تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835892375




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گارانتی سريال ماورايي


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گارانتي سريال ماورايي
پوريا پورسرخ در روز حسرت
چند سالي است كه تلويزيون در سياستگذاري‌هاي جديدش تاكيد ويژه‌اي بر يكسري موضوعات خاص نشان مي‌دهد و يكي از آن موضوعات پرداختن به مسائل معنوي و باورهاي ديني و مذهبي است كه ساخت مجموعه‌ها و تله فيلم‌هايي را با طرح اين موضوع در دستور كار شبكه‌ها قرار داده است (حال بگذريم كه امسال اصرار عجيبي هم بر موضوع فروپاشي خانواده و بحث ارث و ميراث و دامادستيزي داشته است!).سريال «روز حسرت» چندمين تجربه سيروس مقدم در مقام كارگرداني كارهاي ماورايي است كه مثل هميشه حرف و حديث‌هاي بسياري را در آغاز ماه مبارك رمضان در پي داشت. مقدم از معدود كارگردانان تلويزيون است كه با تسلط كاملي بر موضوع و نوع كارش به گفت‌وگو مي‌پردازد و هميشه مصاحبه با او در باب كار باعث رفع بسياري از سوءتفاهمات و ابهامات مي‌شود. او پس از سال‌ها اندوختن تجربه، ثابت كرده كه ديگر كارش را بلد است و بهترين گزينه براي پروژه‌هاي بديع است. بار ديگر با او درباره سريال جديدش، روز حسرت به گفت‌وگو پرداختيم.• آقاي مقدم مدتي است فقط علاقه‌منديد در ژانر ماورايي و معنوي كار كنيد به خصوص از وقتي كه تلويزيون هم روي ترويج چنين عقايد و باورهايي خيلي تاكيد مي‌كند و سرمايه‌گذاري ويژه‌اي روي اين مسئله دارد. اين به علاقه شخصي و تعلق خاطرتان برمي‌گردد يا جاي مانوري كه اين‌گونه كارها دارد؟من درست نمي‌دانم كه تلويزيون چقدر دارد روي كارهاي ماورايي سرمايه‌گذاري مي‌كند ولي در مورد سياستگذاري‌هاي ماه مبارك رمضان مي‌دانم كه هر سال از سال قبل اين اتفاق مي‌افتد و اين‌بار هم از سال قبل معلوم بود كه امسال فقط شبكه اول برحسب وظيفه‌اي كه بر او محول شده كاري در اين ژانر و با موضوع برزخ در دستور كارش قرار مي‌گيرد. خيلي هم دنبال كارگردان گشته بودند كه اين پروژه را به او بسپارند.• يعني قرار نبود شما بسازيد؟نه، قرار نبود و حتي حدود 20روز قبل از شروع كار ويزا و بليت سفرم را گرفته بودم و با همسرم عازم سفر بودم ولي با رايزني‌هايي كه انجام دادند  بالاخره به اين نتيجه رسيدند كه درصد ريسك را پايين بياورند و با كارگرداني كار كنند كه اين جنس كار را قبلا تجربه كرده و مي‌شناسد و كار با گارانتي روي آنتن مي‌رود. پس در واقع من انتخاب شدم نه اينكه انتخاب كردم. گرچه ميل باطني خودم هم اين است در ژانري كار كنم كه با آن راحتم و راه دستم است. به اين دليل كه فضاسازي اين كار را مي‌شناسم و دوست دارم. نورپردازي‌اش و تعليق‌هايي كه دارد، همه و همه براي من دوست‌داشتني و جذاب است. • اما در مورد سريال «روز حسرت» برخلاف مجموعه‌هاي قبلي، داستان دوم است كه جذابيت دارد. يعني مخاطب كار را حداقل تا به حال كه بخش اعظمي از آن روي آنتن رفته به خاطر قصه برزخ و اتفاقاتي كه براي نرجس مي‌افتد دنبال نمي‌كند، ماجراي مسعود و فريده است كه براي او ديدني است.اين كاملا آگاهانه است. شما وقتي مي‌خواهيد داروي تلخي را كه دكتر تجويز كرده به بچه بدهيد اول دهانش را شيرين مي‌كنيد و بعد دارو را به او مي‌خورانيد. •  اما چرا همين داستان اصلي را جذاب‌تر تصوير نكرديد؟ اين موضوع خودش مي‌توانست با يك پردازش و تصويرگري بهتر ديدني‌تر از آب دربيايد، مثل مجموعه‌هاي قبلي.در اين مجموعه هم از زماني كه قصه برزخي ما تنيده و وصل مي‌شود به قصه ديگري، اين جذابيت ايجاد مي‌شود. مقدم از معدود كارگردانان تلويزيون است كه با تسلط كاملي بر موضوع و نوع كارش به گفت‌وگو مي‌پردازد و هميشه مصاحبه با او در باب كار باعث رفع بسياري از سوءتفاهمات و ابهامات مي‌شود. او پس از سال‌ها اندوختن تجربه، ثابت كرده كه ديگر كارش را بلد است و بهترين گزينه براي پروژه‌هاي بديع است.• خيلي‌ها به اين تصويري كه از بهشت برزخي يا بخش‌هاي ديگرش ارائه كرديد انتقاد دارند. گرچه به اين دليل كه تعريف روشن و قابل استنادي از آن وجود ندارد، نمي‌توان حكم داد كه درست است يا نادرست، اما در حس و حالي كه بايد به بيننده انتقال بدهد خيلي موفق نيست. تصويري كه ما از برزخ ارائه كرديم با ديد معادشناساني مثل آيت‌الله تهراني، مرحوم مطهري، علامه طباطبايي و علماي ديگري منطبق است كه راجع به اين مسئله تحقيق و پژوهش كرده‌اند. از طرفي هم همان‌طور كه شما گفتيد هركس از صورت و شكل برزخ يك تصويري در ذهنش دارد و كسي نرفته است ببيند دقيقا آنجا چه شكلي است. اصلا سؤالي كه ما در جلسه‌اي، از دوستان داشتيم اين بود كه شما به ما بگوييد مثلا برزخ بهشتي چه شكلي است، ما همان را تصوير كنيم و جواب هركسي دقيقا همين حرف شما را اثبات مي‌كرد كه برزخ در ذهن هر كسي تجسم افكار خود اوست و تصويري است از دنياي نديده. مثلا دانته برزخ را يك جزيره تجسم كرده اما چيزي كه از همه حرف‌ها و حديث‌ها برمي‌آيد اين است كه برزخ بهشتي يك جاي سرسبز و خرم است كه آب به معني پاكي و شفافيت در آن جريان دارد و طبيعت آن فسادناپذير است، گلي در آن پژمرده نمي‌شود و جمله مشهوري هست كه مي‌گويد آدم‌ها در عالم برزخ، خود واقعي‌شان هستند؛ يعني وجدان واقعي خودشان. در اين دنيا ما مي‌توانيم ريا كنيم، تظاهر كنيم و كلك بزنيم ولي در آنجا هيچ پرده حجابي وجود ندارد و خود واقعي‌مان هستيم.• بازيگري در مجموعه‌هاي شما معمولا يكي از نقاط قوت كار بوده. چطور شد تصميم گرفتيد در اين سريال از بازيگردان استفاده كنيد. البته من يك‌بار ديگر از بازيگردان استفاده كردم بودم؛ يعني در سريال «پرواز در حباب» كه خانم آدينه بازيگرداني مي‌كردند و وجه‌مشترك اين دو مجموعه، يعني «پرواز در حباب»‌و «روز حسرت» كه باعث شد از بازيگردان كمك بگيريم اين بود كه در هر دو سريال، چند بازيگر جوان و كم‌تجربه داشتيم.• همه مجموعه‌هاي شما اين ويژگي‌ را دارند.نه، به اين شكل كه رل اصلي را جوان‌ها ايفا كنند نبود. در «پرواز در حباب» حامد كميلي و بابك انصاري نقش اصلي را داشتند و در اين مجموعه هم ليندا كياني كه از رل‌هاي اصلي بودند كه خيلي هم دير به گروه پيوستندو به همين دليل از بازيگردان استفاده كرديم. • نقش معصومه كه نه خيلي محوري است و نه نقش سختي است!چرا، نقش سختي است. به نظر من يكي از سخت‌ترين نقش‌هاي سريال، نقش معصومه بود.• پس چرا از بازيگر حرفه‌اي استفاده نكرديد؟به اين دليل كه يك چهره تازه بود. اتفاقا ما از آغاز در ميان بازيگران حرفه‌اي به جست‌وجو پرداختيم، اما شبكه اصرار داشت چهره‌اي باشد كه پيش ‌داوري در مورد آن وجود نداشته باشد.• ولي ليندا كياني پيش از اين در مجموعه «ساعت شني» نقش يك دختر فراري را ايفا كرده بود!من البته آن را نديده بودم، ولي چهره خانم كياني با توجه به معصوميتي كه داشت مناسب نقش بود و از طرف ديگر با توجه به اينكه در اين سن و سال بازيگر كم داريم و از طرف ديگر سن و سال او به نقش ما مي‌آمد. منتها ايشان به‌شدت هم كم‌تجربه و خام ولي با استعداد بودند و چون انتخاب ايشان هم همزمان شد با شروع فيلمبرداري، واقعيت اين است كه آقاي افشين سنگ چاپ كه هميشه كار با بازيگران را انجام مي‌دهند فرصت و وقت اينكه با اين بازيگر و نقش‌هاي كوچك ديگر كه وارد قصه مي‌شدند تمرين كنند را نداشتند و از طرفي هم ما قرار بود به سرعت دو گروه بشويم و كار كنيم. پس نياز داشتيم كه حتما يك نفر روي بازي‌هاي گروه دوم اشراف داشته باشد و احساس كرديم بايد از بازيگردان بهره بگيريم.• يعني مهتاب نصيرپور فقط بر كار بازيگران جوان نظارت داشتند؟نه، در مورد بازيگران باتجربه ما مثل آقاي فرامرز قريبيان، خانم بايگان و باقي دوستان بازيگردان رل جمع‌كننده و تمرين‌دهنده را ايفا مي‌كردند و به آوردن آنها در فضاي قصه كمك مي‌كردند، ولي به طور ويژه روي بازيگرهاي جوان تمركز داشتند.• البته بازيگردان مي‌تواند در مجموعه‌اي هم كه بازيگرانش حرفه‌اي و با تجربه‌ هستند نقش بسيار تعيين‌كننده و موثري ايفا كند چون وظيفه يك بازيگردان اين است كه آينه تمام‌نماي بازيگر باشد و اين براي هر بازيگري با هر تجربه‌اي مي‌تواند مفيد باشد.همين‌طور است. بازيگردان بهتر از كارگردان مي‌تواند بازي‌ها را ببيند و بررسي كند، چون كارگردان حواسش به همه اجزاي صحنه است و ممكن است بعضي مسائل از ديد او پنهان بماند، ولي بازيگردان فقط حواسش به بازي‌هاست. در ضمن يك وظيفه ديگر بازيگردان اين است كه رابط خوبي ميان بازيگران و كارگردان باشد.• با اين تعريف، همكاري مهتاب نصيرپور  در اين پروژه چقدر موثر بود؟خيلي خوب بود. من اگر راش‌هاي بازي ليندا كياني را قبل از آمدن خانم نصيرپور و راش‌هاي او را بعد از تمرين‌هاي ايشان با او به شما نشان بدهم مي‌بينيد كه چه تاثير خوبي در كار داشته‌اند. چون ما هر روز بدون خانم نصيرپور سكانس‌هايي را فيلمبرداري مي‌كرديم كه موجودند و از مقايسه آنها مي‌شود به حضور موثر ايشان پي‌برد.• بازي‌ها البته رضايت‌بخش هستند. فقط بايد قدري به بازي‌ پوريا پورسرخ خرده گرفت كه آن هم مربوط به عادت‌هاي شخصي اين بازيگر است، مثل نفس‌نفس زدن‌هايي كه در بسياري مواقع هيچ تناسبي با موقعيت و شرايط نقش ندارند، يا نگاه او كه هميشه پرت است و ما هيچ‌وقت نمي‌بينيم كه به بازيگر نقش مقابل نگاه كند و ديالوگ بگويد. در مورد نگاه كردن كه نمي‌تواند جايي غير از جهت نگاهي كه من به او مي‌دهم نگاه كند، چون من پشت مانيتور نشستم و در اين صورت كات مي‌دهم. اصلا هيچ بازيگري امكان ندارد به جايي كه كارگردان گفته نگاه نكند! اما در مورد نفس‌نفس زدن آيا در جاهايي كه ريلكس است هم اين حالت وجود داشته؟
سيروس مقدم و افشين سنگ چاپ در پشت صحنه روز حسرت
• بله، گفتم كه تناسبي با شرايط ندارد.بايد برگردم ببينم كجاست. چون خيلي داريم اين بازيگر را كنترل مي‌كنيم. حتي ميزان بالا و پايين بودن سرش، جنس اداي ديالوگ‌هايش كه كجا از توي سينه باشد و كجا از نوك زبان، كجا عصبي باشد و كجا آرام باشد، همه كنترل شده است.• خوب است قدري هم درباره شخصيت‌ها حرف بزنيم. از مسعود شروع كنيد كه خيلي روي بي‌مسئوليتي و عدم كفايتش براي تشكيل يك زندگي به عنوان يك جوان امروزي تاكيد شده و با آن تشويق‌هايي، كه دائم جوان‌ها را به اين سوي مي‌كشد كه تشكيل خانواده بدهند، مغايرت دارد.ببينيد مسعود مجموعه‌اي از خصوصيات خوب و بد است. در يك خانواده مذهبي تربيت شده ولي از طرفي هم ژن اين خانواده را ندارد، چون بچه واقعي آنها نيست (كه اين البته رازي است ميان حاج رضا و نرجس). مسعودتربيت اين خانواده را گرفته، نماز مي‌خواند، روزه مي‌گيرد و اهل عبادت است، محاسنش را در حد يك بچه مسلمان دارد. با ادب است و جلوي پدر و مادرش سرش پايين است، ولي ژني را كه متعلق به خانواده اصيل است ندارد. او يك تعريف ديگري از زندگي دارد و در كل گريزهاي خودش را دارد وگرنه مسعود اگر تربيت اين خانواده را نداشت مثل خيلي از جوان‌هاي امروز با شرايط و رفاهي كه برايش در نظر گرفتيم رفتارهاي غيرارزشي ديگري هم داشت، اما اين‌طور نيست.• شخصيت نرجس هم در بسياري از موارد سؤال برانگيز است. اين براي همه سؤال شده كه چرا نرجس اين‌قدر مادرشوهر خوبي است ولي مادر خوبي نيست؟ نكند فمينيست است؟در طراحي‌اي كه ما از اين شخصيت داريم قرار است او يك زن فعال اجتماعي باشد. او يك وكيل است كه شغلش را خيلي حساب شده انتخاب كرديم كه اهميت ويژه‌اي در طراحي شخصيت او داشت. اصلا در همان قسمتي كه وكالت يك زن را برعهده دارد ، مي‌بينيم كه صرفا به خاطر همجنس بودنش و اينكه يك زن است حق را به او نمي‌دهد و به ما ثابت مي‌شود كه او فمينيست نيست؛ طرفدار حق است، آدم اخلاق‌گرايي است، عادل است. او معصومه را به اين دليل دوست دارد كه اولا او خانواده‌اي ندارد و تنهاست، ثانيا پسرش را مسبب اتفاق تلخي كه براي معصومه افتاده مي‌داند و ثالثا به لحاظ فكري او را خيلي به خودش نزديك مي‌داند و شخصيتش را دوست دارد.• البته اينكه تلاش كرديد تصوير خوبي از ارتباط يك مادرشوهر و عروس ارائه بدهيد قدم مثبتي است.بله و تنها نقطه ضعفي كه اين شخصيت دارد نوع رفتارش با مسعود است كه اين هم به خاطر آن بود كه بالاخره يك نقطه ضعف داشته باشد و  از جميع جهات مثبت نباشد. هر آدمي يك نقطه ضعفي دارد و اتفاقا همين نقطه ضعف نرجس باعث مي‌شود مسعود عصيان كند.• در ضمن بار اول است كه در تلويزيون از همسر دوم يك مرد و سرنوشت تلخ او دفاع مي‌شود و اين پرداخت شايد عادلانه‌تر بود اگر وصله اعتياد را به او نمي‌چسبانديد.موافق نيستم، به اين دليل كه فريده بارها مي‌گويد كه بعد از ازدواج با مسعود معتاد شدم. از طرف ديگر فريده بايد در قصه ما به يك انحطاط مي‌رسيد به اين دليل كه مسعود بهانه‌اي داشته باشد براي توجيه رفتارش با او و طلاق دادنش، چون مسعود آدم دم ‌دمي‌مزاجي است كه فريده دلش را زده و نياز به اين بهانه دارد. فريده بايد قرباني ما مي‌بود و بيننده برايش دل مي‌سوزاند، بنابراين بايد به اوج فلاكت و بدبختي مي‌رسيد و بعد پاك مي‌شد.• شما كه به قول خودتان اين همه تلاش كرديد شخصيت‌ها خاكستري باشند و بارزترين نمونه‌اش زن موادفروشي است كه خيلي احساساتي است و وسواس تميزي دارد، چرا آدمي مثل حامد را در قصه وارد كرديد كه در شر بودن تا جايي پيش مي‌رود كه الياس را در ذهن تداعي مي‌كند. بد بودن او با فريده و از طرفي تحريك او براي ازدواج با مسعود و حالا جدايي‌شان قابل توجيه نيست.البته به انگيزه‌هاي شخصي حامد در قسمت‌هاي پاياني بيشتر پي مي‌بريم. حامد در واقع بخش شر و شيطاني مسعود است.• ولي او هم يك انسان است مثل بقيه و قرار هم نيست كه شيطان مجسم باشد.نه، قرار نيست. اما پاي منافع‌اش در ميان است و اهدافي دارد كه دليل اين دو به‌هم زني‌هاست. البته لازم است به نكته‌اي هم اشاره كنم كه در ورسيون اول قصه ما يك مسئله عشقي مطرح شده بود بين حامد و فريده و حامد تعلق خاطري به فريده قرار بود داشته باشد كه باعث رفتارهاي او بود و ما اين را از قصه پاك كرديم. • اما تاثيرش باقي مانده و در جاهايي رفتار حامد بدون وجود آن بي‌معني است.نه، دلايل ديگري برايش طراحي كرديم. همان‌طور كه مي‌دانيد حامد از طريق مسعود ارتزاق مي‌كند و به‌نوعي آويزان كاراكتري مثل مسعود است و اموراتش از قبل او مي‌گذرد. حالا فريده به نوعي دارد جاي او را پر مي‌كند و سرمايه‌گذاري روي اوست، پس طبيعي است كه به وجود او حسادت مي‌كند. • سوال آخر درباره تيتراژ است. امسال رسم عجيبي در تيتراژ مجموعه‌ها بدعت‌گذاري شده و عنوان «با حضور...» كه معمولا براي پيشكسوتان استفاده مي‌شود براي تازه‌كارهايي مثل مهراوه شريفي‌نيا و پوريا پورسرخ به كار برده شده كه البته در سريال شبكه پنج هم به آن برخورديم.خب ببينيد وقتي شما از پيشكسوتاني در پروژه‌اي دعوت مي‌كنيد و دو سكانس بازي مي‌كنند بايد بنويسيد «با حضور...» چون نه آنقدر نقش بلندي دارند كه اسمشان را اول تيتراژ بزنيد و نه مي‌شود نامشان را دوم و سوم و بعد از جوان‌ترها گذاشت. پس طبيعتا بايد اسمشان را جدا كرد و با اين عنوان آورد. ولي در اين كار، برعكس آقاي قريبيان و خانم بايگان نقش‌هاي اصلي را برعهده دارند.• با اين حساب اشكالي ندارد اسم جوان‌ها را زير اسم پيشكسوتان كه نقش اصلي را هم برعهده دارند بياوريد.بله، اما ما به خاطر اينكه تعادل را ميان حقوق پيشكسوتان و جوان‌ها برقرار كنيم اين كار را انجام داديم!منبع : همشهري مطالب مرتبط :گزارش  تصويري سريال روز حسرت               گفت‌وگو با افسانه بايگان «نرجس»                  گزارشي از پشت صحنه سريال «روز حسرت             





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 277]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن