تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834955373




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روح خوشبختی گلگشتی در زندگی بانو امین اصفهانی


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
روح خوشبختی گلگشتی در زندگی بانو امین اصفهانی
روح خوشبختی گلگشتی در زندگی بانو امین اصفهانی نويسنده:سید صادق سید نژادمنبع:دیدار آشنا شماره 37 اشاره :با ظهور خورشید اسلام، تحول بسیار بزرگی در نوع نگرش به حقایق عالم پدید آمد و نظام ارزشی جامعه به‏طور كلی از بنیان تغییر یافت . از جمله‏ی این تحولات، اصلاح و ارتقاء سطح بینش مردم در توجه به جایگاه زن و حقوق او بود . . . . علامه طباطبائی (ره) می‏نویسد: زنان در زمان جاهلیت از مزایای اجتماعی محروم بودند و از خود اراده نداشتند و كارشان برای دیگران بود . . . در سایر جوامع نیز زن‏ها به صورت كنیز حاكمان و كارگران زحمت كش و بی مزد آن‏ها در آمده بودند . . . (1) "گوستاولبون" فرانسوی نیز در این باره می‏نویسد: . . . اسلام وضع اجتماعی و شئونات زن را برخلاف پندارهای باطل برخی اروپاییان به مقدار بسیار زیادی بالا برده . . . پیش از آمدن اسلام مردها زن را موجودی متوسط میان حیوان و انسان می‏دانستند . . . . اسلام مقام زن را ارجمند ساخته و برتری داده است . . . اسلام نخستین دینی است كه اقدام به این كار كرد . (2) بسیاری از ملل پیشین چنین معتقد بودند كه عبادت زن در پیشگاه خداوند، مقبول نیست . رومی‏ها و بعضی یونانی‏ها اعتقاد داشتند كه اصولا زن دارای روح انسانی نیست . . . در این اواخر علمای مسیحی در این باره بحث می‏كردند و پس از مباحثه‏های بسیاری به این تصمیم رسیدند كه بگویند چون روح زن برزخی است، میان انسان و حیوان، جاویدان نیست جز روح مریم ( علیها السلام) (3) در هر حال با تصویری كه اسلام از زن ارائه كرد و جایگاهی كه برای او مشخص نمود، هر روز بیش از پیش، زمینه‏ی پرورش زنان اندیشمند و با تقوای بزرگی در دامن جامعه اسلام فراهم گشت و هریك از آنان به‏مانند ستاره‏ای درخشان در آسمان فرهنگ اسلامی به تلالو و نور افشانی می‏پردازند . در راس همه‏ی آن‏ها بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا ( علیها السلام) قرار دارند كه نه تنها الگوی زنان مسلمان، بلكه حجت كامله‏ی الهی برای جامعه‏ی بشریت است و لحظه لحظه‏های زندگیش درس انسانیت و بزرگواری می‏آموزد . همواره در طول تاریخ، بانوان پرهیز كار زیادی بوده‏اند كه با تاسی به شیر زنانی چون حضرت فاطمه ( علیها السلام) و حضرت زینب ( علیها السلام) و . . . به گونه‏ای عمل كرده‏اند كه سر آمد دوره‏ی خود به حساب می‏آیند . از جمله‏ی این بانوان كه در عصر ما زندگی می‏كردند، بانوی مجتهده خانم نصرت امین اصفهانی بودند . . . . زندگی علویه دانشور، سركار خانم امین از جمله بانوان باتقوا و سخت كوشی است كه در نتیجه‏ی پیروی از آموزه‏های نورانی اسلام به مرتبه‏ای از كمال و فضیلت دست‏یافت كه مؤسس حوزه‏ی علمیه‏ی قم مرحوم آیت الله شیخ عبدالكریم حائری درباره‏ی او نوشتند: «امیدوارم آن بانو در جاهایی كه گمان اجابت دعا می‏رود مرا از دعای خیر فراموش نكند، همان طور كه بنده ایشان را از دعای خیر فراموش نمی‏كنم‏» . وی در سال 1274 ش (برابر با 1308 ق) در اصفهان چشم به جهان گشود . آثار نبوغ و تیزهوشی از دوران كودكی در سیمایش نمایان بود . از چهار سالگی به فراگرفتن قرآن پرداخت . با این كه در پانزده سالگی ازدواج كرد، هرگز همسرداری و تربیت فرزندان، او را از تحصیل علم بازنداشت . در بیست‏سالگی به تحصیل ادبیات عرب و علوم دینی پرداخت و علی رغم تمام مشكلاتی كه در دوران ایشان برای تحصیل بانوان متدین وجود داشت، درچهل سالگی به دنبال سال‏ها تلاش شبانه روزی به اخذ درجه اجتهاد نائل آمد . بانوی پرهیزگار، خانم نصرت امین، پس از پشت‏سر نهادن مدارج علمی در حضور استادانی چون شیخ ابوالقاسم زفره‏ای، حسین نظام الدین كچویی، سیدابوالقاسم دهكردی، میرزاعلی آقا شیرازی، میرسید علی نجف آبادی، از دو شخصیت‏بزرگوار شیخ محمد كاظم شیرازی و شیخ عبدالكریم حائری، مؤسس حوزه‏ی علمیه‏ی قم، اجازه اجتهاد دریافت كردند . در قسمتی از اجازه نامه‏ی مرحوم آیت الله شیرازی در توصیف بانو امین چنین آمده است: «دختر مرحوم حاج سید محمد علی امین التجار اصفهانی كه بانویی بزرگوار، شریف، اصیل، عالم و فرزانه، برگزیده‏ی زنان زمان و مایه‏ی شگفتی دورانش می‏باشد، از كسانی است كه مدت مدیدی از عمرش و زمان درازی از زندگیش را صرف تحصیل علم نموده است .» بانو امین از چهل سالگی تا پایان عمر به تالیف كتاب، تدریس و پاسخ گویی به پرسش‏های دینی و تاسیس مؤسسات فرهنگی مشغول بودند . در این زمینه می‏توان به تالیف بیش از سی عنوان كتاب اشاره كرد كه از جمله‏ی آن‏هاست‏یك دوره تفسیر قرآن كریم در پانزده جلد تحت عنوان مخزن العرفان . تاسیس مدرسه علمیه‏ای به نام مكتب فاطمه ( علیها السلام) كه بابیش از 600 تا 1000 شاگرد در سال 1346 آغاز كرد، از دیگر كارهای مهم فرهنگی بانو امین است كه در اوضاع بسیار سخت فرهنگی و سیاسی جامعه صورت گرفت و زمینه تحصیل بانوان علاقه‏مند به آموختن معارف اسلامی را فراهم ساخت . گذشته از این، تاسیس چند دبیرستان دخترانه و تربیت‏شاگردان برجسته كه هر یك هم‏چون ستاره‏ای درخشان در آسمان دانش به پرتو افكنی مشغول بودند، بخشی از فعالیت‏های این اسوه‏ی دانش و تقوا محسوب می‏شود . پس از یك عمر تدریس و تحقیق و تلاش فرهنگی سرانجام بانو نصرت امین، معروف به «بانوی ایرانی‏» در شب دوشنبه اول رمضان المبارك 1403 ق (مصادف با 23 خرداد 1362 ش) دار فانی را به سوی جهان ابدی ترك كردند . جنازه‏ی مطهر ایشان در بقعه‏ی خانوادگی خاندان امین در تخت فولاد اصفهان، به دنبال تشییع كم نظیر مردم دانش دوست‏به خاك سپرده شد . فضیلتبانو امین از دوران كودكی علاقه‏ی زیادی به آموختن داشتند . ایشان خود در این باره می‏گویند: «تقریبا از نه سالگی عشق خواندن و نوشتن درمن پیدا شده بود . هم بازی‏هایم به من ایراد می‏گرفتند كه چراتو نمی‏آیی بازی كنی، ولی من عشقم فقط درس بود» . درجای دیگر از استاد معروف خانم امین، آیت الله حاج میر سید علی نجف آبادی، در این باره نقل شده است: «روزی شنیدم فرزند ایشان فوت كرده، فكر كردم خانم دیگر درس را تعطیل خواهد كرد، ولی برعكس، دو روز بعد دیدم خدمت كار ایشان به سراغ من آمد و از من خواست كه برای تدریس به منزل ایشان بروم و من از این علاقه‏ی او به تحصیل سخت‏حیرت كردم و وقتی رفتم با كمال تعجب او را آماده‏تر از همیشه دیدم‏» . (4) فرصت‏ها بانو امین در زمینه‏ی استفاده از فرصت‏های عمر خود می‏نویسند: «من در كودكی و اوایل جوانی بسیار مایل و حریص به مطالعه‏ی كتاب‏های علمی و گوش دادن به مواعظ دینی بودم و هرگاه نزدیكان من مشغول تفریح می‏شدند، من به مطالعه‏ی علمی و گوش دادن به مواعظ دینی مشغول می‏شدم و آن‏ها بیشتر اوقات به من اعتراض می‏كردند و می‏گفتند: چگونه تو مشغول مطالعه می‏شوی و تفریح را رها می‏كنی؟ این كار علاقه نیست; بلكه از بطالت و كسالت است و من به جهت اشتیاق شدیدی كه به مطالعه داشتم سخنان ناروا و استهزاهای آنان را تحمل می‏كردم وچنان خود را می‏یافتم كه گویا از امور لهو ومزخرف دنیا اعراض دارد و به این‏ها انس نمی‏گیرد; بلكه قلبم به چیز دیگری بستگی دارد . هرگاه از یك عالم یا واعظی چیزی از اوصاف حق تعالی می‏شنیدم، قلبم به سخن او میل مفرطی می‏نمود . گویا سر تاپاگوش می‏شدم‏» . (5) رنجخانم امین به مراتب بالایی از عرفان دست‏یافته بودند و تمام پیشامدها و گرفتاری‏های را مایه امتحان و تهذیب نفس انسان می‏دانستند . یكی از فرزندان ایشان می‏گوید: «مرحوم والده متاسفانه در طول زندگی درد و رنج جسمی فراوان كشیدند . به یاد دارم كه پادرد خیلی شدیدی داشتند كه بر اثر آن گاهی مواقع فریادشان به آسمان بلند می‏شد . . . ولی یك كلمه حرفی كه بوی ناشكری بدهد، هرگز از ایشان شنیده نشد . روزی به ایشان گفتم: شماكه یك زن عالمه‏ی موحد به تمام معنا هستید، چرا باید این قدر زجر و درد بكشید؟ ایشان در پاسخ فرمودند: صوفی نشود صافی تا در نكشد جامی . من باید خالص بشوم . این‏ها امتحان است، من باید امتحان بدهم‏» . (6) آثار اربعین الهاشمیه اربعین الهاشمیه اولین اثر قلمی بانو امین است . وی این كتاب را در سال 1315 ش در پنجاه سالگی به نگارش درآوردند . ایشان در آن به شرح و توضیح چهل حدیث از احادیث گران قدر اهل بیت ( علیهم السلام) می‏پردازند . كتاب سیر و سلوك این اثر همان گونه كه از نام آن معلوم است‏به راه و روش سیر الی الله می‏پردازد . روش خوشبختی بانو امین این كتاب را در سال 1331 ش نگاشته‏اند . مجموعه‏ی مباحث این اثر بر مبنای اخلاق اسلامی و باهدف تبیین شیوه‏های درست نیل به كمال مطلوب و سعادت واقعی نوشته شده است . نفحات رحمانیه از آن‏جایی كه بانوی پرهیزكار، خانم نصرت امین (ره)، در طول زندگی بابركتش مشغول جهاد نفس بودند و با سلاح علم و عمل باخواهش‏های نفسانی مبارزه می‏كردند، خداوند متعال نیز حجاب‏ها را از برابر قلب او برطرف ساخته، او را با حقایق نهان عالم آشنا ساخت . در حقیقت نفحات رحمانیه حكایتی از یافته‏های عرفانی و واردات قلبی ایشان است . تفسیر مخزن العرفان یكی دیگر از آثار خانم مجتهده امین، تفسیر مخزن العرفان كه مشتمل بر پانزده جلد می‏باشد و تفسیر جامعی از قرآن كریم است . اخلاق كتاب اخلاق بانو امین، اقتباسی است از تهذیب الاخلاق وتطهیر الاعراق‏ابن مسكویه . توضیح آن كه مؤلف پس از ترجمه‏ی این كتاب دیدگاه‏های خود را به همراه توضیحاتی كه در نظر داشته‏اند، بیان می‏كنند . جامع الشتات محتوای كتاب جامع الشتات بانو امین، عبارت است از پاسخ‏های مبسوط، و در عین حال متقن بانو نصرت امین (ره) به بخشی از سؤال‏های عمیق فقهی و علمی و اعتقادی شماری از استادان و علمای فرزانه‏ی حوزوی . معاد یا آخرین سیر بشر در كتاب معاد یاآخرین سیر بشر، بانو نصرت امین مباحث مربوط به معاد و سیر تكامل انسان را در قالب نه مقاله‏ی علمی بررسی می‏كنند . مخزن الآلی فی فضائل مولی الموالی كتاب ارزشمند مخزن الآلی فی فضائل مولی الموالی تالیف دیگر بانو امین است، همان‏گونه كه از عنوان آن مشخص می‏شود، به معرفی قسمتی از فضائل و مناقب مولای متقیان علی بن ابی طالب ( علیه السلام) اختصاص داده شده است . سخنانی از بانو مجتهده اصفهانی بیداری از خواب غفلتبانو امین در وصیت نامه‏ی خود می‏نویسد: «ای اولاد؟ و خویشان و اقوام من، عمده‏ی غرض این جانب گنهكار، توصیه به حق است . توصیه می‏كنم شمارا كه تقوا را شعار خود گردانید و از نافرمانی حق تعالی و متابعت هوای نفسانی خودداری كنید و بدانید راه پرخطری در پیش دارید . قدری از خواب غفلت‏بیدار شوید و خانه‏ی خود را از غیر خدا خالی گردانید و به تمام قوا روی خود را به طرف آن معبود كه یگانه ملجا و پناهنده ما اوست، بكنید و قلب خود را از اوصاف ذمیمه و صفات نكوهیده تخلیه كنید و خود را آراسته گردانید، به صفات نیكو» . (7) اصول سعادت بانوامین در وصیت نامه‏ی خود می‏نویسد: «بدانید كه اصول سعادت از سه چیز تحقق‏پذیر است . اول ایمان كامل، دوم اخلاق و صفات نیكو، سوم اعمال خوب كه مطابق باشد با دستورات شرع اسلام و در تمام حالات در خوشی و غم، در صحت و مرض، و در نعمت و بلا، به دل و زبان شكر گزار حق و گویای ذكر او باشید و در هر حال مراقب حال خود باشید و احكام و دستورات شرع مطهر اسلام را محترم دارید . راضی نشوید، ساعتی از عمر شما بیهوده و یا در گناه صرف شود و مرتكب نافرمانی حق تعالی گردید» . (8) توصیه به محبت‏خدا بانو امین در وصیت نامه‏ی خود می‏نویسد: «نیز توصیه می‏كنم شما راكه در تحصیل معرفت و شناسایی حق تعالی كوشش كنید و محبت آن یگانه‏ی معبود را در قلب خود بپرورید; زیرا یگانه چیزی كه باعث‏سعادت و رستگاری است، معرفت‏به خدای تعالی و دوستی و محبت آن خرد ازلی است و تمام بدبختی‏ها و بلاها ناشی از جهل و فقدان معرفت است . باز توصیه می‏كنم شمارا كه پیشوایان دین و پیغمبر اكرم ( صلی الله علیه و آله) و علی ( علیه السلام) وزهرا ( علیها السلام) و ائمه را به دل و زبان خود وست‏بدارید و نیز از علمایی كه مروج دینند، متابعت نمایید و اطاعت رسول و اطاعت‏خدا و اطاعت اولیای خدا را بر خود فرض و واجب گردانید و اعمال و افعال آنان را سرمشق خود قرار دهید و به همان رویه عمل كنید تاسعادتمند و رستگار شوید» . (9) توصیه به رعایت رضای خدا بانو امین می‏نویسد: «نیز توصیه می‏كنم شمارا كه تمام اعمال نیت‏خود را خالص گردانید و در هر كاری اول فكر كنید آیارضای حق تعالی در آن هست‏یا نه . اگر مطابق رضا و دستور پیامبران است‏بدان عمل كنید و الا آن را ترك كنید» . توصیف زندگی بانو امین در توصیف زندگی می‏نویسند: «بدان كه زندگی عبارت از مجموعه‏ی افكار و احساساتی است كه انسان را به جاده‏ی سعادت یا شقاوت می‏كشاند . پس از مراقبت كامل اگر دیدی فكر تو مصروف در امور نفسانی و خیالات شیطانی است و پرهای عقل تو چنان با آتش شهوت و غضب سوخته شده‏است كه قداست پرواز كردن به عالم معقولات به كلی از وی مسلوب گردیده، بدان كه تو در آب و گل طبیعت غوطه وری ودر عداد سفها و بهما به شمار خواهی رفت‏» . اولین گام در تهذیب درباره‏ی چگونگی تهذیب، بانو امین می‏گویند: «اول چیزی كه بایستی متذكر شویم و در اطراف آن كنجكاوی نماییم این است كه آیا ما كی هستیم و از كجا آمده‏ایم؟ خدا رحمت كند كسی را كه بداند از كجاآمده و در كجا نشوو نما می‏كند و به كجا بازگشت می‏نماید . زیرا كسی كه خود را شناخت البته مبدا و منتها و خط سیر و نقطه‏ی قرارگاه وجود خود را هم می‏شناسد و می‏داند كه در نردبان ترقی و تكامل حائز چه مقام و مرتبه‏ای گشته و در چه پله‏ای از درجات و مراتب صعود به سوی حق تعالی سیر می‏نماید» . (10) پی‏نوشت: 1 . المیزان، ج 4، ص 163 . 2 . تمدن اسلام و عرب، ص 501 تا505 . 3 . زنان مرد آفرین تاریخ، ص 24 . 4 . یادنامه‏ی عالمه مجتهد، حاجیه خانم امین، ص 13 . 5 . نفحات الرحمانیه، ص 9 و 10 . 6 . مجموعه مقالات و سخنرانی‏های كنگره بزرگداشت، ص 24 . 7 . وصیت نامه بانوامین، ص 24، مجموعه مقالات . 8 . وصیت نامه بانوامین، ص 24، مجموعه مقالات . 9 . همان، ص 25 . 10 . سیر و سلوك، ص 35 و 48 .





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 639]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن