تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توكّل كردن (به خدا) بعد از به كار بردن عقل، خود موعظه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826650970




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جوش نزن


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جوش نزن
جوشکاری
احکام مالی (2)در مطلب گذشته در مورد تکالیف و واجبات مالی صحبت کردیم. امروز یه مقدار مفصل تر وارد بحث خمس می شویم.# حالا این خمس چیست؟هر مسلمانی بعد از رسیدن به سن تکلیف اگر درآمدی مالی داشت، موظف است در صورت باقی‌ماندن همه یا بخشی از آن درآمد تا سال آینده، یک ‌پنجم باقیمانده را به‌عنوان خمس پرداخت کند. این تعریفی ساده و کوتاه از خمس است. بحث خمس بسیار پرمسأله و دارای تبصره و ماده و پیچ و خم است. در همین یک جمله‌ای که ما ذکر کردیم حتماً باران سؤالات به ذهن شما سرازیر شده ما هم امیدواریم بتوانیم به مرور و با حوصله و دقت به این سؤالات پاسخ بدهیم و خواهشمندیم شما هم مثل بعضی‌ها جوش نیاورده، صبر و حوصله داشته باشید و فکر نکنید کسی به آن شندرغاز! پس‌انداز شما که برای وقت دانشگاه رفتن و... کنار گذاشته‌اید گیر داده و نظر سویی دارد! اِن ‌شاء‌الله با تبیین دقیق مسایل خمس سؤالات و ابهامات شما هم حل شود.البته بخشی از پرسش‌ها در این عرصه درباره خود خمس نیست بلکه درباره فلسفة وجوب خمس و چرایی و چیستی آن است که تا حدی مهم‌تر بوده و جنبه مقدماتی و پیش‌درآمد دارد که در ابتدا باید به آن‌ها پاسخ بگوییم پس با توکل به خدا از همین‌جا شروع می‌کنیم:# مخلص قرآن یا...؟آقا، خمس در کجای قرآن آمده؟! آیا این درست است ‌که خمس، ریشة دینی ندارد و بعدها به‌عنوان یک منبع درآمد برای متولیان امور دینی و علما مانند یک مالیات بر دوش مردم گذاشته‌ شده؟! چرا این قضیه در بین اهل‌سنت وجود ندارد؟در جواب باید بگوییم:اولاً: معیار ما در انجام تکالیف شرعی فقط قرآن نیست؛ یعنی با اینکه قرآن منبع اصلی درک وظایف شرعی است، اما فهم آن بر عهده ما نیست بلکه حضرات معصومین علیهم السلام می‌توانند این وظایف را از آن دریابند و الا در ظاهر، از بسیاری واجبات در قرآن نامی برده نشده. اصلاً خداوکیلی این درست است‌ که ما هر وقت از یک مسأله‌ای خوشمان می آید، تلاش می‌کنیم ولو با پیداکردن یک روایت ضعیف برای آن دلیل پیدا کنیم ولی هر وقت مسأله‌ای باب میلمان نبود گیر می‌دهیم که کجای قرآن آمده؟!انصافاً اگر به ما بگویند علما می‌فرمایند در جلسه خواستگاری، دختر می‌تواند لباس نازک بپوشد تا پسر به زیبایی‌های جسمی او هم نگاه بیندازد، هیچوقت می‌پرسیم این مسأله در کجای قرآن آمده؟ یا عشق به اسلام در اعماق وجودمان رسوخ کرده از ته دل می‌گوییم: بابا دم علما گرم!؟ثانیاً: آیة 48 سوره انفال به صراحت بر این واجب الهی تأکید می‌کنند «و بدانید آنچه به‌دست می‌آورید پس یک‌پنجم آن برای خدا و رسول و ذی‌القربی و یتیمان و مسکینان و درراه‌ماندگان [از آنان] است...»اتفاقاً اختلاف علمای شیعه و اهل‌سنت در تفسیر این ایه خصوصاً در مورد کلمه «ماغنمتم» (آن‌چه به غنیمت می‌گیرید) باعث شده اهل سنت، خمس را فقط در مورد غنایم جنگی لازم بدانند (البته خود اهل‌سنت روایاتی از رسول خدا دارند که خلاف این ادعا را ثابت می‌کند، ولی به آن عمل نمی‌کنند) اما شیعه که تفسیر قرآن را بر عهده اهل‌بیت علیهم السلام گذاشته، با توجه به روایات بسیار زیاد در این باب و با توجه به معنای لغوی غنیمت (که مربوط به هرچیزی است که انسان به‌دست می‌آورد) مسأله خمس را در همه درآمدها جاری می‌داند.# هیچی، فقط 20 درصد؟!اصلاً مگر خود پیغمبر نگفته من در مقابل زحمت رسالتم از شما اجر و مزدی نمی‌خواهم پس چرا می‌گویید 20 درصد درآمد امت خود را برای خود و خانواده‌اش خواسته؟! از این مسأله معلوم می‌شود اصل خمس صحیح نیست؛ زیرا با چند آیه قرآن منافات دارد که می‌گوید پیامبر اجری نمی‌خواهد...؟ساده‌ترین جواب این است‌که: همان‌طور که گفتیم خمس شامل دو بخش است که فقط سهم سادات متعلق به سادات فقیر بود و سهم امام مصرف‌های خاص خودش را داشت. دوم این‌که در دو آیه قرآن خلاف مدعای شما آمده چون رسول‌خداصلی الله علیه و آله فرموده من از شما اجر نمی‌خواهم مگر محبت و مودت نسبت به نزدیکانم: «قل لااسئلکم علیه اجرا الاالموده فی‌القربی» (شوری/23)آیا نمی‌توان توجه به وضع سادات فقیر را که در حقیقت فرزندان رسول‌خدا هستند، تکریم و محبت به ایشان برشمرد؟ افزون براین‌که در جای دیگری از قرآن آمده: بگو ای پیامبر، من هرچه از شما به‌عنوان اجر و مزد رسالتم درخواست کردم آن هم برای خودتان و به نفع شماست «قل ما سئلتکم من اجر فهو لکم» (سبأ / 47) یعنی همین خمس که می‌تواند مصداق مودت و احترام ذی‌القربی باشد در راه حل مشکلات دینی و دنیایی مردم و به نفع آن‌هاست. در هرحال قرآن را نباید با نگاهی سطحی و گذرا دید بلکه باید با توجه به سایر آیات مربوطه یک آیه را معنا کرد. اتفاقاً آثار و برکات خمس آن‌قدر زیاد است که بعضی از علمای اهل‌سنت هم‌اکنون پیشنهاد رواج آن را در جامعه اهل‌سنت مطرح کرده‌اند. امام رضا علیه السلام در حدیثی می‌فرمایند: « خمس کمک ماست در سامان‌دادن به امور دینی و امور مربوط به خانوادة خود و شیعیانمان» (وسائل‌الشیعه، ج6، باب3)ادامه داردمنبع:سایت حوزه، تنظیم برای تبیان: ملکی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 396]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن