كند، تصريح كرد: در تماسي كه با تيم مذاكره كننده در وين داشته ايم مذاكرات امروز نيز ادامه دارد نياز كارشناسان به گفتگوي بيشتر بايد در طول جلسات مشخص شود، شايد به دورهاي ديگري براي مذاكره نيز نياز باشد.

سخنگوي وزارت امور خارجه درباره سفر جك استراو به ايران گفت: گروهي از نمايندگان انگليس اعلام تمايل كردند با شروع دولت يازدهم به ايران سفر كنند، در پاسخ به اين تمايل آنها قرار است جك استراو به همراه چند نفر از نمايندگان در دي ماه سفري به ايران داشته باشند.

افخم درباره اظهارات جان كري مبني بر اينكه ايران در سال 2003 به جورج بوش رئيس جمهور وقت آمريكا پيشنهاد توافق هسته اي داده بود، بيان كرد: مقامات متعددي در آمريكا شروع اين دوره از مذاكرات صحبت هايي دارند، مفهوم كلي اين است كه همواره جمهوري اسلامي آماده يك كار جدي براي رفع نگراني هاي منطقه بوده است اينكه چگونه اين دريچه و فرصت را غربي ها بسته و به سمت تحريم روي آوردند، كاملا روشن است.

وي گفت: آنها گفتند با فشار مسير خود را پيش ببرند و از اين دريچه استفاده نكردند ما اميدواريم واقع بيني حاكم شود و در عين بي اعتمادي كه به آمريكا داريم اميدواريم نسبت به گذشته درس هايي گرفته باشند و فشار و تحريم ها را ادامه ندهند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي گفت: امروز پنجره براي حل اين بحران غيرضروري باز شده بايد از اين پنجره استفاده كنند و نشان دهند در مسير حل اين موضوع هستند.

واكنش به اظهارات اخير اوباما

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري فرانسه مبني بر اينكه رئيس جمهور آمريكا و مقامات ديگر گفته اند كه غني سازي ايران بايد در گام نهايي محدود باشد و رآكتور اراك نبايد در ايران وجود داشته باشد و اينكه آيا ايران اين محدوديت را مي پذيرد، تصريح كرد: ما به طور شفاف اعلام كرديم كه گام پاياني برداشته شدن همه تحريم ها با حفظ ساختار هسته اي ايران كه شامل غني سازي است و همچنين امكانات و برنامه هايي كه اكنون در اختيار داريم، است و همه اين موارد بايد حفظ شود.

افخم افزود: اينكه از ابتدا بخواهيم نسبت به گام نهايي اظهارنظر كنيم زود است، اما احقاق حقوق مردم ايران در برنامه صلح آميز هسته اي و حفظ ساختار برنامه هسته اي حتما در اين گام بايد حفظ شود. متاسفانه فكت شيد مقامات آمريكايي به بي اعتمادي دامن زد آنها بخش هايي از توافق را اعلام نكردند كه حتي از سوي روزنامه هاي آمريكايي نيز مورد نقد قرار گرفتند.

وي گفت: گام پاياني قطعا از نظر ما از امروز روشن است و تيم مذاكره كننده هسته اي ايران به طور جدي گام ها را دنبال مي كند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به اين سوال كه آيا لاوروف در سفر به تهران پيشنهادي درباره كنفرانس ژنو 2 خواهد داشت، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران و روسيه پيرامون موضوعات منطقه به ويژه سوريه مذاكرات و رايزني‌هاي مستمري دارند طبعا در اين سفر پيرامون اين موضوع و اجلاس ژنو 2 گفتگو خواهد شد، ديدگاه هاي مشترك ايران و روسيه نزديك به هم است و هر دو كشور معتقدند راهكار ديپلماتيك بايد بكار گرفته شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: مخالفت هاي صريح دو كشور در نظامي گري و توسل به زور كاملا مشخص است ظرفيت هاي ايران و روسيه و ديدگاه هاي مشترك آنها كمك كننده است تا در مورد حل بحران گام هاي موثري برداشته شود.

افخم در پاسخ به اين سوال كه نظر رسمي جمهوري اسلامي ايران درباره توافق نامه امنيتي افغانستان و آمريكا چيست؟، گفت: ما اعلام كرديم گرچه اين پيمان امنيتي موضوع داخلي افغانستان است آن را در چارچوب مصالح درازمدت افغانستان نمي دانيم اميدواريم هر تصميمي بر اساس مصالح درازمدت افغانستان و منافع منطقه صورت گيرد.

كد خبر: 2192601

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۱۹ - ۱۳:۰۳

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن