تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836286869
روح خوشبختی گلگشتی در زندگی بانو امین اصفهانی
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
روح خوشبختی گلگشتی در زندگی بانو امین اصفهانی نويسنده:سید صادق سید نژادمنبع:دیدار آشنا شماره 37 اشاره :با ظهور خورشید اسلام، تحول بسیار بزرگی در نوع نگرش به حقایق عالم پدید آمد و نظام ارزشی جامعه بهطور كلی از بنیان تغییر یافت . از جملهی این تحولات، اصلاح و ارتقاء سطح بینش مردم در توجه به جایگاه زن و حقوق او بود . . . . علامه طباطبائی (ره) مینویسد: زنان در زمان جاهلیت از مزایای اجتماعی محروم بودند و از خود اراده نداشتند و كارشان برای دیگران بود . . . در سایر جوامع نیز زنها به صورت كنیز حاكمان و كارگران زحمت كش و بی مزد آنها در آمده بودند . . . (1) "گوستاولبون" فرانسوی نیز در این باره مینویسد: . . . اسلام وضع اجتماعی و شئونات زن را برخلاف پندارهای باطل برخی اروپاییان به مقدار بسیار زیادی بالا برده . . . پیش از آمدن اسلام مردها زن را موجودی متوسط میان حیوان و انسان میدانستند . . . . اسلام مقام زن را ارجمند ساخته و برتری داده است . . . اسلام نخستین دینی است كه اقدام به این كار كرد . (2) بسیاری از ملل پیشین چنین معتقد بودند كه عبادت زن در پیشگاه خداوند، مقبول نیست . رومیها و بعضی یونانیها اعتقاد داشتند كه اصولا زن دارای روح انسانی نیست . . . در این اواخر علمای مسیحی در این باره بحث میكردند و پس از مباحثههای بسیاری به این تصمیم رسیدند كه بگویند چون روح زن برزخی است، میان انسان و حیوان، جاویدان نیست جز روح مریم ( علیها السلام) (3) در هر حال با تصویری كه اسلام از زن ارائه كرد و جایگاهی كه برای او مشخص نمود، هر روز بیش از پیش، زمینهی پرورش زنان اندیشمند و با تقوای بزرگی در دامن جامعه اسلام فراهم گشت و هریك از آنان بهمانند ستارهای درخشان در آسمان فرهنگ اسلامی به تلالو و نور افشانی میپردازند . در راس همهی آنها بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا ( علیها السلام) قرار دارند كه نه تنها الگوی زنان مسلمان، بلكه حجت كاملهی الهی برای جامعهی بشریت است و لحظه لحظههای زندگیش درس انسانیت و بزرگواری میآموزد . همواره در طول تاریخ، بانوان پرهیز كار زیادی بودهاند كه با تاسی به شیر زنانی چون حضرت فاطمه ( علیها السلام) و حضرت زینب ( علیها السلام) و . . . به گونهای عمل كردهاند كه سر آمد دورهی خود به حساب میآیند . از جملهی این بانوان كه در عصر ما زندگی میكردند، بانوی مجتهده خانم نصرت امین اصفهانی بودند . . . . زندگی علویه دانشور، سركار خانم امین از جمله بانوان باتقوا و سخت كوشی است كه در نتیجهی پیروی از آموزههای نورانی اسلام به مرتبهای از كمال و فضیلت دستیافت كه مؤسس حوزهی علمیهی قم مرحوم آیت الله شیخ عبدالكریم حائری دربارهی او نوشتند: «امیدوارم آن بانو در جاهایی كه گمان اجابت دعا میرود مرا از دعای خیر فراموش نكند، همان طور كه بنده ایشان را از دعای خیر فراموش نمیكنم» . وی در سال 1274 ش (برابر با 1308 ق) در اصفهان چشم به جهان گشود . آثار نبوغ و تیزهوشی از دوران كودكی در سیمایش نمایان بود . از چهار سالگی به فراگرفتن قرآن پرداخت . با این كه در پانزده سالگی ازدواج كرد، هرگز همسرداری و تربیت فرزندان، او را از تحصیل علم بازنداشت . در بیستسالگی به تحصیل ادبیات عرب و علوم دینی پرداخت و علی رغم تمام مشكلاتی كه در دوران ایشان برای تحصیل بانوان متدین وجود داشت، درچهل سالگی به دنبال سالها تلاش شبانه روزی به اخذ درجه اجتهاد نائل آمد . بانوی پرهیزگار، خانم نصرت امین، پس از پشتسر نهادن مدارج علمی در حضور