تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829699613




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رهیافتی به شناخت دعا


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: رهیافتی به شناخت دعا
 شناخت دعا
درآیات قرآن کریم و احادیث معصومان (ع) بسیار به عقل سفارش شده و آن، حجت باطنی دانسته شده است. به راستی اگر آدمی از خرد خویش به شکل درست و منطقی بهره ببرد ، به بسیاری از حقایق دست خواهد یافت.اگر آدمی خود درنگ کند و در حقایق این جهان بیاندیشد ، بسیاری از باید و نباید ها ، پیش از آنکه آنها را از زبان آیات و روایات بشنود درست خواهید یافت و وجدان بیدار او، وی را به آن حقایق رهنمون خواهد شد. از جمله آن حقایق دعا کردن است. انسان باید در این دقیقه درنگ کند که دعا کرده درخواست از معبودی است که اگر بخواهد چیزی را به بنده خود بدهد، عطا خواهد کرد و کسی مانع نخواهد شد و اگر بخواهد که عطا نکند دیگر بار کسی نمی تواند همانند آن را عطا کند. از این رو به هدایت عقل درمیابیم که صرفا باید از خداوند بخواهیم و دست نیاز به سمت او دراز کنیم. این حقیقت شگرفت را امام علی (ع) از زبان پروردگارش نقل می کند آن حضرت می فرماید:« خداوند به بندگانش می فرماید: این نیازمندان رحمت من! شما را همواره نیازمند خود گردانیدم و داغ بندگی در هر وقتی را بر شما نهاده ام. پس در هر کاری که می آغازید و امید دارید آن را به پایان برسانید، و به مقصدش برسید، به من متوسل شوید؛ زیرا اگر من بخواهم که به شما بدهم هیچ کس نمی تواند مانع شما شود و اگر من بخواهم که به شما ندهم هیچ کس نمی تواند به شما بدهد. بنابراین من سزاوارترین کسی هستم که از او چیزی می خواهند و شایسته ترین کسی هستم که به او التماس می کنند».در این سخن ژرف نکات فراوانی وجود دارد از جمله آنکه بندگان باید به این نکته توجه کنند که از کسی چیزی بخواهد که کسی را یارای ایستادگی در برابر اراده او نباشد؛ چه اینکه شخصیت های زمینی گاه در برابر ایستادگی دیگران توان انجام دادن آن کار را ندارند و نمی توانند به راه اراده خود پای نهند.اما حضرت پروردگار چنین نیست و هیچ کسی نمی تواند در برابر اراده وی ایستادگی کند. از این رو چنانچه بنده صرفا دست نیاز به درگاه خدا بلند بکند و از دیگران چیزی نخواهد هیچ گاه دچار خسران نخواهد شد.این، در کلام امام صادق (ع) به روشنی وجود دارد:« سه چیز است که وجود آنها هیچ چیز زیان نمی رساند: دعا کردن در هنگام گرفتاری؛ آمرزش خواهی در هنگام گناه  با سپاس گزاری در هنگام نعمت». شاید در نگاه ساده، دعا کردن درخواست از پروردگار تعالی، امری عادی جلوه کند و میزان تاثیر آن در سرنوشت انسانها چندان به چشم نیاید؛ اما به واقع دعا نقش شگفتی در سرنوشت آدمی دارد و گاه باعث نجات فرد خواهد شد؛ صرف دعا کردن، نشان دهنده تواضع و فروتنی فرد در برابر آفریدگار خود است و همین، از ارزش والایی برخوردار است تا آنجا که اگر دو بنده ، هر دو در عمل یکسان باشند، گاه دعا کردن یکی باعث برتری وی بر دیگری خواهد شد. آنچه گفتیم در سخنی از رسول خدا (ص) چنین آمده است: « دو انسان که هر دو یکسان عمل کرده اند، وارد بهشت می شوند، اما یکی از آن دو، دیگری را برتر از خود می بیند.سپس می گوید: پروردگارا، از چه یکی ازدو دیگری را برتر از خود می بیند. پس می گوید: پروردگارا از چه رو او را برتری دادی ، در حالی که عمل هر دوی ما یکسان بوده است؟خداوند -تبارک و تعالی – می فرماید: او از من درخواست کرد و تو درخواست نکردی!» نوشته:جواد محمد زمانی                      تنظیم برای تبیان:مجید نقدی گروه حوزه علمیه





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 170]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن