تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش بختى تبديل و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804613857




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيا سفر فرداي وزير خارجه روسيه آغازگر ابعاد تازه روابط ايران و اين كشور خواهد بود؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: آيا سفر فرداي وزير خارجه روسيه آغازگر ابعاد تازه روابط ايران و اين كشور خواهد بود؟
وزير امور خارجه‌ روسيه فردا براي گفتگو درباره موضوعات مختلف به ايران سفر مي‌كند.
به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، "سرگئي‌ لاوروف‌" وزير امور خارجه‌ اين كشور فردا براي گفتگو درباره موضوعات مختلف به ايران سفر مي‌كند.

در همين راستا سايت النشره‌ به نقل از لاوروف‌ نوشت كه توافق ژنو براي فراهم كردن مقدمات برگزاري كنفرانس ژنو 2 درخصوص‌ حل بحران سوريه مفيد است.

وي گفت: علاوه بر نكات مثبت متعددي كه در اين توافقنامه وجود دارد، اميدوارم كه يكي از اين نكات مثبت با پيوستن ايران به ما و تلاش سازنده براي برگزاري كنفرانس ژنو2، به تلاش براي حل مساله سوريه بيانجامد.

از سوي ديگر روسيه براي جلوگيري از استقرار سپر دفاع موشكي در اروپاي شرقي كه تا پيش از اين توجيهي به‌ غير از مقابله با استفاده احتمالي ايران از سلاح اتمي نداشت، از اجرايي شدن كامل توافقات ژنو حمايت مي‌كند.

لاوروف‌ بعد از نشست مشترك ناتو در بروكسل در گفتگو با خبرنگاران گفت: روسيه بر اين اعتقاد است كه بعد از توافق هسته‌اي ژنو و هموار شدن مسير حل‌و‌ فصل نهايي مناقشه‌ هسته‌اي غرب با ايران، دليلي وجود ندارد كه ناتو بخواهد پدافند‌ موشكي خود را در اروپا مستقر كند.

وي افزود: اگر توافق با ايران به صورت كامل به اجرا گذاشته شود، ديگر هيچ دليلي براي استقرار يك پدافند‌ موشكي ناتو در اروپا وجود نخواهد داشت.

‌با توجه به قرار گرفتن در آستانه نشست ژنو2 كه براي حل بحران سوريه برگزار مي‌شود، و همچنين توجه به اين امر كه لاوروف‌ به استثناي سفر اخيرش به تهران كه سال گذشته به منظور بررسي موضوع افغانستان انجام گرفت، سفري به ايران نداشته است، آمدن وي به تهران اهميت مضاعفي‌ مي‌يابد.

ايران و روسيه به دليل داشتن مواضع نزديك به هم در خصوص مسائل منطقه‌اي مي‌توانند سطح همكاري‌هاي خود را در زمينه حل مسائل مربوط به خاورميانه، آسياي مركزي و قفقاز ارتقاء دهند.

از اين رو روابط ايران و روسيه داراي ويژگي‌هايي است كه اين وي‍ژگي‌ها با توجه به تحولات دائمي منطقه و پيش‌بيني حوادث در آينده دائما در حال تغيير است.

از نگاه روسيه ايران تاثير بسزايي در تحولات جهان اسلام دارد و همكاري با اين كشور مي‌تواند موازنه لازم براي روسيه در محيط پيراموني آن كه توسط كشورهاي اسلامي احاطه شده، به وجود آورد.

علاوه بر آن دستاوردهاي كلان مالي كه روسيه از همكاري‌هاي اقتصادي‌اش با ايران به دست آورده چيزي نيست كه مسكو بتواند به راحتي از كنار آن بگذرد يا ناديده بگيرد.

مهم‌ترين اين همكاري‌ها، پرونده مشترك هسته‌اي است كه مهم‌ترين پروژه اقتصادي و تجاري مشترك دو كشور محسوب مي‌شود.

مسكو بارها تاكيد كرده است كه با دادن سوخت هسته‌اي مورد نياز ايران كاملا موافق است و قطعا انرژي مورد نياز نيروگاه‌هاي هسته‌اي ايران را تامين خواهد كرد و اين موضوع به هيچ وجه به معناي زير پا گذاشتن معاهده‌ منع گسترش تسليحات هسته‌اي نيست.

مسئله درياي خزر از ديگر عوامل روابط ميان دو كشور است كه البته كشورهاي همسايه درياي خزر كه شامل روسيه، قزاقستان، آذربايجان، تركمنستان‌ و ايران مي‌شود به رغم مذاكرات 20 ساله‌شان، همچنان بر سر تقسيم بستر و آب درياي خزر با يكديگر اختلاف دارند.

"مدودف‌" نخست وزير روسيه، در نشست كشورهاي همسايه درياي خزر در باكو در نوامبر 2010 تاكيد كرد: اگر كشورهاي همسايه درياي خزر نتوانند اختلاف‌هاي موجود را حل كنند، بر تمامي آنها لازم است كه به معاهده‌ امضا شده ميان مسكو و تهران در سال 1921 پايبند باشند.

"سياست‌ نگاه به شرق‌" يكي از مفاهيم تكراري سال‌هاي اخير بوده، دولت سابق كشورمان، اين سياست را يكي از محورهاي سياست خارجي خود قرار داد و به همين دليل روابط با چين و روسيه در اين دوره معنايي ديگر يافت.

در سال‌هاي گذشته ما شاهد حاكم شدن نگرش‌هايي در سياست خارجي ايران، در ارزيابي ملاحظات و اهداف و منافع بازيگران شرقي، به ويژه در چارچوب اجراي سياست نگاه به شرق بوده‌ايم.

"دكتر روحاني "در نخستين سفر خارجي خود در قامت رئيس‌جمهور ايران براي شركت در نشست سران سازمان همكاري‌هاي شانگهاي‌ به بيشكك‌ پايتخت قرقيزستان‌ سفر كرد و با مقاماتي‌ از كشورهاي عضو به خصوص "ولاديمير‌ پوتين" رئيس جمهور روسيه ديدار كرد.

برخي معتقدند؛ در صورتي كه غرب بتواند روابطي سازنده و مبتني بر احترام متقابل در روابط بين خود و ايران را سامان دهد، آنگاه روس‌ها نيز ملاحظات بيشتري در تامين منافع جمهوري اسلامي ايران به خرج خواهند داد.

در همين راستا،"منصور حقيقت‌پور" عضو كميسيون امنيت ملي مجلس مي‌گويد: سفر سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه به ايران يك سفر كاري محسوب مي‌شود اما بايد دانست كه روسيه يكي از اعضاي 1+5 است پس بنابر تحليل بسياري از كارشناسان در ديدار وي از تهران بي‌ترديد مساله هسته‌اي ايران و توافق ژنو مورد بحث قرار مي‌گيرد.

بايد ادعا كرد روسيه از كشورهاي تاثيرگذار در گروه 1+5 و شوراي امنيت است؛ پس بي‌شك گفتگو با اين كشور مي‌تواند به حل پرونده هسته‌اي ايران كمك كند، در كنار مساله هسته‌اي با توجه به همسايگي ايران و روسيه يكي از دغدغه‌هاي اصلي دو كشور، گسترش روابط تجاري و اقتصادي است.

وي ادامه مي‌دهد: روسيه اكنون به دنبال برقراري يك راه تجاري مطمئن با ايران است اما مساله مهم‌تر توافق ايران با روسيه براي ساخت نيروگاه دوم در بوشهر است كه شايد مهم‌ترين دستاورد سفر لاوروف به تهران به حساب بيايد، بايد دانست كه در كنار هر سفر سياسي و ديپلماتيك يكسري قراردادهاي اقتصادي و تجاري منعقد مي‌شود كه دو طرف از مدت‌ها قبل بر سر انجام آنها مذاكرات خود را شروع كرده‌اند؛ همانطور كه در سفرهاي مشابه تجار و بازرگانان هم حضور دارند به طور مثال در سفر لاريجاني به عمان تعداد زيادي از تجار ايراني با ايشان همراه شدند تا از فرصت‌هاي اقتصادي پديد آمده به واسطه مذاكرات سياسي بهترين بهره را ببرند.

به گفته حقيقت‌پور، بي‌ترديد در كنار مسائل اقتصادي، تجاري و هسته‌اي به دليل همپوشاني منافع ايران و روسيه در منطقه خاورميانه درباره مسائل سوريه و مذاكرات ژنو2 بين مقامات سياسي دو كشور مذاكراتي صورت خواهد گرفت؛ سرگئي لاوروف در تهران سعي خواهد كرد تا درباره اتفاقات اخير در اوكراين و مسائل مورد علاقه و استراتژيك دو طرف صحبت كنند؛ دولت روسيه به دنبال اين است كه نظر ايران در تحولات كي‌يف را جويا شود تا براساس آن به تجزيه و تحليل درست از عملكرد آينده خود برسد؛ ايران و روسيه منافع مشترك و همپوشان زيادي دارند بنابراين سفر لاوروف وزير خارجه روسيه مي‌تواند پيامد نزديك شدن مواضع همسايه شمالي با ايران باشد.

از اين رو به نظر مي‌رسد سفر فرداي وزير امور خارجه روسيه آغازگر ابعاد تازه‌اي از روابط ايران و اين كشور باشد.

انتهاي پيام/

دوشنبه 18 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن