واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: همسو با هم و دركنار هم
در دوره و زمانهاي كه گروههاي موسيقي را ميتوان از نظر تكنيك و سبك كار، به راحتي در دو دسته سنت گرا و نوگرا، تقسيم كرد اعضاي گروه دستان كاري كردهاند كه در هيچ كدام از اين 2دسته قرار نگيرند.گروه موسيقي دستان ابتداي دهه 70 كار خود را آغاز كرده و به غير از حميد متبسم كه سرپرست گروه است ساير اعضاي آن در اين 2دهه بارها تغيير كردهاند. اگرچه اين گروه اغلب، سازهاي رايج ايراني را به كار گرفته اند، اما سعي كردهاند ضمن پايبندي به موسيقي دستگاهي و سنتي ايران، در شيوه نواختن سازها تغييراتي ايجاد كرده و توانايي هر ساز را بيش از آنچه پيش از اين ديده شده، نشان دهند.شايد همين خلاقيت و نوآوري در موسيقي دستگاهي ايران مهمترين ويژگي اين گروه باشد.در حقيقت قوي و ضعيف بودن گروهها از همين جا معلوم ميشود.اعضاي گروه دستان در حالي نوآوري ميكنند كه گذشته را پشت سر نگذاشتهاند بلكه آن را مثل يك منبع الهام در دستان خود دارند و كاري جديد اما نه غريب در موسيقي سنتي ايران ارائه ميدهند. جالب اينجاست كه حميد متبسم سرپرست گروه، حسين بهروزي نيا و بهنام ساماني سالهاست كه جلاي وطن گفتهاند و در كشورهاي آمريكا، كانادا و آلمان زندگي كرده و هر از گاه دور هم جمع ميشوند و كنسرتهايي را در شهرهاي مختلف برگزار ميكنند. در شرايطي كه اغلب هنرمندان از نبود امكانات مادي و معنوي گله دارند، فراغ بال و زندگي در غربت حداقل 3نفر از اعضاي گروه، شايد يكي از دلايل موفقيت گروه باشد. او فرزند خلف پدر است و ميخواهد كنار خواهرانش كه آنها هم اهل هنر هستند، ميراث دار خانواده شجريان باشد.در حقيقت همكاري گروه دستان و همايون شجريان موقعيت خوبي براي هر دو است تا در كنار هم يكي از گروههاي خوب موسيقي دستگاهي ايران را تشكيل دهند.در آخرين كنسرت گروه دستان كه در تالار بزرگ كشور برگزار شد، اين گروه سازهاي كوبهاي دف، تنبك، دايره و كوزه را در كنار تار، بربط و كمانچه به كار بردند تا از نظر ريتم تغييرات متنوعتري ايجاد كنند و همين يكي ديگر از ويژگيهاي مهم كار گروه دستان است؛ چراكه آنها در فضاي گوشههاي مختلف دستگاههاي موسيقي ايراني مينوازند ولي از اهميت ريتم كه يكي از اركان موسيقي و عاملي براي جذب مخاطب است نيز غافل نميشوندبه ويژه آنكه ساز كوزه را كه چندي است مورد توجه گروههاي موسيقي قرار گرفته نيز به كار گرفتهاند. كوزه در موسيقي بلوچستان ساز مهمي است كه حجم صدا را بالا برده و استفاده از آن در يك گروه، فضاي موسيقي هند و پاكستان را در ذهن مخاطب تداعي ميكند.البته نوازندگان بلوچ اغلب يك تشت و 2كوزه را همزمان بهكار ميبرند و گاه در يكي از كوزهها مقداري آب ميريزند تا صداهاي بيشتري داشته باشد. بهنام ساماني نيز در بخشهايي از اين اجرا، ساز كوزه را همراه با تمبك پژمان حدادي استفاده كرد و اين دو نوازي به شكل رايج همنوازيها به سؤال و جواب دو نوازنده رسيد.البته ساماني و حدادي علاوه بر نواختن دف، تمبك و كوزه گاه از سازهاي دايره و بم دايره نيز استفاده كردند كه ساز دوم در نوع خود جديد بود.شايد قوي بودن كار گروه دستان و هنرمندي همايون شجريان باشد كه با تكيه بر نام پدر و استفاده از تجربيات زندگي و همكاري با او، مستقل از پدر حركت كرده و سعي ميكند روبه جلو گام بردارد. از طرفي مدتي است كه همايون شجريان بهعنوان خواننده با گروه دستان همكاري ميكند.او پس از مدتها همكاري و آوازخواني همراه گروه، اولين كنسرت مستقل خود را در ايران و همراه گروه دستان اجرا كرد و نشان داد كه پس از چند كنسرت مشترك با اين گروه در ساير كشورها، سبك و نوع كار گروه را شناخته است. در اين اجرا برخلاف ساير اجراهايي كه در چند ماه گذشته ديديم، نه آواز بر موسيقي سوار است و نه برعكس صداي سازها نيز باعث محو شدن صداي خواننده نميشوند.شايد قوي بودن كار گروه دستان و هنرمندي همايون شجريان باشد كه با تكيه بر نام پدر و استفاده از تجربيات زندگي و همكاري با او، مستقل از پدر حركت كرده و سعي ميكند روبه جلو گام بردارد. او فرزند خلف پدر است و ميخواهد كنار خواهرانش كه آنها هم اهل هنر هستند، ميراث دار خانواده شجريان باشد.در حقيقت همكاري گروه دستان و همايون شجريان موقعيت خوبي براي هر دو است تا در كنار هم يكي از گروههاي خوب موسيقي دستگاهي ايران را تشكيل دهند.منبع : همشهري
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 228]