واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مصيب سلطاني روز يكشنبه در گفت وگو گو با خبرنگار ايرنا افزود:در صحيفه امام راحل نيز بيداري اسلامي در واقع جنگ ميان حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استكبار و جنگ پابرهنه ها ، مرفهين بي درد مي داند . وي ضمن بررسي روند گسترش اسلام سياسي ، تحولات اخير در منطقه و بخصوص موج بيداري در ميام مردم كشورهاي اسلامي را برگرفته از نياز به اصلاحات، انقلاب و مشاركت و جهاد براي تحقق اسلام ناب در سرزمين هاي اسلامي عنوان كرد. كارشناس علوم سياسي گفت: اصلاحات به ندرت جنبه مسلحانه به خود مي گيرد و بيشتر جنبه گفتماني و تلاش براي بيداري مسلمانان از طريق قلم، بيان، محاورات فردي دارد و از طرفي حركت هاي خود جوش بيدارگرانه توسط انديشمندان و نا مشخص بودن حكومت سياسي مدنظر مصلحان از حاكمان مستبد ، جنبه هاي اجتماعي تحولات اخير را به خود اختصاص مي دهد. وي سيد جمال الدين اسدآبادي ، علامه محمد اقبال لاهوري ، شيخ محمد عبده ، عبدالرحمن كواكبي ، ابو الا علي مودودي و شيخ حسن البناء را از جمله مصلحان اسلامي در دوران معاصر و اشخاصي كه پايه گذار فعاليت هاي سياسي بر ضد قدرت هاي استعماري و تسلط بيگانگان در كشورهاي خاورميانه بودند ، دانست. سلطاني دو هدف مياني و عالي را از انگيزه ايجاد حكومت هاي اسلامي در تحولات اخير كشورهاي منطقه خواند و اظهار داشت: هدف مياني همانا برقراري نظم عمودي و عدالت اجتماعي در تمامي ابعاد و شئون و هدف عالي را پرورش اخلاق و فضيلت در جامعه انساني بيان كرد. اين كارشناس علوم سياسي از ظهور رژيم صهيونستي و رسميت يافتن آن در سازمان ملل ، افول ناسيوناليسم عرب در مبارزه با اشغالگران قدس ، تغيير رويكرد استعمار از كهن به نو ، بر جسته شدن جنبه هاي فرهنگ مبتذل غرب در جهان اسلام ، تلاش غرب براي حاكميت سكولارها در جهان اسلام و استمرار سر سپردگي آنان به غرب و مهمتر از همه انسجام روحانيت شيعه بعد از تجربه تلخ انقلاب مشروطه و تكامل اين انسجام در دهه 50 را از جمله زمينه هاي موج دوم بيداري اسلامي در كشورهاي اسلامي برشمرد. سلطاني ، امام خميني (ره) ، سيد محمد باقر صدر (ص) و سيد قطب را از رهبران فكري موج دوم بيداري اسلامي دانست و گفت:مهمترين عوامل بيداري اسلامي در اين مرحله شامل وقوع انقلاب اسلامي ايران ، نظام عقايد اسلامي ، پيشينه و سوابق تاريخي مسلمانان ، پيدايش رهبري ديني و سازماندهي ، مداظه نظامي غرب در جهان اسلام و حمايت از اسرائيل و حكومت هاي وابسته ، تأثيرات انقلاب اسلامي بر بيداري اسلامي عنوان كرد. وي تأثيرات غير ارادي انقلاب اسلامي ايران را در بيداري اسلامي از جمله الهام بخشي ، حمايت رسانه اي ، تعيين روز قدس ، راهپيمايي برائت از مشركان ، مخالفت با روند صلح (سازش) در خاورميانه ، حمايت از انتفاضه و عدم به رسميت شناختن اسرائيل خواند و افزود: در اين برهه حساس همچنين جغرافيايي انديشه سياسي امام خميني (ره) نيز در سه حوزه ايران ،جهان اسلام و عالم مستضعفين را در بر گرفت. وي گفت: نظريه ولايت فقيه ، عدم جدايي دين از سياست ، جهاني بودن نهضت اسلامي ، دعوت و صدور انقلاب اسلامي ، حمايت از مستضعفين و مظلومان عالم ، نفي سبيل ، استكبار ستيزي ، تأكيد بر امت واحده و در نهايت جنگ ايمان و عقيده و نفي ملي گرايي و وطن گرايي از جمله انديشه هاي امام خميني در اين مرحله از بيداري اسلامي نقش بسزايي داشت. او زمينه ها و شرايط زماني اسلام گرايي در موج سوم بيداري ملت هاي منطقه را شامل پايان جنگ سرد و فرو پاشي شوروي ، جهاني شدن ، هنجار سازي مبارزه با تروريسم توسط غرب ، رشد رسانه هاي فرامرزي در جهان و جهان اسلام ، افزايش حضور نظامي غرب در جهان اسلام ، شروع روند صلح (سازش) در خاورميانه ، پيروزي هاي حزب الله لبنان و تغيير سياست هاي اولويت دار جهان برشمرد. سلطاني خواسته و راهبردهاي اسلام گرايان در تحولات اخير را بازگشت اسلام و قرآن با اولويت روش هاي دموكراتيك ، اعلام توانمندي انديشه اسلامي ، تقيد به عدم جدايي دين از سياست ، احياي تمدن اسلامي ، كسب قدرت سياسي ، توجه به مسائل اقتصادي و اجتماعي ، اجراي احكام و فرائض اسلامي ، شيوه نگاه به تمدن غرب و مشاركت دانست.ك/3 تمام /1417/1600/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 338]