تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833401877
مشروعیت ولایت فقیه در دیدگاههای مختلف
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مشروعیت ولایت فقیه در دیدگاههای مختلفمشروعیت ولایت فقیه در نظام سیاسی اسلام(2)
مشروعیت ولایت فقیه در نظام سیاسی اسلام(1) در مورد تعریف مشروعیت، نظرهای متفاوتی وجود دارد من جمله نظامهای غربی نیز به تعریف مشروعیت پرداختهاند که به نظر میرسد تعریف آنها ناقص است و به عبارتی دیگر تعریف آنها از مشروعیت بیشتر به مقبولیت نزدیک است اما عدهای معتقدند مشروعیتی که در فلسفه سیاست مطرح میشود مفهومی اصطلاحی دارد که نباید آن را با معنای لغوی این واژه و واژههای همخانوادهاش اشتباه گرفت به عبارت دیگر «مشروعیت» را با «مشرع»، «متشرعه» و «متشرعین» که از «شرع» به معنای دین گرفته شده همسان گرفت .مشروعیت ولی فقیه یعنی این كه حقانیت و قانونیت ولی فقیه از جانب خداوند برای تشكیل حكومت و حاكم شدن است.بنابراین، معنای این واژه در مباحث سیاسی تقریباً مرادف قانونی بودن است . هنگامی که پذیرفتیم حکومت ضرورت دارد و اساسش به این است که دستوری از مقامی صادر شود و دیگران به آن عمل کنند، قوام حکومت به شخص یا گروهی است که «حاکم»اند و همینطور به انسانهایی است که میبایست دستورات شخص یا حاکم را بپذیرند و بدان عمل کنند .آیا مردم از هر دستوری باید اطاعت کنند؟ آیا هر شخص یا گروهی حق دارد و میتواند دستور بدهد؟ در طول تاریخ کسانی بودهاند که با زور بر مردم تسلط یافته و بر آنان حکمفرمایی کردهاند، ولی شایستگی فرمانروایی را نداشتهاند، در مقابل گاهی فرد یا افراد شایستهای بودند که مردم میبایست از آنان اطاعت کنند .با توجه به نکته فوق میتوان گفت منظور از «مشروعیت» این است که کسی حق حاکمیت و در دست گرفتن قدرت و حکومت را داشته باشد، و مردم وظیفه خواهند داشت از آن حاکم اطاعت کنند.پس میتوان گفت: مشروعیت یعنی حقانیت (حق حاکمیت بر مردم داشتن)(1)اما در مقابل عدهای دیگر معتقدند از لحاظ لغوی واژه «مشروعیت» مصدر جعلی از ریشه (ش ر ع) است که امروز در متون سیاسی رایج معادل واژه فرهنگی (Legitimacy) است. این واژه از ریشه لاتینی Lex یا Leg به معنای قانون(Low) گرفته شده و با واژههایی نظیر (Legal) به معنای قانونی و Legislation) به معنای قانون یا تقنین و Legitimate به معنای مشروع هم خانواده است .(2)از لحاظ اصطلاحی، هر چند که از سوی محققان علوم سیاسی تعاریف گوناگونی برای واژه «مشروعیت» ارائه شده است، اما همه آنها به نوعی توجیه عقلی اطاعت مردم از زمامداران و اعمال قدرت زمامداران بر مردم باز میگردد. شکی نیست که همه نظامهای سیاسی تمایل دارند مردم از اوامر حکومت آنها اطاعت نموده و با کمترین چون و چرا تصمیمات دولت را معتبر بدانند.مشروعیت یک نظام سیاسی همان ارزشمندی آن است، به این معنی که آن نظام مبین اراده عمومی است. چنین نظام سیاسی واجد حق حکمرانی سیاسی است و توقع دارد که مردم از قوانین و مقرراتش اطاعت کنند. هر چه پشتیبانی اکثریت مردم از رهبران و سردمداران نظامهای سیاسی کشورها بیشتر باشد، عمر آن نظامها بیشتر و نیاز آنها برای به کارگیری جبر و فشار جهت اجرای تصمیمات کمتر میگردد. چنین فرمانبری داوطلبانه و پذیرش آگاهانه مردم از تصمیمات قدرت سیاسی حاکم را در اصطلاح سیاسی «مشروعیت» و یا بر حق بودن و یا حقانیت مینامند .«مشروعیت» آن قدرت پنهانی و ذهنی است که در جامعه و کشورها وجود دارد و مردم را بدون فشار و زور وادار به اطاعت میکند.(3)با مثالی میتوان این تعریف را روشن ساخت . برای کسانی که معتقدند قدرت سیاسی باید سلطنتی باشد، قدرت هنگامی مشروع یا بر حق است که سلطنت در دست اعقاب اصیل سلسله حاکم باشد. آنانی که بر حق بودن را تنها در آرای عمومی میبینند، نظام سیاسی و زمامدارانش آنگاه مشروع هستند که با آرای مردم در جریان یک انتخابات آزاد تعیین شده باشد .مشروعیت یک نظام سیاسی همان ارزشمندی آن است، به این معنی که آن نظام مبین اراده عمومی است. چنین نظام سیاسی واجد حق حکمرانی سیاسی است و توقع دارد که مردم از قوانین و مقرراتش اطاعت کنند. مشروعیت متضمن توان نظام سیاسی در ایجاد و حفظ این اعتقاد است که نهادهای سیاسی موجود مناسبترین نهادها برای جامعه هستند . همه دولتها، قطع نظر از ایدئولوژی، خواهان آنند که دست کم بخشی از جمعیت، قدرتشان را مشروع تلقی کنند. بنابراین طلب مشروعیت تنها خاصه دولتهای لیبرال و دموکراتیک نیست. (4) بنابر این مشروعیت یک امر نسبی(مشکک) بوده و دارای مراتب است؛ یعنی به میزانی که شهروندان اطاعت رضایتمندانه ای از یک حکومت می کنن، آن نظام مشروعیت بیشتری پیدا می کند.به همین خاطر در عالم سیاست مقولهای به نام «مشروعیتیابی» (Legitimation ) به فرایندی اطلاق میشود که طی آن یک حکومت هر چه بیشتر پایگاه مشروعیت خود را میگستراند .فرمانبری داوطلبانه و پذیرش آگاهانه مردم از تصمیمات قدرت سیاسی حاکم را در اصطلاح سیاسی «مشروعیت» و یا بر حق بودن و یا حقانیت مینامند. «مشروعیت» آن قدرت پنهانی و ذهنی است که در جامعه و کشورها وجود دارد و مردم را بدون فشار و زور وادار به اطاعت میکند.اما ما بر این تعریف انتقادی داریم که در ذیل بدان اشاره خواهیم کرد .به نظر میرسد که این تعریف از مشروعیت که همان ارزشمندی نظام است به تعریف مقبولیت نزدیک تر است تا به مشروعیت. و سوالی که اینجا مطرح میشود این است که شاید این تعریف برای غربیها تعریف صحیح و درستی باشد. چرا که اساساً آنها سیاست را از دیانت جدا میدانند و لذا اصلاً هیچ ارتباطی بین دین و حکومت و خدا نمیبینند و اگر چنین تعریفی از مشروعیت بکنند بعید نیست اما افرادی که معتقد هستند که دیانت ما عین سیاست ماست و یا لااقل این که سیاست ما در دیانت ماست؛ نمیتوانند چنین تعریفی را قبول کنند برای این که ما در دین اسلام و همچنین عقلاً معتقد به این هستیم که حاکمیت مطلق از آن خداست برای این که ما آفریده او هستیم و کسی غیر از خداوند حق حاکمیت بر منِ فرد و انسان را ندارد و عقل نیز این را قبول میکند و لکن بعد میبینیم که خداوند این حق حاکمیت خود را تفویض کرده مثل حضرت داود و تعدادی دیگر از ائمه اطهار (علیهم السلام) که اینها بر روی زمین حکومت میکنند و همچنین این حق حاکمیت را به پیامبر خاتم یعنی حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) میدهد که بر مردم حکومت کند و بعد از پیامبر نیز چون باز ملت نیاز به رهبر و حکومت داشتند خداوند به پیامبر دستور داد که حضرت علی علیه السلام را به عنوان حاکم خداوند بر روی زمین انتخاب کند و حضرت نیز چنین کردند. هر چند که اینجا مسلمانان دو فرقه شدند و نظریههای مختلفی مطرح میشود.تا این که دوازدهمین امام معصوم ما غایب میشوند و عصر غیبت شروع میشود اینجا است که میبینیم با توجه به آیات و روایات و بحثهای استدلالی ائمه از طرف خداوند فقهای واجد الشرایط را حاکم بر مردم قرار دادهاند و همانطوری که امام صادق (علیه السلام) میفرماید: (فأنّی قَد جَعَلتُهُ عَلَیکُم حاکماً).پس نتیجه این که میبینیم اصلاً در مشروعیت حاکمان مردم هیچ نقشی ندارند و ملاک مشروعیت یک نظام و حکومت نیز خواست مردم نیست .حاكمیت مطلق از آن خداوند متعال است و این اوست كه افرادی را برای مردم به عنوان حاكم انتخاب میكنم و نصب میكند و این نصب خداوند نیز به دو طریق انجام میگیرد. افرادی را به طور مستقیم و با نام به عنوان حاكم قرار میدهد مثل حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) و حضرت علی (علیه السلام) و سایر ائمه كه به این نصب خاص میگویند.عدهای معتقدند مشروعیتی که در فلسفه سیاست مطرح میشود مفهومی اصطلاحی دارد که نباید آن را با معنای لغوی این واژه و واژههای همخانوادهاش اشتباه گرفت به عبارت دیگر «مشروعیت» را با «مشرع»، «متشرعه» و «متشرعین» که از «شرع» به معنای دین گرفته شده همسان گرفت .اما افرادی را با داشتن شرایط خاصی به عنوان حاكم انتخاب میكند كه به این نصب عام میگویند ما میبینیم كه علی علیه السلام 25 سال خانهنشین شدهاند . آیا باید بگوئیم كه حضرت علی (علیهالسلام) مشروعیت برای تشكیل حكومت نداشتند در حالی كه میبینیم این طور نیست بلكه حضرت علی (علیه السلام) مشروعیت داشتند چون این مشروعیت را خداوند داده بود و ربطی به مردم نداشت بلكه ایشان مقبولیت نداشتند و زمانی هم كه مقبولیت پیدا كردند اقدام به تشكیل حكومت كردند . در مورد ولایت فقیه بحث این چنین است که مشروعیت ولی فقیه الهی است و انتخاب و انتصاب آن در اختیارات مردم نیست و از طریق نصب عام، حق حاكمیت پیدا كرده است. پس در نهایت میتوان در تعریف مشروعیت از دیدگاه یك مذهبی به نام مذهب شیعه چنین گفت مشروعیت یعنی داشتن حق حاكمیت بر مردم از جانب خداوند (حقانیت) و یا این كه داشتن حق قانونی از جانب خداوند(قانونیت). نتیجه این كه مشروعیت ولی فقیه یعنی این كه حقانیت و قانونیت ولی فقیه از جانب خداوند برای تشكیل حكومت و حاكم شدن، كه در این مشروعیت مردم هیچ محلی از اعراب ندادند. اما نقش مردم چیست؟ نقش مردم فعلیت بخشیدن و یا این كه عینیت بخشیدن به این مشروعیت الهی است . پس پیامبران و ائمه ولی فقیه این مشروعیت و این حاكمیت را دارند اما فقط زمانی اینها عینیت پیدا میكند كه مردم بخواهند به مشروعیت اینها عینیت و فعلیت ببخشند. ما در اسلام و قرآن دو نوع حكومت داریم. حكومت بر حق (خدا) و حكومت طاغوت فلذا حكومتی كه مشروعیت الهی نداشته باشد یعنی از جانب خدا برای تشكیل حكومت اجازه نداشته باشد و تشكیل حكومت بدهد حكومت طاغوت است و هر چند كه این فرد عالیترین و آگاهترین فرد روی زمین باشد لكن حكومتی مشروع است از دیدگاه اسلام كه مشروعیت الهی داشته باشد. ادامه دارد... پینوشتها:1- ولایت فقیه، آیة الله مصباح یزدی، ص 10.2- مبانی مشروعیت و مقبولیت در نظام ولایت فقیه، مصطفی کواکبیان، ص 9 .3- مبانی مشروعیت و مقبولیت در نظام ولایت فقیه، مصطفی کواکبیان، ص 11 .4- وینسنت، اندرو، نظریههای دولت، ترجمه دکتر بشریه، ص 67 . "مالک رحمتی"
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 532]
صفحات پیشنهادی
مشروعیت ولایت فقیه در دیدگاههای مختلف
مشروعیت ولایت فقیه در دیدگاههای مختلف-مشروعیت ولایت فقیه در دیدگاههای مختلفمشروعیت ولایت فقیه در نظام سیاسی اسلام(2)مشروعیت ولایت فقیه در نظام سیاسی ...
مشروعیت ولایت فقیه در دیدگاههای مختلف-مشروعیت ولایت فقیه در دیدگاههای مختلفمشروعیت ولایت فقیه در نظام سیاسی اسلام(2)مشروعیت ولایت فقیه در نظام سیاسی ...
معيار مشروعيت از ديدگاه مكاتب مختلف( مشروعيت ولايت فقيه ...
معیار مشروعیت از دیدگاه مكاتب مختلفمشروعیت ولایت فقیه در نظام سیاسی اسلام(8) ولایت فقیه مشروعیت ولایت فقیه در نظام سیاسی اسلام(1)مشروعیت ولایت فقیه در ...
معیار مشروعیت از دیدگاه مكاتب مختلفمشروعیت ولایت فقیه در نظام سیاسی اسلام(8) ولایت فقیه مشروعیت ولایت فقیه در نظام سیاسی اسلام(1)مشروعیت ولایت فقیه در ...
دلائل نقلي نظريه مشروعيت الهي ولايت فقيه
مشروعیت ولایت فقیه در نظام سیاسی اسلام(1)مشروعیت ولایت فقیه در دیدگاههای مختلف(2)انواع مشروعیت ولایت از دیدگاه غرب و شرق(3)در شمارههای قبل مشروعیت ولایت ...
مشروعیت ولایت فقیه در نظام سیاسی اسلام(1)مشروعیت ولایت فقیه در دیدگاههای مختلف(2)انواع مشروعیت ولایت از دیدگاه غرب و شرق(3)در شمارههای قبل مشروعیت ولایت ...
ولایت فقیه، ملاك مشروعیت حكومت
معيار مشروعيت از ديدگاه مكاتب مختلف( مشروعيت ولايت فقيه در نظام سياسي ... درباره ملاك مشروعیت حكومت، دیدگاههای گوناگونی وجود دارد كه به نظریههایی مشهور اشاره .
معيار مشروعيت از ديدگاه مكاتب مختلف( مشروعيت ولايت فقيه در نظام سياسي ... درباره ملاك مشروعیت حكومت، دیدگاههای گوناگونی وجود دارد كه به نظریههایی مشهور اشاره .
دلايل عقلي مشروعيت مردمي ولايت فقيه
مشروعیت ولایت فقیه در نظام سیاسی اسلام(1)مشروعیت ولایت فقیه در دیدگاههای مختلف(2)انواع مشروعیت ولایت از دیدگاه غرب و شرق(3) دلایل نقلی نظریه مشروعیت الهی ...
مشروعیت ولایت فقیه در نظام سیاسی اسلام(1)مشروعیت ولایت فقیه در دیدگاههای مختلف(2)انواع مشروعیت ولایت از دیدگاه غرب و شرق(3) دلایل نقلی نظریه مشروعیت الهی ...
انواع مشروعيت ولايت از ديدگاه غرب و شرق
مشروعیت ولایت فقیه در نظام سیاسی اسلام(1)مشروعیت ولایت فقیه در دیدگاههای مختلف(2)با توجه به مكاتب میتوان انواع مشروعیت را از دیدگاههای مختلف مورد بررسی ...
مشروعیت ولایت فقیه در نظام سیاسی اسلام(1)مشروعیت ولایت فقیه در دیدگاههای مختلف(2)با توجه به مكاتب میتوان انواع مشروعیت را از دیدگاههای مختلف مورد بررسی ...
اشتراک نظریههای مشروعیت ولایت فقیه
اشتراک نظریههای مشروعیت ولایت فقیه-اشتراک نظریههای مشروعیت ولایت فقیه ... به همین خاطر، تنها یک نظریه از دیدگاه «مشروعیت الهی» یعنی نظریه «ولایت مطلقه .... نظریههای مشروعیت ولایت فقیه در مرتبه اول از مراتب مختلف ولایت، یا همان مرتبه ...
اشتراک نظریههای مشروعیت ولایت فقیه-اشتراک نظریههای مشروعیت ولایت فقیه ... به همین خاطر، تنها یک نظریه از دیدگاه «مشروعیت الهی» یعنی نظریه «ولایت مطلقه .... نظریههای مشروعیت ولایت فقیه در مرتبه اول از مراتب مختلف ولایت، یا همان مرتبه ...
مشروعیت ولی فقیه، از سوی امام معصوم است
از سوی معصوم(علیه السلام)با اذن خدا به وجود آمده و مردم در اصل مشروعیت آن، ... معيار مشروعيت از ديدگاه مكاتب مختلف( مشروعيت ولايت فقيه ... معيار مشروعيت از ديدگاه ...
از سوی معصوم(علیه السلام)با اذن خدا به وجود آمده و مردم در اصل مشروعیت آن، ... معيار مشروعيت از ديدگاه مكاتب مختلف( مشروعيت ولايت فقيه ... معيار مشروعيت از ديدگاه ...
نظریه مشروعیت الهی ولایت فقیه
قبل از بررسی اصول مورد استناد نظریه ولایت انتصابی فقیه، بیان دو نکته ضرورت ... با این حال طرفداران دیدگاه مشروعیت الهی ولایت فقیه، اصول پنجم، پنجاه و هفتم و ..... و صفات رهبر: 1 ـ صلاحیت علمی برای افتا در ابواب مختلف فقه ـ 2 ـ عدالت و تقوای ...
قبل از بررسی اصول مورد استناد نظریه ولایت انتصابی فقیه، بیان دو نکته ضرورت ... با این حال طرفداران دیدگاه مشروعیت الهی ولایت فقیه، اصول پنجم، پنجاه و هفتم و ..... و صفات رهبر: 1 ـ صلاحیت علمی برای افتا در ابواب مختلف فقه ـ 2 ـ عدالت و تقوای ...
مبانی ولایت فقیه از منظر امام راحل
تفسیر دیدگاه امام خمینی(رحمت الله علیه) در خصوص مشروعیت ولایت فقیه ... و ملاک مشروعیتحکومت، مبانی مختلف وجود دارد کهجهت رعایت اختصار به برخی از آنها اشاره ...
تفسیر دیدگاه امام خمینی(رحمت الله علیه) در خصوص مشروعیت ولایت فقیه ... و ملاک مشروعیتحکومت، مبانی مختلف وجود دارد کهجهت رعایت اختصار به برخی از آنها اشاره ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها