تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1847229492




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رفیق ممیز هم رفت


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: او آغازگر گرافیكی است كه از شدت سادگی در نظر پیچیده می‌آید. از درخشان‌ترین نمونه‌های این سلیقه می‌توان به مجموعه...   به بهانه درگذشت شیگئو فكوداشیگئو فوكودا، گرافیست نامدار ژاپنی، پنجشنبه، 26 دی، در هفتادوهفت‌سالگی، چشم از جهان فرو بست. بسیاری از گرافیست‌های جوان ایران فوكودا را به رفاقتش با مرتضی ممیز و سفر او در ده سال و هشت ماه گذشته به ایران به خاطر دارند. البته، قبل از آن، سلسله مباحث آموزشی به قلم او و به شكل درس گفتارهایی در ماهنامه گرافیك (1371) به چاپ رسیده بود.   گرافیك فوكودا متعصبانه بر ایده مستقر است، تا آنجا كه همه خصوصیتهای فرم را برای رسیدن به محتوای گرافیك فدا می كند. این شیوه سختگیرانه و مستقیم برای القای معنا وی را به شناخته شده‌ترین طراح گرافیك آسیا مبدل كرد. ابراهیم حقیقی در مقدمه‌ای بر آثار او می‌نویسد: “فوكودا همچون هم‌نسلان دیگر خود یكی از معماران بزرگ ژاپن بعد از جنگ است. هم نسلانی همچون كوروساوا، اوزو، كوبایاشی، میزوگوشی، میشیما، ناگایی و ... اینها تعریف تازه‌ای از تصویر و ارتباط به دست دادند. اینها جهان را به گونه‌ای دیگر می‌خواستند و لااقل در آثارشان آن را ساختند. شاخصه آثار فوكودا، در میان طراحان گرافیك جهان، طراحی ناب ( design) به معنی اصلی آن است. شاید بهترین لغت در فارسی همان معمار است. او معمار است.”1 فوكودا، اول بار، همزمان با بیینال ششم و به دعوت مرتضی ممیز، در كارگاهی یك‌روزه در فرهنگسرای نیاوران شركت كرد. در همان زمان (خرداد 1378) سخنرانی دیگری در محل موزه هنرهای معاصر تهران كرد. بجز صراحت، رك‌گویی و پیام غیر كلامی، كه بخش اعظم گرافیك مستقیم اوست، شهرت جهانیاش را مدیون طنز شاعرانه‌ای است كه از دهه 70 میلادی نامش را بر سر زبانها انداخت. نگاه منحصربه‌فرد او جوایز متعددی را از قبیل مدال طلای چهارمین دوسالانه بین‌المللی لهستان (1972)، نُهمین فستیوال هنر ژاپن (1974)، المپیك مونترال (1975)، جایزه اول و دوم دوسالانه كاریكاتور بلغارستان (1975) و نمایشگاه بین‌المللی پوستر امریكا (1978) نصیبش كرد.    او، در زمان اقامت كوتاهش در ایران، به شدت تحت تأثیر گرافیك معماری اصفهان قرار گرفته بود. وی در مصاحبه‌ای در این باره گفته بود: “به این باور رسیده‌ام كه مبحث نگاتیو و پوزوتیو را روبین پایه‌گذاری نكرده است، بلكه ایرانیان بعد از اسلام منشأ چنین تفكری بوده‌اند.” در جلسات عمومی‌اش در تهران نیز بارها بر این موضوع پافشاری می‌كرد كه از این پس معیار معماری گرافیك او بر اصل گرافیك سنتی ابنیه ایرانی استوار خواهد بود. هرچند به قول مرتضی ممیز (در همان جلسه نیاوران) این ادعا بیشتر نوعی ادای ادب به میزبانان پرشوری بود كه عمیق‌ترین احترامات را نثارش می‌كردند. فوكودا فارغالتحصیل دانشگاه هنر و موسیقی توكیو بود و نمایشگاههای مختلفی را از 1967 در سراسر جهان برپا كرد.او آغازگر گرافیكی است كه از شدت سادگی در نظر پیچیده می‌آید. از درخشان‌ترین نمونه‌های این سلیقه می‌توان به مجموعه غیر قابل اجراها اشاره كرد. فوكودا، موریس اشری بود كه در توكیو به دنیا آمده بود.   پی نوشت1- بررسی و معرفی آثار شیگئو فوكودا/ مقدمه ابراهیم حقیقی و حمیدرضا وصاف، نشر ناربن/ 1381.       تهیه شده توسط: مجله تندیس /culture اختصاصی   مطالب پیشنهادی: گرافیک چیست ؟ تئو یانسن را با مجسمه‌های متحرک جالبش بشناسید!+تصویر  پوستر المپیکهای سالیان دور و نزدیک این هنرمند، نامی جز آیدین آغداشلو ندارد بهترین پوسترهای تاریخ سینمای جهان (3)  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 659]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن