تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشنود گر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819388315




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جانوری قدیمی تر از دایناسور


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جانوری قدیمی تر از دایناسور
کوسه
کوسه ماهی‏هایی هستند که قبل از دایناسورها وجود داشتند. 368 نوع کوسه در آب‏های سراسر جهان زندگی می‏کنند. آنها در اقیانوس‏ها، روردخانه‏ها و دریاچه‏های عمیق نیز وجود دارند.کوسه‏ها بچه‏زا هستند. آنها خیلی سریع شنا می‏کنند؛ ولی با وجود جثه‏ی بزرگ، هنگام شنا کردن هیچ موجی یا حرکتی در آب ایجاد نمی‏کنند.برخی از دانشمندان معتقدند که کوسه‏ها حیواناتی باهوش هستند و سرعت یادگیری آنها خیلی زیاد است.اندازهکوسه‏ها در اندازه‏های مختلف وجود دارند. بعضی از آنها به اندازه‏ی کف دستی و بعضی دیگر هم بزرگ‏تر از یک اتوبوس هستند؛ اما بیش از نیمی از 368 نوع کوسه که در جهان وجود دارد، زیر یک متر هستند.شکلبیشتر کوسه‏ها شبیه قایق هستند. به همین دلیل به راحتی در میان‏ آب‏ها سر خورده و جلو می‏روند. بعضی از کوسه‏ها هم بدن دراز و کشیده دارند و به راحتی می‏توانند در شن‏های کف دریا فرو بروند.گونه‏ای دیگر از کوسه‏ها هم پوزه دارند. کوسه‏های سرچکشی هم سرپهنی دارند.گوبلین (goblin) کوسه‏ها نیز روی سر خود برآمدگی بزرگی دارند.
کوسه
گونه‏های مختلف کوسه‏ها 368 نوع کوسه وجود دارد که به 30 خانواده تقسیم شده‏اند. این 30 خانواده از کوسه‏ها در زندگی و آنچه می‏خورند با هم فرق دارند. همچنین در شکل، اندازه، رنگ و... نیز با هم متفاوت هستند. بعضی از کوسه‏ها خیلی کمیاب هستند؛ مانند کوسه‏ی سفید بزرگ.
کوسه
بغصی ازکوسه‏ها خیلی آرام هستند؛ مانند کوسه‏ی سگ ماهی.از انواع کوسه‏ها نیز می‏توان کوسه‏ی باله سیاه، کوسه‏ی چانه سفید، کوسه ماهی، کوسه‏ماهی دم دراز، کوسه‏ی سرچکشی، کوسه‏ی نوک تیز، کوسه‏ی پلنگی، کوسه‏ آبی را نام برد.حواس کوسه‏هاکوسه‏ها حس شنوایی خوبی دارند و می‏توانند صداها را از فاصله‏های خیلی دور بشنوند؛ اما آنها هر چه به شکار نزدیک‏تر شوند حس بویایی‏شان بیشتر فعال می‏شود؛ به طوری که آنها می‏توانند بوی خون را از فاصله‏های خیلی دور تشخیص دهند. کوسه‏ها منافذی کوچک دارند که می‏توانند امواج الکتریکی را که از حرکت حیوانات به وجود می‏آید به راحتی جذب کنند. این منفذها مانند یک حس اضافی برای کوسه‏هاست که به آنها در شکل کمک می‏کند.
کوسه
اسکلت کوسه‏ها بر خلاف ماهی‏های استخوانی، اسکلت بدن‏شان از غضروف درست شده است که خیلی قابل انعطاف است؛ اما به محکمی استخوان هم نیست.دندانکوسه‏ها زیادی دندان در یک زمان دارند؛ اما آنها غذای خود را نمی‏جوند و به صورت تکه‏های بزرگ قورت می‏دهند.کوسه‏ها پنج ردیف دندان دارند که دندان‏های جلویی آنها بزرگ‏تر است و کار بیشتری هم انجام می‏دهند. زمانی که یکی از دندان‏های کوسه آسیب دیده و از بین برود، دندان دیگری جایگزین آن دندان می‏شود.
کوسه
تغذیه‏ی کوسه‏هابعضی‏ از کوسه‏ها مانند کوسه‏ی سفید یا کوسه‏ی سرچکشی از ماهی‏ها، پستانداران آبزی و یا کوسه‏های کوچک‏تر تغذیه می‏کنند. گونه‏ای دیگر از کوسه‏ها هم از خرچنگ‏ها و سخت‏پوستان دریایی تغذیه می‏کنند.نوعی دیگر از کوسه‏ها مانند کوسه‏ وال‏ها از حیوانات کوچک‏تر و ... تغذیه می‏کنند. آنها با دهان بازشنا می‏کنند و مقدار زیادی از حیوانات ریز را بلعیده و می‏خورند.
کوسه
آیا کوسه‏ها می‏خوابند؟خواب و استراحت ماهی‏ها و کوسه‏ها مانند انسان‏ها نیست. آنها دوره‏ی فعال و غیرفعال دارند. نوعی کوسه‏ها در دوره‏ی غیرفعال برای استراحت در شن‏ها فرو می‏روند و گونه‏ای دیگر هم در سطح آب بی‏حرکت مانده و استراحت می‏کنند.آیا کوسه‏ها برای انسان‏ها خطرناک هستند؟کوسه‏ها از آبزیان بزرگ و حمله‏ور هستند که حدود 25 نوع از کوسه‏ها شناخته شده‏اند که به انسان‏ها حمله می‏کنند. کوسه‏ی سفید، کوسه‏ی پلنگی، کوسه آبی برای انسان‏ها خطرناک‏تر هستند، زیرا این کوسه‏ها در نزدیک ساحل شنا می‏کنند و کسانی که برای شنا به ساحل دریا می‏روند، ممکن است شکار کوسه‏ها شوند.
کوسه
منبع :ماهنامه پوپکتنظیم : بخش کودک ونوجوان********************************************مطالب مرتبطزندگی دو پرنده آبزی کرم پادار اسب دریایی جانوران بزرگ با بدنی بشکه ای دنیای زیبای اسبها آیا یک موش کور می‏تواند ببیند؟ گذراندن زمستان در خواب وقتی در خطرم





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 559]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن