تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819723791




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزير امور خارجه در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دو سيما : مباني حسن نيت در مذاكرات را فراموش نكنيم/ هراس انگاري و هراس افكني نتانياهو نخ نما شده است


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: وزير امور خارجه در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دو سيما : مباني حسن نيت در مذاكرات را فراموش نكنيم/ هراس انگاري و هراس افكني نتانياهو نخ نما شده است
ظريف گفت: اعتماد سازي زماني ايجاد مي‌شود كه بتوانيم به طور جدي مذاكره كنيم اما مباني حسن نيت در مذاكرات را فراموش نكنيم ضمن اينكه نسبت به نيات آنها اعتماد نداريم.


به گزارش سرويس سياسي برنا، محمد جواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان شب گذشته در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دو سيما با تسليت به مناسبت شهادت امام جواد (ع) در ارتباط با مهمترين دستاوردهاي سفر به نيويورك اظهار داشت: تغيير بسيار مهمي در اين مدت در دنيا و حتي در فضاي عمومي آمريكا رخ داد و آن اين است كه وهمي كه از خطر ايران ايجاد شده بود فرو پاشيد.

ظريف در ادامه گفت: 75 درصد مردم آمريكا در پايان سفر آقاي روحاني در نظرسنجي‌هايي كه در خود آمريكا برگزار شد راه حل مشكلات با ايران را مذاكره اعلام كردند در صورتي كه دو سه ماه قبل بر اساس همين نظرسنجي 49 درصد مردم آمريكا، تنها راه برخورد با ايران را گزينه نظامي اعلام كردند.

وزير امور خارجه با اشاره به اقدامات اخير رژيم صهيونيستي خاطرنشان كرد: صهيونيست‌ها يد طولايي در رسانه‌‎ها و سازندگان اخبار عمومي آمريكا دارند اما با اين وجود در اين سفر تصوير غير واقعي كه از ايران شكل گرفته بود، در هم شكست.

وي در ادامه گفت: جمهوري اسلامي ايران به مركز ديپلماسي در سازمان ملل متحد تبديل شد و دبير كل سازمان ملل هم در ملاقاتي كه با او داشتيم اشاره كرد كه حضور ما در اين اجلاس فضا را عوض كرد.

ظريف گفت: راه حلي كه حقوق مردم ايران را به رسميت نشناسد راه حل نيست.

وي در ادامه افزود: اعتماد سازي از اين مسير ايجاد مي شود كه بتوانيم به طور جدي مذاكره كنيم اما مباني حسن نيت در مذاكرات را نيز فراموش نكنيم ضمن اينكه نسبت به ديدگاه‌ها و نيات آنها اعتماد نداريم و همانطور كه مقام معظم رهبري فرمودند بي اعتماد هستيم و آنها بايد هم در بحث عمومي و خصوصي اعتماد مردم ايران را جلب كنند.

ظريف با بيان اينكه مردم ايران اعتمادي به رفتارهاي آنها ندارند ادامه داد: جان كري، وزراي خارجه آلمان، انگليس، روسيه و چين حرف‌هاي بسيار مثبتي زدند و حق ايران را براي استفاده از فناوري هاي صلح آميز هسته اي به رسميت شناختند و نكاتي نيز درباره غني سازي مطرح شد كه درست نيست در يك بحث علني به اين نكات اشاره كنم اما فضا در آن جلسه بسيار مثبت بود.

وزير امور خارجه گفت: البته هم قابل درك است و هم قابل تاسف كه با فشار از طرف لابي صهيونيستي بعضي تغييرات در موضع گيريها را مشاهده مي‌‍كنيم.

وي افزود: مسئولان آمريكايي به جاي آنكه از فشار برخي گروه‌ها كه الزاما منافع آمريكا مورد نظرشان نيست پيروي كنند در سياست هاي خود استمرار داشته باشند و نمي‌شود حسب مورد يك برنامه اي را اعلام كنند.

ظريف ادامه داد: نبايد اقداماتي صورت بگيرد كه اعتماد مردم ايران را بيشتر خدشه دار كند بلكه بايد اقدامات عملي در مسير اعتماد سازي صورت بگيرد چون به خاطر دوران طولاني اقداماتي كه اعتماد را با مشكل اساسي مواجه كرده است نياز هست اقدامي از طرف آنها صورت بگيرد.

وزير امور خارجه گفت: آماده ايم با چشمي باز همانطور كه رهبري فرمودند با دقت و اصرار بر حقوق و منافع مردم ايران وارد مذاكره شويم و آنقدر به خود، توان كارشناسان و حقانيت خود باور و به توانمندي جمهوري اسلامي اعتماد داريم كه از مذاكره نمي ترسيم بلكه وارد مذاكره مي شويم، گفتگو و تلاش مي كنيم به راه حلي برسيم كه حقوق مردم برآورده شود.

وي افزود: در مصاحبه اي گفتم اگر خداي نكرده در واشنگتن نشسته بودم و يك نماينده ايران مي آمد و به من مي گفت مي خواهيم برنامه هسته اي را برچينيم بيشتر نگران مي شدم براي اينكه ايران توان بومي دارد و دانشمندان ما مال ما هستند.

ظريف ادامه داد: درست است كه رژيم صهيونيستي بدون محكوميت از سوي بين المللي تعدادي از دانشمندان ما را به شهادت رسانده ولي واقعيت اين است اين چشمه خودجوش علم و دانش در كشور ما تلاش خودباورانه جوانان متخصص ما براي پيشرفت علمي توانمندي هايي است كه كسي نمي تواند اينها را با تحريم و فشار و خيال بافي كه ايران برنامه صلح آميز هسته اي خود را كنار بگذارد از بين ببرد.

آقاي ظريف گفت: بنابراين تاكيد مي كرديم اگر شما در پي اين هستيد كه برنامه هسته اي ايران صلح آميز باشد هم هدف ما هستيد.

وي ادامه داد: در آن شرايط هدف نخست را نيز بايد اصلاح كنيد و در پي اين نباشيد كه برنامه هسته اي ايران را متوقف كنيد بلكه بايد دنبال اين باشيد با نظارت آژانس انرژي اتمي كه همواره بر برنامه هسته اي ايران نظارت داشته اين برنامه با شفافيت به پيش برود و توليداتي كند كه مورد استفاده برنامه صلح آميز هسته اي باشد.

وزير امور خارجه گفت: مذاكره براي مذاكره اعتماد سوز است و از نظر ما مذاكره بايد براي رسيدن به راه حل باشد.

وي همچنين افزود: مذاكره سخت است و حتما مذاكره كردن دشوارتر از اعلام موضع است و اين را مي دانم و آگاهم كه وارد كار دشواري شديم اما با توكل به خدا و دعاي مردم اين بار سنگين را به پيش مي بريم.

وي گفت: به اين نكته هم آگاهيم كه به كشورهايي كه تا كنون برخورد مناسبي با جمهوري اسلامي ايران نداشتند نمي توان اعتماد كرد اما آمادگي داريم زمينه را براي آنها فراهم كنيم كه اعتماد مردم ايران را به خودشان جلب كنند.

وزير امور خارجه در ادامه خاطرنشان كرد: شرايط كنوني آزموني تاريخي است اين آزمون نوع روابط ما را مشخص خواهد كرد و به اين سوالات پاسخ مي دهد كه آيا اين بي اعتمادي ها كاسته مي شود؟ و آيا امكان دارد كه غرب نوع د يگري از رابطه را با مردم ايران داشته باشد؟ و اين آزموني براي آنهاست.

وي افزود: حتما اراده سياسي داريم كه چنين فرصتي را براي آنها فراهم كنيم بايد ببينيم به كجا مي رسد.

وزير امور خارجه در پاسخ به پرسشي درباره زمان به نتيجه رسيدن مذاكرات از نگاه كاترين اشتون و اين پرسش كه آيا آنها در پي وقت كشي و مذاكره براي مذاكره هستند؟ گفت: آماده مذاكره براي مذاكره نيستيم و مذاكرات بايد زمان داشته باشد.

ظريف افزود: احساس مي كنيم ظرف يكسال مي توانيم به اجراي مرحله نهايي برسيم نه فقط مذاكره؛ ما مذاكره را شروع و توافق مي كنيم و ممكن است چند مرحله داشته باشد اما يك مرحله نهايي دارد و آن مرحله اجرايي در بحث هسته اي است و فكر مي كنم كه ظرف يكسال بتوانيم به اجراي آن برسيم.

وي گفت: البته آقاي كري در مصاحبه اش گفت سه تا شش ماه و خانم اشتون هم گفت كه ظريف پر انرژي است و فكر مي كند سريع به نتيجه برسد.

ظريف افزود: با وزرايي كه دور ميز نشسته بوديم احساس كردم كه همه يا اكثريت قريب به اتفاق آنها اين آمادگي را دارند كه سريع تر به نتيجه برسند و اينها را بايد در گفتگوها امتحان كرد.

وزير امور خارجه گفت: اما اين نكته قطعي است كه ما اجازه نمي دهيم مذاكره براي مذاكره باشد و معتقديم مذاكره بايد براي رسيدن به راه حل باشد.

وي افزود: فكر مي كنم خانم اشتون هم اين واقعيت را باور داشته باشد و مي توانيم به سمت مذاكره براي رسيدن به راه حل پيش رويم.

ظريف گفت: آماده ايم اين فرصت را به طرف مقابل بدهيم كه اراده سياسي و حسن نيت و فهم صحيح خود را از شرايط بين المللي نشان دهيم.

وي افزود: در سال 1928 ميلادي در قرارداد بريان گلوك پاريس كه به قرارداد وزراي خارجه فرانسه وآمريكا مشهور شد كشورها تصميم گرفتند استفاده از زور را به عنوان ابزار سياست خارجي مردود شمارند اما نمي دانم چرا اكنون به اين موضوع باور ندارند؟

ظريف گفت: آيا عراق، افغانستان و ويتنام كافي نيست؟ در كدام جنگ به نتيجه رسيدند؟ جنگ هايي كردند كه آغازگران آن امروز به تاريخ پيوستند و هيچ اثري از آنها نيست.

وزير امور خارجه با اشاره به اينكه فشار، تهديد و تحريم كارآمد نيست افزود: آنها بايد به اين نتيجه برسند كه اين فشار نه تنها بر مردم بزرگ ايران بلكه بر هيچ كس كارآمدي ندارد.

ظريف گفت:‌ پرونده هسته اي ايران آزمون بسيار بزرگي براي غرب است.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا بناست نشست هاي آتي تنها در موضوع هسته اي متمركز باشد يا فراگيرتر خواهد بود؟ افزود: موضوع گروه 3+3، هسته اي است البته موضوع هسته اي امتحان بسيار بزرگي براي غرب است كه نشان دهد كه آيا آنها در حل آن جدي هستند يا اينكه بيشتر گرفتار فشارهاي داخلي و سياسي اند.

وي ادامه داد: اگر غربي ها جدي باشند به سمت حل موضوع هسته اي پيش خواهيم رفت.

ظريف گفت: حل موضوع هسته اي مانع عمده اي را در روابط ايران برطرف مي كند و شايد هم قدري به كوتاه شدن اين ديوار بي اعتمادي كه در 34 سال گذشته ميان ايران و آمريكا و بسياري از كشورهاي غربي ايجاد شده است كمك كند.

وي افزود: نسبت به رفتار بسياري از كشورهاي غربي اعتمادي نداريم، به علت اينكه در اين چند ساله ديديم، بدون هيچ نشانه اي مبني بر انحراف كشورمان از برنامه صلح آميز هسته اي، ايران را بي جهت زير فشارهاي غير معمول شوراي امنيت مي بردند و اين موجب بي اعتمادي است و بايد اين بي اعتمادي ما را حل كنند.

وزير امور خارجه گفت: رسيدن به راه حل مورد قبول ايران، با شناسايي حقوق ايران به نفع خود آنها نيز هست چون نمي توانند توانمندي ما را فراموش كنند و به نفع آنهاست اين توانمندي را شناسايي كنند و ما بر اساس آن پيش برويم در اين شرايط زمينه براي نوع ديگري از روابط با غرب فراهم خواهد شد.

مجري برنامه از وزير امور خارجه كشورمان پرسيد رئيس جمهور در مجمع سازمان ملل تاكيد كرد خواهان شنيدن صداي واحد از آمريكا هستيم اما به نظر مي رسد حتي در دولت آمريكا و در سطح رييس جمهور صداي واحدي شنيده نمي شود و با هم اختلاف نظر دارند و هر كدام از آنها حرفي را مي زنند و مدام تغيير موضع مي دهند؟

ظريف گفت: بايد كاري كنيم اين شكاف ها ميان تندروها و واقع گرايان بيشتر شود و نبايد كاري كنيم كه آنها به هم نزديك شوند.

وي افزود: تندروها فكر مي كنند با فشار و تهديد مي توانند حرف خود را پيش ببرند.

وزير امور خارجه ادامه داد: لذا هر چه اختلافات ميان تندروها و واقع گرايان در آمريكا گسترده تر شود شايد آمريكا بهتر بتواند منافع خود را پيش ببرد و مانع اين شود كه سياستش توسط گروه خاص به او ديكته شود.

ظريف گفت: نكته مهم در اين ميان چند صدايي بودن هم جامعه و هم دولت آمريكاست كه حتما صداي واحد نيست.

وي افزود: بعد از موضع گيري آقاي اوباما در جلسه مشترك با نتانياهو، فوري موضع گيري كردم كه شما با اين حركت جلب اعتماد نمي كنيد و با تهديد و تحريم مردم ايران هم نمي توانيد به مردم ايران احترام بگذاريد.

ظريف گفت: اين با اعلام شما كه سياست با مردم ايران مبتني بر احترام متقابل است مغايرت دارد و ما اين را اعلام كرديم.

وي افزود: نكته اي كه قابل توجه است اينكه اين هراس انگاري و هراس افكني نتانياهو نخ نما شده است.

ظريف گفت : در مصاحبه خود با اي بي سي امريكا نيز اشاره كردم كه نتانياهو از سال 91 ميلادي يعني از 22 سال پيش مي گويد ايران شش ماه ديگر سلاح هسته اي دارد خوب بايد يكي اين را به مردم بگويد و با زباني هم بگويد كه مردم آمريكا بفهمند كه يكي سر شما را كلاه مي گذارد و 22 سال است سياست هاي تجاوزكارانه نقض حقوق بشر و سركوب مردم فلسطين را با دروغ مي خواهند جبران كنند و بايد جلوي آن را گرفت.

وزير امور خارجه گفت: اين دروغ نتانياهوست كه مي گويد ايران چندماه ديگر به بمب هسته اي دست مي يابد اما به جاي شش ماه 60 سال هم صبر كنيد ايران در پي سلاح هسته اي نيست و سياست و امنيت، ديدگاه و اعتقادش مخالف سلاح هسته اي است.

وي افزود: بر اين اساس است كه در واقع دروغ گويي وي افشا مي شود، نتانياهو بايد منزوي شود و به عنوان جمهوري اسلامي ايران نبايد اجازه دهيم كه وي بتواند مظلوم نمايي كند و از اين طريق بتواند سياست هاي خود را به دنيا تحميل و از دنيا باج گيري كند و نبايد اجازه دهيم كه نيانياهو دستور كار مذاكرات هسته اي ما را تعيين كند.

ظريف گفت: رژيم صهيونستي بزرگترين تهديد هسته اي براي دنياست و لااقل 200 كلاهك هسته اي دارد و برنامه مخفي سلاح هاي هسته اي داشته است.

وزير امور خارجه افزود: چطور مي توان به اين رژپم اجازه داد كه مدعي جهان عاري از سلاح هسته اي و برنامه هسته اي ايران باشد اينها بايد با لحن مناسب و استدلال خوب و منطق قوي كه مشخصه بارز جامعه ايران است به دنيا نشان داده شود .

وزير امور خارجه گفت : اكنون وقت آن است كه از آژانس بين المللي انرژي اتمي به عنوان ابزار اعتماد ساز استفاده كنند نه ابزار فشار.

محمد جواد ظريف در ادامه سخنانش در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبكه دو سيما در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه با توجه به سه تكه كردن موضوع هسته اي ايران در شوراي امنيت ، در گروه 3+3 و ديگري در آژانس بين المللي انرژي اتمي چه نقطه وصلي ميان اين سه مكان مي توان پيدا كرد؟ افزود: گروه كشورهاي 3+3 ادعا مي كند كه از طرف شوراي امنيت مذاكره مي كند و ما 3+3 را به رسميت مي شناسيم اما آنها بايد مشكل خود را با شوراي امنيت حل كنند.

وي گفت: در مورد نقش آژانس بين المللي انرژي اتمي هم بايد بگويم اين نقش، ايجاد اطمينان بوده است و آژانس مي تواند اعتماد سازي كند كه برنامه هسته اي ما صرفا صلح آميز است.

ظريف افزود: مقررات بين المللي هم در اين زمينه وجود دارد و نياز نداريم ابزار جديدي را براي اطمينان سازي كشف كنيم و كشورها بايد فشار بر آژانس را به عنوان ابزار بهانه تراش كنار بگذارند.

وي با تاكيد بر اينكه از آژانس بايد به عنوان ابزار اعتماد ساز استفاده كرد گفت: آمادگي داريم در چنين چارچوبي با آژانس همكاري كنيم و اميدواريم آژانس با ديدگاه رسيدن به راه حل وارد بحث شود.

ظريف افزود: برنامه نظامي نداريم و برنامه ما كاملا قابل پيشبرد است و اين امكان را داريم و در دو مسير، يكي ايجاد اطمينان از برنامه هاي موجودمان و ديگري پاسخ به سوالهاي منطقي آنها درباره گذشته حركت كنيم اما اين دو مسير نبايد گروگان ديگري شوند و اين ها بايد باهم پيش روند و به نتيجه برسند.

وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه غرب بايد چه اقدامي كند تا بتواند بي اعتمادي 60 ساله مردم ايران را برطرف كند افزود : آنها نيازمند تغيير ديدگاه هستند و اين حركت نخست براي آغاز روند بازسازي اعتماد است.

ظريف افزود: اعتماد مردم ايران به آمريكا بيش از 60 سال به انحاي مختلف خدشه دار شده است و اين اعتماد در 8 سال گذشته هم با فشار غير عادلانه اي كه بر مردم تحميل كردند به طور كامل از بين رفت.

وي گفت: اين بي اعتمادي بر طرف نمي شود جز اينكه آنها شروع خوبي داشته باشند.

وزير امور خارجه ادامه داد: بايد ببينيم چگونه آمريكا و غربي ها تمايل دارند روي موضوع هسته اي بر اساس واقعيات هسته اي حركت كنند نه بر اساس فشارهاي گروه فشار صهيونيستي.

ظريف در پايان سخنانش گفت: اگر كارمان را به خدا تفويض كنيم ما را در پيشبرد كارها هدايت مي كند.

وي با اشاره به آيه "اليس الله بكاف عبده" افزود: در همه دوران هاي زندگي احساس كردم كه اگر اين باور در ما استوار باشد خداوند براي ما بس است.

وزير امور خارجه گفت: اينكه رؤساي دو هيئت ايراني و آمريكايي با هم ملاقات كردند اتفاق جديدي نبود و قبلا نيز اين اتفاق افتاده بود.

مجري در ادامه برنامه گفتگوي ويژه خبري شبكه دو سيما خطاب به آقاي ظريف با بيان اينكه شما نخستين وزير امور خارجه كشورمان هستيد كه در سي سال گذشته در جريان نشست 1+5 و 3+3 با وزير امور خارجه آمريكا صحبت كرديد، پرسيد: آقاي كري در گوشتان گفت كه با هم يك جلسه دو جانبه داشته باشيد؛ نخستين جملاتي كه شما و آقاي كري در آن جلسه دو جانبه گفتيد چه بود؟

محمد جواد ظريف پاسخ داد: اين نخستين ملاقات دو جانبه ايران و آمريكا در كنار جلسات 3+3 و 1+5 نبود بلكه آقاي دكتر جليلي نيز با آقاي برنز كه معاون سياسي بود و اكنون خانم شرمن جاي وي معاون سياسي شده و برنز قائم مقام وزارت خارجه است ديدار و چند بار نيز همديگر را ملاقات كردند.

وي افزود: در آن موقع رييس هيئت ايراني آقاي جليلي و رييس هيأت امريكايي نيز آقاي بنز بود.

ظريف گفت: تنها تفاوت اين بار با دفعات قبل اين بود كه رييس هيئت آمريكايي در سطح وزير بود و جلسه، جلسه وزرا بود و اينكه رؤساي دو هيئت با هم ملاقات كردند اتفاق جديدي نبود و قبلاً نيز اين اتفاق افتاده بود و در جلسات بين المللي نيز طبيعي است.

وي افزود: وزراي ديگر حاضر در اين جلسه را ديده بودم يعني وزراي خارجه روسيه و چين را در بيشكك ملاقات كرده بودم و ملاقات با چين در حد سران و وزير خارجه بود و با لاوروف وزير امور خارجه روسيه نيز كه از دوستان قديمي بنده است در نيويورك مفصل با هم ملاقات كرديم.

وي ادامه داد: لذا همه اينها را ديده بوديم و با آن سه تاي ديگر نيز تك به تك ملاقات و درباره بحث هسته اي صحبت كرده بوديم و تنها كسي كه مانده بود رييس هيئت امريكايي بود كه اين بار كري وزير امور خارجه بود.

وزير امور خارجه كشورمان گفت: وي درخواست كرد كه مي شود ما يك گفت و گوي مختصري با هم داشته باشيم و ما نيز گفتگوي مختصر را در همان جا انجام داديم.

وي افزود: شوراي امنيت سالن بزرگي دارد كه در آن جلسات رسمي برگزار مي شود و اتاق هاي كوچكي در كنار آن وجود دارد كه طي بازسازي ساختمان سازمان ملل تأسيس شده است كه در اين اتاق ها مذاكرات غيررسمي هيئتهاي اعضاي شوراي امنيت انجام مي شود.

وي ادامه داد: آقاي كري خواست ما را ببيند كه ما در راهروي منتهي اين اتاق به سالن شوراي امنيت نشستيم و با هم صحبت كرديم و نخستين صحبتي كه مطرح شد بي اعتمادي بود و اينكه بي اعتمادي ريشه داري وجود دارد و بايد با اين بي اعتمادي برخورد شود.

وزير امور خارجه افزود جالب بود كه آقاي كري نيز اين را پذيرفت و تنها درباره سال آن اختلاف نظر بود كه وي تصور مي كرد حدود 40 سال است كه پس از بررسي هايش مشخص شد 34 سال از انقلاب مي گذرد و اين اختلاف نظر و بي اعتمادي به ويژه از سوي مردم ايران نسبت به آمريكا وجود دارد.

وي ادامه داد: اين مباحث شروع شد و بقيه مباحث نيز بيشتر تكرار مواضعاتي بود كه در جلسه عمومي مطرح شده بود و آنقدر نيز طول نكشيد كه وارد مذاكره شديم و در واقع اعلام از طرف وي كه همين نيز در تلفني كه آقاي اوباما به آقاي دكتر روحاني زد مطرح شد، اينكه دولت آمريكا متعهد است به اينكه اين كار را پيش ببرد.

ظريف گفت: مي خواستند در اين بحث خصوصي به بنده اطمينان دهند كه ما جدي هستيم و مي خواهيم به راه حل و نتيجه برسيم و اين نتيجه را مي خواهيم در دوران كوتاهي بدست بياوريم و حرفهاي مشابهي را پس از آن گفتگو در مصاحبه ها مطرح كردند.

وزير امور خارجه در ادامه گفت: نتانياهو به منزوي ترين شركت كننده مجمع عمومي سازمان ملل تبديل شد.

محمد جواد ظريف در پاسخ به سوالي درباره ديدگاه‌هاي جنگ طلبانه نتانياهو افزود: جاي تاسف است كه فشار لابي صهيونيستي در آمريكا اين اوضاع را ايجاد كرده است اما ما جرات مي كنيم پشت ميكروفون روشن حرفهايمان را مي زنيم چرا كه به حرفمان اعتقاد داريم.

وي گفت: نه تنها حناي نتانياهو ديگر براي دنيا رنگ ندارد بلكه داخل سرزمين اشغالي هم به او انتقاد مي كنند.

ظريف افزود: اين در واقع نشان دهنده اعتماد به نفس و خودباوري ماست كه توانسته ايم آنچه را كه ديگران خصوصي مي گويند و جرات نمي كنند علني بگويند به حمد خدا با توان و جرات مي گوييم و تاثير گذار هم هستيم.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه بر اساس بازي برد - برد، برد براي ايران و برد براي آمريكا و 5 كشور ديگر چگونه است؟ افزود: به نظر بنده و بر اساس شرايط بين المللي بازي برد - باخت توهم است و ديگر به قصد ايجاد فشار، محروم سازي ديگران و منزوي كردن بازيگران جدي صحنه بين المللي نمي توان وارد صحنه شد و اگر اين گونه وارد شوند نتيجه بازي باخت - باخت است.

ظريف گفت: اگر كسي در دنيا مي توانست به قيمت نا امني ديگران، امن باشد حتما آمريكا بود اما اين كشور با اينكه بزرگترين قدرت نظامي جهان است و ميزان هزينه هاي تسليحاتي اش معادل هزينه تسليحاتي كل كشورهاست با وقوع 11 سپتامبر احساس نا امني در چهره مردم آمريكا نمايان شد.

وي با طرح اين سوال كه در دنياي ناامن، آمريكا چگونه مي تواند امن باشد؟ گفت: در دنياي فقير هيچ كشوري نمي تواند با خيال راحت در رفاه زندگي كند.

وزير امور خارجه افزود: اكنون مرزها كاهش يافته است و نمي شود در دنيا بازي برد - باخت مطرح كرد و اگر آنها مي توانستند با فشار بر ايران 10 سال پيش كاري مي كردند كه ايران سانتريفيوژي نداشته باشد.

ظريف گفت: اگرچه به ما فشار وارد كردند و تحريم ها بر معيشت مردم تاثير منفي گذاشت اما به عنوان دولت حداكثر تلاشمان را به كار مي بريم تا اين فشارهاي غير عادلانه از دوش ما برداشته شود.

وي افزود: آنها با اين فشارها چيزي به دست نياوردند و بايد به بازي ديگري وارد شوند.

ظريف گفت: هدف ما اين است كه به انرژي صلح آميز هسته اي و از جمله غني سازي در داخل خاك ايران دست يابيم و هدف آنها اين است كه برنامه هسته اي ايران هميشه صلح آميز بماند و بايد با روشي پيش برويم كه اين دو هدف به دست آيد.

وزير امور خارجه افزود: اين دو هدف در يك هدف خلاصه مي شود يعني تنها راه حصول اطمينان از اينكه برنامه غني سازي ايران صلح آميز باشد اين است كه اين برنامه به رسميت شناخته و با شفافيت كامل اجرا شود و اين به معناي برد - برد است.

ظريف با اشاره به اينكه فعلا بازي را بر اساس اهداف اعلامي پي مي گيريم، گفت: بازيگران به اهداف اعلاميشان نرسيده اند لذا بازي باخت - باخت بود و از اين پس بازيگران مي توانند به اهداف اعلاميشان برسند.

وزير امور خارجه ادامه داد: آنها اين توهم را كنار بگذارند چرا كه امنيت و ناامني و همچنين فقر و رفاه در كنار هم قابل تداوم نيست و بدانند كه تحريم ملت ايران به ضرر خودشان است.

ظريف افزود: آنها بايد ديدگاههايشان را عوض كنند و ما به عنوان ايران اسلامي پيام آور تغيير نگاه هستيم.

وي گفت: اينكه آقاي روحاني مي گويد كه بايد دنيا را در مقابل خشونت متحد كنيم يعني بازي برد - برد.

ظريف افزود: 85 درصد جنگ هاي دنيا در قرن بيستم منجر به شكست آغاز گر جنگ شده است.

وي گفت: اگر آمريكا نتوانست در سوريه از جنگ استفاده كند به اين علت بود كه مردم آمريكا جنگ را كنار گذاشته اند.

وزير امور خارجه در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران در نشست ژنو طرح جديدي را ارائه خواهد كرد؟ افزود: ديدگاه‌هايمان را در جلسه نيويورك مطرح كرديم و در ژنو ادامه مي‌دهيم.

وي در پاسخ به پرسش ديگر درباره سخنان اشتون كه گفته بود ما طرح خود را داده ايم و منتظر پاسخ ايران هستيم، گفت: گفتيم كه آن طرح به تاريخ پيوست و بايد با ديدگاه جديدي وارد بحث شوند.

ظريف گفت: از نظر ما سطح مذاكرات درحد وزراست و اينكه در ژنو در چه سطحي شركت كنند ما مذاكرات را در همان سطح ادامه مي دهيم البته بنده و خانم اشتون در مذاكرات شركت مي كنيم و هدف ما رسيدن به فهم مشترك در اين مذاكرات است.

وزير امور خارجه گفت: امنيت جمهوري اسلامي از حضور شگفت انگيز و حماسي در انتخابات، آرمان‌ها و سياست مستقلمان ناشي مي شود.

ظريف در پاسخ به اين پرسش كه پيام جمهوري اسلامي ايران در نشست مجمع شصت و هشتم سازمان ملل متحد چه بود، افزود: پيام ما اين بود كه به عنوان نمايندگان مردم ايران كه 73 درصدشان به پاي صندوق هاي راي آمدند و از طريق اين صندوق ها با انتخاب هوشمندانه فردي انقلابي را انتخاب كردند تا به عنوان نماينده يك تفكر جدي و اصيل انقلاب اسلامي بتواند گفتمان اصيل انقلاب اسلامي را ارائه كند.

وي افزود: اين موضوع خودباوري بي نظيري را براي كارگزاران جمهوري اسلامي در سياست خارجي ايجاد مي كند و اين خودباوري را در آنجا نشان داديم كه بر اين باوريم كه جمهوري اسلامي از حمايت مردمش برخوردار است و مباني قدرت دارد.

ظريف ادامه داد: مباني قدرت را در توپ و تانك نمي بينم بلكه آن را در استقلال و حرف ايران مي بينم كه حرف جهاني براي گفتن دارد.

وزير امور خارجه افزود: با اين مباني قدرتش آنقدر به خود باور و اعتماد به نقس دارد كه با بزرگترين قدرت ها پاي ميز مذاكره حضور مي يابد و ذره اي از مواضع خود كوتاه نمي آيد و در پايان جلسه نيز همه شركت كنندگان بگويند جلسه بسيار خوب و مثبتي بود.

ظريف گفت: دوست دارم همه مطالبي را كه بنده در آن جلسه به نمايندگي از طرف مردم ايران مطرح كردم منتشر كنيد و ببينيد چه گفتيم كه همه فكر كردند ايران با برخورد مثبت آمده است.

وزير امور خارجه افزود: بحث خود را با گذشتن از حقوق مردم ايران شروع نكردم بلكه با اين شروع كردم كه من با شما در اينجا مذاكره مي كنم در حالي كه اعتقاد دارم ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت و تصويب قطعنامه ها و تحريم هاي شوراي امنيت غير قانوني و تحريم هاي يك جانبه غير انساني و غير موثر است.

ظريف گفت: با اين بحث ها مذاكره را شروع كرديم اما براي نشان دادن انعطاف وآمادگي خود براي مذاكره مي خواهيم به شما نشان دهيم خواهان دست يافتن به سلاح هسته اي نيستيم و منافع خود را در آن نمي دانيم و ديدگاهها، آرمانها و امنيت ملي ما با سلاح هسته اي مغايرت دارد.

وي ادامه داد: در اين مسير آمادگي داريم كه اقدام كنيم ضمن اينكه معتقديم تنها از مسير احترام شما به حقوق ماست كه مي توانيد مطمئن شويد كه در پي سلاح هسته اي نيستيم و نمي توانيد با فشار آوردن به مردم ايران و يا با تهديد مردم ايران و تحريم به اين خواسته خود برسيد.

وزير امور خارجه گفت: اين خواست شما كه ايران سلاح هسته اي نداشته باشد خواست ما نيز هست زيرا كشوري هستيم كه قرباني سلاح كشتار جمعي هستيم و مانند شما هيچ وقت از سلاح هسته اي استفاده نكرديم و معتقد نيستيم كه سلاح هسته اي براي كسي امنيت مي آورد و سلاح هاي هسته اي در زرادخانه هاي خود نداريم.

وي ادامه داد: همچنين بر اين باور نيستيم كه كشوري اگر بتواند صدها بار خود و بقيه دنيا را با سلاح غير انساني نابود كند اين براي خود و ديگران امنيت مي آورد بلكه عين ديوانگي است.

ظريف گفت: همانطور كه مي دانيد مخفف آنچه كه امنيت هسته اي را ايجاد مي كند به انگليسي مَد(mad ) به معني "ديوانه" مي شود و واقعا اين ديدگاه ديوانگي محض است كه شما فكر مي كنيد امنيت از اينجا حاصل مي شود كه بتوانيد به طرف مقابل اطمينان بدهيد كه اگر عليه شما سلاح هسته اي استفاده كرد هم خودش نابود مي شود و هم بقيه دنيا نابود مي شود.

وي افزود: اين چه امنيتي است، مي خواستيم به اين افراد نشان دهيم كه مواضعمان بر اين است كه امنيت خود را از مردممان مي گيريم.

وزير امور خارجه اضافه كرد: براي اينكه اين را بگوييم نيازي نداريم به كسي امتياز دهيم تنها بايد بتوانيم كه بهانه ها را از دست بدخواهانمان بگيريم تا بتوانيم سياست ها را پيش ببريم.

وزير امور خارجه گفت: براي ملاقات با مسئولان ايراني در اجلاس امسال سازمان ملل رقابت بود.

وي همچنين افزود: در اين سفر به قدري درخواست ملاقات با ما زياد بود كه در روزهاي آخر مجبور شدم چندين سفير را با هم ملاقات كنم كه تصور نشود مي خواهيم با برخي وزراي خارجه ملاقات نكنيم و تفاوت در ديدگاه ايجاد شده است.

وي گفت: نكته قابل توجه اين است كه آنها در همه اين ملاقات ها دوست داشتند شنونده باشند و معمولاً در ملاقات هاي قبل آنها بيشتر صحبت و به قول خودشان نصيحت مي كردند اما اين بار مي خواستند شنونده باشند و به قدري صحبت مي كردم كه هنوز صدايم در نمي آيد.

وزير امور خارجه افزود: واقعاً همه كشورها دوست داشتند ايران را ببينند و با نمايندگان مردم ايران صحبت كنند و اين همان حماسه سياسي است كه مقام معظم رهبري به خوبي هدايت فرمودند و نتيجه اش را در اين اجلاس كه با حضور شگفت انگيز و هوشمندانه مردم در انتخابات 24 خرداد شاهد بوديم شكل گرفت.

وي گفت: رژيم صهيونيستي و حاميانش چند صد ميليون دلار هزينه كرده بودند تا عليه جمهوري اسلامي ايران آنچه مي خواهند تصويرسازي كنند و در اين سفر همه اين موارد فرو پاشيد.

وي گفت: آقاي روحاني مواضع بسيار محكمي در سخنراني اش داشت و تا حالا كمتر كسي در صحن مجمع عمومي سازمان ملل، سياست هاي عليه مردم فلسطين را با آپارتايد مقايسه كرده است اما ديديد كه اين كار را كرديم.

ظريف ادامه داد: در اين سفر از فلسطينيان بيشترين حمايت را كرديم اما اجازه نداديم نمايندگان رژيم صهيونيستي بتوانند با مظلوم نمايي، تعدادي از هيئتها را همراه خود به بيرون بكشند.

وزير امور خارجه گفت: اين روشي بود كه در اين اجلاس بكار برديم و رييس جمهور با توجه به عنايت ويژه اي كه به مسائل سياست خارجي داشت اين روش را انتخاب كرد و ما هم در خدمت وي برنامه ريزي و طراحي كرديم.

ظريف گفت: به لطف خدا شاهد اجلاس بسيار خوبي براي ايران و اجلاس بدي براي نتانياهو بوديم.

وزير امور خارجه گفت: نتانياهو صبر كرد تا روز آخر بيايد تا شايد بتواند مقداري جبران كند اما با مخالفت رسانه هاي داخلي سرزمين هاي اشغالي مواجه شد و حتي در "نيويورك تايمز" نوشتند كه اين روشها نخ نما شده است و تيتري با اين عنوان منتشر كردند كه "آقاي نتانياهو ول كن راههاي گذشته را".

ظريف افزود: نتانياهو به جاي اينكه بيايد درباره جناياتش عليه مردم فلسطين پاسخگو باشد ، تلاش داشت موضوع را به سمت ايران منحرف و عليه ايران فضاسازي كند اما امسال نتوانست و همه گفتند كه نتانياهو گرفتار شده است كه چگونه با مشكلات خودش كنار بيايد.

دوشنبه 18 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن