واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: "بيپولي"؛ يک طنز تلخ اجتماعي موفق
موفقيت فيلم سينمايي "بيپولي" ساخته حميد نعمتالله بيش از هر چيز ناشي از نگاه جزئينگر فيلمساز به مضمون انتخابي و احاطه بر فضا و روابطي است که به خلق يک طنز تلخ اجتماعي موفق منجر شده است. زني که از يک عاشق بيچون و چرا و کوتهفکر که ناآگاهانه وارد بازيهاي شوهرش شده به زني مقتدر بدل ميشود که شوهرش را ترک کرده و در انتها با چرخشي تعيينکننده به سوي او بازميگردد.به گزارش خبرنگار مهر، نعمتالله در دومين فيلم کارنامه خود حرکتي هوشمندانه بر لبه تيغ کمدي و تراژدي دارد و ميتواند با کمترين لغزش اين مسير را به سلامت طي کند. بالاخره وسواسهاي اين فيلمساز پنج سال پس از "بوتيک" نتيجه داد و نعمتالله بدون تکرار فضاي آن فيلم، اين بار سراغ مضموني تلخ و مسئله مبتلا به جوان امروز رفته که با لحن طنز و يکدست فيلم به يک طنز تلخ اجتماعي با سويههاي اجتماعي بدل شده است.
نعمتالله با محوريت غرور بيجا در ميان جوانان امروز و پيامدهاي آن در زندگي زوج محوري، سويههاي اجتماعي چون فقر، بيپولي، بيکاري و... را نيز نشانه رفته و ميتواند با لحني يکدست در ترسيم فضاي موجود موفق عمل کند. هر چند رسيدن به پرداخت يکدست اين فضا مهمترين مشکل بوده اما فيلمساز توانسته بدون لغزش صرف به سوي کمدي و تراژدي، پيوندي بين اين دو فضا ايجاد و از قِبل آن هم تلخي موجود را قابل هضم کند و هم فضاي طنز را از افتادن به دام لودگي نجات دهد. در "بيپولي" براي طراحي روند اوج و فرود زندگي اين زوج نويسنده و فيلمساز دست به خلق شخصيتهايي تازه با پرداختي متفاوت زدهاند که البته حضور بازيگران نيز به اين امتياز دامن زده است. ليلا حاتمي با فاصله گرفتن از کليشه زن معصوم، عميق و درونگراي هميشگي به شخصيت زني جوان از طبقه مرفه با سطح فکري محدود نزديک ميشود که اوج و فرودي جذاب دارد.زني که از يک عاشق بيچون و چرا و کوتهفکر که ناآگاهانه وارد بازيهاي شوهرش شده به زني مقتدر بدل ميشود که شوهرش را ترک کرده و در انتها با چرخشي تعيينکننده به سوي او بازميگردد. در اين ميان روندي که براي شخصيت مرد با بازي بهرام رادان طراحي شده نيز سير او را از يک جوان مغرور که به قابليتهاي ظاهري خود غره است، به يک مرد تنها و ترکشده در قالب طنز به تصوير ميکشد.شخصيتهاي فرعي فيلم نيز به اندازهاي که بايد پرداخت شده و حضوري تأثيرگذار با همان کميت دارند. طيفي تمام و کمال از مردان بيکار که هر يک با رنگاميزي خاص در عين ايجاد فضايي مفرح براي پذيرفتني شدن اين موقعيت، به گونهاي نگاهي چند وجهي به معضل بيکاري مردان دارد.شخصيتهاي فرعي فيلم نيز به اندازهاي که بايد پرداخت شده و حضوري تأثيرگذار با همان کميت دارند. طيفي تمام و کمال از مردان بيکار که هر يک با رنگاميزي خاص در عين ايجاد فضايي مفرح براي پذيرفتني شدن اين موقعيت، به گونهاي نگاهي چند وجهي به معضل بيکاري مردان دارد.
"بيپولي" بيش از هر چيز ناشي از نگاه جزئينگر نعمتالله و فيلمنامهنويسش به مضموني که انتخاب کردهاند و احاطه آنها بر فضا و روابط موجود بين شخصيتهاي اصلي و فرعي است. فيلمي که تلخي عميق آن تنها با لحن يکدست انتخاب شده ميتواند براي مخاطب قابل تحمل شود."بيپولي" دومين فيلم نعمتالله پس از "بوتيک" با فيلمنامه نعمتالله و هادي مقدمدوست داستان زوجي جوان را روايت ميکند که درگير يک دوره بيکاري ميشوند. رادان، حاتمي، حبيب رضايي، امير جعفري، سيامک انصاري، بابک حميديان، نادر فلاح، علي سليماني، رضا رشيدپور، سوسن مقصودلو، جلال پيشوائيان، افشين سنگچاپ و فرهاد شريفي بازيگران فيلم هستند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 521]