استادانی چون شیخ ابوالقاسم زفرهای، حسین نظام الدین كچویی، سیدابوالقاسم دهكردی، میرزاعلی آقا شیرازی، میرسید علی نجف آبادی، از دو شخصیتبزرگوار شیخ محمد كاظم شیرازی و شیخ عبدالكریم حائری، مؤسس حوزهی علمیهی قم، اجازه اجتهاد دریافت كردند . در قسمتی از اجازه نامهی مرحوم آیت الله شیرازی در توصیف بانو امین چنین آمده است: «دختر مرحوم حاج سید محمد علی امین التجار اصفهانی كه بانویی بزرگوار، شریف، اصیل، عالم و فرزانه، برگزیدهی زنان زمان و مایهی شگفتی دورانش میباشد، از كسانی است كه مدت مدیدی از عمرش و زمان درازی از زندگیش را صرف تحصیل علم نموده است .» بانو امین از چهل سالگی تا پایان عمر به تالیف كتاب، تدریس و پاسخ گویی به پرسشهای دینی و تاسیس مؤسسات فرهنگی مشغول بودند . در این زمینه میتوان به تالیف بیش از سی عنوان كتاب اشاره كرد كه از جملهی آنهاستیك دوره تفسیر قرآن كریم در پانزده جلد تحت عنوان مخزن العرفان . تاسیس مدرسه علمیهای به نام مكتب فاطمه ( علیها السلام) كه بابیش از 600 تا 1000 شاگرد در سال 1346 آغاز كرد، از دیگر كارهای مهم فرهنگی بانو امین است كه در اوضاع بسیار سخت فرهنگی و سیاسی جامعه صورت گرفت و زمینه تحصیل بانوان علاقهمند به آموختن معارف اسلامی را فراهم ساخت . گذشته از این، تاسیس چند دبیرستان دخترانه و تربیتشاگردان برجسته كه هر یك همچون ستارهای درخشان در آسمان دانش به پرتو افكنی مشغول بودند، بخشی از فعالیتهای این اسوهی دانش و تقوا محسوب میشود . پس از یك عمر تدریس و تحقیق و تلاش فرهنگی سرانجام بانو نصرت امین، معروف به «بانوی ایرانی» در شب دوشنبه اول رمضان المبارك 1403 ق (مصادف با 23 خرداد 1362 ش) دار فانی را به سوی جهان ابدی ترك كردند . جنازهی مطهر ایشان در بقعهی خانوادگی خاندان امین در تخت فولاد اصفهان، به دنبال تشییع كم نظیر مردم دانش دوستبه خاك سپرده شد . فضیلتبانو امین از دوران كودكی علاقهی زیادی به آموختن داشتند . ایشان خود در این باره میگویند: «تقریبا از نه سالگی عشق خواندن و نوشتن درمن پیدا شده بود . هم بازیهایم به من ایراد میگرفتند كه چراتو نمیآیی بازی كنی، ولی من عشقم فقط درس بود» . درجای دیگر از استاد معروف خانم امین، آیت الله حاج میر سید علی نجف آبادی، در این باره نقل شده است: «روزی شنیدم فرزند ایشان فوت كرده، فكر كردم خانم دیگر درس را تعطیل خواهد كرد، ولی برعكس، دو روز بعد دیدم خدمت كار ایشان به سراغ من آمد و از من خواست كه برای تدریس به منزل ایشان بروم و من از این علاقهی او به تحصیل سختحیرت كردم و وقتی رفتم با كمال تعجب او را آمادهتر از همیشه دیدم» . (4) فرصتها بانو امین در زمینهی استفاده از فرصتهای عمر خود مینویسند: «من در كودكی و اوایل جوانی بسیار مایل و حریص به مطالعهی كتابهای علمی و گوش دادن به مواعظ دینی بودم و هرگاه نزدیكان من مشغول تفریح میشدند، من به مطالعهی علمی و گوش دادن به مواعظ دینی مشغول میشدم و آنها بیشتر اوقات به من اعتراض میكردند و میگفتند: چگونه تو مشغول مطالعه میشوی و تفریح را رها میكنی؟ این كار علاقه نیست; بلكه از بطالت و كسالت است و من به جهت اشتیاق شدیدی كه به مطالعه داشتم سخنان ناروا و استهزاهای آنان را تحمل میكردم وچنان خود را مییافتم كه گویا از امور لهو ومزخرف دنیا اعراض دارد و به اینها انس نمیگیرد; بلكه قلبم به چیز دیگری بستگی دارد . هرگاه از یك عالم یا واعظی چیزی از اوصاف حق تعالی میشنیدم، قلبم به سخن او میل مفرطی مینمود . گویا سر تاپاگوش میشدم» . (5) رنجخانم امین به مراتب بالایی از عرفان دستیافته بودند و تمام پیشامدها و گرفتاریهای را مایه امتحان و تهذیب نفس انسان میدانستند . یكی از فرزندان ایشان میگوید: «مرحوم والده متاسفانه در طول زندگی درد و رنج جسمی فراوان كشیدند . به یاد دارم كه پادرد خیلی شدیدی داشتند كه بر اثر آن گاهی مواقع فریادشان به آسمان بلند میشد . . . ولی یك كلمه حرفی كه بوی ناشكری بدهد، هرگز از ایشان شنیده نشد . روزی به ایشان گفتم: شماكه یك زن عالمهی موحد به تمام معنا هستید، چرا باید این قدر زجر و درد بكشید؟ ایشان در پاسخ فرمودند: صوفی نشود صافی تا در نكشد جامی . من باید خالص بشوم . اینها امتحان است، من باید امتحان بدهم» . (6) آثار اربعین الهاشمیه اربعین الهاشمیه اولین اثر قلمی بانو امین است . وی این كتاب را در سال 1315 ش در پنجاه سالگی به نگارش درآوردند . ایشان در آن به شرح و توضیح چهل حدیث از احادیث گران قدر اهل بیت ( علیهم السلام) میپردازند . كتاب سیر و سلوك این اثر همان گونه كه از نام آن معلوم استبه راه و روش سیر الی الله میپردازد . روش خوشبختی بانو امین این كتاب را در سال 1331 ش نگاشتهاند . مجموعهی مباحث این اثر بر مبنای اخلاق اسلامی و باهدف تبیین شیوههای درست نیل به كمال مطلوب و سعادت واقعی نوشته شده است . نفحات رحمانیه از آنجایی كه بانوی پرهیزكار، خانم نصرت امین (ره)، در طول زندگی بابركتش مشغول جهاد نفس بودند و با سلاح علم و عمل باخواهشهای نفسانی مبارزه میكردند، خداوند متعال نیز حجابها را از برابر قلب او برطرف ساخته، او را با حقایق نهان عالم آشنا ساخت . در حقیقت نفحات رحمانیه حكایتی از یافتههای عرفانی و واردات قلبی ایشان است . تفسیر مخزن العرفان یكی دیگر از آثار خانم مجتهده امین، تفسیر مخزن العرفان كه مشتمل بر پانزده جلد میباشد و تفسیر جامعی از قرآن كریم است . اخلاق كتاب اخلاق بانو امین، اقتباسی است از تهذیب الاخلاق وتطهیر الاعراقابن مسكویه . توضیح آن كه مؤلف پس از ترجمهی این كتاب دیدگاههای خود را به همراه توضیحاتی كه در نظر داشتهاند، بیان میكنند . جامع الشتات محتوای كتاب جامع الشتات بانو امین، عبارت است از پاسخهای مبسوط، و در عین حال متقن بانو نصرت امین (ره) به بخشی از سؤالهای عمیق فقهی و علمی و اعتقادی شماری از استادان و علمای فرزانهی حوزوی . معاد یا آخرین سیر بشر در كتاب معاد یاآخرین سیر بشر، بانو نصرت امین مباحث مربوط به معاد و سیر تكامل انسان را در قالب نه مقالهی علمی بررسی میكنند . مخزن الآلی فی فضائل مولی الموالی كتاب ارزشمند مخزن الآلی فی فضائل مولی الموالی تالیف دیگر بانو امین است، همانگونه كه از عنوان آن مشخص میشود، به معرفی قسمتی از فضائل و مناقب مولای متقیان علی بن ابی طالب ( علیه السلام) اختصاص داده شده است . سخنانی از بانو مجتهده اصفهانی بیداری از خواب غفلتبانو امین در وصیت نامهی خود مینویسد: «ای اولاد؟ و خویشان و اقوام من، عمدهی غرض این جانب گنهكار، توصیه به حق است . توصیه میكنم شمارا كه تقوا را شعار خود گردانید و از نافرمانی حق تعالی و متابعت هوای نفسانی خودداری كنید و بدانید راه پرخطری در پیش دارید . قدری از خواب غفلتبیدار شوید و خانهی خود را از غیر خدا خالی گردانید و به تمام قوا روی خود را به طرف آن معبود كه یگانه ملجا و پناهنده ما اوست، بكنید و قلب خود را از اوصاف ذمیمه و صفات نكوهیده تخلیه كنید و خود را آراسته گردانید، به صفات نیكو» . (7) اصول سعادت بانوامین در وصیت نامهی خود مینویسد: «بدانید كه اصول سعادت از سه چیز تحققپذیر است . اول ایمان كامل، دوم اخلاق و صفات نیكو، سوم اعمال خوب كه مطابق باشد با دستورات شرع اسلام و در تمام حالات در خوشی و غم، در صحت و مرض، و در نعمت و بلا، به دل و زبان شكر گزار حق و گویای ذكر او باشید و در هر حال مراقب حال خود باشید و احكام و دستورات شرع مطهر اسلام را محترم دارید . راضی نشوید، ساعتی از عمر شما بیهوده و یا در گناه صرف شود و مرتكب نافرمانی حق تعالی گردید» . (8) توصیه به محبتخدا بانو امین در وصیت نامهی خود مینویسد: «نیز توصیه میكنم شما راكه در تحصیل معرفت و شناسایی حق تعالی كوشش كنید و محبت آن یگانهی معبود را در قلب خود بپرورید; زیرا یگانه چیزی كه باعثسعادت و رستگاری است، معرفتبه خدای تعالی و دوستی و محبت آن خرد ازلی است و تمام بدبختیها و بلاها ناشی از جهل و فقدان معرفت است . باز توصیه میكنم شمارا كه پیشوایان دین و پیغمبر اكرم ( صلی الله علیه و آله) و علی ( علیه السلام) وزهرا ( علیها السلام) و ائمه را به دل و زبان خود وستبدارید و نیز از علمایی كه مروج دینند، متابعت نمایید و اطاعت رسول و اطاعتخدا و اطاعت اولیای خدا را بر خود فرض و واجب گردانید و اعمال و افعال آنان را سرمشق خود قرار دهید و به همان رویه عمل كنید تاسعادتمند و رستگار شوید» . (9) توصیه به رعایت رضای خدا بانو امین مینویسد: «نیز توصیه میكنم شمارا كه تمام اعمال نیتخود را خالص گردانید و در هر كاری اول فكر كنید آیارضای حق تعالی در آن هستیا نه . اگر مطابق رضا و دستور پیامبران استبدان عمل كنید و الا آن را ترك كنید» . توصیف زندگی بانو امین در توصیف زندگی مینویسند: «بدان كه زندگی عبارت از مجموعهی افكار و احساساتی است كه انسان را به جادهی سعادت یا شقاوت میكشاند . پس از مراقبت كامل اگر دیدی فكر تو مصروف در امور نفسانی و خیالات شیطانی است و پرهای عقل تو چنان با آتش شهوت و غضب سوخته شدهاست كه قداست پرواز كردن به عالم معقولات به كلی از وی مسلوب گردیده، بدان كه تو در آب و گل طبیعت غوطه وری ودر عداد سفها و بهما به شمار خواهی رفت» . اولین گام در تهذیب دربارهی چگونگی تهذیب، بانو امین میگویند: «اول چیزی كه بایستی متذكر شویم و در اطراف آن كنجكاوی نماییم این است كه آیا ما كی هستیم و از كجا آمدهایم؟ خدا رحمت كند كسی را كه بداند از كجاآمده و در كجا نشوو نما میكند و به كجا بازگشت مینماید . زیرا كسی كه خود را شناخت البته مبدا و منتها و خط سیر و نقطهی قرارگاه وجود خود را هم میشناسد و میداند كه در نردبان ترقی و تكامل حائز چه مقام و مرتبهای گشته و در چه پلهای از درجات و مراتب صعود به سوی حق تعالی سیر مینماید» . (10) پینوشت: 1 . المیزان، ج 4، ص 163 . 2 . تمدن اسلام و عرب، ص 501 تا505 . 3 . زنان مرد آفرین تاریخ، ص 24 . 4 . یادنامهی عالمه مجتهد، حاجیه خانم امین، ص 13 . 5 . نفحات الرحمانیه، ص 9 و 10 . 6 . مجموعه مقالات و سخنرانیهای كنگره بزرگداشت، ص 24 . 7 . وصیت نامه بانوامین، ص 24، مجموعه مقالات . 8 . وصیت نامه بانوامین، ص 24، مجموعه مقالات . 9 . همان، ص 25 . 10 . سیر و سلوك، ص 35 و 48 .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 641]
صفحات پیشنهادی
روح خوشبختی گلگشتی در زندگی بانو امین اصفهانی
روح خوشبختی گلگشتی در زندگی بانو امین اصفهانی نويسنده:سید صادق سید نژادمنبع:دیدار آشنا شماره 37 اشاره :با ظهور خورشید اسلام، تحول بسیار بزرگی در نوع ...
روح خوشبختی گلگشتی در زندگی بانو امین اصفهانی نويسنده:سید صادق سید نژادمنبع:دیدار آشنا شماره 37 اشاره :با ظهور خورشید اسلام، تحول بسیار بزرگی در نوع ...
چهار چیز از خوشبختی مرد است
روح خوشبختی گلگشتی در زندگی بانو امین اصفهانی روح خوشبختی گلگشتی در زندگی بانو امین اصفهانی-روح خوشبختی گلگشتی در زندگی ... از چهار سالگی به ...
روح خوشبختی گلگشتی در زندگی بانو امین اصفهانی روح خوشبختی گلگشتی در زندگی بانو امین اصفهانی-روح خوشبختی گلگشتی در زندگی ... از چهار سالگی به ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها