تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن در گرفتارى صبور است، و منافق در گرفتارى بى تاب.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830973123




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چراغ دین در سرای دنیا2


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چراغ دین در سرای دنیا(2)دنیا، تجارت خانه است
دنیا
و اگر دنیا مزرعه‏ای آخرت و تجارت خانه است، باید روشن باشد که هیچ کشاورزی را به دشمنی با مزرعه و هیچ تاجری را به خصومت با تجارت خانه فرا نمی‏خوانند. بله، هیچ‏کس ما را به دشمنی با مزرعه‏ای که در اختیارمان قرار داده‏اند، فرا نخواهد خواند. پس نکوهش دنیا فقط در مورد دنیایی است که بازدارنده از آخرت باشد؛ دنیایی که هدف‏نهایی انسان قرار بگیرد. «قرآن» می‏فرماید: «کسانی که به دیدار ما امید ندارند و به زندگی دنیوی خشنود، قانع و سرگرم‏اند، آنها به واسطه‏ی اعمال مبتنی بر آن طرز فکر، اهل آتش هستند»  [سوره‏ی یونس، 73- 71]. حقیقت دنیاما باید دنیا را آن‏گونه که هست، یعنی وسیله یا معبر آخرت و جایگاهی موقتی بشناسیم و به مقتضای این بینش با آن برخورد کنیم. پس نه به طور کلی باید رهایش سازیم که بدون وسیله به هدف نمی‏توان رسید، و نه در آن متوقف شویم که از هدف اصلی باز خواهیم ماند.باید غذا، لباس، مسکن و دیگر نیازها را برآورد، آن هم نه فقط برای کسب لذت، بلکه برای فراهم آوردن زمینه‏ی گذران دنیا در مسیر بندگی و اطاعت از خدا. در چنین حالتی، دنیا نه تنها ارزش منفی ندارد که از ارزش فوق‏العاده مثبتی نیز برخوردار می‏شود و باید قدر لحظه لحظه‏ی آن را دانست. دنیا، منزلگاه موقت
دنیا
پس ما در دنیا مسافری بیش نیستیم و به دنیا نیز چون مسافرخانه باید نگاه کنیم.امام باقر(( درود خدا بر او باد)) فرموده است: «اهل دنیا مسافرانی هستند که کوله بارشان را در غیر آن باز می‏کنند»        [تحف العقول: 299]. امام کاظم((درود خدا بر او باد)) نیز فرموده است: «در دنیا همانند ساکن خانه‏ای باش که مال او نبوده و همانا منتظر کوچ است»  [بخار، ج 78: 313). در این نگاه است که بسیاری از ارزش‏های اخلاقی و معنوی فهم می‏شوند چرا که پاره‏ای ارزش‏ها وقتی قابل درک خواهند بود که انسان آنها را در زمینه‏ی مسافرت ببیند. کسی که خود را مقیم می‏پندارد، فهم پاره‏ای از ارزش‏ها و عمل به آنها برایش ناممکن یا هضم ناپذیر می‏نماید. مثلاً «زهد» که به معنای دل نبستن به دنیا و سبک بار زندگی کردن است، فقط وقتی در کام آدمی می‏نشیند که وی خود را در این جهان مسافر ببیند.انسانی که در سفر است و همیشه دلشوره‏ی رسیدن به وطن را دارد، رنج‏ها و کمبودهای سفر را به دلیل موقتی بودن تحمل می‏کند. به علاوه، با عشق رسیدن به مقصد، روحیه و نشاط خود را حفظ می‏کند. به همین دلیل زندگی آرام و آسوده تنها در گرو شناخت درست دنیاست. پیامبر(( درود خدا بر او باد)) می‏فرماید: «اگر از دنیا آنچه را من می‏دانم، شما نیز می‏دانستید، جان‏های شما در آن احساس راحتی می‏کرد»   [شعب‏الایمان، ج 7: 286]. امام علی(( درود خدا بر او باد)) نیز فرموده است: «هر کس دنیا را بشناسد، از بلاهای آن اندوهگین نمی شود.»  [شرح نهج‏البلاغه، ابن ابی الحدید، حکمت 137]. درست است که بیماری‏ها و حوادث و بلایای طبیعی گاه راه را بر شادی آدمی می‏بندند و حتی بالاتر از اینها، مرگ پرونده‏ی بسیاری از خوشی‏ها را، انگار حتی پیش از گشوده شدن می‏بندد، اما همه‏ی این‏ها توجیه مناسب خود را دارند. چرا که اینها همه به انسان خواهند آموخت که از شادی‏ها، عمیق و درست آن را طلب کند.با این نگاه است که انسان غم را نیز ضرورت عالم وجود و مثبت می‏شمرد و در پرتو آن، ضمن مصون ماندن از افراط در شادی‏ها، از وابستگی به جلوه‏های ناپایدار دنیا نیز نجات می‏یابد.آدمی با این نگاه است که به دیگر انسان‏ها همچون همدردان و همراهان نظر می‏کند و مقوله‏ی راهزنی برایش اهمیت می‏یابد (مقوله‏ی شیطان و شیطنت). به همین دلیل، از همسفر نااهل و ناباب به جدّ می‏گریزد. همچنین، با همین نگاه است که کار و فعالیت در سفر را با آینده‏ی خود در وطن، هماهنگ می‏سازد؛ یعنی دست به هر کاری نمی‏زند. کارها را با توجه به نقش آنها در زندگی ابدی‏اش انتخاب می‏کند.و از همه مهم‏تر آنکه خود را سبک بار نگه می‏دارد تا زودتر بتواند به مقصد برسد.این سبک‏باری همان است که «زهد» نامیده می‏شود. در واقع زهد همان خلق و خوی مسافرانه داشتن است. نه سرمست، نه مایوس
امید
 می‏بینید که در ساختار مومنانه، انسان از زندگی خود و هم نوعانش، و از جهان وعواملش تفسیری دارد که می‏تواند حوادث مطلوب و نامطلوب را به نحو شایسته‏ای در آن معنا کند. پس نه ابتلائات زندگی را بی‏مهری خدا نام می‏نهد و نه خوشی‏های روزگار او را سرمست می‏کند. امام علی((درود خدا بر او باد)) چه زیبا فرموده است: «زهد بین دو کلمه از قرآن است؛ حسرت نخوردن به از دست رفته‏ها و شادمان نشدن به رسیده‏ها»[نهج‏البلاغه، حکمت‏440]. و همان‏طور که می‏بینید، چنین زهدی بیشتر نوعی نگرش به دنیاست، تا روش زندگی. البته روشن است که نگرش زاهدانه بدون تردید در گزینش روش زندگی نیز موثر می‏افتد، اما الزاماً روش عزلت‏نشینی و ترک دنیا را در پی ندارد.امام علی(( درود خدا بر او باد)) نگاه درست به دنیا و پیامدهای آن را این گونه توصیف کرده‏اند: «آنان که دنیا را آزموده و شناخته‏اند، همچون گروهی مسافرند که در سرمنزل بی‏آب و علف و دشواری، اقامت دارند و قصد کوچ کردن به سرزمینی را دارند که در آنجا آسایش و رفاه فراهم است. پس مشکلات راه را تحمل می‏کنند، جدایی دوستان را می‏پذیرند و سختی سفر و ناگواری غذا را با جان و دل قبول می‏کنند، تا به آن جایگاه وسیع و منزلگاه امن ، با آرامش قدم بگذارند. و از تمام سختی‏های طول سفر، احساس ناراحتی ندارند و هزینه‏های مصرف شده را غرامت نمی‏شمارند. و هیچ‏چیز برای آنان دوست داشتنی نیست جز آنکه به‏منزل امن و محل آرامش برسند»    [نهج‏البلاغه، نامه‏ی 31]. حسین امینی پویاتنظیم: بخش کودک و نوجوان*********************************************مطالب مرتبطتونل زندگی هدف اصلی زندگی امام خمینی در کلام مقام معظم رهبری مکافات عمل هر کس عقل دارد حیا و دین نیز دارد





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 237]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن