تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خشم از شيطان و شيطان از آتش آفريده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه يكى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804021255




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

باغ معنوي منطقه جمشيديه طعمه ديگر زمين‌خواران/ كميسيون اصل 90 ورود مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: "باغ معنوي" منطقه جمشيديه طعمه ديگر زمين‌خواران/ كميسيون اصل 90 ورود مي‌كند
رهبر معظم انقلاب در روز درختكاري سال گذشته فرمودند :"من گلايه‌اي كه بايد بكنم از مجموع مسئولان مسأله‌ درخت و درختكاري و جنگل، اين است كه ما اينجا دانه دانه درخت مي‌كاريم، اما صدها صدها و هزارها هزارها درخت در جاهايي كه نبايد قطع شود، بي‌جهت قطع مي‌شود؛ اين خيلي اشكال بزرگي است كه وجود دارد".
به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، داستان غم‌انگيز قطع درختان براي ساخت برج‌هاي سر به فلك كشيده ، اين بار گريبان باغي در منطقه جمشيديه تهران معروف به "باغ معنوي" را گرفته است، باغي 22 هزار متري در ضلع جنوبي پارك جمشيديه كه اين روزها حال خوشي ندارد و تيغ لودرها بر پيكرش زده مي‌شود تا اگر اقدامي صورت نگيرد، در آينده‌اي نزديك شاهد بر زمين افتادن درختان آن و اعلام مرگ اين باغ باشيم، باغي كه بخشي از روزنه تنفسي تهران در اين آلودگي هواي پايتخت است.

حمله به اين باغ براي ساخت و ساز و قطع شبانه و آتش زدن درختان براي آماده كردن شرايط جهت ساخت و سازهاي غير مجاز در حالي صورت مي‌گيرد كه مسئولان ذي‌ربط بايد درباره توجه به تذكرات مقام معظم رهبري درباره گلايه از قطع درختان و ضرورت حفظ باغ‌ها توضيح دهند و بگويند تا چه ميزان پايبند قوانين بوده‌اند؟

رهبر معظم انقلاب در روز درختكاري سال گذشته فرمودند :"من گلايه‌اي كه بايد بكنم از مجموع مسئولان مسأله‌ درخت و درختكاري و جنگل، اين است كه ما اينجا دانه دانه درخت مي‌كاريم، اما صدها صدها و هزارها هزارها درخت در جاهايي كه نبايد قطع شود، بي‌جهت قطع مي‌شود؛ اين خيلي اشكال بزرگي است كه وجود دارد".

ايشان در ادامه هم به ضرورت حفظ باغات داخل شهر اشاره كردند و فرمودند: "آن چيزى كه ثروت اصلى كشور است، كه مناطق سبز اطراف شهرهاست، باغات داخل شهرهاست، و بخصوص جنگل‌هاست، بايد محفوظ بماند، هم سازمان محيط زيست، هم دستگاه‌هاى ذى‌ربط ديگر دولتى، هم مسئولين و نمايندگان در مجلس، هم مسئولين در قوه‌ى قضائيه، و در مورد شهرها و حريم شهرها هم شهردارى‌ها، در سرتاسر كشور موظفند كه اين كار را دنبال كنند، ما هميشه اين مسئله را تكرار مي‌كنيم، اما باز مى‌بينيم كه كار درستى انجام نگرفت".

حال بهتر است با توجه به اين تذكرات ، مقامات ذي‌صلاح پاسخ دهند چگونه در برابر تخريب باغ‌هاي درون تهران نظير باغ معنوي جمشيديه ، بي‌تفاوت نشسته‌اند و چه بسا مجوزهايي را نيز صادر كرده‌اند كه همين امر ضرورت دارد تا اينگونه پرونده‌ها با دقت بيشتري رسيدگي شود.

تخلف قانوني

حدود يك سال و نيم با صرف هزينه‌هاي ميليوني ، طرح تفصيلي شهر تهران به تصويب رسيد و قرار شد به عنوان يك سند بالادستي مورد توجه همگان قرار بگيرد.

طبق استعلام صورت گرفته از شهرداري تهران، براساس طرح تفصيلي پايتخت، اين منطقه در پهنه حفاظت ويژه سبز موسوم به G۳۲۳ واقع شده است؛ منطقه‌اي كه طبق قانون نمي‌تواند هيچ‌گونه ساخت و سازي داشته باشد. اما گويا براي ۴۲ هزار متر مربع مسكوني جواز ساخت صادر شده كه حتي پيش بيني مي‌شود تا ۷۰ هزار متر مربع ارتقا يابد.

بر اساس استعلام دفتر اسناد رسمي تهران از شهرداري منطقه ۱، شهرداري مربوطه در نامه‌اي به شماره ۱۱۳۱۱۵۰۷۵۲ به تاريخ 18/10/91 ، قرار گرفتن اين منطقه در پهنه سبز يا حفاظت ويژه (محدوده بين حد كالبدي شهر و محدوده شهر) را تاييد كرده است.

با اين وجود افرادي كه پيگير ساخت و ساز در باغ معنوي هستند، با قطع درختان و سوزاندن باغ، زمينه را براي ساخت و ساز فراهم كرده‌اند كه قطع درختان و سوزاندن باغ توسط شهرداري ناحيه ۴ منطقه ۱ تهران و سازمان حفاظت محيط زيست تهران نيز تاييد شده است؛ به طوري كه رييس حفاظت محيط زيست تهران در نامه‌اي به شماره ۲-۹۲-۱۰۰ در تاريخ 19/1/92 به رياست كلانتري ۱۲۳ نياوران، تاييد كرده كه تعداد بسيار زيادي درخت در اين منطقه ريشه كن و سوزانده شده و اقدام به خاكبرداري و تسطيح زمين صورت گرفته است.

شهردار ناحيه ۴ منطقه يك تهران هم در نامه‌اي به شماره ۱۴۷۷۶۵/۵۰۱ مورخه 26/12/92 به كلانتري ۱۲۳ نياوران اين موضوع را تاييد كرده است، با اين وجود براي اين طرح بدون توجه به طرح تفصيلي تهران، جواز ساخت صادر شده است تا اهالي منطقه نياوران، در انتظار مشكلات زيست محيطي، ترافيكي و اجتماعي باشند كه حاصل ساخت ۸ برج ۱۱ طبقه در منطقه‌اي خواهد بود كه يكي از كالبدهاي تنفسي شهر است.

نكته جالب اينجاست كه جواز ساخت اين طرح، در تاريخ 14/7/92 درحالي توسط شهرداري منطقه يك تهران صادر شده كه اين شهرداري در تاريخ 18/10/91 موقعيت «باغ معنوي» را در پهنه سبز يا حفاظت ويژه را به صورت رسمي اعلام كرده است ،اين باغ در خيابان اميدوار كه هم از كوچه 32 و هم در انتهاي كوچه 28 ، مي‌توان آن را مشاهده كرد.

بدين ترتيب بايد ديد صاحبان باغ با چه اقداماتي توانسته‌اند مجوز 42 هزار مترمربع ساخت و ساز در اين باغ را بگيرند و مشخص شود مسئولان ذي ربط با توجه به ممنوعيت‌هاي قانوني ، چگونه حاضر شدند براي ساخت و ساز در چنين پهنه زيست محيطي ، مجوز صادر كنند؟

موضوع به مجلس رسيد

در اين ميان با اطلاع رساني‌هاي مختلف ، موضوع به مجلس هم رسيده است و كميسيون اصل نود ، گويا قرار است به اين موضوع رسيدگي كند، با اين توضيحات يك عضو هيأت رئيسه كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي، در مورد تخريب درختان باغ معنوي واقع در منطقه جمشيديه براي تبديل اين فضاي سبز به مجمتع مسكوني گفت: در پي شكايت‌هاي مردمي كميسيون اصل نود پيگير قطع درختان باغ معنوي جمشيديه است.

محمدي گفت: دستگاه‌هاي ذي‌صلاح هم بايد توضيح دهند اگر اين منطقه جز پهنه حفاظت ويژه سبز موسوم به جي 323 در طرح تفصيلي تهران است، چطور مجوز ساخت و ساز داده شده است؟

نايب رييس كميسيون اصل نودم قانون اساسي در مجلس نهم با تاكيد براينكه نسبت به حفظ محيط زيست، حمايت از فضاي سبز وتلاش براي كاهش آلودگي هوا، حساسيت شديدي داريم گفت: مطمئن باشيد كه پس از بررسي‌هاي دقيق و بازديد ميداني با يك حساسيت ويژه، اگر قطع درختان باغ معنوي جمشيديه براي ساخت و ساز اثبات شود، كوتاه نمي‌آييم و براي مجازات متخلف و اصلاح وضعيت به منظور برگرداندن شرايط به حالت زيست محيطي ، پيگيري‌هاي لازم را به عمل مي‌آوريم.

در اين خصوص سخنگوي كميسيون حقوقي و قضايي مجلس نيز با انتقاد از تخريب باغ معنوي منطقه جمشيديه گفت: تخريب درختان اين باغ در حجم بسيار وسيعي اتفاق افتاده كه بايد به صورت جدي بررسي شود.

محمد علي اسفناني گفت: بايد بررسي شود كه در مورد باغ معنوي جمشيديه مجوز قانوني صادر شده يا بدون مجوز اقدام به تخريب كرده اند؟

سخنگوي كميسيون حقوقي قضايي تصريح كرد: اگر هم براي تخريب باغ معنوي منطقه جمشيديه و از بين بردن اين همه فضاي سبز مجوز صادر شده باشد، بايد بررسي شود كه دستگاه ذي‌ربط چگونه به خود اجازه داده دستوري صادر كند كه اين همه فضاي سبز را تخريب كنند و چه افرادي از اين تخريب نفع مي‌برند و چه تخلفي در اين مورد وجود دارد؟ با توجه به اينكه اين منطقه به عنوان پهنه حفاظت سبز معرفي شده با چه مبنايي مجوز ساخت گرفته است؟

سخنگوي كميسيون حقوقي قضايي مجلس همچنين تاكيد كرد: معترضان شك نكنند كه كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي با هيچ دستگاهي تعارف ندارد و با جديت پيگر اجراي قانون و برخورد با متخلفان است.

در اين ميان استاندار تهران هم براي جلوگيري از ساخت و سازهاي غير مجاز به ميدان آمده است و پس از جلسه انتخابات اعضاي شوراي اسلامي استان تهران گفت : ساخت و سازهاي غيرمجاز تهران را خفه مي‌كند و اين تجاوز به حقوق مردم است.

حال با اين تفاسير بايد ديد كه پرونده باغ معنوي منطقه جمشيديه به كجا مي انجامد، آيا دستگاه‌هاي نظارتي مي توانند پشت پرده قطع درختان را شناسايي كنند و جلوي تخريب‌هاي بعدي اين باغ را بگيرند ، يا آنكه در آينده شاهد قطع بيشتر درختان و له شدن روزنه‌هاي تنفسي تهران زير بتون‌هاي فوندانسيون ساختمان و برج‌هاي چندين طبقه خواهيم بود؟

ناگفته نماند سيدمحمد حسين ميرمحمدي نماينده مردم گلپايگان و خوانسار اخيرا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران از تصرف زمين‌هاي مجهول‌المالك خبر داده و گفته بود: اين زمين‌ها در داخل شهر تهران قرار داشته و متاسفانه در حال تصرف هستند به طوري كه سندسازي شده و با روش‌هاي مختلف تصرف مي‌شوند.

وي افزود: در اين رابطه اقداماتي انجام داده‌ايم و قوه قضاييه، وزارت مسكن و شهرسازي و نهادهاي مربوطه نيز دعوت به همكاري كرديم متولي زمين‌هاي مجهول المالك بايد مشخص شود.

وي تاكيد كرد: البته اين زمين‌ها زير نظر ستاد اجراي فرمان امام است اما در اين رابطه برنامه جامعي ندارند.

ميرمحمدي تاكيد كرد: اين زمين‌ها حدود 20 هزار متر بوده و بايد هر چه سريعتر تكليف آن‌ها مشخص شود.

بنابراين بايد منتظرماند و ديد آيا پيگيري پرونده‌هاي اين چنيني به سرانجام خواهد رسيد يا اينكه زمين‌ها و باغ‌ها يكي پس از ديگري قرباني زمين‌خواران خواهد شد؟

انتهايپيام/

دوشنبه 18 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن