واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: هنگامه ظهور و شباهتهاى آن به قيامت قسمت اول - مقدمه و طرح بحث
مقدمه ايمان به قيامت از مهمترين باورهاى دينى است كه همه پيامبران بر آن تأكيد داشتهاند و مسئله معاد، بعد از ايمان به خداوند ركن اساسى مكتب انبيا مىباشد. اثبات قيامت؛ ايمان به قيامت؛ اهوال روز محشر؛ ميزان و سنجش اعمال؛ وضعيت نيكان و بدان در قيامت؛ پاداشها و كيفرهاى آخرت؛ برخى از نشانههاى قيامت و...، از مباحث مهمّى است كه در بسيارى از سورههاى قرآن كريم بيان گرديده است. از نكات دقيق و حسّاسِ اعتقاد به قيامت آن است كه ايمان به عالم آخرت و يقين به زندگى پس از مرگ؛ بينش انسان را در اين دنيا شكل مىدهد و كارهاى او را هدفمند مىسازد. در اعماق وجود او تأثير مىگذارد و حسّ مسؤليت را در ضمير افراد بشر بيدار مىكند و آنان را بهسمت درستكارى و نوع دوستى و مكارم اخلاق سوق مىدهد. بنابراين افراد به ميزان اعتقاد باطنى كه به ثواب و عقاب الهى دارند از گناه و آلودگى بر كنار مىمانند. باور داشتن ظهور يعنى ايمان به جزاى اعمال در اين دنيا كه نيكان و بدان نتيجه اعمال خود را خواهند ديد و پاداش و كيفر خويش را خواهند چشيد.ايمان به ظهور و قيام حضرت بقيةاللَّه و برپايى حكومت عدل و داد همه جانبه آن جناب در سراسر جهان نيز از اركان اساسى عقايد دينى است كه در تمامى كتب آسمانى از آن ياد شده و بر آن تأكيد گرديده است، چنانكه خداوند مىفرمايد: «وَلَقَدْ كَتَبْنا فِى الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ اَنَّ الْاَرْضَ يَرِثُها عِبادِىَ الصَّالِحُونَ»؛(1) و به راستى كه ما در زبور، پس از ذكر ثبت كرديم كه همانا زمين را بندگان شايسته من به ارث خواهند برد. همچنين اعتقاد به امام عصر و شناخت ويژگيهاى دوران قيام و برپايى حكومت آن حضرت در زندگى انسانها همان تأثير - بلكه از جهاتى آثار قويتر و نافذترى - برجاى مىگذارد. يأس و نااميدى را از دلها مىزدايد و تحرّك و نشاط را در مغزها پديدار مىسازد و دستها را در پى دلها به فعالّيت و تلاش و پشتكار وامىدارد. باور داشتن ظهور يعنى ايمان به جزاى اعمال در اين دنيا كه نيكان و بدان نتيجه اعمال خود را خواهند ديد و پاداش و كيفر خويش را خواهند چشيد. پاكان و صالحان حكومت را به دست خواهند گرفت و شرك و كفر و الحاد و نفاق را از ميان برمى دارند و بساط ستمگران و بدكاران را برمىچينند و عدل و داد مطلق بر سراسر گيتى حكم فرما خواهد شد. از اينرو صحنههاى قيامت با هنگامه ظهور حضرت حجت از جهات گوناگون مشابه يكديگرند كه در اين مجموعه خلاصهاى از شباهتها را كه از تفسير و تأويل آيات قرآن برگرفته شده است در قالب 14 مقاله تقديم خواهد شد. درپي عناوين موضوعات و چکيده ي مقالات اين مجموعه را مي توانيد ببينيد: 1 - اجتماع بزرگهنگامظهور حضرت بقيةاللَّه ياران و شيعيان آن جناب از گوشه و كنار جهان نزد او اجتماع مىكنند و به ياريش مىشتابند. اين اجتماع بزرگ 2 - آن رويداد حتمى است مژدهظهور امام عصر و برقرارى حكومت جهانى عدل و داد به دست آن حضرت، با بيانى محكم در آيات و احاديث آمده است و آن را وعدهاى حتمى و تخلّفناپذير توصيف نمودهاند، چنانكه3 - ناگهانى خواهد بود در احاديث تأكيد شده كه زمان قيام حضرت مهدى نامعلوم است و هنگامه ظهور ناگهانى است و خداوند امر قيام آن حضرت را به شبى سامان مىبخشد. به چند حديث در اين باره4 - برانگيخته شدن مردگان در زمانظهور حضرتبقيةاللَّه جمعى از امواتمؤمنان به اذن خداوند زنده مىشوند و به زندگى دنيا باز مىگردند و اين امر چنان واضح و مسلّم است كه در برخى از دعاهاى مشهور به صورت يكى از حوايج و خواستههاى مهم شيعيان و منتظران ياد شده است. به نمونهاى از احاديث5 - نزديك بودن آن حادثه بزرگ در تفسير و بيان آياتى چند از قرآن كريم نزديك بودن زمان ظهور حضرت بقيةاللَّه - ارواحنا فداه - روايت شده است، همان گونه كه بر نزديك بودن وقوع قيامت در آيات قرآن تأكيد گرديده است6 - فرمانروايى مطلق خداوند در هر زمانى قدرت الهى جلوههايى دارد كه خردمندان از شناخت رموز و اسرار آن عاجزند و زورمندان در برابر اراده او فروماندهاند. ليكن قدرت نمايى كامل و فرمانروايى مطلق در هنگامه ظهور حضرت قائم آشكار مىگردد كه همه مردمان در برابر فرمان خداوند خاضع و تسليم خواهند بود و بساط زورمندان و ستمكاران برچيده خواهد شد. 7 - عذاب بزرگ از جمله شباهتهاى دوران ظهور حضرت بقيةاللَّه - ارواحنا فداه - به عرصههاى رستاخيز؛ كيفرهاى بزرگ و سختى است كه براى بدكرداران مقرر گرديده است. زيرا در هر دو هنگام، فرصت جبران و بازگشت از دست رفته و مهلت توبه پايان يافته است.8 - ايّاماللَّه از مفاهيم بلند و پربار قرآن كريم عنوان ايّام اللَّه است كه در دو آيه به كار رفته است.ايّام اللَّه؛ روزهايى است كه قدرت و عظمت خداوند در آنها به طور كامل نمودار گرديده و نيروهاى مردم بى اثر مانده و از كار افتاده است. از جمله شباهتهاى دوران ظهور حضرت بقيةاللَّه به قيامت؛ آن است كه هر دو هنگام، مهمترين و روشنترين مصاديق ايّام اللَّه به شمار آمدهاند.9 - يوم الخروج از مفاهيم بلند قرآنى كه مشتمل بر يكى از شباهتهاى هنگامه ظهور حضرت بقيةاللَّه به صحنه قيامت است؛ يوم الخروج است. يوم الخروج فقط يك بار در قرآن كريم ياد شده و راجع به آن سه تفسير بيان گرديده است: زمان اقدام مسلّحانه حضرت امام قائمعليه السلام؛ دوره رجعت و بازگشت جمعى از اموات به جهان؛ بيرون آمدن تمامى مردگان از قبرها در قيامت. 10 - يوم موعود ظهور و برپايى دولت حقّه امام عصر وعده بزرگ الهى است كه همواره توسط انبياء و اولياء و همچنين در آيات قرآن كريم مورد تأكيد واقع گرديده است11 - روز جدايى حق جويان از اهل باطل از ويژگيهاى دوران ظهور حضرت ولىّ عصر آن است كه مؤمنان و حق جويان از اهل باطل جدا مىشوند. چنانكه در احاديث آمده است. علىعليه السلام فرمود: منادى در ماه رمضان از ناحيه مشرق هنگام سپيده دم ندا مىدهد؛ اى اهل هدايت! جمع شويد. و يك منادى از سوى مغرب پس از ناپديد شدن سرخى شفق فرياد مىكشد؛ اى اهل باطل! جمع شويد. 12 - عقوبت فراگير دوران ظهور حضرت بقيةاللَّه هنگام ريشه كن شدن كفّار و ظالمين است، و دست انتقام الهى همه كج انديشان و بدكرداران را فرا مىگيرد. در دعايى چنين آمده است: به او (امام عصر) الهام كن تا هيچ پايهاى از آنان (دشمنان) را بر جاى نگذارد، مگر اين كه آن را ويران سازد...13 - خوارى و رسوايى مجرمان از ويژگيهاىمهم هنگامهظهور حضرت ولىّ عصر خوارى و زبونى و ذلّت كافران و ناپاكان است. امام باقرعليه السلام فرمود: هرگاه قائمعليه السلام بپاخيزد ايمان را بر هر ناصبى عرضه مىكند. اگر به طور حقيقى آن را پذيرفت (كه هيچ)، وگرنه گردنش را مىزند. يا اينكه...14 - يوم الدّين واژه يومالدّين سيزده بار در قرآن كريم ياد شده و به دو معنى تفسير گرديده است. اوّل: روز قيامت؛ دوّم: هنگام ظهور حضرت مهدى. سيّد مهدى حائرىقزوينى تنظيم براي تبيان: حسين عسگري
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 305]