تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 30 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1854931729




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معما


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: معمّا
معما
معمّا شعر کوتاهی است که شاعر در آن اسم کسی یا چیزی را پنهان کرده است و خواننده پس از تأمل بسیار می‏تواند آن نام را بیابد (معمّا اسم مفعول از مصدر تعمیه به معنی کور کردن است). ناظم، به کمک شگردهای مختلف از قبیل تصحیف و قلب و حساب جمّل خواننده را به کشف اسم هدایت می‏کند. معمّا‏گویی از قرن هشتم تا یازدهم (دوره تیموری و صفوی) در ایران رواج فوق‏العاده یافت و فن و مهارت مخصوصی تلقی می‏شد. و حتّی در آن باب رساله‏های متعدد نگاشته شد و برخی از شاعران به «معمایی» معروف شدند. در بیت زیر اسم بلقیس به طریق تعمیه آمده  است: گر بخواهی نام آن زیبا رخ سیمین بدن                رو تو قلب قلب را بر قلب قلب زن  «مقلوب کلمه قلب را که بلق است چون بر مقلوب حرف وسط کلمه قلب یعنی لام که به حساب ابجد سی و مقلوب آن یس است بپیوندند، بلقیس می‏شود» به کمک شگردهای مختلف از قبیل تصحیف و قلب و حساب جمّل خواننده را به کشف اسم هدایت می‏کند.معمّا را در کتب سنتی، جزو صنایع بدیع معنوی مطرح کرده‏اند اما اکثر محققان برای آن به عنوان یک صنعت، ارزشی قایل نشده‏اند.
معما
در حماسه‏ها و تراژدی و رمانس‏های کهن گاهی یکی از موتیف‏ها این است که قهرمان باید معماهائی را حل کند (مثلاً به سوالات ابوالهول پاسخ گوید) تا به مطلوب خود (مثلاً دختر پادشاه) دست یابد. از این رو من ژرف ساخت معما را حماسه می‏دانم:و آن نبرد پهلوان با سلاح حکمت و ذکاوت است. دیو جادو می‏خواهد قهرمان را به ظلمات درافکند یا کور (تعمیه) کند (چنان که افراسیاب قادر به ایجاد ظلمت بود یا کی‏کاووس را کور کردند) امّا قهرمان باید خضروار از ظلمات بیرون آید. جنبه حماسی مناظره و معما و چیستان را در برخی از کتب باستانی مثلاً رساله پهلوی ماتیکان یوشت به خوبی می‏توان ملاحظه کرد. در این رساله سوال و جواب‏هائی بین آخت یاتوک (دیو) ویوشت فریان (آدمی) رد و بدل می‏شود. یوشت فریان به هر سی و سه معمای دیو جواب می‏دهد اما آخت یاتوک حتی با استمداد از اهریمن از جواب به سه معمای یوشت فریان باز می‏ماند و در نتیجه یوشت فریان او را می‏کشد.در حماسه‏ها و تراژدی و رمانس‏های کهن گاهی یکی از موتیف‏ها این است که قهرمان باید معماهائی را حل کند .
معما
نظیر آن در باب چهارم مرزبان‏نامه موسوم به «داستان دیو گاوپای و دانای نیک دین» آمده است که دیو گاوپای در جواب دادن به پرسش‏ها و معماهای دانای دینی شکست می‏خورد و لاجرم همه دیوان معموره عالم را فرو می‏گذارند و به زیرزمین و مغازه‏ها می‏پناهند و دیگر با آمیزاده در نمی‏آمیزند.برگرفته از کتاب انواع ادبی / دکتر سیروس شمیسا تنظیم : بخش ادبیات تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 391]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن