واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: t=9634">●●● هنر طراحي PixelArt و طراحي اشكال منظم هندسي ●●● (قسمت ششم) Babak Sateli 04 ارديبهشت 1383, 17:06با سلام اگر دوستان مقاله هاي قبلي من را مطالعه كرده باشند حتماْ به كلماتي مانند Pixel ، PixelArt ، Isometric آشنا مي باشند. ضمناْ يك پيش زمينه براي شروع طراحي توسط پيكسل را دارند و در نهايت قسمت پنجم مقالات كه نورپردازی یک مکعب ایزومتریک ساخته شده است ، را آموخته اند. اگر موفق به مشاهده اين مقالات نشده ايد پيشنهاد مي كنم قبل از مرور اين مقاله ، آنها را مطالعه نماييد : >|< ●●● هنر PixelArt ●●● () >|< ●●● هنر طراحي PixelArt به صورت Isometric ●●● () >|< ●●● هنر طراحي PixelArt و آماده سازي Photoshop ●●● () >|< ●●● هنر طراحي PixelArt و شروع طراحي ●●● () >|< ●●● هنر طراحي PixelArt و نورپردازي ●●● () . . . در اين مقاله كه قسمت ششم مي باشد مي خواهم تا طرز كشيدن اشكال مختلف هندسي را توسط PixelArt و در حالت ايزومتريك برايتان شرح بدهم. در ابتدا بايد نكته اي را متذكر بشوم. همان طور كه مي دانيد در حالت Isometric ما اجسام را به صورت 3 بعدي و با زاويه مشخص رسم مي كنيد. حتماْ به خاطر داشته باشيد كه اين حالت ، حالت واقعي 3 بعدي نمي باشد. چرا كه در دنياي طراحي 3 بعدي ما با زاويه نگاه يا همان Prespective سر و كار داريم اما در اين حالت رسم اين زاويه ديده نمي شود. اصولاْ همين امر باعث شده تا ايزومتريك يك طرح مخصوص باشد. به هر حال توجه كنيد كه اگر اشكال ساخته شده در اين هنر دقيقاْ حالت 3 بعدي ندارند اين كار اشتباه انجام نشده بلكه هنر PixelArt و ايزومتريك به اين صورت است. خوب با اين مقدمه كار را شروع مي كنيم ... ساده ترين شكل هندسي جهت رسم در حالت Isometric مكعب مي باشد. براي رسم اين شكل هندسي مراحل زير را دنبال كنيد : خوب همان طور كه در شكل هم مشخص است ، ابتدا يك لوزي رسم مي كنيم به صورتي كه زاويه اضلاع آن حتماْ با زاويه 26.565 هماهنگي داشته باشند. سپس در مرحله (2) يك كپي از اين لوزي ايجاد كرده و آن را با پايين منتقل مي كنيم. اين دو لوزي در حقيقت دو وجه بالايي و پاييني مكعب ما مي باشند. در مرحله (3) خطوط ميان اين دو وجه را ترسيم مي كنيم و در مرحله (4) خطوط اضافي را پاك كرده و رنگ آميزي را انجام مي دهيم. دقت كنيد كه ارتفاع ميان دو وجه بالايي و پاييني را مناسب انتخاب كنيد كه حتماْ شكل شما به صورت مكعب درآيد. حال بياييد و با هم يك هرم ترسيم كنيم. به شكل زير توجه فرماييد : ابتدا يك لوزي به قانون ايزومتريك رسم كنيد. سپس همان طور كه در مرحله (2) مشاهده مي كنيد دو ضلع ديگر هرم را ترسيم مي كنيم. بدين صورت كه دو پيكسل بر روي هم ترسيم مي كنيم ( به صورت عمودي ) و يك پيكسل به سمت چپ مي رويم. سپس دوباره دو پيكسل بر روي هم ترسيم مي كنيم و اين كار را ادامه مي دهيم. اين مي شود ضلع سمت چپ. همين كار را براي ضلع سمت راست انجام مي دهيم ، با اين تفاوت كه در هر بار بالا رفتن يك مرحله به سمت چپ مي اييم. بالاخره اين دو ضلع همديگر را در يك نقطه قطع خواهند كرد. اين نقطه همان نوك هرم ما مي باشد. و در نهايت همانند مرحله (3) قسمتهاي اضافي را پاك كرده و هرم را رنگ آميزي مي كنيم. در طراحي اين نوع از اشكال هندسي ( مانند هرم ) توجه داشته باشيد كه چيدن پيكسلها بر روي هم براي درست كردن ارتفاع آن شكل بسيار مهم مي باشد. به شكلهاي زير توجه كنيد : به اشكال و ضلع سمت چپ آنها دقت كنيد. در شكل شماره (1) ابتدا دو پيكسل بر روي هم طراحي شده و سپس يك مرحله به سمت راست رفته ايم. در شكل شماره (2) يك پيكسل طراحي شده سپس يك مرحله به سمت راست رفته ايم. اما در شكل شماره (3) سه پيكسل در كنار هم طراحي شده اند و سپس يك مرحله بالا رفته ايم !!! دقت كنيد كه همين تفاوت جزيي چقدر مي تواند در ارتفاع شكل تاثير داشته باشد ! پس در زمان طراحي دقت كنيد كه قرار دادن پيكسل ها بر روي هم يا در كنار هم مي تواند نتيجه هاي بسيار گوناگوني داشته باشد. خوب ساده ترين شكل هندسي از نظر طراحي در ايزومتريك كره مي باشد. به شكل زير توجه فرماييد : براي طراحي اين شكل ، ابتدا كافيست يك دايره رسم كنيد. سپس همانند مرحله شماره (2) آن را رنگ آميزي كنيد. دقت كنيد كه تنها و تنها در مرحله رنگ آميزي مي شود حالت سه بعدي اين كره را مشخص نمود. اين بدان خاطر است كه كره در عالم طراحي هيچگونه زاويه مشخصي ندارد و به راحتي قابل ترسيم است! در هنگام رنگ آميزي تنها كافيست قوت تخيل خود را به كار ببريد و فكر كنيم كه اگر مثلاْ نور ما از سمت چپ-بالا به كره بتابد ، رنگهاي آن به چه صورت تغيير مي يابند. اين دقيقاْ همان كاري است كه من در شكل بالا و در مرحله (2) كردم. حال مي خواهيم يك استوانه رسم كنيم. ابتدا به شكل زير توجه كنيد : خوب فكر كنم توضيح اين شكل نيز آسان باشد. ابتدا يك بيضي رسم مي كنيم. سپس همانند مرحله (2) يك بيضي همانند آن براي وجه پاييني استوانه مي كشيم. در مرحله (3) اين دو قسمت را به يكديگر توسط خطوط عمودي وصل و خطوط اضافي را نيز پاك مي كنيم. در مرحله (4) رنگ آميزي اين شكل را انجام مي دهيم. در ترسيم استوانه تنها يك مطلب بسيار مهم است و آن اينست كه مي بايست در طراحي بيضي براي دو وجوه بالايي و پاييني استوانه نهايت دقت را بكنيد. چرا كه زاويه ديد نهايي اين استوانه به صورت 3 بعدي از طراحي همين دو قسمت پديد مي ايند. لذا در طراحي آن دقت كنيد كه شكل نهايي به دست آمده هماهنگ با اشكال ديگر باشد. در انتها يادآوري مي كنم كه رسم بسياري از اين اشكال به قدرت تخيل شما بستگي دارد. در ضمن شما مي توانيد با تركيب اشكال مختلف منظم هندسي اشكال پيچيده تري به دست آوريد ... به اشكال زير توجه كنيد : فكر كنم حالا ديگه ترسيم چنين اشكالي براي شما ساده باشد !!! خودتان سعي كنيد اشكال مختلفي رسم كنيد ... آنها را رسم كنيد و براي من در اينجا بگذاريد ... تلاش كنيد چرا كه PixelArt بسيار آسان و لذت بخش است. در مقاله بعدي به شما روش ترسيم اشكال پيچيده هندسي را خواهم آموخت. موفق باشيد. aghahamidgol2 04 ارديبهشت 1383, 22:39آقا دمت گرم بابا كم آوردم ديگه Babak Sateli 04 ارديبهشت 1383, 23:18دوست من چرا کم آوردی ؟ کجای موضوع نامفهوم است تا من برایتان توضیح بیشتری بدهم ... saman 06 ارديبهشت 1383, 11:06آقا بابك اين مقالات فوق العاده بودن!واقعا استفاده كردم!دست مريزاد! ImanYari 06 ارديبهشت 1383, 21:55بسيار عالي مثل هميشه برتر از همه!! من بعد از چند وقت كه نبودم دوباره سلام ميكنم بابك جان Babak Sateli 06 ارديبهشت 1383, 22:59سلام ایمان جان متشکر هستم از لطفت. من هم امیدوارم دوستان بتوانند با استفاده از این سری مقالات من یک دیدگاه جدید نسبت به گرافیک کسب کنند و آن را در عمل هم به کار ببرند. جالب است دوستان بدانند که بسیاری از پوسته برنامه ها مانند Winamp با همین روش طراحی می شوند. یعنی استفاده از هنر PixelArt ... ممنونم ImanYari 06 ارديبهشت 1383, 23:12مرسي بابك جان درست ميگي من قبلا كه توي DOS برنامه مينوشتم مجبور بودم توي كارهاي گرافيكي از اين روش استفاده كنم البته با برنامه نويسي به اين راحتي نيست!! اونم توي داس! به هر حال بحث خيلي مفيديه ممنونم ۩mohammad۩ 06 تير 1383, 05:48بابك جون من احلش نيستم كه هندونه زير بغل كسي بذارم ولي بعد از اين مددتي كه توي ايس سايت عضو هستم به اين نتيجه رسيدم كه آخرشي و به هنرت ايمان آوردم و توي طراحي شما رو الگوي خودم قرار دادم. Babak Sateli 06 تير 1383, 07:51بابك جون من احلش نيستم كه هندونه زير بغل كسي بذارم ولي بعد از اين مددتي كه توي ايس سايت عضو هستم به اين نتيجه رسيدم كه آخرشي و به هنرت ايمان آوردم و توي طراحي شما رو الگوي خودم قرار دادم. محمد جان لطف داری ... امیدوارم در آینده نه چندان دور شاهد شاهکارهای شما باشیم. با تشکر Gt-Max 10 مهر 1383, 19:41[align=center:9b 6301b 86d]I Just Can Say WOW ![/align:9b 6301b 86d] ببخشيد من چطوري ميتونم صفحه كار فوتوشاپ خودم رو مثل صفحه شطرنجي كنم...؟! :arrow:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1185]