تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به خدايى كه جانم در اختيار اوست، وارد بهشت نمى شويد مگر مؤمن شويد و مؤمن نمى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816364584




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ارسطو چگونه استدلال می کرد؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ارسطو چگونه استدلال می کرد؟براهین ارسطو برای مرکزیت و سکون زمین (1)
ارسطو
ارسطو، فیلسوف بزرگ یونان باستان، برای بحث و بررسی درباره ی سکون یا حرکت زمین، در کتاب «در آسمان»، از مفاهیم فلسفه ی طبیعی خود، یعنی علل طبیعی و قسری حرکت، آغاز می کند. براهین فلسفی ارسطو برای سکون زمین در مرکز عالم، در کنار براهین هندسی بطلمیوس، قرنها به عنوان بهترین و کامل ترین استدلالات عقلی برای این موضوع در جهان علم حکومت کرد. ولی اگر امروزه ما می دانیم که زمین نه تنها در مرکز عالم نیست بلکه با سرعت در حال چرخش و گردش است، پس این «براهینِ» به اصطلاح عقلی و ریاضی، آیا جز یک سری حرافی چیز دیگری است؟در این مقاله خواهیم دید که چنین نگاهی به تاریخ نجوم و در کل تاریخ علم، ما را از فهم ماهیتِ واقعی آنچه متفکرین دوران باستانی با عنوان علم و دانش عمر خود را صرف آن نمودند، دور می کند.آنها هم استدلالات و قضایای خود را داشتند، و با اتکا به نیروی تفکر در حال جستجو برای یافتن پاسخ سوالات خود بودند. البته نمی توان نقش پیش فرضهای متافیزیکی و غیر عینی را در فعالیتهای آنها منکر شد، ولی مگر علم امروز از متافیزیک به کلی خالی است؟ آیا علم جدید تحت تأثیر مدهای فکری و فلسفی و اجتماعی نیست؟ آیا با نبود این پیش فرضهای به اصطلاح غیر علمی، هیچ دانش قابل اتکایی درباره ی طبیعت بوجود می آمد؟ و آیا علم امروز ما، یقینی ترین و درست ترین حقایق عالم امکان را کشف کرده است؟ با این نگاه بیایید، با چشمانی شسته شده از پندارهای امروز- محور، دنیای باستان را جور دیگر ببینیم: براهین ارسطو برای مرکزیت و سکون زمین
انسان در جستجوی اسرار عالم
ارسطو برای اثبات سکون زمین در عالم، با استفاده از مفاهیم فلسفی خود، که قبلاً آنها را اثبات کرده است، بدین شیوه آغاز می کند. در این میان ارجاعات وی، به مشاهده ی مستقیم طبیعت و توجه به پدیدارها حائز اهمیت است. 1- اگر زمین را بدور مرکز عالم، متحرک فرض کنیم، این حرکت یا طبیعی است ویا اجباری و قَسری(= اجباری). وی نتیجه می گیرد که اگر زمین چنین حرکتی بدور مرکز عالم داشته باشد، قطعاً به اجبارِ نیروی دیگری خواهد بود. زیرا مشاهده ی مستقیم طبیعت نشان می دهد که اجزای زمین مثل سنگها و آبها و ... همه به طور طبیعی به سمت مرکز زمین حرکت می کنند و به سوی آنجا مایل هستند. پس اگر چنین باشد، چطور می توان پذیرفت، کل کره ی زمین که مجموع این اجزاء است، حرکت طبیعی متفاوتی داشته باشد. اگر حرکت طبیعی تمام اجزاء زمین به سمت مرکز زمین است، در نتیجه حرکت طبیعی کل زمین هم باید به سوی مرکز خود باشد. پس نمی توان تصور نمود که زمین، خارج از مرکز عالم و دارای حرکت طبیعی مستدیر، به گرد مرکز عالم باشد. زیرا اگر چنین بود تمام اجزای زمین از سنگ ها و چوب ها و ... باید به گرد مرکز عالم یعنی خارج مرکز زمین تمایل می داشتند، ولی مشاهده ی مستقیم طبیعت، چنین چیزی را نشان نمی دهد، بلکه تمایل آنها به سمت مرکز زمین است. 2- ولی حتی اگر زمین به دور مرکز عالم حرکت مستدیر هم داشته باشد، این حرکت به واسطه ی نیروی دیگری است که به طور اجباری و قسری اعمال می شود. و چون این حرکت قسری است پس ابدی نمی تواند بود.  ادامه ی استدلال های ارسطو را  در مقاله ی بعدی خواهید خواند. تألیف:ا.م.گمینیمنبع:ارسطو، در آسمان، ترجمه: اسماعیل سعادت، نشر هرمس 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 628]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن