واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: محبوب بهترين ها باشيد!راه هاى دروني كردن محبت اهل بيت در كودكان ، نوجوانان و جوانان
آنچه در ساختن شخصيتيك انسان مؤثر است، خيلى پيش تر ازمدرسه و جامعه آغاز مىشود و به مساله تغذيه ، شير مادر، روحيات والدين ، شرايط ايام باردارى، انعقاد نطفه و... هم مربوط مىشود و موضوع وراثت نيز، در جاى خود مهم است. اينكه مادر در ايامباردارى يا هنگام شير دادن، چه صداها و نوارهايى بشنود (ترانه يا تلاوتقرآن يا نوحه و مداحى و...) و چه تصاوير و فيلم هايى ببيند ، در چه جلساتىشركت كند ، با چه كسانى معاشرت داشته باشد ، در تكوين شخصيتمعنوى فرزند بىاثر نيست.اهل معرفت و انسان هاى دقيق در به وجود آوردن نسلى پاك، نجيب، باايمان و اهل صلاح و فلاح ، به اين نكات و ريزهكاري ها توجه مىكنند. در زندگىنامه بسيارى از بزرگان دين يا شهيدان اسلام مىخوانيم و مىشنويم كه مادران شان آنان را با وضو شير دادهاند، ايام باردارى وشيردادن، مواظب حالات روحى خود ، غذاى حلالى كه مىخوردهاند ، مجالسى كه شركت مىكردهاند، كتاب هايى كه مىخواندهاند و... بودهاند.اينمراقبتها در روحيه و خصلتهاى كودك تاثير مىگذارد. اينكه مادر در ايامباردارى يا هنگام شير دادن، چه صداها و نوارهايى بشنود (ترانه يا تلاوتقرآن يا نوحه و مداحى و...) و چه تصاوير و فيلم هايى ببيند ، در چه جلساتىشركت كند ، با چه كسانى معاشرت داشته باشد ، در تكوين شخصيتمعنوى فرزند بىاثر نيست. از امام علىعليه السلام روايت است كه فرمود: من از خداى خود فرزندانى زيباروى و خوش قامت نطلبيدم، بلكه از پروردگارم خواستم فرزندانى به من عطا كند كه مطيع خدا و خائف از او باشند ، تا هر گاه به آنان مىنگرم كه مطيعخدايند، چشمانم روشن گردد. (1) دوران كودكى ، فصل تربيت دينى و تربيت ولايى كودكان است و محبت اهل بيت هم يكى از شاخههاى همين « تربيت دينى» است. حضور ما در جلسات ائمه و اشك ريختن در سوگ اباعبدالله (ع) و شنيدن حرف و حديث امامان و اهل بيت ، در روح كودكى كه در رحم يا درآغوش دارد ، تاثيرگذار است. ريشههاى حب اهل بيت، در دوران خردسالى و شيرخوارگى نيرومىگيرد و در جوانى و بزرگسالى ميوه و برگ و بار مىدهد. اما... اينك ماييم و كودكان و نوجوانان موجود در جامعه و ضرورت و اهميت تربيت ولايى و دينى آنان. در اينكه چگونه مىتوان جوانان و نوجوانان را « محب آل محمد » ودوستدار اهلبيتعليهم السلام بارآورد ، راه هاى مختلفى وجود دارد. در اين مقاله اجمالا به 3 شيوه اشاره مي كنيم :1- استفاده از نمادها و سمبلهايى كه به نوعى ارتباط با اهل بيت دارد ، اينرابطه را تقويت مىسازد. «عاشورا» برجستهترين مظهر خط ولايت نسبتبه اين خاندان است. « شهادت » و « عطش» نيز دو جلوه مهم عاشوراست. « آب فرات » يادآور تشنگى امام و اهل بيت او و وفاى عباسعليه السلام است و« تربت» سيدالشهدا، خاك آميخته به خون « ثارالله » است و اين دو ، فرهنگ عاشورا و حب اهل بيت را با خود دارند. 2- استفاده از علاقه به محبوبيتهر كس دوست دارد مورد علاقه و محبت ديگران باشد و مورد توجهقرار گيرد. در جذب افراد ، اظهار علاقه خيلى مؤثر است ، به خصوص آنطرفى كه انسان مورد علاقه او باشد اگر شخصيتى معروف ، مهم و معتبر باشد ، مورد رغبتبيشترى است. تا چه رسد به اينكه آن طرف، خدا وحضرت رسولصلى الله عليه وآله و ائمه اطهارعليهم السلام باشند.بايد چنين القا كرد كه رشتهمحبت و علقه ولايى با اهلبيتعليهم السلام موجب مىشود انسان محبوب خدا ورسول خدا صلى الله عليه وآله گردد و چه موهبتى بالاتر از اين؟ طرح اين مساله كهائمهعليهم السلام دوستداران شان را دوست دارند ، ايجاد محبت مىكند. بزرگ يادكردن از بزرگان و چهرههاى محبوب دين و اهل بيت،محبت مىآفريند. 3- تعظيم و تكريم و تعريف جوانان، به خاطر حالت الگوگيرى از مربيان، حتى از حالات و رفتار آنانهم سرمشق مىگيرند و نكته مىآموزند. حالات و حركات معلم و مربى بهصورت « آموزش غيرمستقيم » در شاگردان اثر مىگذارد. نحوه ي برخورد اولياء، معلمان و مربيان با اهل بيتعليهم السلام در حضورفرزندان و جوانان، به آنان هم ياد مىدهد. نام ائمهعليهم السلام را با تكريم و احترامياد كردن، همراه اسم شان درود و صلوات فرستادن، به احترام نام امام زمان«عج» برخاستن و دستبر سر نهادن، روز ميلاد ائمهعليهم السلام را جشن گرفتن وبزرگ داشتن ، روز وفات شان حريم نگهداشتن و حرف هاى خندهدار و برخوردهاى شاد نداشتن، در غم و اندوهشان حالت غم داشتن، تاثيرگذاراست. در اين گونه مسائل، كوچك ترها به بزرگ ترها نگاه مىكنند. اين حالت،خصلتشيعه است . اگر بزرگ ترها، معلمان، مربيان، با شوق وابتهاج و اظهار شيفتگى از ائمه حرف بزنند و از اهلبيت و محبت آنانسخن و داستان بگويند ، مؤثر است. گوينده و تبليغكننده بايد عقيدهاشهم همان باشد كه مىگويد و با عقيده و باور و شوق و علاقه حرف بزند. اينحالتبه شنوندگان و مخاطبان هم منتقل مىشود. انتقال حس و حالت از گوينده به شنونده و تماشاگر بديهى است. پي نوشت ها :1- بحارالانوار، ج101، ص98.2- الغدير، ج 2، ص 361 . منبع : برگرفته از كتاب "عشق برتر" – نويسنده : جواد محدثيبا تلخيص :عبادت در کودکي حيات بخشي دين براي کودکان مذهب و کمک به تربيت کودکان تأسي به امام حسين عليه السلام در تربيت فرزند خدا در زندگي كودكان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 398]