واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: "کتاب قانون"؛ بيگانهاي در ميان ما
فيلم تازه مازيار ميري شباهتي به فيلمهاي قبلياش ندارد، ما در اين فيلم با سيمايي تازه از فيلمسازي اجتماعي روبروئيم که هوشمندانه تصويرگر ناراستيها و کاستيهاي جامعه خود است. به گزارش خبرنگار مهر، "کتاب قانون" داستاني آشنا را روايت ميکند، نويسنده از کليشهها استفاده ميکند تا به روايتي غيرکليشهاي درباره بيگانهاي برسد که هر چه تلاش ميکند نميتواند در دل جامعه سنتي و باورهاي ناکارآمد و کهنهاش نفوذ کند، "کتاب قانون" قصه آشنايي يک کارمند ايراني با زني مسيحي و لبناني است، تا اينجا ماجرا ساده و تکراري است و همان طور که بيننده انتظار دارد، اين آشنايي به عشق ميانجامد.اما آنچه "کتاب قانون" را در مسيري خلاف عادت تماشاگر ايراني قرار ميدهد، فرجام اين عشق است. مواجهه زن (دارين حمسه) با خانواده رحمان (پرويز پرستويي) تصويري که ما از فرهنگ ايراني داريم ميشکند و ما را در برابر آئينهاي قرار ميدهد که زشتيهايمان را عيان ميکند، تصوير کاريکاتورگوني که ميري در فيلمش از تعصبها و باورهاي غلط اين جامعه در حال گذار ارائه ميدهد براي تماشاگر ملموس است.ميري در"کتاب قانون" سعي کرده در نوع شوخيها و طنز تجربهاي متفاوت با بيشتر کمديهاي سينماي ايران داشته باشد، فيلم شوخيهاي کلامي بسيار دارد که به دليل هوشمندي نويسنده (محمد رحمانيان) در طراحي آنها شيرين از کاردرآمده و تازگي دارد، موقعيتهاي کميک هم خلاقانه شکل گرفتهاند. "کتاب قانون" در مجموع فيلمي است که ميتواند بيننده را با خود همراه کند و البته آنهايي را که چندان از انتقاد خوششان نميآيد به اين نتيجه قطعي برساند که کارگردان و نويسنده همه آداب و عادات جامعه ايراني را به سخره گرفتهاند!مواجهه زن (دارين حمسه) با خانواده رحمان (پرويز پرستويي) تصويري که ما از فرهنگ ايراني داريم ميشکند و ما را در برابر آئينهاي قرار ميدهد که زشتيهايمان را عيان ميکند، تصوير کاريکاتورگوني که ميري در فيلمش از تعصبها و باورهاي غلط اين جامعه در حال گذار ارائه ميدهد براي تماشاگر ملموس است.* بازيگرانپرويز پرستويي پيش از اين در فيلم سينمايي "پاداش سکوت" با مازيار ميري همکاري کرده بود او در "کتاب قانون" پس از مدتها از قالب نقشهاي مثبت و جدي هميشگي فاصله گرفته است، پرستويي گزينه مناسبي براي بازي در نقش مردي ميانسال بوده که اولين مواجههاش با عشقي زميني زندگياش را دگرگون ميکند.مردي که در خانوادهاي سنتي و زير سايه زن سالاري پنهان شده و قدرت مبارزه با اين فضا را ندارد، حضور او به فيلم گرما داده به جز سکانس پاياني که مثل هميشه آب به چشم ميآورد و دلتنگياش را از دوري از عشق به نمايش ميگذارد، دارين حمسه که پيشتر در فيلم سينمايي "تولدي ديگر" نقشآفريني کرده انتخاب مناسبي براي اين نقش بوده و برخلاف بيشتر بازيگران عرب با استعداد است و با فضاي فيلم به خوبي همراه شده است.بازيگران نقشهاي فرعي هم به درستي انتخاب شدهاند، داود فتحعلي بيگي، نگار جواهريان، روشنک عجميان و مهرداد ضيايي حضوري قابل قبول در فيلم دارند، ميري به کارگرداني تبديل شده که بازيهاي فيلمهايش تاثيرگذار هستند و ميتوان انتظار داشت که بازيگران در فيلمهايش نقش آفريني متفاوتي با کارنامهشان داشته باشند. "کتاب قانون" در مجموع فيلمي است که ميتواند بيننده را با خود همراه کند و البته آنهايي را که چندان از انتقاد خوششان نميآيد به اين نتيجه قطعي برساند که کارگردان و نويسنده همه آداب و عادات جامعه ايراني را به سخره گرفتهاند!*امتيازهاي فيلمنام محمد رحمانيان نويسنده فيلمنامه "کتاب قانون" انتظارها از فيلمنامه را بالا ميبرد و فيلم ميتواند به اين انتظارها پاسخ مثبت بدهد، "کتاب قانون" مانند بيشتر نمايشنامههاي رحمانيان بعد انتقادي قوي دارد، طنز در آن عميق است و فقط براي سرگرمي و تفريح مخاطب نيست. همکاري ميري با رحمانيان باعث شده فيلم به يکي از بهترينهاي کارنامه اين فيلمساز تبديل شود.کارگرداني ميري در اين فيلم نشان دهنده توانايي و تسلط او بر ابزار است، آنهم در فضايي دور از فيلمهاي ديگر اين کارگردان، کارگرداني که پس از "قطعه ناتمام" و "به آهستگي" از فضاي هنري فاصله گرفته بود و در "پاداش سکوت" گرفتار شعارزدگي شده بود در "کتاب قانون" به سمت فضايي تازه و مفرح آمده، او بدون اين که حضور خود و توانايي تکنيکياش را به رخ بکشد به روايت ساده و بدون لکنت قصهاش توجه کرده است.زوج دارين حمسه و پرويز پرستويي و لوکيشنهاي چشمنواز لبنان از جذابيتهاي فيلم تازه اين کارگردان هستند، کارگرداني که با هر فيلم در مسيري تازه قرار ميگيرد و با هر فيلم پختهتر ميشود. مازيار ميري با "کتاب قانون" به مسيري جديد پا گذاشته است.تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 295]