تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه انسان چهل ساله شود و خوبيش بيشتر از بديش نشود، شيطان بر پيشانى او بوسه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813031966




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سهروردی، حکیم الهی طراز اول در ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > اعوانی، غلام رضا  - کنگره بین المللی روز جهانی فلسفه آبان و آذر امسال در ایران برگزار می شود. باید این فرصت را غنیمت شمرد. هم به مسائل امروز ایران و جهان پرداخت و هم فلسفه بسیار غنی خودمان را به جهان امروز معرفی کرد. آنچه که ما داریم یک میراث بسیار غنی فرهنگی ناشناخته است که باید معرفی شود. ایران تنها کشور اسلامی است که فلسفه در آن حیات مستمر داشته و مکتب هایی مانند مکتب شیراز، مکتب اصفهان، مکتب تهران در ایران وجود دارد و فیلسوفان بزرگی مانند ابن سینا ، ملاصدرا و سهروردی حکمت را به صورت مستمر از استاد به شاگرد انتقال داده اند. درباره شیخ اشراق باید گفت، که حقایق بسیار زیادی در حکمت سهروردی وجود دارد که هنوز کشف نشده و با تحقیق و تبیین آنها تحول بسیار عظیمی در تاریخ فلسفه به وجود می آید. اگر بخواهیم از دیدگاه سهروردی تاریخ فلسفه را بنویسیم تاریخ فلسفه دگرگون می شود و حتی می توان فلسفه فلاسفه ای همچون کانت و هگل را مورد نقد قرار داد و همین برای عظمت او کافی است. سهروردی یک حکیم الهی طراز اول در سطح ایران و جهان است. نظریه ای که وی در باب فلسفه، تفسیر و سیر آن ارائه داده بی نظیر است و تعریف بسیار عمیق و دقیق تری در برابر تفسیری که فلسفه را غربی می داند، ارائه داده است. هگل و ارسطو، فلسفه را غربی می دانند یعنی از دیدگاه آنها شرق دارای فلسفه نیست اما سهروردی فلسفه را به صورت جامع تعریف کرده و بین حکمت ذوقی و حکمت بحثی تفاوت قائل شده است. حکمت ذوقی به معنای حکمت الهی است که در شرق وجود داشته اما چون دید ارسطو غالب شده از دیدگاه فیلسوفان، شرق دارای فلسفه نیست اما تعریف سهروردی حکمت به معنای واقعی را در شرق دانسته است. در شرق اصالت همواره با حکمت بوده اما در یونان و در دوره پیش از سقراط میان فلسفه و حکمت جدایی واقع شده‌ است. در شرق آنگونه که سهروردی تصویر کرده هرگز بین حکمت و فلسفه جدایی نبوده است شاید در برخی موارد این پیوند دچار ضعف شده باشد اما با ظهور سهروردی بار دیگر حکمت در شرق جان گرفت و وی اثبات کرد که حکمت به معنای واقعی، شرقی است و آن را به صورت یک نظام فلسفی منسجم با تعریف جدیدی از حکمت احیا کرد. اگر فلسفه در غرب به نیهیلیسم انجامید، به دلیل جدایی فلسفه از حکمت در یونان قدیم است اما این موضوع در شرق با تلاش سهروردی صورت نپذیرفته است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 437]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن