تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806866588




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازار داغ رقابت غربي‌ها براي ورود به بازار ايران


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: بازار داغ رقابت غربي‌ها براي ورود به بازار ايران
ادامه تحليل و بررسي لايحه بودجه سال آينده و بعضي انتقادات به آن، تلاش پررنگ شركت‌هاي غربي براي حضور در بازار ايران، نامه نه اصلاح‌طلب به روحاني و داستان حضور خاتمي در مراسم ماندلا و نگاهي متفاوت به شكل روابط ايران و آمريكا مهم‌ترين مطالب روزنامه‌هاي امروز است.
ادامه تحليل و بررسي لايحه بودجه سال آينده و بعضي انتقادات به آن، تلاش پررنگ شركت‌هاي غربي براي حضور در بازار ايران، نامه نه اصلاح‌طلب به روحاني و داستان حضور خاتمي در مراسم ماندلا و نگاهي متفاوت به شكل روابط ايران و آمريكا مهم‌ترين مطالب روزنامه‌هاي امروز است.

بازار داغ رقابت غربي‌ها براي ورود به بازار ايران

اعتماد در مطلبي در باره تلاش پررنگ شركت‌هاي غربي براي حضور در اقتصاد و بازار ايران نوشته است: سياست خارجي ايران رويكرد تازه يي را بر پايه تنش زدايي با غرب تجربه مي كند كه در هشت سال فعاليت دولت نهم و دهم هرگز تجربه نشده بود. در همين مسير بود كه گفت وگوهاي رييس جمهور ايران در نيويورك و سپس گفت وگوي ظريف با او باما و جان كري انجام و راه براي آب شدن يخ مناسبات اقتصادي ايران و غرب هموار شد. در هفته هاي گذشته و پس از آنكه برخي شركت هاي غول پيكر نفت و گاز از تمايل براي ورود به ايران حرف زدند و نمايندگان برخي كمپاني هاي اتومبيل ساز بزرگ جهان در ايران با مقام هاي صنعتي ايران گفت وگو كردند، اكنون نوبت مقام هاي اتاق هاي بازرگاني كشورهاي اروپايي است كه از اشتياق خود براي ورود به بازار ايران سخن گفته و آرزوهاي خود را برملاسازند. سه خبر متفاوت كه در زير مي خوانيد، گوشه يي از رفتارهاي تازه غربي ها براي ورود به بازار ايران است. طمع و اشتياق مديران بازرگاني اين كشورها البته اگر در عمل هم همين گونه باشد را مي توان به فال نيك گرفت.

ريچارد شنز، قائم مقام اتاق فدرال اقتصادي اتريش با يحيي آل اسحاق ديدار و گفت وگو كرد. آل اسحاق در اين ديدار با اشاره به دوران معاونت خود در وزارت صنايع كه در آن مسووليت كميسيون مشترك ايران و اتريش را برعهده داشت، از روابط بسيار خوب دو كشور در شرايط تحريم و سخت آن دوره ياد كرد و از 140 پروژه تعريف شده يي گفت كه غالبا اجرايي شده و به سرانجام رسيده است. رييس اتاق تهران اتريش را كشوري خواند كه در زمان قطع رابطه اروپا با ايران به فعاليت هاي خود ادامه داده و روابطش با ايران را حفظ كرده است. رييس اتاق بازرگاني تهران وضعيت اقتصادي دو كشور اتريش و ايران را داراي ظرفيت هاي بسيار بالابراي توسعه همكاري هاي اقتصادي عنوان و تاكيد كرد كه نه تنها به خاطر بازار ايران كه به دليل جايگاه و موقعيت ايران و تسلطي كه مي توان از طريق ايران بر بازارهاي منطقه داشت اكنون سرمايه گذاري در صنايع ايران مي تواند بازدهي بسيار مناسبي براي شركت هاي اتريشي داشته باشد. او افزود: «در پنج سال پيش رو ما بايد قريب به 500 ميليارد دلار در صنعت نفت و صنايع وابسته به آن سرمايه گذاري داشته باشيم. در پتروشيمي حدود 80 ميليارد دلار و در ديگر صنايع نزديك به حدود يك هزار ميليارد سرمايه گذاري مورد نياز است كه بايد بخش قابل توجهي از اين سرمايه گذاري از طريق شركت هاي خارجي جذب شود. » يحيي آل اسحاق با اشاره به فضاي تازه يي كه در سياست و اقتصاد ايران شكل گرفته و توافقاتي كه در ژنو بين ايران و غرب حاصل شده شرايط كنوني را براي توسعه همكاري هاي بخش خصوصي ايران و اتريش بسيار مناسب توصيف كرد. او همچنين با بيان اينكه اقتصاد ايران در حال گذار از اقتصاد دولتي به اقتصاد خصوصي است، افزود: «در اين راه بخش خصوصي ايران و شركت هاي داخلي براي اينكه بتوانند بار اين مسووليت را بر دوش بكشند نياز به شركاي خارجي چه براي سرمايه گذاري و چه براي خدمات فني و مهندسي دارند.» ريچارد شنز با تقدير از نگاه رييس اتاق تهران به كشور اتريش از تفاهم خوبي كه بين دو كشور و دو ملت وجود دارد ياد كرد و از تجربه روابط خوب با ايران گفت. قائم مقام اتاق اتريش گفت: «شما اتريش را يك كشور صنعتي مي دانيد چون اتريش را خوب شناخته ايد. در حالي كه اغلب اتريش را با مسائل و رويدادهاي فرهنگي و مناظر زيبا مي شناسند. » او با ابراز اينكه كشورش از برداشتن تحريم هاي بين المللي عليه ايران بسيار خوشحال مي شود، تاكيد كرد كه اتريش همواره مخالف تحريم ها بوده اما به عنوان يك كشور عضو اتحاديه اروپا نتوانسته بيش از انتقاد به وضع تحريم ها كار ديگري از پيش ببرد. شنز افزود: «پتانسيل كار و سرمايه گذاري در ايران بسيار زياد است و ارقام ميلياردي كه گفتيد غيرقابل تصور است. از نظر ما امكان ندارد در منطقه كاري اقتصادي انجام داد و به ايران توجهي نكرد.»

براساس اعلام اتاق بازرگاني تازه تاسيس ايران و امريكا، اكنون ايراني ها آماده خرج كردن اين پول ها هستند و در امريكا و جاهاي ديگر به دنبال خودرو، هواپيما و تجهيزات معدن هستند. اي جي ميلر، يك ايراني- امريكايي كه براي كمك به ارتباط بهتر شركت هاي دو كشور، اتاق بازرگاني ايران و امريكا را راه اندازي كرده است، گفت «آنها اكنون پول دارند و آماده خريد كردن هستند. حسن روحاني، رييس جمهوري ايران روز يكشنبه در مجلس گفت، كاهش تحريم ها به پيشرفت اقتصاد كشور كمك كرده است. دولت اوباما پول حاصل از كاهش تحريم ها براي اقتصاد ايران در شش ماه آينده را هفت ميليارد دلار ارزيابي كرده است. به گفته ميلر، شركت هاي امريكايي فورد، جنرال موتورز، كرايسلر، بويينگ، چورون و اكسون موبيل، از جمله شركت هايي بوده اند كه درباره امكان فروش محصولات شان در ايران، با ديپلمات هاي ايراني حاضر در واشنگتن تماس گرفته اند. ميلر كه اصالتا متولد ايران است و در دهه 70 ميلادي به امريكا مهاجرت كرده است، گفت: «شركت هاي امريكايي مثل شاهين مترصد فرصت هستند... آنها قبلابا ايران همكاري داشتند و اكنون مي خواهند به اين كشور برگردند. آنها مي دانند كه ايران بازاري عظيم با پول فراوان است. ميلر مي گويد: ايران به دنبال خريد 50 فروند هواپيماي بويينگ است. مقامات ايراني همچنين مي خواهند 1000 تاكسي بخرند و در حال بررسي هستند تا ببينند اين معامله را با فورد انجام دهند يا با جنرال موتورز. ميلر در ادامه گفت وي پيش بيني مي كند كه تعدادي از شركت هاي امريكايي با همتايان ايراني خود و همچنين احتمالابا وزير اقتصاد و رييس بانك مركزي ايران ديدار و گفت وگو كنند. اين فعال اقتصادي خاطرنشان كرد: «تعداد قابل توجهي از همكاري هاي تجاري هستند كه مي تواند بين شركت هاي ايراني و امريكايي انجام گيرد... ايران مي تواند يك متحد و دوست براي امريكا در كل خاورميانه باشد.»

دبيركل مشترك ايران – ايتاليا اعلام كرد: هدف ما آوردن سرمايه گذاران ايتاليايي به ايران است. حسن خداياري، سرپرست معاونت تشويق سرمايه گذاري خارجي گفت: نشست مشترك دفتر سرمايه گذاري خارجي سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران با اتاق مشترك ايران – ايتاليا براي بررسي همكاري ها در راستاي توسعه سرمايه گذاري خارجي در كشور در محل اتاق مشترك ايران - ايتاليا تشكيل شد. وي مهم ترين وظايف و فعاليت هاي معاونت تشويق را در حوزه فرصت يابي، بازاريابي و مشوق ها تشريح كرد. وي در ادامه درباره اهميت و لزوم تبديل مدل هاي تجارت به سرمايه گذاري خارجي، مزايا و پوشش هاي حمايتي قانون تشويق و حمايت از سرمايه گذاري خارجي اطلاعاتي را ارائه كرد. حقگو، دبيركل اتاق مشترك ايران – ايتاليا نيز در اين نشست گفت: ما در اتاق معتقديم يكي از كارهاي اساسي ماتوسعه سرمايه گذاري خارجي در ايران است كه اخيرا يك سمينار فرصت هاي سرمايه گذاري درشهر رم برگزار شد. وي در ادامه افزود: در نشست اخير تعدادي از افراد و شركت هاي ايراني شركت كردند و 100 شركت ايتاليايي نيز در اين سمينار شركت كرده بودند و در پي يافتن طرف هاي ايراني آماده براي همكاري بودندكه در آن نشست يك فضاي مثبت براي ايران ايجاد شد كه مهم ترين اهداف ما اين است كه سرمايه گذاران ايتاليايي را به اينجا بياوريم و در همين راستا قرار است، يك هيات اقتصادي از ايتاليا براي افزايش همكاري هاي سرمايه گذاري و تجاري به ايران بيايند.

نامه سرگشاده 9 چهره اصلاح طلب به حسن روحاني و ماجراي حضور خاتمي در مراسم ماندلا

هر چند بعضي روزنامه‌هاي ديگر، نامه اصلاح‌طلبان به روحاني را به طور خلاصه منعكس كرده و يا احتمال سفر خاتمي به آفريقاي جنوبي را مورد بررسي قرار داده‌اند، ولي روزنامه اعتماد، نامه سرگشاده 9 چهره اصلاح طلب به حسن روحاني را با عنوان « به سوء تفاهم هاي 88 پايان دهيد» و به طور كامل منتشر كرده است.

اعتماد نوشته است: 9 شخصيت اصلاح طلب در نامه يي به رييس جمهور خواستار اقدام عاجل دولت در رفع سوءتفاهم هاي باقي مانده از انتخابات 88 شدند. ابراهيم اصغرزاده، الياس حضرتي، محمدجواد حق شناس، فياض زاهد، رضا نوروززاده، سعيد ليلاز، اسماعيل دوستي، مسعود سلطاني فر و نعمت احمدي طي نامه يي به حسن روحاني موضوعاتي را با وي در ميان گذاشتند. در اين نامه بر لزوم مورد بخشش قرار دادن دو طرف انتخابات 88، آزادي زندانيان سياسي و رفع حصر از آقايان موسوي و كروبي و خانم رهنورد تاكيد شده و اين افراد با توجه به چهره بين المللي خاتمي خواسته اند كه از وي مصرانه درخواست شود تا در مراسم خاكسپاري ماندلاحضور يابد. در بخش ديگري از اين نامه با اشاره به تجربه دولت اصلاحات به رييس جمهور تاكيد شده است كه مبادا به گونه يي رفتار شود كه نيروهاي حامي رييس جمهور در استان ها احساس تضييع كنند.

در بخش نهايي اين نامه كه اعتماد متن كامل را نقل كرده، آمده: جناب رييس جمهور، در پايان جا دارد تاكيد نماييم، حال كه به بركت اقدامات مدبرانه رهبري انقلاب و حمايت هاي ايشان و مردم بزرگ، دولت توانست در عرصه خارجي توفيقات بزرگي به دست آورد، مطلوب است كه در ارتباط با برخي سوءتفاهم هاي باقي مانده از انتخابات 88 هم اقدامي عاجل صورت پذيرد. بياييم كاري كنيم كه اين پيروزي ها موجب انسجام در وحدت ملي و تقويت بيش از پيش نظام جمهوري اسلامي شود. در انتخابات 88 بسياري اشتباه كردند. اما نمي خواهيم همچنان در گذشته تنفس نماييم. همان گونه كه جناب خاتمي فرموده بودند، بهتر است طرفين همديگر را مورد بخشش قرار دهند تا دست به دست يكديگر فرداي ايران را رقم زنيم. شايسته است كه حضرتعالي و شوراي عالي امنيت ملي با نگاهي مثبت در تعامل با مقامات عاليرتبه براي آزادي زندانيان سياسي اقدام نموده تا شيريني اين اتفاقات فرخنده صدچندان شود. در اين ميان لازم است تا به صورت كارآمدي درباره رفع حصر از آقايان موسوي، كروبي و خانم رهنورد اقدام شود. ادامه اين وضعيت به نفع هيچ كس جز تندروهاي افراطي كه هدفي جز نابودي و هدم كشور ندارند نيست. اين روزها تلخي اقدامات تندروها در مسير مذاكرات هسته يي را شاهد بوديم. آتش افروزاني كه گاه گاهي در خطبه هاي نماز جمعه و ديگر تريبون ها يا پخش مستندهايي بي محتوا و غيرمنصفانه از رسانه ملي تنها هيزم معركه هاي جديدي را فراهم آورده، فرصت آشتي ملي و وحدت عمومي را كه خلاف كاسبكاري هاي آنان است به عقب مي اندازند. در جايي كه رهبري عاليقدر نظام از اين مذاكرات حمايت مي كردند، اين اقليت نادان در كنار دولت هاي اسراييل و عربستان و جنگ افروزان غربي براي شكست مذاكرات متحد شده بودند: اقدامي كه با تدبير و درايت طرفين ناكام ماند.

شرق نيز سخنان خاتمي در اين مورد را با عنوان «‌دنبال لجبازي نيستم» مورد توجه قرار داده و نوشته: روز گذشته اما محمد خاتمي گفت: «براي رفتن به اين مراسم به‌دنبال لجبازي نيستم.» خاتمي در جمع خبرنگاران در پاسخ به اينكه «آيا براي شركت در مراسم يادبود ماندلا به آفريقاي‌جنوبي سفر خواهيد كرد يا خير؟» گفت: «هنوز تكليف اين سفر مشخص نشده و ما در حال بررسي هستيم و هنوز تصميمي در اين‌باره نگرفته‌ايم. من به‌دنبال لجبازي نيستم، اما هنوز برنامه سفر منتفي نشده است.» رييس‌جمهوري پيشين كشورمان همچنين درباره نلسون ماندلا گفت: «ما مثل ماندلا كم داريم. او بايد الگوي همه ما باشد.»به نظر مي‌رسد موضوع ممنوع‌الخروج‌شدن رييس‌جمهوري اصلاحات همچنان موضوعي جدي است؛ چراكه او در صحبت‌هايش در ارتباط با رفتن يا نرفتن به آفريقاي‌جنوبي خبري قطعي نداده است. او پيش‌تر در مورد ممنوع‌الخروج‌شدنش گفته بود «انشاءالله كه چنين مشكلي وجود نداشته باشد.»خبرها در مورد ممنوع‌الخروج‌بودن محمد خاتمي از سال 88 آغاز و سال 89 جدي شد. در همين رابطه علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي‌اسلامي از اين موضوع به‌عنوان يك عادت بد در دولت محمود احمدي‌نژاد نام برده بود. رييس دولت نهم و دهم هم در واكنش به صحبت‌هاي رييس مجلس اين موضوع را تكذيب كرده و گفته بود: «اين موضوع به قوه‌قضاييه مربوط مي‌شود.»

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن