تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804007389




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفت و گوي چالشي ظريف و الجزيره درباره روابط ايران و اعراب؛ هنوز زمان سفر به عربستان نرسيده است


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: گفت و گوي چالشي ظريف و الجزيره درباره روابط ايران و اعراب؛ هنوز زمان سفر به عربستان نرسيده است
سياست خارجي ايران در خاورميانه اين روزها بيش از هر زماني زير ذره بين رسانه‌ها و تحليلگران مسائل ديپلماتيك قرار دارد. ظريف طي هفته‌هاي اخير و پس از فراغت نسبي از ژنو با آغاز تور سفر به كشورهاي عربي جنوب خليج فارس و نيز پذيرايي از مقامات عربي در پايتخت دوران تازه اي از روابط با همسايگان عرب را كليد زده است. اما همچنان موضوع رابطه ايران با عربستان و چگونگي همسو شدن ديدگاهها با جهان عرب در قبال مساله سوريه سوال اصلي از دستگاه ديپلماسي كشورمان است. محمد جواد ظريف در گفت وگويي با الجزيره انگليسي و در واكنش به طرح سوالات متعدد درباره روابط ايران و اعراب و به خصوص رياض گفته است: ما همچنان در حال برنامه‌ريزي چند سفر منطقه‌اي ديگر نيز هستيم و خيلي زود است كه بگوييم اينكه من فقط به سه كشور سفر كردم و به عربستان نرفته ام نشانه تيرگي روابط ما با عربستان سعودي است. وي گفت: اميدوارم بتوانيم در مدت زماني مناسب، ديداري از عربستان سعودي داشته باشم.

شما گفتيد كه به دنبال همكاري مشترك با سعودي‌ها براي ثبات منطقه‌اي هستيد. به نظر مي‌رسد در سفر منطقه اي شما به منطقه، عربستان سعودي در اهداف سفر شما نبود. آيا اين نشان از ادامه سردي روابط است؟
من گفتم كه عربستان سعودي كشوري مهم در منطقه است؛ ما باور داريم كه روابط ايران و عربستان سعودي مهم است. براي ايران، روابط با همسايگان در اولويت سياست خارجي قرار دارد. من تصميم گرفتم تا بلافاصله بعد از بازگشت از ژنو، به كشورهاي منطقه سفر كنم به همسايگان خود درباره آنچه كه در ژنو به دست آمد، گزارش بدهم. در واقع آنچه كه ما در ژنو انجام داديم فقط مي‌تواند به كمك همه منطقه بيايد و به زيان هيچكدام از همسايگان ما نيست. اين تصميم بسيار دير وقت صورت گرفت.ما همچنان در حال برنامه‌ريزي چند سفر منطقه‌اي ديگر نيز هستيم و خيلي زود است كه بگوييم اينكه من فقط به سه كشور سفر كردم نشان از تيرگي روابط ما با عربستان سعودي دارد. اميدوارم بتوانيم در مدت زماني مناسب، ديداري از عربستان سعودي داشته باشم. ما سياست خارجي داريم كه يكي از ستون‌هاي راهبردي آن در اين منطقه است و باور داريم كه همه ما نياز به همكاري با همديگر داريم تا از تفرقه قومي در اين منطقه جلوگيري كنيم زيرا باور داريم فرقه گرايي براي منطقه خطر دارد. شكي نيست كه ايران علاقه اي به ترويج اين مساله ندارد و در حقيقت از روزهاي نخستي كه اين مقام را گرفتم، از عراق ديدار كردم و محور صحبت‌هاي من با همه عراقي ها، خواه سني و شيعه يا عرب و كرد، نياز به جلوگيري از تفرقه فرقه اي بود زيرا باور داريم اين آتشي است كه مي‌تواند همه منطقه و فراتر از آن را فراگيرد.باور ما اين است كه به سود همه كشورهاي منطقه و مردم منطقه است كه بيشتر روي مشتركات تاكيد كنند. ما مشتركات زيادي داريم، ما تاريخ و دين مشتركي داريم و مهم تر از همه جغرافياي مشتركي داريم و همسايه ايم. همچنين منافع مشتركي داريم و اين منافع قابل تقسيم نيست. امنيت بسيار اهميت دارد و يا همه ما امنيت خواهيم داشت يا هچكدام از ما؛ از اين رو اين تعهد عمده اي است كه ايران سياست خارجي خود را بر اساس آن نهاده است و باور دارم ايران در صدد ترويج اين دست ديدگاه است نه ديدگاه جنگ سرد مبني بر مجموع صفر.
با اين حال واقعيت موجود كاملا متفاوت است. وقتي با مقامات كشورهاي عربي خاورميانه صحبت مي‌شود، آنان مي‌گويند ايرانيان سني‌ها را در عراق تضعيف مي‌كنند، از حزب الله در لبنان حمايت مي‌كنند و با ثبات در منطقه مخالفند. واكنش شما به اين مساله چيست؟
آيا آنان به شما گفته اند كه ما از گروه سني حماس نيز حمايت مي‌كنيم؟ آيا به شما گفته اند كه ما از اتحاد ملي در عراق حمايت مي‌كنيم؟ روابط ما با همه گروه‌ها در عراق، از جمله كردها كه اكثرا سني هستند و نيز سني‌هاي عراق بسيار خوب است. ايران از ثبات منطقه اي حمايت مي‌كند، ايران از مقاومت حمايت مي‌كند. اينها سياست‌هاي ما هستند كه فراتر از مرزهاي فرقه اي به شمار مي‌آيند. در واقع توصيف سياست‌هاي خارجي ايران در قالب فرقه اي، امري نادرست و در واقع خطرناك است.باور دارم به سود صلح و ثبات منطقه اي نيست. من از همه دوستان در منطقه دعوت مي‌كنم به ما بپيوندند. ما مي‌توانيم با هم كار و به هم كمك كنيم، ما مي‌توانيم خطر خشونت و افراط گرايي را كه در منطقه در حال گسترش است، خنثي كنيم. اين تهديدها، خطوط فرقه نمي‌شناسند. اين افراط گرايان سني‌ها را نيز مانند شيعيان هدف قرار مي‌دهند و بسيار مهم است كه همه ما براي مهار موج افراط گرايي در كنار هم قرار گيريم. اين تهديدي عمومي است و تهديدي نيست كه يك گروه يا گروه ديگري را در دنياي اسلام هدف قرار دهد. اختلاف‌هاي ما بسيار اندك هستند ولي آنچه كه ما را در كنار هم قرار مي‌دهد، به مراتب بيشتر از اختلاف‌هاي ماست.
اختلاف‌هاي فرقه اي هرگز به اين اندازه خود را نشان نداده بود؛ بخصوص در مناطقي مانند سوريه. در خصوص سوريه كه صحبت مي‌كنيم، تيرگي روابط بين شما و كشورهايي مانند سعودي‌ها و قطري ها، اماراتي و ترك ها، آيا مي‌توان اين اختلاف‌ها را بر سر سوريه كاهش داد؟
باور من اين است كه همه ما بايد براي پايان دادن به خشونت‌ها همكاري كنيم و راه حلي سياسي براي اين فاجعه كه مايه شرمساري دنياي اسلامي و منطقه ماست، بيابيم. بايد با همديگر همكاري كنيم و به اين درك برسيم كه اين اختلاف‌ها كمكي به حل مساله نمي‌كند. باعث ايجاد تاكتيك‌هاي تفرقه افكنانه مي‌شود و راه حلي براي اين مشكل نيست. تلاش براي يافتن راه حلي نظامي خواه از درون (سوريه) يا دعوت از خارجي‌ها براي مداخله نظامي در سوريه نمي‌تواند باعث حل و فصل مشكل شود. در واقع هيچ راه حل نظامي براي سوريه وجود ندارد. بايد همه گروه‌ها را كنار هم بياوريم. كاري كه بايد انجام دهيم اين است كه آينده سوريه فقط به دست سوري‌ها رقم مي‌خورد. كاري كه مي‌توانيم انجام دهيم و من از همه دوستان براي انجام آن دعوت مي‌كنم اين است كه كمك كنيم گفت‌وگوها بين سوري‌ها تسهيل يابد تا راه حلي سياسي براي پايان خشونت‌ها پيدا شود. افراط گرايي در سوريه به همه ما آسيب مي‌زند. افراط گرايي فقط به سوريه محدود نمي‌شود و دوستان ما در سوريه، جديدترين قربانيان افراط گرايي هستند، مانند دوستان ما در پاكستان كه اولين قربانيان افراط گرايي طالبان هستند. همه بايد درك كنيم كه اشتباه‌هاي گذشته نبايد تكرار شود. همه ما بايد در كنار هم كار كنيم. همه بايد نگاهي رو به جلو و براساس آينده داشته باشيم و امكان دهيم مردم براي آينده خود تصميم بگيرند.
از نظر عملي، شما نفوذ زيادي بر سوريه داريد، گفته ايد در صورت دعوت شدن، از حضور در مذاكرات صلح در ژنو كه در ماه ژانويه برگزار مي‌شود خرسند مي‌شويد. شما چه كمكي مي‌توانيد ارائه دهيد؟ آيا مي‌توانيد رژيم اسد را مجبور به مصالحه اي عمده كنيد؟
باور ما اين است كه سوري‌ها بايد بين خود اين مساله را حل كنند. ما فقط مي‌توانيم تسهيل كننده كار باشيم و آنان را به اين حقيقت برسانيم كه نمي‌توان راه حلي نظامي براي سوريه يافت بلكه بايد راه حلي سياسي براي سوريه پيدا شود و همه راه حل‌ها بايد از صندوق‌هاي راي باشد و مردم سوريه در شرايطي مناسب تصميم بگيرند. از اين رو، كاري كه ما در صورت دعوت شدن مي‌توانيم انجام دهيم اين است كه كمك كنيم. حتي اگر دعوت هم نشويم، منافعي جدي در ثبات منطقه اي داريم. از اين رو، خواه دعوت شويم يا نشويم، همچنان در يافتن راه حلي صلح آميز براي اين بحران شوم كمك خواهيم كرد.
در صورت دعوت شدن، بايد به مانعي عمده يعني قانع كردن مخالفان در اين خصوص كه شما يك ميانجي واقعي هستيد، چيره شويد زيرا اين ديدگاه وجود دارد كه ايران از رئيس جمهور اسد حمايت‌هاي مالي و نظامي مي‌كند.
ما قرار نيست كسي را قانع كنيم. اگر بخواهند از ما دعوت كنند، با خرسندي حاضر خواهيم شد و اگر نخواهند دعوت كنند، قرار نيست براي اين دعوت گدايي كنيم. اگر نخواهند از ايران دعوت كنند، بنا بر تصميم خود اين كار را مي‌كنند، ايران مي‌تواند در رسيدن به راه حلي صلح آميز نقش آفريني كند و باور من نيز همين است.
مي دانيد كه هدف نهايي كه آمريكايي ها، فرانسوي ها، انگليسي و بسياري ديگر از كشورهاي عرب بيان كرده اند اين است كه بنيان دولتي انتقالي در گفت وگوهاي ژنو ريخته شود كه اختيار كامل دارد يعني جاي دولت اسد را بگيرد و وي بايد كنار برود. آيا شما با اين مساله موافقيد؟
اين به عهده مردم سوريه است كه تصميم بگيرند؛ من باور ندارم كه قدرتي در خارج از سوريه بتواند براي مردم اين كشور تصميم بگيرد. اين دست نگرش است كه باعث شده است نتوان راه حلي براي اين بحران پيدا كرد. بايد به سوري‌ها امكان داد تا در كنار هم قرار گيرند، راه حلي پيدا كنند و آنان بايد تسهيل كننده حل و فصل مساله باشند نه اينكه براي حل وفصل آن شرط و شروط تعيين كنند.
شما در ديدار با وزير امور خارجه تركيه گفتيد كه طرفدار آتش بس فوري در سوريه هستيد. آيا ايرانيان و ترك‌ها براي پايان دادن به اختلاف‌هاي خود بر سوريه به هم نزديك شده اند؟
باور دارم كه همه بايد در كنار هم باشيم زيرا اين فاجعه اي براي همه منطقه است. ما با دوستان ترك و ديگران اختلاف ديدگاه داريم. اين طبيعي است كه كشورها ديدگاه‌هاي متفاوت داشته باشند، حتي متحدان نزديك هم اختلاف ديدگاه دارند و ما براي حل وفصل اختلاف‌هاي خود گفت‌وگو مي‌كنيم.

ارسال نظر

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن