واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آيا ميشود مرده دوباره زنده شود؟هنگامه ظهور و شباهتهاى آن به قيامت - قسمت چهارم
اشاره:صحنههاى قيامت با هنگامه ظهور حضرت حجت از جهات گوناگون مشابه يكديگرند كه در اين مجموعه خلاصهاى از شباهتها را كه از تفسير و تأويل آيات قرآن برگرفته شده است در قالب 14 مقاله تقديم خواهد شد. در شماره پيشين با بيان مقدمه مفصل درباره اين ارتباط موضوع چهارده شماره همراه با چکيده مباحث آن ارائه گرديد تا خواننده محترم در جريان و پيوند مطالب باشد. اکنون سومين شباهت تقديم مي گردد. شماره پيشين: شايد هيمن جمعه، ظهور باشد!؟ (ناگهانى بودن ظهور و قيامت) 4 - برانگيخته شدن مردگان در زمان ظهور حضرت بقيةاللَّه جمعى از اموات مؤمنان به اذن خداوند زنده مىشوند و به زندگى دنيا باز مىگردند و اين امر چنان واضح و مسلّم است كه در برخى از دعاهاى مشهور به صورت يكى از حوايج و خواستههاى مهم شيعيان و منتظران ياد شده است. به نمونهاى از احاديث و ادعيهاى كه در اينباره آمده توجه فرماييد: حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام ضمن گفتارى طولانى فرمود:...اى شگفتا! و چگونه تعجب نكنم از مردگانى كه خداوند آنها را زنده برانگيزد، گروه گروه با تلبيه و پاسخگويى به دعوت كننده الهى به كوچههاى كوفه وارد شوند....(1) امام صادق عليه السلام فرمودند: و چون هنگام قيامش برسد در ماه جمادى الآخر و ده روز از ماه رجب بارانى خواهد باريد كه خلايق مانند آن را نديده باشند، پس خداوند متعال با آن گوشتهاى مؤمنان و بدنهايشان را در قبر خواهد روياند، و گويا آنها را مىبينم كه از سوى جهينه پيش مىآيند در حالى كه موهاى خود را از خاك مىتكانند.(2) هنگامى كه قائم ما بپاخيزد خداوند گروهى از شيعيان ما را براى او زنده مىكند همچنين از آن حضرت روايت شده كه فرمودند: هرگاه قائم آل محمدصلى الله عليه وآله بهپا خيزد از پشت كعبه بيست و هفت مرد را بيرون مىآورد. پانزده تن از قوم موسى كه به سوى حق راهبرى و به آن دادگرى كنند، و هفت تن از اصحاب كهف، يوشع وصى حضرت موسى، و مؤمن آل فرعون، سلمان فارسى و ابودُجانه انصارى و مالك اشتر. از ابوبصير آمده كه گويد به حضرت امام صادق عليه السلام عرض كردم: اينكه خداوند تبارك و تعالى مىفرمايد: «وَ أَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمانِهِمْ لا يَبْعَثُ اللَّهُ مَنْ يَمُوتُ بَلى وَعْداً عَلَيْهِ حَقّاً وَلكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ»؛(3) آنان به شدّت به خداوند سوگندها ياد كردند كه خداوند هرگز كسى را كه بميرد برنمىانگيزد، آرى اين وعده حتمى خداوند است ولى بيشتر مردمان نمىدانند. منظور چيست؟ فرمود: اى ابوبصير! در اين باره چه مىگويند؟ عرض كردم: مىپندارند و قسم مىخورند كه خداوند مردگان را زنده نمىكند. حضرت فرمود: مرگ بر كسى كه چنين سخنى مىگويد، از آنها بپرس كه آيا مشركين به اللَّه قسم مىخوردند يا به لات و عزّى؟ ابوبصير مىگويد گفتم: فدايت شوم پس برايم بيان فرما. فرمود: هنگامى كه قائم ما بپاخيزد خداوند گروهى از شيعيان ما را براى او برمىانگيزد و زنده مىكند كه شمشيرشان بر شانههايشان است. چون اين خبر به قومى از شيعيان ما كه نمرده باشند برسد به يكديگر مىگويند: فلان و فلان و فلان از قبر برانگيخته شده و با قائم عليه السلام هستند. وقتي اين سخن به گوش گروهى از دشمنان ما رسيد، مىگويند: اى گروه شيعيان چقدر دروغگو هستيد! اين دولت و حكومت شما است و شما دروغ مىگوييد! نه واللَّه! اينها كه شما مىگوييد زنده نشده و زنده نخواهند شد تا روز قيامت، پس خداوند گفتار آنها را حكايت كرده مىفرمايد: «وَأَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمانِهِمْ لا يَبْعَثُ اللَّهُ مَنْ يَمُوتُ».(4) و چرا تعجب نكنم از مردگانى كه خداوند آنها را زنده برانگيزد، تا گروه گروه به پاسخ دعوت كننده الهى به كوچههاى كوفه وارد شونددر دعاى عهد است كه «اَلَّلهُمَّ اِنْ حالَ بَيْني وَبَيْنَهُ الْمَوْتُ الَّذي جَعَلْتَهُ لِعِبادِكَ حَتْماً مَقْضِيّاً فَاَخْرِجْني مِنْ قَبْري مُؤْتَزِاً كَفَني شاهِراً سَيْفي مُجَرِّداً قَناتي فِى الْحاضِرِ وَالْبادي»؛ خداوندا! اگر ميان من و (ظهور) او مرگ كه بر بندگانت قضاى حتمى قرار دادهاى، جدايى انداخت؛ پس مرا از قبرم برانگيز در حالى كه كفنم را بر كمر بسته، شمشيرم را از نيام بركشيده دعوتِ دعوت كننده در هر شهر و ديار را اجابت نموده باشم. و اين به مهمترين ويژگيهاى قيامت شباهت دارد كه در آن روز تمامى مردگان زنده مىشوند تا مورد حسابرسى قرار گيرند و نيكان پاداش و بدان كيفر اعمال خود را ببينند. در آيات قرآنكريم استدلالها و احتجاجهاى فراوان راجع به معاد در برابر مشركان و ملحدان به كار رفته است و تأكيد شده كه خداوند متعال نه تنها قادر است آدميان را به حال سابق خود باز گرداند و به صورت اول برانگيزاند، بلكه مىتواند سرانگشتان انسان را هم به همان گونه كه بود ترتيب دهد و بازسازى كند. «بَلى قادِرينَ عَلى اَنْ نُسَوِىَّ بَنانَهُ»(5)؛ در حقيقت ما تواناييم كه (خطوط) سرانگشتان او را (بار ديگر) بسازيم. تنظيم براي تبيان: گروه دين و انديشه - حسين عسگري
در شمارهي آتي خواهيد خواند: پنجمين شباهت قيامت و عصر ظهور؛ نزديک بودن ظهور1.بحار الانوار: 47/52. 2.بحار الانوار: 337/52. 3.سوره نحل، آيه 38. 4.روضه كافى: 50. 5.سوره قيامت، آيه 4.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 229]