تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817026000




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بـورس تهـران در خـرداد ماه چـه كـرد؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بـورس تهـران در خـرداد ماه چـه كـرد؟


2[1]-8.jpg

آغاز ريزش قيمت‌ها، كاهش بي سابقه ارزش بازار سرمايه، بازدهي يك درصدي بورس و زيان سهامداران از مهم ترين اتفاقات تالار شيشه اي در سومين ماه سال بود كه موجب ثبت ركوردهاي جديد منفي در سال 91 شد.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، بورس تهران خرداد پر حاشيه را در حالي به پايان برد كه به دليل بروز مسائل سياسي و اقتصادي و تاثير جو رواني ناخودآگاه سهامداران تالار شيشه اي را در آستانه ثبت زيان هاي تاريخي قرار داد.

ابهام در روند مذاكرات هسته اي ايران،ابهام در زمان اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها،بي ثباتي بازار ارز و سكه و افزايش سود سپرده هاي بانكي عواملي است كه به ركود بورس در آخرين ماه بهار دامن زد و موجب افزايش زيان فعالان بازار شد.

به اين ترتيب طي 20 روز معاملاتي خرداد ماه، دماسنج بازار سرمايه تنها 5 روز مثبت را به خود ديد و در مقايسه با ارديبهشت ماه 500 واحد برابر با 1،9 درصد كاهش يافت و از 26 هزار و 667 واحد به 26 هزار و 165 واحد تغيير مكان داد.همچنين ارزش بازار سرمايه كه ارديبهشت ماه 4،9 درصد كاهش يافت و از 130 هزار ميليارد تومان به 123 هزار ميليارد تومان رسيد.

گزارش عملكرد بورس تهران در خرداد ماه نشان مي‌دهد كه طي 20 روز معاملاتي ارزش معاملات در مقايسه با ارديبهشت 27،8 درصد كاهش يافت و از 14 هزار ميليارد ريال به 10 هزار و 110 ميليارد ريال رسيد.همچنين حجم سهام معامله شده نيز4 درصد افزايش پيدا كرد و از 4 هزار و 321 ميليون سهم به 4 هزار و 498 ميليون سهم رسيد.

به اين ترتيب مي‌توان گفت متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات به ترتيب برابر با 213 ميليون سهم و 599ميليارد ريال بوده است. دفعات معامله سهام نيز18 درصد در مقايسه با ارديبهشت ماه كاهش يافت و از 351 هزار دفعه به 285 هزار دفعه رسيد.

حقوقي‌ها خريدار شدند، حقيقي‌ها فروشنده

همچنين بر اساس معاملات خرد و بلوك خرداد ماه، ارزش سهام خريداري شده اشخاص حقوقي 5357 ميليارد ريال معادل 63 درصد از كل خريدها بود درحالي كه ارزش سهام فروخته شده آنها 4592 ميليارد ريال و حدود 54 درصد از كل فروش‌ها بود. لذا سرمايه گذاري خالص اشخاص حقوقي در خرداد ماه به ميزان 766 ميليارد ريال مثبت شد.

اين در حالي است كه ارزش سهام خريداري شده اشخاص حقيقي 766 ميليارد ريال مثبت شد و با كاهش قيمت‌ها و حاكم شدن جو انتظار در بازار انگيزه خريداران حقيقي بازار براي خريداري سهم كاهش يافت به طوري كه ارزش سهام خريداري شده اشخاص حقيقي 3 هزار ميليارد ريال معادل 37 درصد از ارزش خريدها بود و ارزش سهام فروخته شده آنها 3865 ميليارد ريال معادل 46 درصد از كل فروش‌ها بود، به اين ترتيب اشخاص حقيقي در آخرين ماه فروردين 766 ميليارد ريال پول از بازار سرمايه خارج كردند.

كاهش متغيرهاي مهم بورس در كنار كاهش قيمت‌ها باعث كاهش 6 درصدي P/E بازار از ابتداي سال تا كنون شد و اين ميزان از 6،5 مرتبه در اسفند 90 به 5،65 مرتبه در خرداد ماه رسيد كه اين امر نشان دهنده كاهش شديد قيمت ها در بورس تهران است. P/E بازار در مدت مشابه سال قبل 8،19 مرتبه بود.

نمادها بازگشايي شدند

عملكرد تالار شيشه‌اي در سومين ماه سال نشان مي‌دهد كه در اين مدت تعداد نمادهاي بازگشايي شده بازار از نمادهاي متوقف شده پيشي گرفت و در آستانه برگزاري مجامع شركتها 133 نماد بازگشايي و 119 نماد متوقف شد؛به اين ترتيب در سه ماهه اول امسال 278 نماد بازگشايي و 266 نماد متوقف شد.

بر اساس اين گزارش در خرداد ماه به ميزان 509 هزار و 407 ميليون ريال افزايش سرمايه صورت گرفت كه از اين ميان 49 هزار و 407 ميليون ريال از محل سود انباشته و 460 هزار ميليون ريال از محل مطالبات وآورده نقدي صورت گرفت.

همچنين در اين مدت 339 شركت بورسي معادل 212 هزار و 170 ميليارد ريال سود پيش بيني كردند و شركتهايي كه اقدام به برگزاري مجمع عادي كردند 37 هزار و 171 ميليارد ريال معادل 93 درصد سود نقدي تقسيم كردند.

كاهش ارزش بزرگان بورس

بر اساس آمار منتشر شده وضعيت شركت‌ها صنايع بورسي در خرداد ماه نشان مي‌دهد كه فلزات اساسي با در اختيار گرفتن 18،1 درصد، بانك‌ها و موسسات مالي با 17،6 درصد و محصولات شيميايي با 11،7 درصد بيشترين ارزش بازار را در اختيار گرفتند و پيشتاز ساير صنايع شدند. به اين ترتيب از ارزش بازار فلزات اساسي و بانك‌ها در مقايسه با اسفند 90 به ميزان 2 درصد كاسته شد و محصولات شيميايي با افزايش 10 درصدي ارزش بازار مواجه شدند.

آمار داد و ستد سهم در تالار مناطق نيز نشان مي دهد كه در خرداد تالار تهران با بيش از 70 درصد بيشترين حجم خريد و فروش را به خود اختصاص داد و تالار الكترونيكي با 10 درصد و تالار اصفهان با 3 درصد در مقام هاي بعدي ايستادند.

انتهاي پيام

شنبه|ا|10|ا|تير|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 228]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن