واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ظهور خیلی نزدیک است!هنگامه ظهور و شباهتهاى آن به قیامت - قسمت پنجم
اشاره:صحنههاى قیامت با هنگامه ظهور حضرت حجت از جهات گوناگون مشابه یكدیگرند كه در این مجموعه خلاصهاى از شباهتها را كه از تفسیر و تأویل آیات قرآن برگرفته شده است در قالب 14 مقاله تقدیم خواهد شد. در شماره پیشین با بیان مقدمه مفصل درباره این ارتباط موضوع چهارده شماره همراه با چکیده مباحث آن ارائه گردید تا خواننده محترم در جریان و پیوند مطالب باشد. اکنون پنجمین شباهت تقدیم می گردد. شماره پیشین: آیا میشود مرده دوباره زنده شود؟ (برانگیخته شدن مردگان) 5 - نزدیك بودن آن حادثه بزرگ در تفسیر و بیان آیاتى چند از قرآن كریم نزدیك بودن زمان ظهور حضرت بقیةاللَّه - ارواحنا فداه - روایت شده است، همان گونه كه بر نزدیك بودن وقوع قیامت در آیات قرآن تأكید گردیده است. «وَقالُوا رَبَّنا لِمَ كَتَبْتَ عَلَیْنَا الْقِتالَ لَوْلا اَخَّرْتَنا اِلى اَجَلٍ قَریبٍ»؛1 و گفتند: پروردگارا چرا جنگ را بر ما لازم ساختى؟ چه مىشد كه (مرگ) ما را تا هنگام اجل نزدیك تأخیر اندازى! «اِقْتَرَبَتْ السَّاعَةُ»؛2 آن ساعت نزدیك شد. ظاهر آیه كریمه بیان نزدیك بودن قیامت است و تأویل آیه، قیام حضرت قائم است.3«وَاُخْرى تُحِبُّونَها نَصْرُ مِنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَریبٌ»؛4 و (نعمت) دیگرى كه دوست دارید (به شما خواهد رسید و آن) یارى از سوى خداوند و پیروزى نزدیك است. در تفسیر على بن ابراهیم قمى راجع به این آیه كریمه آمده است: یَعْنى فِى الدُّنْیا بفَتْحِ الْقائِمعلیه السلام؛5 مقصود پیروزى در این دنیا به سبب فتح و پیروزى حضرت قائم. در چند روایت نیز آمده كه مقصودشان تأخیر فرمان جهاد تا هنگام خروج و قیام حضرت قائم است.6«اِنَّهُمْ یَكیدُونَ كَیْداً × وَاَكیدُ كَیْداً × فَمَهِّلِ الْكافِرینَ اَمْهِلْهُمْ رُوَیداً»7؛ البته آنان (دشمنان اسلام) هر چه بتوانند كید و (توطئه) مىكنند و من [خداى متعال] هم (در مقابل آنان) كید خواهم كرد. پس تو (اى رسول ما) كافران را مهلت كمى ده. ابوبصیر به نقل از امامعلیه السلام آورده كه فرمود: با رسول خدا صلى الله علیه وآله كید نمودند و با حضرت علىعلیه السلام نیز كید كردند و نسبت به حضرت فاطمه علیها السلام با كید و مكر رفتار نمودند. لذا خداوند فرمود: اى محمد، آنان هر چه بتوانند كید (و توطئه) مىكنند و من هم (در مقابل آنان) كید خواهم كرد. پس تو - اى محمد - كافران را كمى مهلت ده تا وقت برانگیختن حضرت قائم، كه او از جبّاران و ستمگران قریش و بنى امیه و سایر مردم انتقام خواهد گرفت.8هـر حادثهاى كه وقوع آن حتمى باشد نزدیك تلقّى مىشود به ویژه كه بعد از پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله هیچ پیغمبرى نخواهد بود و آن حضرت را پیـامبر آخر الزمان مىخـوانند كه دوران رسالتـش به قیامت پیـوسته است«اِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعیداً × وَنَراهُ قَریباً»؛9 آنان، آن روز را دور مىبینند و ما آن را نزدیك مىبینیم. در دعاى عهد این آیه كریمه به كار رفته كه ظاهر آن راجع به قیامت است و تأویل آن ظهور و قیام حضرت مهدى مىباشد. راجع به نزدیك بودن قیامت نیز آیات قرآن صراحت دارد و مفسّران در توجیه آن گفتهاند: هر حادثهاى كه وقوع آن حتمى باشد نزدیك تلقّى مىشود به ویژه كه بعد از پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله هیچ پیغمبرى نخواهد بود و آن حضرت را پیامبر آخر الزمان مىخوانند كه دوران رسالتش به قیامت پیوسته است. در پایان این بخش بى تناسب نیست كه برخى از نشانههاى ساعت (قیامت یا ظهور امام عصر) را ذكر كنیم كه در بعضى از احادیث معجزهآمیز پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله بیان شده است: مردم نماز را ضایع نمایند (و آن را مطابق دستور خداوند انجام ندهند) و از هوسهاى خود پیروى كنند. ثروتمندان را بزرگ شمارند و دین را به دنیا فروشند. زنان زمامدار شوند و با مردان در تجارت رقابت كنند و خود را به مردان شبیه سازند و مردان نیز شبیه زنان شوند. ربا خوارى و رشوه شایع گردد. كودكان (و كم سالان) بر منبرها نشینند و درغگویى را خوش خویى و لطیفه گویى پندارند و راستگویى را تكذیب كنند. مساجد را زیور ( یا زركوب ) نمایند، همان گونه كه معابد و كلیساها آراسته شوند و قرآن را زینت شود و منارها را بلند سازند و صفها طولانى امّا دلها پر از كینه توزى و زبانها - یا رفتارها و شیوهها - پراكنده خواهد بود. وسائل ساز و نوازندگى آشكار گردد و اغنیا براى تفریح و تماشا، و طبقه متوسط جامعه به منظور درآمد و تجارت، و فقرا براى ریا و نامآورى به حج روند! گروهى قرآن را براى غیر خدا بیاموزند و به آلات موسیقى بخوانند، و جماعتى براى غیر خدا به تفقّه (و دینشناسى) پردازند و امر به معروف و نهى از منكر را تعطیل كنند.10 تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه - حسین عسگری
در شمارهی آتی خواهید خواند: ششمین شباهت قیامت و عصر ظهور؛ فرمانروایى مطلق خداوند 1. سوره نساء ، آیه 77. 2.سوره قمر ، آیه 1. 3.بحارالانوار ، 49 / 51. 4. سوره صف ، آیه 13. 5. تفسیر قمى ، 366 / 2. 6. سیماى حضرت مهدى در قرآن، 113 - 111. 7. طارق، آیات 15 تا 17. 8. تفسیر قمى، 416 / 2. 9. معارج، آیات 6 و 7. 10. تفسیر كنز الدقائق، 233 - 230 / 12.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]