تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصيبش مى‏گردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1847291729




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نفوذي و نگاهي تازه به سينماي دفاع مقدس از دريچه آزادگان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز يكشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، نفوذي ساخته مشترك مهدي فيوضي و احمد كاوري از اين دسته آثار است كه از زاويه تازه اي به دفاع مقدس نگريسته و از تكرار كليشه هاي كهنه خودداري ورزيده است. فيلم كه بر اساس زندگي واقعي يكي از آزادگان ايراني ساخته شده، درباره اسيري است كه پس از گذشت سالها به ميهن بازمي گردد و به جاي استقبالي گرم با بازجويي هاي مكرر ماموران و رفتار سرد خانواده اش روبه رو مي شود. در اين بخش، شخصيت اين آزاده كاملا مرموز جلوه مي كند و نويسندگان فيلمنامه اطلاعات درباره فريدون را به شيوه قطره چكاني به تماشاگران مي دهند. به مرور و با پيشرفت داستان اين رمزآلودي بيشتر مي شود و تماشاگر در مرز ميان بي گناهي يا گناهكار بودن فريدون سرگردان مي شود و هر لحظه به سويي مي رود. اين نكته كه به رمز اصلي موفقيت نفوذي تبديل شده؛ تعليق مناسبي به داستان بخشيده و با كمترين نوسان ممكن آن را به تصوير كشيده است. كاوري اين شخصيت را به دو نيمه متفاوت تقسيم كرده و وجوه متضاد او را به نمايش گذاشته است؛ بخش هاي مربوط به اردوگاه كه فريدون رفتاري بيروني و پرسروصدا داشته و اسيران ايراني او را فري كافر ملقب داده اند و بخش هاي مربوط به زمان حال كه فريدون در سكوت فرو رفته و به جاي كلام از چشمانش براي انتقال منظور استفاده مي كند. تعدد ماجراها و شخصيت ها در نفوذي به گونه اي است كه گاه با يكديگر تداخل پيدا مي كنند و از اثرگذاري آن مي كاهند. به عنوان مثال مي توان به شخصيت داريوش اشاره كرد كه با وجود نقشش در پيشبرد داستان، تاكيد زياد روي او اندكي از ريتم تند و پرشتاب فيلم كاسته است. با اين حال بخش عمده شخصيت هاي متعدد نفوذي پرداختي كاملا حرفه اي داشته و به حال خود رها نشده اند. نكته مهمي كه در پردازش آنان رعايت شده، خاكستري بودنشان نزد تماشاگر تا بخش پاياني فيلم است كه كيفيت ويژه اي به پيكره فيلم بخشيده است. فريدون به عنوان قهرمان داستان يكي از پيچيده ترين شخصيت هاي سينماي معاصر ايران است كه پيچيدگي هاي عجيب و در عين حال جذابي دارد و با نمونه هاي استاندارد خارجي اش برابري مي كند. در بخش هاي اوليه فيلم، شخصيت فريدون به گونه اي شكل گرفته كه انگ خيانت و جاسوسي به آن مي چسبد، در حالي كه در ادامه داستان اين قطعيت به شكي عميق تبديل و در نهايت به قضاوتي بشدت متفاوت ختم مي شود. اينگونه است كه تماشاگر براي نزديكي با او دچار مشكل نبوده و در پايان به احترامي عميق همراه با قدرشناسي مي رسد چرا كه بخشي از شقاوت جنگ را از طريق وي درك و لمس كرده است. در كنار فريدون بايد به شخصيت داريوش پرداخت كه ظلمي كه منافقين بر او روا داشته اند، قلب تماشاگران را به درد مي آورد و حس همدرديشان را برمي انگيزد. شخصيت بازپرس هم بسيار خوب و باورپذير از كار درآمده و مكمل خوبي براي فريدون به حساب مي آيد. موضوع مربوط به اردوگاه اشرف مقر منافقين در عراق كه از قابليت ساخت چندين فيلم مستقل برخوردار است، نقش مهمي در ماجراهاي فيلم دارد و بخوبي شقاوت و پليدي اين گروه را به تصوير كشيده است. شخصيت جورابچي به عنوان يكي از اعضاي همين گروه از پرداخت فوق العاده اي برخوردار بوده و در آخر فيلم تماشاگران را با اعترافات هولناكش (از جمله ريختن مواد مذاب در دهان فريدون) شوكه مي كند و تا مدتي ذهنشان را درگير خود مي سازد. در تاريخ سينماي ايران با كمتر فيلمي با دو كارگردان و يا بيشتر روبه روييم كه آن تعداد اندك هم مانند قصه هاي كيش از چند بخش (اپيزود) مجزا تشكيل شده است و هريك هويت به نسبت مستقلي دارند. در اين زمينه تنها كيوان علي محمدي و اميد بنكدار ركورددار ساخت فيلمي مشترك بوده اند كه بايد اينك نام كاوري و فيوضي را هم به آنها اضافه كرد. اين دو، در نفوذي بسيار يكدست عمل كرده و پيكره واحدي را با انديشه هايشان شكل داده اند، بي آنكه كار به دوپارگي دچار شود. از نقاط قوت كارشان بايد به بخش اردوگاه و فضاسازي موفق آن اشاره كرد كه از همخواني (ريتم) دروني مناسبي هم برخوردار است. اين دو در انتخاب بازيگران هم موفق عمل كرده و بازيگراني كاملا مناسب قالب نقش هايشان را برگزيده اند. امير جعفري در پرتو سابقه درخشانش در كارهاي كمدي، انتخاب جسورانه اي براي نقش فريدون بوده كه اندك لغزش او مي توانست كل كار را نابود كند. اما جعفري با درك صحيح نقش توانسته به جوهره آن دست يابد و نقشي ماندگار را خلق نمايد. كيفيت والاي كار او را هنگامي درمي يابيم كه نقش آفريني اش در نيمه اول فيلم را با بخش دوم آن مقايسه نماييم. جمشيد هاشم پور در نقش بازپرس و قاسم زارع در نقش جورابچي در كنار رامين راستاد در نقش داريوش و نسرين مقانلو به عنوان همسر فريدون بازي هاي درخشاني را ارائه كرده و تيم بسيار منسجم و جذابي را به وجود آورده كه نقش بسزايي در كيفيت والاي فيلم داشته اند. احمد كاوري و مهدي فيوضي در نفوذي كار مهمي را در مورد آزادگان سربلند كشور انجام داده و گوشه اي از رشادت هايشان را به تصوير كشيده اند بي آنكه فرم را بر محتوا ترجيح دهند. همين امر در كنار نقاط قوت بسيار فيلم، ما را به آينده اين دو فيلمساز اميدوار مي كند تا منتظر كارهاي بعدي شان بمانيم. از: محمد جليلوند فراهنگ**1983**1549




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 242]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن