واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: پايان هاليوود؟
بحران اقتصادي آمريكا و ضررهاي ميلياردي شركتها، مراكز تجاري و بانكها اين روزها در راس اخبار مهم جهاني قرار گرفته است.از جمله تجارتي كه ممكن است تحت تاثير اين بحران قرار بگيرد تجارت فيلم يا صنعت ساخت فيلم در آمريكاست كه گردش مالي سنگيني دارد و سالانه سود سرشاري را نصيب صاحبان آن ميكند. نشريه فوربس اخيرا در مقالهاي به ابعاد اين بحران و تاثير آن بر صنعت فيلمسازي آمريكا پرداخته است. بحران اقتصادي آمريكا و ضررهاي ميلياردي شركتها، مراكز تجاري و بانكها اين روزها در راس اخبار مهم جهاني قرار گرفته است.اگر بخواهيم با توجه به ميزان فروش فيلمهاي سينمايي وضعيت اقتصادي هاليوود را ارزيابي كنيم آمار فروش فيلمهايي چون «شفق» و «كوآنتوم آرامش» نشان ميدهد كه هاليوود وضعيت خوبي دارد. اما نگاهي عميقتر نشان ميدهد كه وضعيت تينزل تاون(هاليوود) وضعيت تيرهاي است. تمام 10 استوديوي هاليوود كه فيلمهاي پر فروش را تهيه ميكنند و 91 درصد از بازار فروش فيلمها را در اختيار دارند طي چند ماه كوچكتر شده و يا در هم ادغام شدهاند. استوديوي بزرگسال برادران وارنر اينترتينمنت دو بازوي مستقل فيلمسازي خود پيكچر هاوس و وارنر اينديپندنت پيكچرز را تعطيل كرد و نيو لاين سينما نيز براي كاهش هزينهها ادغام شد.امسال تعداد كل فيلمهاي توليدي اين استوديو به 20 عدد رسيد كه نسبت به سال گذشته 25 درصد كاهش نشان ميدهد. پارامونت و فاكس قرن بيستم نيز وضعيت مشابهي دارند. البته هنوز اقتصاد سينما به وضع وحشتناك خود نرسيده است و مردم هنوز به سينما ميروند. مشكل بزرگ، وال استريت است. بدون سرمايهگذاري بانكهاي بزرگ و سرمايه گذاريهاي خصوصي كه حدود 10 تا 18 ميليارد دلار طي 4 سال گذشته به هاليوود تزريق كردهاند، استوديوها بايد روش بيزينس خود را تغيير دهند. ديويد تامسون منتقد فيلم و نويسنده كتاب «آيا تاكنون ديدهايد؟» در اين خصوص ميگويد:با وجوديكه هاليوود هنوز زنده است ولي من به آينده آن شك دارم. هارولد وجل نويسنده كتاب اقتصاد صنعت سرگرمي و مديركل وجل كپيتال نيز در اين مورد چنين ميگويد:صنعت فيلم آمريكا نميتواند با وضعيت فعلي در يكي دو سال آينده رشد بالايي داشته باشد و سرمايهها را جذب كند. تمام خطرات در اين سرمايهگذاري بايد دوباره تعيين شود. امسال تعداد كل فيلمهاي توليدي اين استوديو به 20 عدد رسيد كه نسبت به سال گذشته 25 درصد كاهش نشان ميدهد. پارامونت و فاكس قرن بيستم نيز وضعيت مشابهي دارند. البته هنوز اقتصاد سينما به وضع وحشتناك خود نرسيده است و مردم هنوز به سينما ميروند. نكته ديگر افزايش هزينههاي توليد فيلم است كه موجب شده تا فيلمهاي كمتري توليد شود. بنا بر پيشبيني ويجل تا سال 2010 نميتوان انتظار داشت در تعداد فيلمها در جدول فروش تغيير محسوسي ايجاد شود اما طي سالهاي آينده تعداد كل فيلمهاي توليد شده در هاليوود 5 تا 10 درصد كاهش خواهد داشت. تعداد كل فيلمهاي سينمايي به نمايش در آمده در هاليوود از 478 فيلم در سال 2000 به 631 فيلم در سال گذشته رسيد كه 32 درصد افزايش را نشان ميدهد. اين در حالي است كه تعداد بليتهاي فروخته شده در اين زمان تنها افزايش يك درصدي را نشان ميدهد. صنعت سينماي مستقل ضرري بهمراتب بيشتر ديد. بنا برگفته مارك جيل رئيس دپارتمان فيلم در فستيوال فيلم لس آنجلس؛ سال گذشته از 5000 فيلمي كه براي شركت در فستيوال سان دنس ثبت نام كردند تنها 5 موردتوانستند در فروش موفق باشند. بنا بر اعلام اتحاديه سينما و تلويزيون مستقل نيز در سال 2007 ؛477 فيلم مستقل ساخته شد كه متوسط بودجه ساخت هر يك از آنها 5/16 ميليون دلار بود. به گفته جان فيتهام رئيس انجمن ملي صاحبان سالنهاي نمايش جريان پول در هاليوود يك جريان باز است و فيلمها همديگر را نابود ميكنند، به همين دليل نميتوانيم تعداد فيلمهاي توليد شده را پيشبيني كنيم.
افزايش سرمايهگذاري بينالملليبا توجه به اين وضعيت اكنون سرمايه گذاريهاي بينالمللي در هاليوود اهميت زيادي پيدا كرده است. اخيرا ابوظبي اعلام كرد كه طي 5 سال آينده يك ميليارد دلار براي توليد فيلمهاي آمريكايي سرمايهگذاري خواهد كرد. شركت جديد فيلمسازي استيون اسپيلبرگ نيز با بودجهاي بالغ بر 5/1 ميليارد دلار با همكاري يك شركت فيلمسازي هندي تاسيس شده است. صنعت نمايش فيلم نيز اكنون دچار تحول شده است. باند مايو، رئيسكل Access IT كه 70 درصد از اكرانهاي ديجيتال در آمريكا را بر عهده دارد در اين خصوص ميگويد كه با تغييراتي كه در تكنيك ساخت فيلمها بهوجود آمده اكنون شيوههاي سنتي نمايش فيلم ديگر كاربرد نخواهند داشت. پاييز گذشته اين شركت اعلام كرد كه تا پايان 3 ماهه اول سال 2011 قرار است 10 هزار سالن نمايش را تجهيز كند. وامهايي كه بانكهاي سرمايهگذار به شركتهايي چون Access IT ميدهند به آنها امكان نصب تجهيزات جديد را ميدهد و اين در حالي است كه استوديوها قرضهاي خود را از طريق گرفتن هزينههاي مربوط به تهيه كپي ديجيتال فيلمها براي اكران در سالنهاي سينما تامين ميكنند. معمولا اين هزينه براي هر فيلم حدود 1000 دلار است. به گفته مايو تا زماني كه سالنهاي نمايش، فيلم نشان ميدهند پول به آنها پرداخت ميشود. وي در ادامه ميگويد: ما در اين صنعت خيلي سر سخت هستيم. طبق برآوردها هزينه تجهيز ديجيتال كليه سالنهاي سينما در آمريكا 3 ميليارد دلار هزينه خواهد داشت. توزيعكنندگان و صاحبان سالنهاي نمايش در سال ميتوانند با جايگزين كردن روشهاي پرهزينه نمايش حلقه فيلم با روشهاي ديجيتال حدود يك ميليون دلار در سال صرفه جويي كنند. در حال حاضر تنها 13 درصد از حدود 5200 سالن نمايش در آمريكا امكان نمايش ديجيتال فيلمها را دارند. همزمان با اين تغييرات بهدليل افزايش تقاضا از سوي تماشاگران براي نمايش ديجيتال فيلمها و افزايش تعداد فيلمهاي 3 بعدي يا D movies-3 استوديوهايي كه اين امكانات را نداشته باشند ضرر ميكنند.با آغاز سال 2010، 20 درصد از فيلمها را تنها ميتوان با پروژكتورهاي ديجيتال با مبدلهاي اضافي نمايش داد. با اين وجود رئيس انجمن ملي صاحبان سالنهاي نمايش آمريكا در اين خصوص خوشبين است و ميگويد: تاريخ نشان ميدهد كه تجارت سينما در دوران ركود اقتصادي بهتر عمل ميكند. ما بايد فيلمهاي خوبي بسازيم تا مردم را به سينماها بكشانيم. ترجمه - لادن بهبودي ) همشهري )
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 172]